Kas tai? Eksperto įžvalgos

    Kodėl būtina skatinti verslą pasinaudoti „antru šansu“?

    Reklama publikuota: 2018-02-12
    Audrius Žvybas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnysis teisininkas, advokatas
    svg svg
    Audrius Žvybas, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnysis teisininkas, advokatas

    Nemokių įmonių reguliavimas Lietuvoje yra itin neefektyvus ir ydingas, verčiantis ne išsaugoti laikinų mokumo problemų turinčias įmones, o kuo greičiau iškelti bankroto procedūras ir apkrauti darbu teismus, kurie, nagrinėdami tokias bylas, sprendžia iš esmės techninius klausimus, nors turėtų koncentruotis tik į teisės taikymo aspektus.

    Lietuvos nemokumo politika iš esmės atsispindi trijuose įstatymuose – Įmonių restruktūrizavimo, Įmonių bankroto ir Fizinių asmenų bankroto. Ilgą laiką valstybė apskritai ignoravo galimybę fiziniams asmenims išspręsti nemokumo problemas, nenumatė „antrojo šanso“ savo piliečiams ir versdavo juos ieškoti dirbtinų ir nenatūralių galimybių bankrutuoti kitose šalyse. Galų gale buvo ryžtasi, ir nuo 2013 metų pradėjo galioti Fizinių asmenų bankroto įstatymas.

    Tačiau ir dabartinis nemokumo reguliavimas yra netobulas, neefektyvus ir iš esmės neatlieka svarbiausių savo uždavinių – teikti prioritetą laikinų sunkumų turinčių subjektų apsaugai, galimybei atkurti mokumą, likti rinkoje (bei mokėti mokesčius) ir sklandžiai pašalinti iš rinkos neperspektyvias įmones, kurių situacija neleidžia tikėtis atsigavimo, realizuojant jų aktyvus ir atsiskaitant su kreditoriais.

    Nei kreditoriai, nei kiti dalyviai nėra suinteresuoti taikyti universalias ir greitas procedūras, laikytis geriausios pasaulio praktikos, vienodų taisyklių ir kuo mažiau nereikalingu (ypač techninio pobūdžio) darbu apkrauti teismus. Tai ypač aktualu įmonių atžvilgiu, kur didėjantys bankroto skaičiai ir ilgai trunkančios nemokumo procedūros automatiškai sukuria neigiamą atspalvį ir stigmatizuoja vadovus bei savininkus, ribodamos „antrojo šanso“ galimybes.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Pirmiausia, esamas reguliavimas neteikia prioriteto laikinai su nemokumo problemomis susidūrusių įmonių gaivinimui. Įmonių restruktūrizavimo įstatyme numatytas kreditorių dalyvavimas ir jų įtaka priimant sprendimus dėl plano tvirtinimo iš esmės paaiškina, kodėl restruktūrizavimo institutas nesulaukia tokio populiarumo kaip kitose šalyse ir kodėl tik nedaugelis įmonių pasirenka šią galimybę susitvarkyti su laikinai kilusiais finansiniais sunkumais.

    Nors pačios restruktūrizavimo bylos, pagal pateiktų prašymų kiekį, iškeliamos palyginti dažnai, tačiau vėliau procesas stringa plano tvirtinimo etape, nes tik menka dalis kreditorių yra suinteresuoti laukti kelerius metus, kol bus (galbūt) patenkinti jų reikalavimai. Didžioji dalis kreditorių verčiau pasirenka galimybę atgauti žymiai mažesnę reikalavimo dalį per bankroto procedūras, tačiau taip sutaupo laiko ir iškart nurašo likusią reikalavimo dalį į nuostolius. Ypač tai pasakytina apie valstybės kreditorius (SODRĄ ir VMI) bei finansų įstaigas.

    Valstybė kaip tik turėtų būti suinteresuota išsaugoti verslo subjektus, kurie susidūrė su laikinomis problemomis, skatinti pirmiausia išnaudoti visas galimybes persitvarkyti ir restruktūrizuotis, o tik šiems mėginimams aiškiai nepavykus ar nustačius, kad verslo subjektai elgiasi akivaizdžiai piktybiškai ar neteisėtai, pereiti prie bankroto procedūrų.

    Esminis restruktūrizavimo instituto tikslas – suteikti laikiną mokumo problemų turinčios įmonės apsaugą nuo kreditorių reikalavimų, leisti laikinai nevykdyti įsipareigojimų, parengti veiksmingą planą, kuris leistų išeiti iš susidariusios situacijos, atkurti mokumą ir toliau likti konkurencingam subjektui rinkoje. Dabar, kai patys kreditoriai iš esmės sprendžia, ar leisti tokiai įmonei apsisaugoti nuo jų, iš esmės prieštarauja tokiam tikslui, todėl minėtas institutas ir nėra tiek paplitęs.

