„Ecoservice“ generalinė direktorė: krizinėje situacijoje pamatėme, kokie stiprūs ir vieningi esame

Ar, jūsų nuomone, versle įmanoma iš anksto pasiruošti krizinėms situacijoms?
Yra namų darbai, kuriuos ruošdamasi krizinėms situacijoms privalo atlikti bet kuri bendrovė, tačiau, manau, jog tiksliai suplanuoti ir numatyti visų įmanomų scenarijų neįmanoma. Žinoma, tam taip pat reikia būti pasiruošus. Mes, kaip ir daugelis bendrovių, buvome pasitvirtinę dokumentą, kuriame buvo numatyti veiksmai kriziniais atvejais, įvardyti visi atsakingi asmenys ir galimi veiksmų planai.
Prasidėjus karui Ukrainoje, pasiruošimui krizinėms situacijoms skyrėme dar daugiau dėmesio – dar kartą peržiūrėjome turėtus krizių valdymo planus. Pradėjome diskutuoti, kaip įmonėje vyktų darbas, jei sutriktų elektros energijos tiekimas, interneto ryšys, jei, pavyzdžiui, susižalotų darbuotojai. Iš naujo dėliojome scenarijus ir veiksmus, kaip turėtume reaguoti kiekvienu atveju, kam pasiruošti, kokios priemonės privalomos padaliniuose, pavyzdžiui, elektros generatoriai, ir pan.
Šiuos klausimus reguliariai susitikdami su komanda aptarinėjome kelis mėnesius. Galiausiai apsisprendėme įkurti Operacijų centrą, pasiskirstėme atsakomybėmis. Šis pasiruošimas krizinėms situacijoms tikrai padėjo susidūrus su realia krize – pernai vasaros pabaigoje mūsų atliekų rūšiavimo centro teritorijoje kilusiu gaisru.
Ar rengėte į rizikas bendrovės veikloje orientuotas pratybas?
Tokios pratybos mums privalomos, jų formatas – gyvai padaliniuose vykstančios ekstremalios situacijos simuliacijos – numatytas vidinėse bendrovės taisyklėse. Samdome specialistus, kurie edukuoja, kaip reaguoti, esant pavojingai situacijai, kaip pradėti gesinti gaisrą, o, prireikus, evakuotis.
Kilus gaisrui atliekų rūšiavimo centre, nenukentėjo nė vienas žmogus – nebuvo net apsinuodijimo. Tai reiškia, kad visi darbuotojai žinojo, kaip turi elgtis prasidėjus gaisrui. Nepaisydami to, jog buitinėse patalpose liko jų asmeniniai daiktai, užuot gelbėję juos, saugiai evakavosi. Noriu pasidžiaugti, jog padalinio vadovai šį procesą tinkamai koordinavo.
Jei prisimintume praėjusių metų rugpjūčio 5-ąją. Sulaukėte informacijos apie rūšiavimo centre kilusį gaisrą. Kas nutiko vėliau?
Sužinojusi, jog rūšiavimo centre kilo gaisras, pirma kilusi mintis, jog susitvarkysime, tačiau patvirtinus, jog jo suvaldyti nepavyksta, žinojau – privalėsime šią sudėtingą situaciją išspręsti. Kita vertus, jau pirmosiomis minutėmis po įvykio sulaukiau daug palaikymo skambučių iš partnerių, kolegų ir konkurentų. Tokiais sunkiais atvejais labai svarbu jausti, kad esi ne vienas, kad turi palaikymą ir esant poreikiui gali tikėtis pagalbos.
Pirmosios valandos prabėgo mūsų Operacijų valdymo centre: veikėme laikydamiesi parengto ir anksčiau patvirtinto krizių valdymo plano. Pradžia buvo komunikacija – kuo greičiau pranešti daugiau kaip šimtui darbuotojų ir visuomenei, kokių žingsnių imamės ir kaip spręsime šią situaciją. Saugumo jausmas ir žinojimas, kas vyks toliau, darbuotojams buvo labai svarbus.
