Tvarumo ataskaitos: kaip neužlipti ant rinkodaros grėblio

Reklama publikuota: 2021-06-01
svg svg

Dėmesio tvarumui skiriančios įmonės ir Lietuvoje jau įvedė tradiciją svarbiausius pasiekimus paskelbti tvarumo ir socialinės atsakomybės ataskaitose. Toks dokumentas – dažniau didesnių įmonių tradicija, nes smulkus ir vidutinis verslas tam ne visada gali skirti laiko ir resursų. Tačiau ką skelbti ir kam tas ataskaitas skirti, net ir didžiosios įmonės vis dar mokosi.

Dažniausiai tvarumo ataskaitas Lietuvoje įmonės skelbia pavasarį, kartu su įmonių rezultatais arba šiek tiek vėliau, po jų skelbimo. Dr. Eglė Staniškienė, Kauno technologijos universiteto (KTU) Ekonomikos ir verslo fakulteto profesorė, Lietuvos atsakingo verslo asociacijos (LAVA) Ekspertų tarybos narė, pastebi, kad standartinio laiko, kada tokias ataskaitas reikėtų skelbti, nėra. Kitos įmonės tiesiog susieja jas su joms svarbiomis progomis ar įvykiais. Laikas, apskritai, nėra labai svarbus. Prieš svarstant tokias ataskaitas rengti, svarbiausia esą atsakyti sau į du klausimus: kokią informaciją siekiama viešinti ir kam ta informacija yra skirta.

nuotrauka::1 left

Ir maži žingsniai

Svarstantiems, kokius duomenis verta pateikti ataskaitose, į pagalbą galima pasitelkti tam tikras iniciatyvas ir gidus. Vienas žinomiausių pasaulyje – Global Reporting Initiative (GRI) tinklas, kuris pateikia įvairias gaires, kaip rinkti ir pristatyti socialinės atsakomybės ir tvarios veiklos duomenis. Pasak E. Staniškienės, stebint, Lietuvoje šia iniciatyva verslas kol kas naudojasi per retai. Dar vienas įrankis – rekomendacijų standartas ISO 26000, kuriame pateiktos rekomendacijos, kaip įmonei tapti socialiai atsakingesne, kokias praktikas įgyvendinti ir kaip apie tai informuoti.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Duomenys, kurie būna pateikiami, itin priklauso nuo konkrečios įmonės ir gali būti labai skirtingi. Pirmiausia, kiekviena organizacija turėtų pati įsivertinti, ką jie daro atsakingai. Kartais įmonės turi tam tikrų socialiai atsakingos veiklos praktikų, tik jos yra tiesiog susijusios su teisinių reglamentų laikymųsi ir atrodo, kad nieko ypatingo nedarai. Pavyzdžiui, laiku mokamas atlyginimas, viršvalandžių ir darbo poilsio dienomis apmokėjimas,  skaidriai mokami mokesčiai. Bet tai taip pat yra maži žingsniai link darnios veiklos ir jų nereikėtų pamiršti“, – pastebi E. Staniškienė.

Papildomas krūvis

Norint įvertinti kitas iniciatyvas, organizacijos dažnai susiduria su iššūkiu, nes surinkti duomenis iš tiesų nėra taip jau paprasta. „Socialinio atskaitingumo ataskaitoms tinka mažai tų duomenų, kuriuos organizacijos kasdien skaičiuoja savo apskaitoje. Tai reiškia, kad būtina tam tikru periodiškumu rinkti ir viešinti specifinę informaciją ir tai dažniausiai tampa papildomu krūviu organizacijai“, – nusimatyti papildomų resursų pataria E. Staniškienė

Net į tokį paprastą klausimą, kiek popieriaus įmonė sunaudoja biure, ne visada lengva atsakyti. Sąskaitose faktūrose tas skaičius pasislepia po bendra kanceliarinių prekių eilute, tad tenka kiekvieną sąskaitą išnaršyti po eilutę. Naujausios sistemos gali padėti surūšiuoti elektronines sąskaitas, bet didelėje organizacijoje, pasak pašnekovės, tai vis tiek tampa papildomu darbu.

„Organizacijos savo ataskaitose dažniausiai pateikia elektros, vandens suvartojimą ir panašius rodiklius, kuriuos lengviausia suskaičiuoti. Specifiškesniems rodikliams reikia ne tik papildomo laiko, bet ir žinių, kaip juos surinkti ir pateikti. Esame atlikę nemažai interviu su įmonėmis – pagrindinis mažesnių įmonių argumentas nesiimti tokių ataskaitų yra tai, kad jie neturi pakankamai žmonių, kompetencijos ir nelinkę į tai investuoti“, – sako pašnekovė.