    Antra, esamas bankroto procedūrų reguliavimas taip pat turi būti iš esmės peržiūrėtas. Dabartinė įstatymo redakcija yra paini, kai kuriuos aspektus reglamentuoja pernelyg smulkmeniškai, o kai kurių nesureguliuoja tinkamai. Vos ne kiekvienoje byloje bent dalis kreditorių siekia nustatyti ir konstatuoti tyčinio bankroto požymių, ypač vertinant tai, kad galiojanti įstatymo redakcija lingvistiškai tokią galimybę numato iš esmės  kiekvienu bankroto atveju.

    Įstatyme numatyti pagrindai, kai galėtų kilti vadovų ir savininkų asmeninė atsakomybė, iš esmės paneigia verslo rizikos taisyklę (angl. business judgement rule) ir nedaro aiškios takoskyros tarp pagrįstos verslo rizikos ir drąsių, inovatyvių verslo sprendimų bei tyčinių turto švaistymo ar aplaidaus vadovavimo veiksmų, kai nesivadovaujama jokiais skaičiavimais ar vertinimais.

    Trečia, su itin dideliu krūviu susiduria ir teismai. Kiekvienais metais iškeliama daugiau nei 2000 naujų bankroto bylų, o jau pradėtose bylose kelerius metus yra atliekami įvairūs procesiniai veiksmai, sprendžiami prašymai, nagrinėjami ieškiniai ir pan. Tai labai apkrauna teisėjus ir teismus, nors didelę dalį minėtų klausimų sudaro techninio pobūdžio patvarkymai ir kiti sprendimai, kuriuos iš esmės galėtų spręsti patys administratoriai ir kreditoriai.

    Būtina peržiūrėti teismo vaidmenį bankroto procedūrose ir dalį techninio pobūdžio klausimų ar atvejų, kai nėra ginčo, perduoti tvarkyti bankroto administratoriams ar kreditoriams. Taip pat būtina galutinai sudėlioti terminus ir neleisti tų pačių klausimų kelti bet kuriuo momentu visą kelerius metus besitęsiančios bankroto procedūros laiką.

    Ketvirta, nemaža dalis bankrutuojančių įmonių neturi turto ir jau kelerius metus nevykdo jokios ekonominės veiklos. Nors Civilinis kodeksas numato galimybę tokius subjektus likviduoti ir išregistruoti juridinių asmenų tvarkytojo iniciatyva, šia galimybe iki šiol nebuvo realiai naudojamasi, nes paprasčiausiai nebuvo skiriama lėšų.

    Vis dėlto būtina įvertinti, ar labiau apsimoka tokias „mirusias“ įmones išregistruoti supaprastinta tvarka, minimaliais kaštais ir nubraukiant jų skolas (paliekant galimybę išsiieškoti iš tokių įmonių vadovų ar savininkų, esant racionaliems pagrindams), ar dirbtinai kelti bankroto bylas, eikvoti teismo, administratoriaus (kuriam yra mokama iš iniciatoriaus kišenės) ir kreditorių laiką, nors galutinis rezultatas vis tiek bus visiškai analogiškas – nėra turto, nėra ir patenkintų kreditorių reikalavimų.

    Paminėti aspektai aiškiai rodo, kad dabartinei valstybės politikai nemokumo srityje reikia esminių reformų ir kompleksinių problemos sprendimo būdų. Būtina, kad, rengiant naująsias Įmonių restruktūrizavimo ar Įmonių bankroto įstatymo (gal vertėtų net pasvarstyti apie visas nemokumo procedūras sujungiantį Nemokumo įstatymą), būtų tinkamai įvertinti kiekvieno instituto tikslai, užduotys, atsižvelgta į itin didelį darbo krūvį teismuose.

    Tai nebejotinai ne tik taupytų valstybės resursus, bet ir užtikrintų, jog nemokumo procedūros taptų įprastomis ir nebeturėtų to neigiamo atspalvio, kuris dažnu atveju yra dar viena priežastis, kodėl verslas iki paskutinės akimirkos delsia ir vengia tokių bylų ir nesiekia pasinaudoti „antru šansu“.

