ICAO ėmėsi tirti „Ryanair“ lėktuvo priverstinį nutupdymą

ICAO Taryba – organizacijos valdymo institucija, specialiai sušauktame posėdyje pareiškė didelį susirūpinimą ir pabrėžė, kad svarbu nustatyti faktus ir išsiaiškinti, ar kuri nors ICAO valstybė narė pažeidė tarptautinės aviacijos įstatymus, įskaitant Tarptautinės civilinės aviacijos konvenciją (Čikagos konvenciją), teigiama gegužės 27 d. ICAO tarybos pranešime.
Remdamasi Čikagos konvencijos 55 str., ICAO Taryba nusprendė atlikti tyrimą ir paprašė ICAO sekretoriato parengti tarpinę ataskaitą Tarybai kitam posėdžiui, pateikiant turimus faktus ir susijusius teisinius dokumentus.
„Taryba nusprendė, kad visi svarbūs faktai turėtų būti oficialiai nustatyti per ICAO tyrimą, kurį atlieka ICAO sekretoriatas“, — pabrėžė ICAO Tarybos pirmininkas Salvatore Sciacchitano.
ICAO generalinis sekretorius dr. Fangas Liu užtikrino, kad sekretoriatas pilnai bendradarbiaus, įgyvendinant šį sprendimą.
Kaltinimus neigia
Baltarusijos transporto ir ryšių ministerijos Aviacijos departamento direktorius Arciomas Sikorskis, dalyvavęs ICAO pasitarime, ragino „susilaikyti nuo išvadų, kol bus baigtas šis tyrimas“. Jo žodžius penktadienį citavo valstybinė naujienų agentūra BelTA
Vaizdo konferencijos formatu vykusiame posėdyje dalyvavo iš viso 36 šalys, ICAO tarybos narės. Kaip suinteresuotos šalys į pasitarimą buvo pakviestos Lietuva, Lenkija ir Airija.
Minsko režimas anksčiau tvirtino, kad tupdydamas „Ryanair“ lėktuvą veikė „teisėtai“, ir kaltino Vakarus „nepagrįstų“ pretenzijų reiškimu dėl politinių priežasčių.
Vienas aukšto rango baltarusių transporto ir ryšių ministerijos pareigūnas sakė, kad lėktuvo kapitonas nusprendė leistis Baltarusijoje „be išorinio kišimosi“ ir kad pilotas galėjo pasirinkti vykti į Ukrainą ar Lenkiją.
A. Sikorskis taip pat tvirtino, kad valdžia gavo laišką, kuriame teigiama, kad jis yra iš palestiniečių islamistų grupuotės „Hamas“, ir kuriame grasinama susprogdinti lėktuvą virš Vilniaus, nebent ES atsisakytų paramos Izraeliui.
Pasirodžius tokiam Baltarusijos pareiškimui, pati „Hamas“ netrukus paskelbė, kad nėra niekaip susijusi su priverstiniu „Ryanair“ lėktuvo nutupdymu.
Vokietijos kanclerė Angela Merkel atmetė tokius Minsko paaiškinimus kaip „visiškai neįtikimus“,
Išvadų galima tikėtis po mėnesio
Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis ketvirtadienį LRT televizijai sakė, kad vieningo pritarimo Jungtinių Tautų aviacijos organizacijos tyrimui nebuvo, tačiau dėl jo reikalingumo sutarė dauguma organizacijos narių.
Ministro žodžiais, išvadų galima būtų tikėtis maždaug po mėnesio. Tyrimą atliks pati organizacija, bendradarbiaudama su visomis susijusiomis valstybėmis narėmis, tai – Baltarusija, kurioje įvyko incidentas, Lenkija – nes ten registruotas „Ryanair“ būtent šis orlaivis, Airija – nes „Ryanair“ yra iš Airijos bendrovė, ir Lietuva – nes lėktuvas skrido į Lietuvą, vardijo ministras.
Anot jo, Baltarusijos veiksmai dėl „Ryanair“ lėktuvo sudavė smūgį ir pačiai aviacijai. Ministras tikisi, kad tarptautinės bendruomenės atsakas bus stiprus ir daugiau niekam nekils minčių pakartoti panašių incidentų.
Skirti sankcijų negali
ICAO, kuriai priklauso ir Baltarusija, negali nurodyti imtis sankcijų, o Rusijos parama Minskui reiškia, kad JT Saugumo Tarybai vargiai pavyks priimti bendrą pareiškimą. Tačiau ES šalys nebeįsileidžia Baltarusijos oro vežėjų, o Bendrijos oro bendrovės raginamos neskraidyti Baltarusijos oro erdve. Ketvirtadienį „Austrian Airlines“ pranešė atšaukusi skrydį iš Vienos į Maskvą, kai Rusijos pareigūnai nepatvirtino skrydžio plano pakeitimo, kad orlaivis galėtų išvengti Baltarusijos oro erdvės. Trečiadienį dėl tos pačios priežasties buvo atšauktas „Air France“ skrydis iš Paryžiaus į Maskvą.
Tuo tarpu Rusija ketina transporto ryšius su Baltarusija stiprinti. Tai ketinama daryti susiklosčius pirmai tam tinkamai galimybei pandemijos požiūriu, ir tai nebus politinis sprendimas, ketvirtadienį vakare pareiškė su Baltarusijos premjeru Ramanu Haloučenka Minske susitikęs Rusijos vyriausybės vadovas Michailas Mišustinas.
„Pirmas dalykas, kurį padarysime, be abejo – kuo skubiau išplėsime tarpusavio transporto ryšius, panaudojant visas susisiekimo priemones“, – sakė M. Mišustinas.
Taip jis reagavo į Baltarusijos vyriausybės vadovo siūlymą kuo skubiau atkurti oro susisiekimo tarp Baltarusijos ir Rusijos apimtis iki lygio prieš pandemiją bei atverti naujas skrydžių kryptis.