Į aviacijos dangų atslenka „Brexit“ debesis

Publikuota: 2019-02-14
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
VĮ Lietuvos oro uostų generalinis direktorius

Praėjusius 2018-uosius civilinė aviacija palydėjo rekordais. Ne išimtis ir Lietuva – skaičiuojame rekordinius keleivių ir skrydžių skaičius, atitinkamai 6,3 mln. ir 61.000. Ir nors ilgalaikės aviacijos verslo prognozės yra šviesios, jau dabar aišku, kad šie metai nebus lengvi. Bręstančios problemos turi ir vardą: „Brexit“.

Britanijos vidaus politiniai žaidimai kelia vis daugiau klausimų, kokiu būdu pavyks Jungtinei Karalystei (JK) pasitraukti iš bendros Europos ekonominės erdvės. Svarstomi trys galimi scenarijai – švelnusis, kietasis ir nulinis.

Švelniojo scenarijaus atveju Europos Sąjunga (ES) ir JK geranoriškai susitars dėl tarpusavio santykių ir susitarime bus užtikrintos visos keturios pagrindinės ES laisvės: laisvas asmenų, prekių, paslaugų ir kapitalo judėjimas. Nei keleivių, nei krovinių judėjimas oro transportu nepasikeistų. Galima pajuokauti, kad tokiu atveju kovo 29 d. kuomet įvyks „Brexit“, būtų reikšminga istorijai, bet ne jūsų kelionės patirčiai.

Kietojo scenarijaus atveju būtų sutarta dėl naujų skrydžių sąlygų tarp salų ir žemyninės Europos dalies. Greičiausiai naujomis sutartimis būtų patvirtinta esama tvarka, tačiau skrydžių bendrovėms ir oro uostams užtruktų laiko grįžti į prieš tai buvusias pervežimų apimtis. Keleiviams įsigaliotų papildomos saugumo priemonės, tokios kaip sudėtingesnės bagažo patikros procedūros ir / ar asmens patikra. Neatmestinas ir vizų klausimas.

Nulinis scenarijus piešiamas, jei abiem šalims nepavyktų susitarti dėl tolesnio bendradarbiavimo. Tuomet įsigaliotų Pasaulio prekybos organizacijos (PTO) taisyklės, kurios reguliuotų ūkinius santykius tarp abiejų pusių. Tačiau šios taisyklės neapibrėžia civilinės aviacijos santykių, o tai reiškia, kad bent laikinai sutriktų susiekimas oro transportu.

Beliko mažiau nei pora mėnesių iki „Brexit“ ir panašu, kad pildosi liūdnasis jo scenarijus. „Brexit“ plano patvirtinimas JK virto politine suirute, išėjimas iš ES primena ne sklandų procesą, o laisvą krytį.

Tai turės drastiškų padarinių civilinės aviacijos verslui Europoje. Tarptautinė Europos oro uostų sąjunga (angl. Airports Council International Europe, ACI Europe) skaičiuoja, kad dėl politinės krizės skrydžių skaičius susitrauks 93.000. Tai lems, kad keleivių visoje Europoje bus pervežta 20 mln. mažiau. Jau dabar JK oro uostuose galima pastebėti keleivių ir skrydžių skaičiaus stagnacijos požymių.

Kad geriau įsivaizduotume šių skaičių mastą, galima juos palyginti su Lietuvos oro uostų rezultatais. Europoje bus atšaukta tiek skrydžių, kiek Lietuvoje įvyksta per pusantrų metų. O nepervežtų keleivių skaičius viršytų trejų metų keleivių skaičių Lietuvoje.

Skaudusis „Brexit“ sumažins ne tik pervežimų apimtis. Tikėtina, kad bus perdalyta ir oro pervežimų rinka. Prasidės kova dėl skrydžių bendrovių registracijos vietos, nes su tuo susijusios įplaukos į šalių biudžetus. Ir ES kaip didesnis žaidėjas čia gali turėti svaresnių argumentų – britų skrydžių bendrovėms gali tekti rinktis tarp žemyno ir salų. O kur dar susitarimai su trečiosiomis šalimis, kur pervežimai vyksta pagal europines sutartis.

„Brexit“ mestels visą Europos civilinę aviaciją atgal ir naivu tikėtis, kad šie procesai nepalies Lietuvos. Nors pati Jungtinė Karalystė yra kitame ES gale, tačiau tai viena mėgstamiausių keleivių iš Lietuvos kelionių krypčių. Skaičiuojame, kad kas penktas keleivis renkasi skristi į Britanijos salas. O tai sudaro daugiau nei milijoną žmonių per metus.