Investuotojui ar vartotojui

Kokie dar duomenys bus pateikiami nulemia ir auditorija, kurią tikimasi pasiekti. Dažniausia ataskaitos rengiamos dvejoms tikslinėms grupėms: investuotojams arba vartotojams. „Didesnės organizacijos Lietuvoje dažnai svarbiausiu tikslu mato investicijų pritraukimą, tad daugelis ataskaitų labai stipriai orientuotos į investuotojus. Dažnai ataskaitos anglų kalba pateikiamos  netgi gerokai išsamiau nei lietuvių. Tai irgi rodo, kad jos nukreiptos į investuotojus“, – pastebi E. Staniškienė.

Investuotojams aktualūs labai tikslūs skaičiai, gamybos niuansai, tam tikra specifika. O štai į vartotojus, visuomenę, klientus nukreiptose ataskaitose svarbu pateikti tokius duomenis, kad organizacija būtų atpažįstama.  Tiesa, vartotojams skirtos ataskaitos dažnai būna susietos su įvaizdžio kūrimu. Ir tai, pasak E. Staniškienės, kartais tampa net tam tikru grėbliu, ant kurio vis užlipa organizacijos.

Nuo tvarumo iki melo

„Kartais tas noras paskelbti pagerintą įvaizdį lemia tam tikrus taip vadinamo žaliojo smegenų plovimo (ang. greenwashing) sprendimus. Skelbiamos labai pagražintos žinutės, kurios gali ir suklaidinti, kažkas nutylima ar manipuliuojama spalvomis, teiginiais ir panašiai“, – sako E. Staniškienė.

Pasak jos, tokie pavyzdžiai diskredituoja pačią tvarumą idėją ir dažnai netgi suklaidina visuomenę. Ypač, kai įmonės, kurių pati veiklos esmė niekaip nedera su tvarumu, ima skelbti apie savo socialinę atsakomybę ar darną su aplinka. Todėl sakoma, kad geriau tvariais būti ir neskelbti nei skelbti, bet nebūti.

„Kiek rodo įvairios įmonių ataskaitos, daugumoje Lietuvos įmonių ir organizacijų už veiklos tvarumą vis dar atsakingi rinkodaros ir komunikacijos vadovai. Nors CEO ar gamybos vadovai kur kas geriau žino procesus ir galimybes ir galėtų pakelti tvarumą į kitą  lygį. Tai nėra tik Lietuvos problema. Visas pasaulis išmoko daryti gražias ataskaitas, patraukliai pateikti duomenis, nors iš tiesų technologiškai investuojančių į tvarumą yra dar labai mažai“, – sako E. Staniškienė.

Nepamiršti darbuotojų

Pasak jos, vartotojus Lietuvoje žalios idėjos iš tiesų traukia, todėl rinkodaros komandų noras pagerinti įmonių įvaizdį per tvarumą, yra suprantamas. Tačiau pasakyti, kad vartotojai domisi tvarumo ataskaitomis ir jas skaito, būtų per drąsu.

„Vartotojai, apskritai, retai domisi pačiomis ataskaitomis. Bet yra dar viena svarbi ir smalsi grupė – tai būsimi darbuotojai. Ieškantiems sau darbo vietos tas atsakingo verslo įvaizdis šiandien jau yra labai svarbu. Jei įmonė daro ir darbuotojams suteikia visko daugiau nei priklauso pagal įstatymą, tai pagerina įvaizdį ir padidina patrauklumą. O tai reiškia, ir pritrauktus talentus“, – primena E. Staniškienė.

Į tvarumo ir socialinės atsakomybės rezultatų skaičiavimą, pasak jos, labai svarbu įtraukti ir visus jau esamus darbuotojus. Tokia veikla gali tapti papildoma motyvavimo priemone ar bent jau padėti kurti gerą atmosferą darbe.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Dažniausiai daromos klaidos, kuriant tvarią pakuotę: naujos mados ir žaliasis smegenų plovimas Verslo tribūna

Visuomenės dėmesys tvarumo temoms nuosekliai auga, o ir įstatymų leidėjai vis griežčiau rūpinasi ne tik...

Tvarus verslas
2022.06.28
Dažniausiai daromos klaidos, kuriant tvarią pakuotę: koją kiša nepamatuoti sprendimai Verslo tribūna

Prekės ženklai vis aktyviau tobulina savo pakuotes: keičia medžiagas, edukuoja vartotojus, dalyvauja...

Tvarus verslas
2022.06.22
Maisto pramonės įmonėse populiarėja darbo drabužių nuoma: tvaru ir ekonomiška Verslo tribūna

Pasaulyje kasmet sunegaluoja dešimtys milijonai žmonių, paragavusių užteršto maisto. Ir nors uniformos bei...

Tvarus verslas
2022.06.21
Mėsos analogai – vis dažnesni visavalgių lietuvių krepšeliuose Verslo tribūna

Iš augalinių žaliavų pagaminti mėsos pakaitalai – viena svarbiausių pastarojo meto maisto pramonės inovacijų,...