Dar vienas sudėtingas mūsų laukęs iššūkis – užtikrinti atliekų tvarkymą. Per mėnesį į mūsų padalinį Gariūnuose atvežama, išrūšiuojama ir sutvarkoma 10 tūkst. tonų antrinių žaliavų. Atskira darbo grupė sprendė klausimą, kaip toliau vykdyti savo įsipareigojimus klientams.
Kiek Jums šioje situacijoje padėjo iš anksto paruoštas krizių valdymo planas?
Krizių valdymo planas, kuriame įvardyti svarbiausi veiksmai, darbuotojų atsakomybės, komunikacijos – tiek su darbuotojais, tiek visuomene – žingsniai, mūsų atveju išties buvo labai svarbus. Žinoma, realybėje nutinka situacijų, kurių rengdamas dokumentą tiesiog negalėjai numatyti.
Pavyzdžiui, plane buvome numatę, kaip nutikus krizinei ar ekstremaliai situacijai būtų skirstomi atliekų srautai, tačiau realus atliekų kiekis buvo didesnis, o tam pasirengti turėjome per trumpus terminus. Atliekų srautai buvo išskirstyti po nutolusius bendrovės padalinius Šiauliuose, Klaipėdoje, Marijampolėje. Derinimas, jog į padalinius kituose Lietuvos miestuose išvyktų sostinėje dirbę žmonės, taip pat nebuvo paprastas procesas, tačiau mums pavyko.
Kaip į krizinę situaciją reagavo organizacija – ar buvo daugiau susitelkimo, ar dvejonių?
Krizinėje situacijoje turėjome galimybę pasitikrinti, kaip gebame kartu dirbti, susitelkti, suvaldyti situaciją ir jos pasekmes. Pirmiausia susitarėme, jog, užuot ieškoję kaltų, susitelkime į tai, kaip ją išspręsti. Iš sudėtingos situacijos mes kaip organizacija išėjome sustiprėję, išmokę ne tik krizės valdymo pamokas, tačiau dar geriau suvokę prevencijos svarbą. Labai didžiuojuosi savo komanda.
Kaip jums pavyko sukurti tokią tvirtą organizacijos kultūrą?
Aš labai pasitikiu komanda. Be to, manau, jog, esant krizinei situacijai, labai svarbu pačiai išlikti ramiai, susitelkti į tai, ką privalai padaryti, konstruktyviai vertinti emocijas, o energiją paversti realiais veiksmais.
Po krizės tenka spręsti jos pasekmes: nuostoliai, pasikeitę verslo procesai, rezultatai, darbas su klientais. Kaip pavyko suvaldyti santykius su klientais?
Iš klientų sulaukėme palaikymo, nebuvo nutraukta nė viena sutartis. Pasitelkę kitus savo padalinius, partnerių pagalbą, įvykdėme visus savo įsipareigojimus klientams. Taip, mes patyrėme papildomų išlaidų, kurių niekas nebuvo numatęs, bet praėjusių metų veiklos rezultatai buvo pakankamai geri.
Kitas svarbus dalykas, jog nutikus krizinei situacijai labai greitai reikėjo priimti sprendimus, kaip dirbsime trumpuoju laikotarpiu.
Tai, jog per tris mėnesius pavyko pradėti dirbti kiek įmanoma įprastu grafiku, mano akimis, didelis visos komandos nuopelnas.
Manau, jog kasdieniai susirinkimai Operacijų centre, iššūkių aptarimas ir sprendimas: kaip veiks laikina rūšiavimo linija, dirbs darbuotojai, su kokiomis problemomis ar iššūkiais susiduriame kasdieniame darbe, padėjo suvaldyti ir pagreitinti procesą, jausti komandą, palaikyti vienas kitą arba tiesiog kartu pabūti, kai to reikėjo.
Kokių prevencinių priemonių ėmėtės po gaisro?
Iš karto po gaisro visuose padaliniuose įrengėme aukšto slėgio vandens rezervuarus geresniam gaisro šaltinio izoliavimui. Ilgalaikis planas – Gariūnų atliekų rūšiavimo centro atstatymas. Į moderniausią rūšiavimo liniją Baltijos šalyse investuosime 18 mln. eurų. Į optimalias priešgaisrines sistemas – 1 mln. eurų.