Taigi šie metai aviacijai nusimato nerimastingi. Belieka tikėtis, kad sveikas protas nugalės ir niekas nesutrukdys mums aplankyti artimųjų, draugų ar kolegų Londone.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Naujas „Lotus“: elektra, 1.900 „arklių“ ir 2 mln. USD kaina 1

Didžiosios Britanijos sportinių automobilių gamintojas „Lotus“ kitais metais ruošiasi pradėti gaminti naują...

Automobiliai
15:05
Iranas užgrobė britų tanklaivį 7

Jungtinės Karalystės vyriausybė pareiškė gilų susirūpinimą dėl Hormūzo sąsiauryje sulaikyto su šios šalies...

Autonominių automobilių kūrėjai Europoje – be pinigų, bet ambicingi Premium 8

Toli nuo plačių ir saulėtų JAV Kalifornijos ir Arizonos valstijų kelių, kuriuose jau pradedami bandyti...

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos 14 pervažų 3

„Lietuvos geležinkeliai“ modernizuos svarbiausias Lietuvos pervažas. Bendrovės valdyba patvirtino 14...

Jonavoje įrengtos trys elektromobilių įkrovimo stotelės kol kas neveikia

Jonavoje įrengtos trys elektromobilių įkrovimo stotelės – tikimasi, kad jos rajone paskatins elektromobilių...

Nuostolingą bendrovę prisijungęs Lietuvos paštas suerzino konkurentus Premium 17

Lietuvos pašto sprendimas prisijungti „LP Express“ siuntų terminalus valdžiusią savo antrinę AB „Baltic Post“...

„Klaipėdos Smeltę“ akcininkai MSC paliko be dalies krovinių Premium

Klaipėdos uostas prarado konteinerių laivybos regioninio centro statusą – laivybos milžinė MSC didžiuosius...

Verslo aplinka
2019.07.19
„Lufthansa“ testuoja naują keleivių įlaipinimo į lėktuvą metodą 13

Oro bendrovė „Lufthansa“ ir jos antrinė įmonė „Swiss Airlines“ bando naują keleivių įlaipinimo į lėktuvą...

Paslaugos
2019.07.18
„LG Cargo“ gavo „Milsos“ užsakymą vežti skaldą

„Lietuvos geležinkelių“ grupės bendrovė „LG CARGO“ pasirašė ilgalaikio bendradarbiavimo susitarimą su...

Manoma, kad „Orlen Lietuva“ įsivežė užterštos rusiškos naftos 

Naftos perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“, tikėtina, atsigabeno chloru užterštos rusiškos naftos krovinį.

Pramonė
2019.07.18
S. Skvernelis žada NT ir taršių automobilių mokesčius   36

Naujų mokesčių bei didesnio jų progresyvumo Lietuvai nepavys išvengti, sako laikinasis premjeras. Sauliaus...

Verslo aplinka
2019.07.18
Prekybos karai mažina krovininio oro transporto poreikį pasaulyje Premium 3

Tarptautinė oro transporto asociacija IATA skelbia apie mažėjančią krovininio oro transporto paklausą, bet...

Tuščių konteinerių kaina – beveik 18 mlrd. Eur per metus  Premium 2

Konteineriais gabenama 95% pasaulio prekių, tačiau trečdalis jų keliauja tušti. Specialistai komentuoja, kad...

SGD terminalo išlaikymo našta mažės nuo gruodžio, žada premjeras  1

Premjeras Saulius Skvernelis tikisi, kad nuo gruodžio 1 d. pavyks sumažinti suskystintų gamtinių...

Pramonė
2019.07.17
Į kelių priežiūrą per ateinančius dvejus metus ketinama investuoti apie 1 mlrd. Eur 11

Šalies kelių priežiūrai finansuoti 2020–2021 metais ketinama skirti apie 1 mlrd. Eur. Pasak Lietuvos...

„Lietuvos geležinkeliai“: duomenų apie „Sigmen“ grėsmę nacionaliniam saugumui nėra 1

Valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ skelbia, kad kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti...

„Klaipėdos konteinerių terminalas“ pasistiprino naujais kranais

Bendrovė „Klaipėdos konteinerių terminalas“ (KKT) pradėjo dirbti su nauju, universalios paskirties uosto...

Šviesoforuose nuo kitų metų nebeliks dešiniojo posūkio lentelių 45

Susisiekimo ministerija atnaujino Kelių šviesoforų įrengimo taisykles – nuo ateinančių metų šviesoforuose...

„Transporent“ gavo 7,8 mln. Eur Lietuvos pašto užsakymą 9

Automobilių nuomos įmonė „Transporent“ gavo 7,755 mln. Eur valstybės valdomo Lietuvos pašto užsakymą – ji...

Vilnius už 19 mln. Eur pirks 50 naujų autobusų 2

Vilnius už 19,36 mln. Eur pirks 50 naujų žemagrindžių autobusų – juos savivaldybei parduos konkursą laimėjusi...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau