Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2021-02-25 07:00

Tvarumas plinta lyg banga – keistis jau skatina ir verslas verslą

Vienas iš tvarumo verslo verslui bangos pavyzdžių – technologijų bendrovė „Telia“, kuri jau įsipareigojo iki 2030 m. visoje veikloje pasiekti nulį išmetamų CO2 ir nulį atliekų. 
JUDITOS GRIGELYTĖS NUOTR.
Vienas iš tvarumo verslo verslui bangos pavyzdžių – technologijų bendrovė „Telia“, kuri jau įsipareigojo iki 2030 m. visoje veikloje pasiekti nulį išmetamų CO2 ir nulį atliekų. JUDITOS GRIGELYTĖS NUOTR.
Šio teksto antraštė gali pasirodyti dar per daug optimistinė, išreiškianti labiau viltį ar prognozę, nei šiandienos realybę. Bet, pasak specialistų, panaši tvarumo banga iš tiesų neišvengiama. Vartotojai teikia vis daugiau dėmesio tvariam ir socialiai atsakingam verslui, taip skatindami jį keistis. Šis po truputį išjudina ir verslas verslo (B2B) segmente dirbančius partnerius. O ambicingų įmonių planuose – tvaria siekiama padaryti visą su jų verslu susijusią tiekimo grandinę.

Apie tvarumą versle ir kasdieniame gyvenime pasaulis aktyviau kalba jau bemaž trisdešimt metų. Didesnį proveržį galima matyti būtent pastaraisiais metais, kai klimato kaitos ir socialinių problemų pasekmės tampa visiems aiškiai matomu iššūkiu. Labai svarbus pokyčių variklis yra kiekvienas žmogus, tai yra tie patys vartotojai ar įmonių darbuotojai, kurie iš valstybės ir verslo tikisi pamatyti daugiau atsakingų veiksmų.

Paveikia vieni kitus

„Tam tikra žalioji banga kyla tiek Lietuvoje, tiek ir visame pasaulyje. Žmonės vis labiau junta klimato kaitą, supranta ir nori, kad jų elgsena bei vartojimo įpročiai būtų draugiškesni aplinkai. Natūralu, kad tai paliečia ir verslo organizacijas, nes jos stengiasi atliepti vartotojų lūkesčius“, – pastarųjų metų tvarumo tendencijas aptaria dr. Eglė Staniškienė, Kauno technologijos universiteto (KTU) Ekonomikos ir verslo fakulteto profesorė, Lietuvos atsakingo verslo asociacijos (LAVA) Ekspertų tarybos narė.

Tam tikrą postūmį veikti, pasak E. Staniškienės, labiau jaučia tiesiogiai galutiniam vartotojui paslaugas teikiantys. Kita vertus, vartotojų poreikius patenkinti norintis verslas, natūralu, kitokius tikslus pradeda kelti ir savo partneriams. Vienas to pavyzdžių – greito maisto įstaigos, kurios iš esmės keitė meniu ir ieškojo naujų tiekėjų, nes jaunimas panoro maitintis sveikiau. Didelį pokytį lemia ir prekybos gigantai, pavyzdžiui, IKEA, kuriems dirba ir didžioji dalis Lietuvos medienos pramonės. Šios įmonės keliami nauji standartai ir jiems dirbančius gamintojus skatina rimtai investuoti į tvarumą, ieškoti kitų žaliavų, naujų sprendimų. Panašių proveržių galima matyti ir technologijų srityje. Vartotojų spaudimą jaučia ir drabužių mados, kosmetikos gamintojai ir jų tiekėjai.

Investuotojai skatins, o valstybės lieps

„Lietuvoje esame nagrinėję įvairių įmonių socialinės atsakomybės ar darnaus vystymosi ataskaitas. Pastebėjome, kad anglų kalba tos ataskaitos pateiktos gerokai išsamiau nei lietuvių kalba. Tai reiškia, kad įmonės greičiausiai ieško investicijų, o tvarumas investuotojams taip pat labai svarbu“, – dar vieną priežastį verslui aktyviau imtis socialinės atsakomybės ir tvarumo projektų pastebi E. Staniškienė. Pasak jos, būtent Skandinavijos šalių investuotojai buvo tie, kurie labai prisidėjo ir prie visos Lietuvos verslo pokyčių ir didesnio dėmesio tvarumui.

Kitus verslus, tokius, kaip transporto sektorius, Lietuvoje labai paveiks Europos Sąjungos  direktyvos.  „Jei valstybė įsipareigoja tapti klimatui neutralia, vienas iš taršiausių transporto sektorius bus priverstas keistis“, – Žaliąjį kursą ir kitus valstybių įsipareigojimus, kaip labai stiprų stimulą persitvarkyti ir dirbti tvariau, primena E. Staniškienė.

Paliesti visą grandinę

Vienas iš tvarumo verslo verslui bangos pavyzdžių – technologijų bendrovė „Telia“, kuri jau įsipareigojo per artimiausią dešimtmetį iki 2030 m. visoje veikloje pasiekti nulį išmetamų CO2 ir nulį atliekų. Tai reiškia, kad visa įmonių grupės veiklos grandinė, įskaitant tiekėjus, rangovus, partnerius bei 100% darbuotojų bus klimatui neutralūs.

„Tvarumu yra suinteresuoti visi – mūsų investuotojai, klientai, partneriai ir institucijos. Mes patys tvarumą suprantame, kaip galimybę daryti teigiamą poveikį aplinkai, todėl siekiame, kad ir mūsų tiekėjai prisidėtų prie šio ambicingo tikslo. Skiriame daug dėmesio jų konsultacijoms, patarimams ir dalinimuisi savo patirtimi“, – sako Indrė Bimbirytė-Yun, „Telia Lietuva“ tvarumo projektų vadovė.

Pagalba partneriams

Suprantama, kad net ir norint tapti tvariu, ne visiems tai yra paprasta padaryti, o galbūt ir ne visi žino, nuo ko pradėti. „Telia“ pernai prisijungė prie tarptautinio klimato centro, skirto būtent mažoms ir vidutinėms įmonėms (angl. The SME Climate Hub). Šiame centre visos mažosios ir vidutinės įmonės (MVĮ), kurios norėtų įsipareigoti klimato klausimais, gali rasti įrankių, skirtų įsivertinti ir mažinti išmetamą teršalų kiekį, taip pat patarimų, kaip parengti klimato strategiją, net papildomų kompensavimo projektų pavyzdžių.

„Žinoma, mums labai svarbu, kaip mes patys galime padėti savo verslo klientams. Daugelis įmonių jau turi įsivardinę tvarius tikslus, kuriems įgyvendinti reikia tik priemonių. Kaip technologijų ir komunikacijų tiekėjai, mes norime ir galime padėti savo klientams tapti tvaresniais būtent technologijų pagalba. Ar tai būtų daiktų interneto sprendimai, ar nuotolinės darbo vietos sprendimo sukūrimas, ar įrangos nuoma. Vienas lauke – ne karys, tad ir tvarumo kelionėje tikrai daug daugiau galime nuveikti kartu”,  – sako I. Bimbirytė-Yun.

52795
130817
52791