Tvarus verslas
2022.06.16
„Pon Holdings“ duetas su „Porsche“: bendroje įmonėje gamins „Porsche“ dviračius Premium

Kėdainiuose dviračių gamyklą statanti Nyderlandų transporto milžinė „Pon Holdings“ naujos kartos elektrinių...

Pramonė
2022.06.12
Už ESG etiketės kliūva visi: ir bankai, ir Baltijos šalių finansų rinka Premium

Europos perėjimui link netaršios ekonomikos prireiks daug investicijų, tikimasi gausaus privataus sektoriaus...

Rinkos
2022.06.09
„Kalnapilio-Tauro grupė“ imasi pokyčių: į energetinį tvarumą investuos daugiau nei 5 mln. Eur Verslo tribūna 2

Viena didžiausių Lietuvos alaus ir gaiviųjų gėrimų gamintoja „Kalnapilio-Tauro grupė“ pradėjo įgyvendinti...

Tvarus verslas
2022.06.08
Tvarios sunkiosios transporto priemonės: pasiūlos yra, bet infrastruktūra buksuoja Premium

Europai vis drąsiau žygiuojant Žaliuoju kursu, tvarius sprendimus siūlo ir sunkiojo transporto gamintojai.

Logistika
2022.05.26
„Dadu“ tvarumo patirtis: per metus – 15 tonų mažiau plastiko Verslo tribūna

Tvarumas Lietuvoje su kiekviena diena įgauna vis didesnę svarbą. Tačiau maisto pramonėje tvarumo tikslai...

Tvarus verslas
2022.05.19
Vienas iš variantų – tekstilės atliekų perdirbimo fabrikas Šiauliuose Premium

ES teisės aktai ir vartotojų spaudimas privers tekstilės gamintojus arba ieškoti Europoje fabrikų, kurie...

Pramonė
2022.05.17
Tvarumo kodavimas NT versle – daug neatsakytų klausimų ir įtaka pelno eilutėms Premium

Nekilnojamojo turto (NT) sektoriaus bendrovės jau aktyviau į savo strategijas įtraukia kompleksinio tvarumo...

Tvarus verslas
2022.05.16
Ateina šeštoji pramonės revoliucija Premium 3

Lietuvos gamybos, kaip ir visos Europos bei pažangaus pasaulio pramonės, netrukus laukia milžiniška...

Pramonė
2022.05.07
„Maxima LT“ apžvelgia 2021-uosius: dėmesys tvarumo įsipareigojimams ir bendruomenėms Verslo tribūna

Organizacijos poveikio aplinkai valdymas, socialinės iniciatyvos ir vietos bendruomenių palaikymas – į šias...

Tvarus verslas
2022.05.04
„Maxima“ papildomų naudų darbuotojams paketą padidino triskart Verslo tribūna 2

Daugiau nei 12 tūkst. darbuotojų vienijantis lietuviškas prekybos tinklas „Maxima“ praėjusiais metais net 3...

Tvarus verslas
2022.04.21
Nematoma karo žaizda: Ukrainoje formuojasi ekologinės krizės židiniai Verslo tribūna

Kol pasaulis susitelkęs į kovą už laisvę ir humanitarinę krizę Ukrainoje, specialistai neramiai stebi ir...

Tvarus verslas
2022.03.31
„Maxima“ plečia skaitmenizavimo sprendimus: atsisako ir įprastų popierinių dokumentų, ir pirkimo kvitų Verslo tribūna 7

Apsipirkinėjantys lietuviškame prekybos tinkle „Maxima“ nuo šiol patys gali nuspręsti, ar spausdinti...

Tvarus verslas
2022.03.31
Pasirašytas vienas didžiausių istorijoje tvaraus aviacinio kuro sandorių Verslo tribūna

Logistikos bendrovė „DHL Express“ ir Suomijos degalų gamintoja „Neste“ pasirašė vieną didžiausių susitarimų...

Tvarus verslas
2022.03.30
„Kalnapilio-Tauro grupė“ įgyvendindama tvarumo strategiją plastikinius butelius keičia į 100% perdirbto plastiko butelius Verslo tribūna 2

Viena iš Lietuvos gėrimų gamybos lyderių „Kalnapilio-Tauro grupė“ ėmė naudoti perdirbto plastiko rPET (angl.

Tvarus verslas
2022.03.28
„Neste“ tvarių partnerysčių vadove Baltijos šalyse tapo Jone Sestakauskaite Verslo tribūna 1

Suomijos tinklo „Neste“ tvarių partnerysčių vadovės Baltijos šalyse pareigas pradėjo eiti Jone...

Tvarus verslas
2022.03.25
Tvarumo vadovų užduotys: nuo darbdavio įvaizdžio iki pakuočių poveikio vertinimo Verslo tribūna

Tvarumo specialisto pozicija, nors dar gana nauja, jau sparčiai populiarėja. Tik darbų laukas šioje...

Tvarus verslas
2022.02.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku