Startuolių mugė: ko tikėtis tradiciniam verslui

Verslininkai startuolių mugėse gali pamatyti visiškai šviežių ir inovatyvių idėjų, kurios gali pakeistų jų veiklos barus. Be to, rinkos senbuviai gali tapti pradedančiųjų verslų klientais pavesdami jiems išspręsti jų problemas, kurioms patys taip ir neranda laiko, noro ar didelių finansinių išteklių. Galiausiai verslui, kuris svarsto apie inovatyvios bendrovės įsigijimą, startuolių mugė yra viena galimybių apsižvalgyti rinkoje ir pamatyti labai tylius dalyvius, kuriuos dažnai pastebėti gali būti sudėtinga.
Kur apsilankyti
Regione vyksta keletas stambių startuolių mugių, kurios pritraukia nuo kelių dešimčių iki daugiau nei tūkstančio pradedančiųjų bendrovių. Jose tokios įmonės turi savo stendus, mėgina rasti klientų, investuotojų, konkuruoja dėl įsteigtų prizų.
Bene didžiausia iš aplink vykstančių startuolių mugių „Slush“ vyks lapkričio pabaigoje Suomijoje. Į šį renginį, organizatorių teigimu, pastarąjį kartą susirinko 1.700 startuolių ir 800 investuotojų. Helsinkyje vykstanti mugė yra ir stiprus didelių korporacijų traukos centras, čia lankosi tokių milžinių kaip „Google“ ar „Microsoft“ atstovai, kurie nuolat stebi rinkos pokyčius ir ieško naujų perspektyvių bendrovių. Be to, šalyje rengiama ir mažesnė konkurentė – mugė „Arctic15“.
Pasižvalgius šiek tiek arčiau, Lenkijoje galima atrasti spalį vykstantį „Wolves Summit“, kuris pernai pritraukė 350 startuolių, 300 bendrovių vadovų ir 250 investuotojų. Tai didžiausia tokia mugė šalyje, kuri pritraukia ir gretimų šalių pradedančiuosius. Be to, gegužės viduryje vyks „InfoShare“, šiek tiek mažesnė konferencija, kurioje, tikimasi, prisistatys 200 startuolių. Žinoma, tai ne „Slush“, bet renginiai gana dideli, o ir pradedančiųjų bendrovių yra tiek, kad net ir labai specifine veikla užsiimanti bendrovė gali rasti į tą patį segmentą taikantį startuolį.
Baltijos šalyse veiksmo taip pat nemažai. Gegužės pabaigoje Estijoje prasidės konferencija „Latitude59“, kurioje savo stendus turės 59 pradedančiosios bendrovės, dar dalis startuolių su savo idėjomis konkuruos dėl įsteigto prizo.
Konkuruoja dėl lyderio pozicijos
Be to, ketvirtadienį Lietuvoje prasideda „Login Startup Fair“ – vis daugiau dėmesio tarptautinėje arenoje sulaukianti startuolių mugė. Joje prisistatys apie 60 pradedančiųjų bendrovių, maždaug tiek pat bus ir investuotojų.
Ugnius Zasimauskas, mugę organizuojantis verslumo ir eksporto skatinimo VšĮ „Versli Lietuva“ projektų vadybininkas, pasakoja, kad šiuo metu aplink mus, be „Slush“, nėra išryškėjusių ilgalaikių lyderių tarp konferencijų, todėl „Login Startup Fair“ siekia užimti šias pozicijas tarp artimiausių kaimynų.
„Dabar vyksta konkurencija tarp valstybių dėl to, kas turės vieną centrinį renginį startuoliams. Mes labiausiai konkuruojame su Lenkija („Volwes Summit“) ir Estija („Latitude59“). Klausimas, kuris iš šių trijų renginių aukščiausiai iškils. Jeigu mes neišsišoksime, regiono startuoliai tiesiog važiuos kitur“, – pasakoja p. Zasimauskas.
Anot jo, jau dabar tarp dalyvių pastebimas užsienio pradedančiųjų bendrovių pagausėjimas. Dar praėjusiais metais į mugę užsiregistravusių užsienio startuolių skaičius siekė 5, o dabar galima kalbėti apie 20. Jie susirenka iš Latvijos, Estijos, Baltarusijos, Rusijos ir Ukrainos.
Tokį dalyvių iš užsienio pagausėjimą galima sieti ir su į Lietuvą persikeliančiomis bendrovėmis. VŽ buvo pateikta bent keletas jaunų technologinių bendrovių persikėlimo į Lietuvą istorijų. Jos paskui save traukia ir kitus verslus, kurie vis dažniau ryžtasi bent jau įvertinti galimybes, kurias galėtų suteikti Lietuva.
Pasigenda verslininkų
Tačiau, p. Zasimausko teigimu, Lietuvoje prisistatyti siekiančiais startuoliais gerokai labiau domisi tokios korporacijos kaip IBM ar „Microsoft“, o ne čia esančios mažesnės kompanijos.
„Įprasta, kad didžiosiose pasaulio konferencijose apsilanko ne tik rizikos kapitalo valdytojai, bet ir bendrovių atstovai. Lietuvoje kol kas trūksta verslininkų supratimo, kad mugėse galima rasti inovatyvių verslų, kurie galbūt sprendžia jų turimas problemas. Galbūt vadovai dar nelabai pasitiki startuoliais ir nemano, kad jų siūlomi produktai ir paslaugos yra pakankamai geri, todėl perka brangius sprendimus iš stambių IT kompanijų“, – aiškina mugės rengėjas.
Maždaug pusė „Login Startup Fair“ prisistatančių pradedančiųjų nėra sulaukę investicijų iš rizikos kapitalo fondų. Likusi dalis yra pritraukusi smulkių pačių ankstyviausių (angl. seed ir pre-seed) investicijų. Pono Zasimausko teigimu, nors ir susirenka labai jaunos bendrovės, jos yra pasiruošusios priimti verslo užsakymus ir juos individualizuoti. O susirenkančių pradedančiųjų veiklos spektras išties įvairus: nuo logistikos sprendimų, išmaniųjų stalų iki sprendimų žemės ūkiui ir e. sveikatos programinės įrangos. Žinoma, greičiausiai didelė dalis ten pateikiamų idėjų nebus išplėtotos į stambius verslus, bet dalis jų pavirs tvariais nedideliais verslais arba prisišlies prie inovacijų ieškančių brandžių įmonių.
infogr.am::e682644c-419d-4260-a596-c67153fd6aed