Vidaus vandens kelių direkcijos rubrika
Vidaus vandens kelių direkcijos rubrika
Vidaus vandens kelių direkcijos rubrika
Vidaus vandens kelių direkcijos rubrika
Vidaus vandens kelių direkcijos rubrika

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2023-04-11 08:00

Valstybinių įmonių valdymo kokybė neatsiejama nuo jų veiklos rezultato

VVKD vadovas Vladimiras Vinokurovas.
VVKD vadovas Vladimiras Vinokurovas.
Daugelyje Europos šalių vidaus vandenų transportas – tai plačiai išvystytas keleivių ir krovinių gabenimo būdas, tausojantis gamtą ir daug pigesnis nei pervežimas keliais.

Todėl ir Lietuva ilgainiui pripažino, kad vidaus laivyba yra strategiškai svarbi alternatyva sausumos keliams, praktiškai nulinio avaringumo ir neriboto pralaidumo galimybių. Krovininio transporto iš esmės neriboja nei dydžiai, nei svoriai, tad tai puiki alternatyva stambiagabaritinių ir nestandartinių krovinių gabenimui. O turistiniai maršrutai vandens keliais atskleidžia mūsų šalies grožį ir dar nematytų pusių. Todėl vienas iš pagrindinių Vidaus vandens kelių direkcijos (VVKD) veiklos tikslų – didinti eksploatuojamų vandens kelių ilgį.

Siekiant šio tikslo Direkcija su Susisiekimo ministerija yra pasitvirtinusi viziją iki 2025 m. pasiekti 500 km eksploatuojamų vidaus vandenų kelių ilgį. 2023 m. eksploatuojamų vidaus vandenų kelių ilgis siekia 467 km. Todėl VVKD turi daug ambicingų planų ir projektų, kurie atvers Nemuno vagą nepertraukiamai laivybai visu upės ilgiu Lietuvos teritorijoje, sutvarkys išplaukimą iš Nemuno į Kuršių marias, atgaivins krovininę laivybą Neries ir Nevėžio upių dalyje, sujungs vandens keliu Vilnių ir Kauną.

Pasak VVKD vadovo Vladimiro Vinokurovo, yra rimtos priežastys teigti, jog dešimtmečius merdėjusi vidaus laivyba Lietuvoje „jau nuplaukė“ nuo seklumos – per pastaruosius 4 metus proveržis jau įvyko ir tolimesnių planų įgyvendinimas yra susijęs nuosekliu darbu ir tinkamu finansavimu. 

Tokią vadovo nuomonę patvirtina ir valstybinis Valdymo koordinavimo centras, kuris Vidaus vandens kelių direkcijos strateginį veiklos planą 2023 m. vasario 7 d. įvertino aukščiausiu vertinimu – 10 balų (10 balų sistemoje). Tai aukščiausias VVKD planavimo įvertinimas nuo Direkcijos įkūrimo pradžios.

Jau sėkmingai įgyvendinti įmonės valdymo pokyčiai ir pastarojo meto įgyvendinti projektai lėmė, jog 2022 m. liepos 1 d. valstybės įmonė Vidaus vandens kelių direkcija tapo akcine bendrove, vienintelė iš penkių planuotų Susisiekimo ministerijos sektoriaus įmonių. Ši pertvarka įgyvendinta atsižvelgiant į Vyriausybės ir Seimo sprendimus bei Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) rekomendacijas, kurios siūlo mažinti politinę įtaką valstybės valdomoms įmonėms ir įgyvendinti gerosios valdysenos praktikas. Po šio pokyčio Direkcija tampa lankstesne, sukuriant valstybės kontrolės ir direkcijos vadovybės iniciatyvos balansą.

„Neabejotinai ši pertvarka yra ypač svarbus strateginis žingsnis įmonei. Įregistruojant naują teisinį Direkcijos statusą, pradedamas naujas įmonės veiklos etapas ir ji galės sparčiai judėti pirmyn su naujo statuso atveriamomis galimybėmis“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.

„Esame tikri, kad būsime tarp lyderiaujančių įmonių susisiekimo sektoriuje, darniai įgyvendindami direkcijos strateginius tikslus: didinti eksploatuojamų vandens kelių ilgį, plėtoti intermodalinę krovininę laivybą, naudojant upių transportą be CO2 emisijų, skatinti keleivinę ir pramoginę laivybą, vystant naujas turistines vandens trasas. Atlikti laivybos plėtros darbus ir prisidėti prie tvaresnės logistikos šalyje, tausojančios gamtą ir kuriančios sveikesnę aplinką visiems šalies gyventojams“, – teigia VVKD direktorius.

