2012-12-21 01:01

BMW teritorija

Didžiausias Pietų Vokietijos miestas Miunchenas, Bavarijos sostinė, žiemą dažniausiai būna viena iš greitai paliekamų tarpinių stotelių keliaujant į kalnus. Rudenį Miunchenas – alaus šventės „Oktoberfest“ namai. Sporto aistruoliai šį miestą prisimena kaip 1972 m. olimpiados šeimininką, o futbolo mėgėjams jis siejasi su daugkartiniu Vokietijos čempionu – „Bayern“ klubu. Tačiau automobilinkams ar bent jau technikos mėgėjams Miunchenas pirmiausia yra jau beveik šimtmetį skaičiuojančio „Bayerisch Motoren Werke AG“, geriau žinomo trumpesniu pavadinimu – BMW, – gimimo vieta ir širdis.

Akims ir ausims

Žurnalistų iš Skandinavijos ir Baltijos šalių lapkritį pasikvietę vokiečiai žygį po BMW valdas pradėjo nuo vieno iš savo pasididžiavimų – muziejaus. BMW ženklų mieste gali pamatyti daug kur, o artėdamas prie Miuncheno olimpinio parko jų neišvengsi – čia veikia pirmoji BMW gamykla, o šalia jos įspūdingo cilindrų formos administracinio pastato nuo 1973 m. – ir muziejus.

Bėgant metams muziejui prireikė daugiau erdvės – 2008 m. rekonstruoto ir įmantriai įrengto muziejaus plotas išaugo 5 kartus, iki 5.000 kv. m. Parodyti vokiečiai turi ką, net ir BMW ženklui abejingas lankytojas veikiausiai ras muziejuje į ką pažiūrėti. Čia pristatoma visa kompanijos evoliucija, eksponuojami net lėktuvų varikliai, nes nuo jų gamybos prasidėjo BMW istorija. Čia ir ateities vizijos – koncepciniai automobiliai, jų gamybos dar tik laukiama. Dabar muziejuje galima susipažinti su 125 ekspozicijomis. Jei laiko turite nedaug, o jūsų kišenėje BMW rakteliai atsidūrė dėl prielankumo šiam gamintojui, užsukti trumpam neverta – geriau vizitą atidėti kitam sykiui. Su permaininga istorija susipažinti reiktų bent 2,5–3 val., nupėdinti teks ne vieną kilometrą. Čia įdomu ne tik akis paganyti, vertėtų ir ausis ištempti klausantis gido pasakojimų apie istorijos vingius, ne visuomet sėkmingus koncerno sprendimus, vos neprivertusius bankrutuoti, ir mašinas, kurios padėjo to išvengti.

Sumani rinkodara

Pavargote – prašome į M1 barą-restoraną. Atsikvėpti verta, nes kelionės po BMW valdas dar nesibaigė. Kitoje gatvės pusėje, įspūdingos architektūros pastate, gavusiame ne vieną apdovanojimą, 2007 m. duris atvėrė „BMW Welt“ („BMW pasaulis“). Įdomu, kad šį pastatą sukūrė BMW administracinio bokšto ir pirmojo muziejaus pastato autoriaus mokinys. „BMW pasaulyje“ vienu metu veikia gamintojo automobilių ir motociklų pristatymo ir pardavimo centras, specializuotų parduotuvių bei restoranų, yra erdvės vaikams. Tai vieta, kurioje BMW bendrauja su vartotojais, draugais ir lankytojais iš viso pasaulio. Vien praėjusiais metais čia apsilankė 2,4 mln. žmonių, o šiemet liepą sulaukta jubiliejinio skaičiaus – 10 mln. lankytojų. Įspūdinga ir kartu ne, nes vien automobilių muziejus yra trečias pagal lankytojų skaičių tarp visų Vokietijos muziejų. Bilietas į jį kainuoja 9 EUR, o „BMW pasaulyje“ lankysitės už dyką.

Nuo šio rudens po „BMW pasaulio“ stogu, atlikus nedidelę rekonstrukciją, tilpo visi grupės valdomi ženklai – šalia gaminamų ar tik po kelerių metų į gatves išriedėsiančių BMW automobilių puikuojasi „Mini“ mažyliai, prabangūs „Rolls-Royce“ limuzinai, „Husqvarna“ motociklai.

