Mažiems lengviau prisitaikyti

Rima ir Saulius Pilkauskai, šeimos verslo plėtotojai, pasakoja verslą pradėję nuo nedidelių apsukų ir po tiek veiklos metų išlikę nedideli, todėl lankstūs.
„Jeigu būtume stambi struktūra, vargu ar būtų pavykę atlaikyti ekonomines krizes, atidaryti firminę parduotuvę. Be to, nenorėjome štampuoti produkcijos, iki šiol siuvame tik vietos rinkai ir tik nedidelius kiekius“, – sako p. Pilkauskas.
Pirkėjai dabar vis dažniau parduotuvėse ieško ne pigių, Kinijoje pagamintų trikotažo drabužių, bet ir kokybiškos lietuviškos produkcijos. Šiam poreikiui patenkinti „Flos Veris“ pernai Kaune, judriame Savanorių pr., nuomojamose patalpose atidarė firminę parduotuvę. Čia gali sutikti ir įmonės akcininkę p. Pilkauskienę, kuri salėje kartais dirba konsultante, nes taip gali iš pirmųjų lūpų sužinoti pirkėjų poreikius ir lūkesčius.
O kad į šią parduotuvę užsukęs pirkėjas rastų ne tik Lietuvoje siūto apatinio trikotažo, bet ir galėtų apsirengti nuo galvos iki kojų kokybiškais trikotažo, vilnos drabužiais, įmonės vadovai į šias patalpas pasikvietė ir kitų vietos gamintojų. Šiuo metu 250 kv. m plotą užimančioje parduotuvėje prekiaujama 16-os Lietuvos gamintojų produkcija.
„Šioje parduotuvėje prekiaujama drabužiais gamintojo kainomis, – sako p. Pilkauskas, akcininkas, direktorius. – Ši aplinkybė svarbi pirkėjui, nes čia nėra tokio antkainio, kokį drabužiams taiko didieji prekybos tinklai, be to, jų prekybos sąlygos mums nėra priimtinos. Mūsų tikslas – kad ši parduotuvė garsėtų kaip kokybiškos nebrangios produkcijos prekybos erdvė, kurioje pirkėjas nepermokėdamas galėtų nusipirkti praktišką ir gražų drabužį.“
Žaliavos – ir lietuviškos
Subręsti iki firminės parduotuvės, į kurią buvo investuota apie 150.000 Lt asmeninių santaupų, įrengimo Kauno verslininkams prireikė dvidešimties metų. Visą šį laiką „Flos Veris“ produkcija buvo prekiaujama Lietuvos apatinio trikotažo parduotuvėse, o didžiuosiuose prekybos tinkluose kauniečių produkcijos nerasite.
Savo verslo Pilkauskai su bičiulių šeima ėmėsi 1993 m.
„Buvome jauni, verslas mums buvo tarsi žaidimas, neturėjome jokių įgūdžių, dirbome valstybiniame darbe ir prie verslo, gamybos nebuvome prisilietę“, – teigia p. Pilkauskas.
Pasak pašnekovo, tuo metu buvo populiari verslo forma „perku-parduodu“, tačiau keturių akcininkų įmonė nusprendė eiti kitu – gamybininkų keliu. Nuspręsta imtis apatinio trikotažo siuvimo.
Įmonės pavadinimą padėjo išrinkti ir lituanistai, į juos jauni verslininkai kreipėsi pagalbos. Įmonei pasiūlytas lotyniškas pavadinimas „Flos Veris“ („Pavasario žiedas“) taikliai atspindėjo pasirinktą gamybos kryptį – moteriško apatinio trikotažo siuvimą.
Iš asmeninių santaupų kauniečiai nupirko 4 siuvamąsias, rado siuvėjų, kurios namuose pagal verslininkų pateiktus modelius siuvo nesudėtingus apatinio trikotažo gaminius.
„Pradėjome nuo paprastų dviejų moteriškų kelnaičių modelių. Palyginimui – dabar mes gaminame daugiau kaip 300 pavadinimų gaminių“, – teigia p. Pilkauskienė, „Flos Veris“ akcininkė.
Trikotažo medžiagas įmonė perka iš Lietuvos gamintojų, o nėrinius ir margintas medžiagas – iš Italijos. Pirkėjų atsiliepimai byloja, kad kauniečių produkcija išsiskiria ne tik aukšta medžiagų kokybe, ji dažnai prilygsta garsių užsienio gamintojų apatinio trikotažo „šedevrams“. Siūdami nedidelius kiekius siuvėjai patys susikerpa medžiagas, šią paslaugą perka retai – tik tuomet, kai reikia pasiūti daugiau.
Subūrė profesionalus
Po pirmųjų veiklos metų Pilkauskai paliko ankstesnes darbovietes ir nusprendė atsidėti tik verslui. Tuomet „Flos Veris“ paliko du įkūrėjai ir visos įmonės akcijos buvo sutelktos Pilkauskų rankose. 1996 m. nutarta gamybą vykdyti vienoje vietoje, kad būtų lengviau kontroliuoti procesą. Rastos nedidelės nuomojamos patalpos Kaune.
Jaunos įmonės savininkai apsiėjo be paskolų, užteko savo santaupų – ir siuvimo mašinoms, ir žaliavoms, ir nuomai apmokėti. Gaminių dizainą kuria konstruktorė, kas savaitę čia pasiuvama po 1–2 naujus gaminius. Kai kurie gaminiai priklausomai nuo įmonės turimų žaliavų išskirtiniai, mat jų pasiuvama po 4 vnt. Siuvykloje Kaune yra 12 siuvimo darbo vietų. Siuvėjos čia profesionalės – sugeba pasiūti gaminį nuo pradžios iki pabaigos.
Kauniškių produkcija – kelnaitės, naktiniai marškiniai, pižamos, marškinaičiai, apatinukai. Veiklos pradžioje kauniečių produkcija buvo prekiaujama miestų ir rajonų parduotuvėse. Tačiau kai miesteliuose pradėjo karaliauti dėvėtų drabužių parduotuvės, dalis pirkėjų pasuko į jas arba į turgų, todėl Kauno verslininkų gaminama apatinio trikotažo produkcija čia tapo nepaklausi. Tuomet ieškota naujų prekybos partnerių rajonų centruose. Ponas Pilkauskas prisimena ir skaudžių atvejų, kai 2009 m. per krizę bankrutavę prekybos partneriai kartu nusitempė ir jiems skolingą sumą – 40.000 Lt.
„Esame ir vėtyti, ir mėtyti. Išgyvenome, kai tūkstančius mums liko skolingi prekybininkai, pasimokėme iš klaidų ir dabar labai atsakingai renkamės partnerius“, – pabrėžia akcininkas. Šiuo metu kauniečių produkcija prekiaujama pusšimtyje partnerių parduotuvių Lietuvoje, keletas parduotuvių, kurios prekiauja „Flos Veris“ produkcija, yra ir Latvijoje. Daugiau eksportuoti produkcijos kauniečiai neplanuoja, nes tuomet reikėtų plėsti gamybą, o to savininkai, brangindami išskirtines nedideles gaminių siuntas, nenori daryti.