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Tema „Verslo aplinka“
    V. Sinkevičius: Lietuva daugiausia namų darbų yra atlikusi energetikoje

    Europos Komisijai (EK) trečiadienį paskelbus naujas rekomendacijas Lietuvai, šalies deleguotas eurokomisaras...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    J. Stoltenbergas pripažįsta nesant bendro sutarimo dėl Ukrainos narystės siekio

    NATO generalinis sekretorius Jensas Stoltenbergas trečiadienį pareiškė, kad Vakarų karinio aljanso narės...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Utenos konservatorė į rajono biudžetą grąžino daugiau nei 19.000 Eur 1

    Utenos rajono savivaldybės taryboje konservatoriams atstovaujanti Eglė Zarankaitė pranešė į rajono biudžetą...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    V. Adamkus: Almos nuopelnas – daugiau šviesos, pasitikėjimo, meilės ir vilties Lietuvoje

    Kadenciją baigęs prezidentas Valdas Adamkus sako, kad anapilin iškeliavusi jo žmona Alma prisidėjo prie to,...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Pernai į Suomiją persikėlė rekordinis rusų skaičius

    2022 metais į kaimyninę Suomiją persikėlė rekordinis skaičius rusų – daugiausiai per pastaruosius tris...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    A. Vyšniauskas: dauguma TS-LKD frakcijos narių palaiko pirmalaikių rinkimų idėją 1

    Dauguma valdančiosios Tėvynės sąjungos–Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos Seime narių palaiko...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Praha pasirašė sutartį dėl švedų gamybos šarvuočių CV90 už 2,7 mlrd. USD 3

    Čekijos vyriausybė trečiadienį pasirašė 2,7 mlrd. USD (2,51 mlrd. Eur) vertės sutartį dėl vikšrinių...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    G. Nausėda: pirmalaikiai Seimo rinkimai yra viena iš nedaugelio likusių išeičių 3

    Pirmalaikiai Seimo rinkimai yra viena iš nedaugelio išeičių iš esamos situacijos, sako prezidentas Gitanas...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    40 europarlamentarų ragina įvesti Vengrijai sankcijas pagal Magnitskio įstatymą

    40 Europos Parlamento (EP) narių paragino Bendrijos nares įvesti Vengrijai sankcijas pagal vadinamąjį...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Lenkijos valdantieji nori sudaryti komisiją Rusijos įtakai tirti

    Lenkijos valdančioji partija siekia sukurti komisiją, kuri, jos teigimu, tirtų Rusijos įtaką. Kritikai tai...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Sakartvelo premjeras: sankcijos Rusijai sužlugdytų ekonomiką 2

    Sakartvelo ministras pirmininkas trečiadienį tarptautiniame forume pareiškė, kad jo vyriausybė negali sau...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    J. Prigožinas: prie Bachmuto žuvo daugiau nei 20.000 „Wagner“ kovotojų 2

    Rusijos privačios karinės bendrovės „Wagner“ vadovas Jevgenijus Prigožinas teigia, kad per užsitęsusį mūšį...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    V. Kontrimas. „ChatGPT“ versle: darbuotojams – pagalba, įmonėms – saugumo rizika

    Vos pusmetį prieinama dirbtinio intelekto platforma „ChatGPT“ neabejotinai pakeitė žmonijos suvokimą apie...

    Nuomonės
    2023.05.24
    Analitikai: už partizanų įsiveržimo į Belgorodo sritį – Ukrainos pastangos išsklaidyti rusų karius Premium

    Dvi dienas trukęs Rusijos partizanų įsiveržimas iš Ukrainos į Rusijos Belgorodo sritį gali priversti Kremlių...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Rusija teigia Kryme pradėjusi naują Ukrainos turto nacionalizavimo bangą 1

    Rusijos paskirta Krymo valdžia trečiadienį pranešė, kad aneksuotame pusiasalyje nacionalizuoja daugiau...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    EK siūlo Lietuvai atsisakyti subsidijų už elektrą ir dujas, stiprinti sveikatos priežiūrą

    Europos Komisija (EK) Lietuvai rekomenduoja atsisakyti kompensacijų už energijos išteklius, stiprinti pirminę...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    Į Norvegiją atplaukė JAV lėktuvnešis

    Į Oslą trečiadienį atplaukė JAV lėktuvnešis, vėliau su norvegų pajėgomis dalyvausiantis pratybose.

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    M. Vaščega: ekonomikos sulėtėjimas – proga Lietuvai atlikti nepadarytus namų darbus

    Europos Komisijai (EK) trečiadienį paskelbus naujas rekomendacijas Lietuvai, EK atstovybės Lietuvoje vadovas...

    Verslo aplinka
    2023.05.24
    „Litgrid“: elektros brangimą šešeriopai trečiadienį tarp 16 ir 17 val. lems riboti pralaidumai 2

    „Nord Pool“ biržos Lietuvos ir Latvijos zonose elektros kainos trečiadienį tarp 16 ir 17 val. šoktelės beveik...

    Energetika
    2023.05.24
    Xi Jinpingas žada remti pagrindinius Rusijos interesus 1

    Kinijos prezidentas Xi Jinpingas trečiadienį susitikime su Rusijos ministru pirmininku Michailu Mišustinu...

    Verslo aplinka
    2023.05.24

    Verslo žinių pasiūlymai