2023-07-11 15:55

Nuo 2024 m. Lietuvoje siūloma reikšmingai didinti kelių mokestį

Kelių mokesčio vinjetė. Susisiekimo ministerijos nuotr.
Kelių mokesčio vinjetė. Susisiekimo ministerijos nuotr.
Iki įsigaliojant e. tollingo sistemai, numatoma pabranginti nuo 2015-ųjų nekeistas kelių mokesčio vinjetes. Maksimalus metinis tarifas būtų beveik 4 kartus didesnis nei dabar.

Nuo kitų metų siūloma didinti mokesčius už magistralinių Lietuvos kelių naudojimą – maksimalus metinis tarifas gali siekti beveik 3.100 Eur, arba 4 kartus daugiau nei dabar.

Susisiekimo ministerijos ruošiami pakeitimai numato, jog autobusams ir krovininiams automobiliams taikomų mokesčių dydžiai priklausytų nuo jų kategorijos, ašių skaičiaus ir išmetamų teršalų kiekio. 

Pavyzdžiui, žemiausio emisijos standarto, daugiau nei 12 tonų sveriančios ir bent keturių ašių transporto priemonės savininkui tektų mokėti beveik 3.100 Eur metinį mokestį vietoje 753 Eur. Didžiausias mokestis autobusams siektų 2.400 Eur vietoje 550 Eur, nurodoma projekte, kuriuo norima keisti 2005-ųjų Vyriausybės nutarimą dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo įstatymo įgyvendinimo.

Jame numatyti atskiri mėnesio, savaitės ir dienos mokesčių dydžiai. Jeigu Vyriausybė patvirtintų siūlomus tarifus, jie įsigaliotų nuo 2024 metų.

Tikimasi, kad patvirtinus naujus mokesčius į valstybės biudžetą papildomai būtų surenkama apie 30–40 mln. Eur kasmet, teigia projekto rengėjai.

Lietuvos automobilių kelių tinkle yra apmokestinta 19 magistralinių kelių, kurių bendras ilgis siekia apie 1.700 km, už jų naudojimą per metus vidutiniškai surenkama apie 53 mln. Eur.

Projekto rengėjai skaičiuoja, kad Lietuvos kelių nusidėvėjimas dėl sunkiasvorio transporto kasmet vertinamas maždaug 55 mln. Eur.

Susisiekimo ministerija anksčiau taip pat teigė, kad norint didinti finansavimą KPPP, svarstoma galimybė ateityje krovininį transportą apmokestinti už krašto kelių naudojimą.

Birželio 8-ąją priėmus KPPP finansavimo įstatymo pakeitimus Vyriausybei suteikta teisė į mokamų kelių sąrašą įtraukti ne tik magistralinius, bet ir krašto bei rajoninius kelius, tačiau šis sąrašas siūlomu nutarimo projektu nekeičiamas.

Šiuo metu magistralinių kelių naudotojo mokestis renkamas įsigyjant specialią vinjetę, ateityje ją turėtų pakeisti kelių rinkliavos informacinė sistema – vadinamasis e. tollingas.

Kelių mokesčiai Lietuvoje nebuvo peržiūrėti nuo 2015 metų, siūlymui nustatyti naujus maksimalius jų dydžius Vyriausybė pritarė gegužės pradžioje.

Lietuvos valstybinės reikšmės kelių tinklu naudojasi beveik 2 mln. šalyje registruotų transporto priemonių (iš jų apie 64.000 veža krovinius tarptautiniais ir apie 5.000 – vidaus maršrutais), dar apie 500.000 Lietuvą kerta tranzitu. Intensyviausiai naudojamas Kaunas–Marijampolė–Suvalkai, kuriuo per parą pravažiuoja maždaug 5.400 vilkikų, taip pat Vilnius–Kaunas–Klaipėda (3.400) bei Vilniaus pietinis aplinkkelis (2.500).

VŽ rašė, kad Lietuvoje nuo 2024 m. liepos 1 d. planuojama įvesti visiškai naują e. tollingo kelių apmokestinimo sistemą, kuri mokesčius skaičiuos pagal nuvažiuojamą atstumą, o ne kelių naudojimosi laiką. Susisiekimo ministerija VŽ patvirtino, kad šį projektą ketinama įgyvendinti, laikantis numatytų terminų.

Tokiu atveju pabrangintos vinjetės galiotų tik pusmetį — nuo 2024-ųjų sausio 1 d. iki liepos 1 d.

52795
130817
52791