Naktimis netriukšmauja

Nesinori spoksoti vien į nupoliruotą produkciją – prašome apsilankyti gamykloje. Dar keletas kilometrų klausantis robotų darbo garsų, uodžiant kėbulo virinimo kvapus, ir savo akimis galėsi išvysti, kaip surenkami automobiliai, iš Miuncheno gamyklos jų kasmet išrieda apie 200.000. Čia surenkama ir 300.000 variklių. Būtų galima ir daugiau, tačiau atsižvelgdama į vietos gyventojų interesus, gamykla dirba tik dviem pamainom. Ir ne dėl to, kad robotai ar kiti įrenginiai labai triukšmingi – naktimis ramybę trikdytų traukiniai, tiekiantys gamybai reikalingas medžiagas, o vėliau išvežantys jau pagamintus automobilius, paaiškina BMW atstovas, per dieną su svečiais nužingsniuojantis kelias dešimtis kilometrų.

Inovacijų rezervatas

Kėbulų štampavimas, mazgų surinkimas – tik baigiamoji gamybos proceso dalis. Viskas prasideda nuo idėjos ir inžinierių triūso. Jiems BMW turi atskirą padalinį – Tyrimų ir inovacijų centrą, kiek nutolusį nuo gamyklos, tačiau užimantį įspūdingą plotą. Čia smalsaujančių prašalaičių gerokai mažiau, tik žurnalistams kartais atskleidžiamas paslapčių šydas. Tik fotografuoti ar filmuoti čia griežtai draudžiama, juk galima „užkliūti“ už dar tik kuriamo modelio, kurio nuotrauką specializuoti leidiniai įvertintų apvalia suma.

Kad ir kokie modernūs būtų naudojami įrenginiai, laboratorijos, BMW šūkis iškalbus – „Inovacijos – tai žmonės“. O jų čia darbuojasi ne keli šimtai ar tūkstantis, o 15.000, du trečdaliai jų – inžinieriai, mokslininkai.

Pagal darbuotojų skaičių tai antras iš didžiausių BMW padalinių. Daugiau žmonių tik Dingolfingo gamykloje – per 18.000. Tačiau centro atstovas įsitikinęs, kad netolimoje ateityje gamybininkus jie aplenks, nes kas mėnesį įdarbina apie 100 naujų aukštos kvalifikacijos darbuotojų.
Dar prieš kelis dešimtmečius įvairūs specialistai, kūrėjai ir tyrinėtojai, padaliniai buvo išmėtyti po skirtingas Miuncheno dalis.

BMW atstovai pasakoja, kad pasitelkus Masačusetso (JAV) universiteto specialistą atlikta studija parodė, kad norint paspartinti procesus, pagreitinti skirtingų specialistų komunikaciją, svarbu, kad jie nebūtų nutolę vienas nuo kito daugiau nei per 100 m, galėtų bendrauti asmeniškai, o ne telefonu. Tad buvo nuspręsta imtis centralizacijos. Dabar tai įprasta praktika, bet tuomet atrodė netradicinis sprendimas ir dar nebuvo aišku, ar jis pasiteisins. 1986 m. centras, kurį statant buvo pritaikyta ir viduramžių architektūros idėjų, pradėjo veikti – visos kompetencijos sutelktos vienoje vietoje.

Čia ir 160 mln. EUR kainavęs vėjo tunelis, naujausias, kaip deklaruoja vokiečiai, toks įrenginys Europoje.
Kuriant naują automobilio modelį reikia pradėti nuo eskizų ir baigti planuojant gamybos procesus, tad prie vieno projekto suburtos specialistų grupės darbuojasi po 2–3 metus. Dirbdami su vienu projektu anksčiau vienas kito nepažinoję kolegos susidraugauja ar net susituokia, pasakoja BMW atstovas. Tiesa, kiek porų po tokios izoliacijos išsiskiria, neatviravo...

Lašišų oda

Žurnalistų vizitą į BMW valdas organizatoriai nusprendė baigti apsilankymu išskirtinių automobilių padalinyje, kuriame kuriami M ženkliuku (BMW šūkis – „Tai pati galingiausia raidė pasaulyje“) padabinti ar pagal individualius klientų poreikius parengti automobiliai. Išskirtinumo norinčiam klientui pigiausiai kainuos jo inicialų „tatuiruotė“ ant automobilio multimedijos sistemos valdiklio – 500 EUR.

Čia automobilį galima ir labiau suasmeninti – specialusis padalinys jūsų poreikius mielai išklausys ir pateiks kainą, o ši, juokauja specialistai, neretai priverčia sumažinti pageidavimų sąrašą. Kita vertus, įnoringų klientų su neįprastais poreikiais netrūksta. Pavyzdžiui, vienas žuvų perdirbimo pramonės atstovas panoro, kad salone atsirastų lašišų oda aptrauktų detalių. Paprašyta – padaryta, automobilio salone tvyrojo žuvies kvapas, bet jis, žinoma, savininkui nė kiek netrukdė. Kiek toks įgeidis kainavo – neatskleidžiama...

52795
130817
52791