Tvarumas VVKD atveju tikrai nėra tik madingas žodis. 2021 m. Vytauto Didžiojo universiteto mokslininkų atliktas tyrimas atskleidė – plėtojant vandens kelių transportą, gyventojams mažėtų spūstys ir avarijų rizikos keliuose. Be to, išaugęs vandens kelių transportas padėtų sumažinti didžiulį krovininių automobilių išmetamą šiltnamio dujų (CO2) kiekį, kuris Lietuvoje sudaro 45 proc. viso išmetamo CO2 kiekio. 

Ir pati VVKD, vykdydama savo veiklą, vadovaujasi tvarumo principais. Direkcija rengia savo tvarumo ataskaitą pagal GRI (Pasaulinė atskaitingumo iniciatyva) standartus. Griežtas šio standarto laikymasis užtikrina aukštą bendrovės atskaitingumo ir skaidrumo lygį. 

V. Vinokurovas tapo VVKD vadovu 2018 m. Jis didžiąją savo karjeros dalį praleido verslo sektoriuje, o Direkcija yra pirmoji jo viešojo sektoriaus patirtis. Pasak jo, į VVKD jį atvedė piliečio noras išjudinti „užstrigusį“ vidaus laivybos laivą ir profesinės ambicijos įrodyti, kad valstybinė įmonė gali būti skaidri, efektyviai veikianti ir patraukli darbo vieta profesionalams, tai yra, esmingai nieko nesiskirtų nuo sėkmingos privačios bendrovės. 

Pasak V. Vinokurovo, teko atlikti daug permainų ir įmonės valdyme, tame formuojant naują įmonės darbo kultūrą. Visai netrukus tai davė savo rezultatus – įmonės darbuotojai pamatė, jog tinkamai dirbant išsprendžiamos vidinės ir išorinės ilgametės senos įmonės problemos, sėkmingai įgyvendinami nauji projektai. Tai smarkiai padidino didžiosios dalies darbuotojų motyvaciją.

Pirmos veiklos sėkmės ir nuoširdus noras užmegzti rezultatyvias ir ilgalaikes partnerystes „pralaužė ledus“ santykiuose su partneriais – savivaldybėmis, akademinėmis įstaigomis, verslais. 

„VVKD veikla labai reikalinga, nes skatina vidaus turizmą, kuris svarbus mūsų regionui dėl palaikomų ir naujai sukuriamų maršrutų. Pastaruoju metu įsibėgėję projektai suteikia pagrįstą viltį netolimoje ateityje išvysti Nemune pramoginę laivybą tokio intensyvumo, kokia ji vyksta kitose Europos didžiosiose upėse“ – džiaugiasi Šilutės rajono savivaldybės meras Vytautas Laurinaitis. 

Aišku, visas šis proveržis nebūtų sėkmingas be Susisiekimo ministerijos palaikymo, kuri supranta vidaus laivybos reikšmę ir dabar jau mato, kad sėkmingai dirbanti VVKD nėra kaštų eilutė biudžete – investicijos į Direkcijos projektus duoda apčiuopiamą grąžą. 

Prie tolimesnės VVKD veiklos sėkmės prisidės ir pasikeitęs įmonės statusas, ir suteiktos galimybės įgyvendinti gerosios valdysenos praktikas. Akcinės bendrovės valdymas yra pažangesnis, leidžiantis pasiekti efektingą įmonės veiklą, pritraukti reikalingas kompetencijas bei profesionalų išteklių panaudojimą, teikti dar kokybiškesnes paslaugas. 

Viso to labai reikia imantis nestandartinių, neturinčių analogų, su inovacijomis susijusių, projektų. 

Ar tai būtų šiemet baigiamas Nemuno vandens kelio modernizavimo darbų projektas, kurio eigoje bus atnaujinta ar pastatyta daugiau negu 500 bunų. Tokio projekto Lietuva nebuvo įgyvendinusi pastaruosius 100 metų.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Ar tai būtų Vidaus vandens kelių direkcijos užsakymu sukurtas elektrinis baržų stūmikas, kuris leis pasiekti nulines CO2 emisijas vidaus vandenų laivyboje. Įgyvendinę elektrinio stūmiko projektą, būtume pirmieji Europoje turintys elektrinį vidaus laivyną. Įgyvendinus šią viziją, Lietuva reikšmingai prisidėtų prie Europos Sąjungos iškelto Žaliojo kurso tikslo iki 2030-iųjų sumažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį bent 55 proc., o iki 2050-ųjų pasiekti nulines emisijas.

52795
130817
52791