Kaip svarbią infrastruktūrą šiandien „stato“ atsarginės duomenų kopijos?

Britų kibernetinio saugumo kompanijos „Sophos“ duomenimis, išpirkos už duomenų grąžinimą reikalaujančius išpuolius 2023 m. patyrė net 66 proc. įvairiose šalyse apklaustų įmonių. Palyginimui, dar 2021 m. nukentėjusiųjų dalis siekė tik 37 proc., kas rodo kryptingą „ransomware“ tipo atakų populiarėjimą.
„Jautri organizacijos informacija, kurios didelius srautus valdo RNDV įmonių grupė, visuomet turi omenyje, kad duomenys yra taikiklyje, tačiau jos saugumui kylančios grėsmės gali būti ir kur kas žemiškesnės. Vieną dieną įmonės procesus gali sutrikdyti tiek darbuotojo per klaidą ištrintas dokumentų aplankas, tiek nepavykęs sistemos atnaujinimas. Dėl šių priežasčių patikimo atsarginio duomenų kopijų sprendimo neturėjimą galima prilyginti vairavimui be automobilio draudimo – viskas gerai bus iki tol, kol viena avarija neprivers atsisveikinti su turtu ir neužkraus didelės finansinės atsakomybės“, – teigia Darius Želvys RNDV IT vadovas.
Apsauga nuo pačių įvairiausių grėsmių
Atsakomybę už sudėtingų projektų vykdymą prisiimančioms įmonėms pati svarbiausia valiuta yra klientų pasitikėjimas. Generalinės rangos, statybų, energetikos industrijoje, kur veikia RNDV įmonės svarbios net ir pačios mažiausios detalės, duomenų praradimas gali labai greitai bloga linkme pakreipti projekto eigą, sutrukdydamas laikytis sutartų terminų ir lemdamas reikšmingus finansinius nuostolius.
Darius Želvys akcentuoja, jog klientų suteiktas pasitikėjimo kreditas verčia įmonę atsakingai valdyti visus duomenis iš eilės, neleisdamas jų skirstyti į svarbius ir mažiau svarbius. Organizacija neturi prabangos kaip nors ypatingiau saugoti tik įvairių sutarčių, brėžinių ar protokolų. Projekto įgyvendinimui svarbūs duomenys gali slėptis darbuotojų elektroninio pašto susirašinėjimuose, adresų knygutėse, „Teams“ pokalbių įrašuose ir į „OneDrive“ įkeltų failų atnaujinimuose.
„Radę spragą viename iš įrenginių ar naudojamų skaitmeninių įrankių, programišiai gali užšifruoti visus bendrovės duomenis ir už dešifravimo raktą paprašyti astronominės išpirkos. Net ir ją sumokėjus nėra garantijos, kad nusikaltėliai tesės savo pažadus, tad turint tik dalies dokumentų kopijas, vien kontaktų atkūrimas su architektais ir įvairiais subrangovais gali kainuoti ne vieną dieną, jau nekalbant apie tai, kad dalis susitarimų, pastabų bei projektinių pakeitimų gali taip ir likti prarasti visam laikui“, – įspėja pašnekovas.
Vertinant atsarginių kopijų svarbą nederėtų pamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Ne vienas su daugybe dokumentų dirbantis žmogus yra patekęs į situaciją, kai darant eilinį dokumento pakeitimą netyčia įveliama klaida, o senoji dokumento versija – panaikinama. Projektų vadovas per neapsižiūrėjimą netgi gali ištrinti visą dokumentų aplanką, kurį kitą dieną kaip tyčia reikia pateikti pastato saugą vertinančiai komisijai. Visiškai kasdienė situacija yra ir neatidus elektroninio pašto dėžutės tvarkymas, lemiantis svarbių susirašinėjimų pašalinimą. Galimybė greitai atkurti prarastus duomenis iš atsarginės kopijos visais šiais atvejais yra nepakeičiamas gelbėjimosi ratas.
Kopijomis rūpintis patiems – nebereikia
Prieš dvejus metus RNDV įmonių grupei „Microsoft 365“ (M365) atsarginių kopijų priežiūros paslaugą pradėjusios teikti „Telia“ atstovai pažymi, jog šiais laikais tokio tipo apsaugos priemonė nebereikalauja nei didelio kliento IT skyriaus darbuotojų įsitraukimo, nei sudėtingos infrastruktūros. Be to, šiuolaikinis atsarginis kopijavimas tarptautinėms bendrovėms leidžia svarbią informaciją saugoti net keliose skirtingose fizinėse lokacijose vienu metu.
.jpg)
„M365 atsarginių kopijų priežiūros paslauga patogi tuo, kad klientams nebereikia laukti, kol bus paruošta konkrečiai jam skirta aplinka – sukurti serveriai, įdiegta programinė įranga, įrengti tinklai, prijungtos saugyklos. Platforma jau veikia „Telia“ duomenų centre ir apdoroja daugybės verslų M365 duomenų kopijas. Kitaip tariant, atsargines kopijas saugoti norintiems klientams pakanka suteikti prieigos teises prie savo M365 aplinkos ir „Telia“ administratoriai aktyvuoja duomenų kopijavimą, o prireikus – pasirūpina jų atstatymu“, – pasakoja „Telia“ verslo padalinio vadovas Aurimas Žlibinas.
Kadangi RNDV įmonių grupei priklausančios įmonės projektus įgyvendina daugiau nei dvidešimtyje valstybių ir savo informaciją saugo ne mūsų šalyje, jiems buvo aktualu bent vieną atsarginę duomenų kopiją iškelti į išorinę talpyklą. Vilniuje esantis „Telia“ duomenų centras tam idealiai tiko, nes kartu suteikė galimybę duomenis turėti ne už jūrų marių, o čia pat, Lietuvoje. Geografiškai nedidelis atstumas tarp bendrovės biuro ir serverių įgalina daug greitesnį duomenų atkūrimą, bet esant poreikiui atsargines duomenų kopijas papildomai apsaugoti nuo stichinių nelaimių ir kitų pavojų, „Telia“ jas leidžia kurti ir nutolusiame duomenų centre Norvegijoje.
Pasinaudoti teko ne kartą
Darius Želvys atskleidžia, kad duomenų kopijos RNDV atveju buvo ne formalumas, o dažnai naudojamas išteklius. Statybų, tarp jų ir karinių objektų, projektams taikomas griežtas teisinis reguliavimas, todėl jiems dažnai atliekami auditai ir įvairių atitikčių vertinimai net ir praėjus daugybei metų nuo jo užbaigimo. Tais atvejais neretai prireikia istorinių duomenų, kurie įmonėse po ilgo laiko ar personalo pasikeitimo turi tendenciją pasimesti.
Be to, išplėstinis istorinių duomenų saugojimas įgalina RNDV panaudoti ankstesniuose projektuose sukauptą patirtį panaudoti valdant naujus klientų objektus. Tai apima biudžeto planavimo, terminų laikymosi ir išteklių paskirstymo įžvalgas, kurios leidžia padidinti būsimų įmonės projektų valdymo efektyvumą bei būti konkurencingesniems rinkoje.
„Patogumas atkuriant duomenis šią procedūrą mūsų veikloje pavertė beveik rutinine. Atsarginį duomenų kopijavimą ypač įvertinome prieš kelis mėnesius, kai vieną dieną netikėtai prireikė surasti dar 2020 m. sukurtus dokumentus“, – paslaugos būtinybę pabrėžia RNDV IT vadovas Darius Želvys.