Po karantino kas penktas prekybininkas nebegrįžta prie fizinės prekybos
Tokius rezultatus atskleidė „Verslios Lietuvos“ inicijuota Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo e. parduotuvių, prisijungusių prie pagalbos verslui iniciatyvos „Internete karantino nėra“, atstovų apklausa, kurią 2020 m. birželio–liepos mėn. atliko tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“.
Tyrimo duomenimis, toliau pardavinėti tik internetu nusprendė beveik kas penktas verslas – 19% apklaustųjų. Aktyviau plėsti internetinius pardavimus nei fizinius planuoja daugiau kaip ketvirtadalis respondentų. Panašiai internetinius ir fizinius pardavimus vystys beveik pusė – 47% apklaustų verslų, o labiau prie fizinių pardavimų grįš 7%.
„Įdomu, kad verslai, kurie iki karantino nevykdė internetinės prekybos, labiau linkę grįžti prie fizinių pardavimų. Beveik trečdalis jų pažymėjo, kad ketina labiau vystyti fizinę prekybą, nei internetinę, o 3% nusprendė visiškai atsisakyti internetinės prekybos. Tačiau matome ir labai pozityvų rezultatą – net penktadalis verslų, kurie iki karantino iš viso nevykdė prekybos internetu, nusprendė pereiti tik į internetinę prekybą ir atsisakyti fizinės“, – pranešime spaudai cituojama Inga Juozapavičienė, „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento direktorė.
Dešimtadalis e. parduotuvių – naujos
Tyrimas parodė, kad iki karantino prekybą internetu vykdė 89% apklaustųjų, o 11% ją pradėjo paskelbus karantiną. Didesnės dalies – 33% apklaustųjų e. parduotuvių pardavimai internetu iki karantino sudarė daugiau kaip pusę visų įmonės pardavimų, tačiau taip pat panaši dalis respondentų atskleidė, kad internetiniai pardavimai sudarė tik iki 10%.
„Karantinas vienaip ar kitaip pakeitė Lietuvos verslų kasdienybę – dešimtadalį paskatino susikurti e. parduotuves, daugiau nei pusė – 55% – džiaugiasi išaugusiais internetiniais pardavimais, apie šeštadalio apklaustųjų karantinas internetiniams pardavimams neturėjo įtakos, o beveik trečdalis, deja, pastebėjo pardavimų internetu kritimą. Žinoma, šias tendencijas lėmė įvairūs veiksniai, tačiau tie, kurie greitai persiorientavo, pasinaudojo e. komercijos specialistų konsultacijomis, dalyvavo mokymuose, daugiau dėmesio skyrė verslo skaitmenizavimui ir rinkodarai, šiandien yra stipresni, inovatyvesni bei labiau atsparūs netikėtiems iššūkiams“, – nurodo I. Juozapavičienė, „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento direktorė.
Nurodoma, kad pardavimai internetu padėjo smulkiam ir vidutiniam verslui išgyventi šį sudėtingą laikotarpį – tyrimas rodo, kad bendra pardavimų situacija karantino metu buvo kur kas prastesnė. Net 71% apklaustųjų teigė, jog bendri pardavimai sumažėjo, kas dešimtas sakė, kad niekas nepakito, o beveik penktadalis –18 proc. – džiaugėsi bendrų pardavimų augimu.
„E. parduotuvės tapo galimybe sumažinti bendrų pardavimų nuosmukį arba, kaip matome iš apklausos rezultatų, net juos padidinti. Daliai verslų krizė buvo pelninga ir atvėrė naujas ateities perspektyvas“, – sako I. Juozapavičienė.
E. prekybos apsukos nestoja
Apklausa parodė, kad verslai į e. prekybos pardavimus žvelgia pozityviai ir tikisi, kad pastarieji augs. Ketvirtadalis apklaustųjų prognozuoja, kad e. prekyba po karantino augs iki 10%, 43% tikisi 10–20% augimo, beveik šeštadalis – 15% – nusiteikę dar pozityviau – planuoja 21–30% pardavimų internetu padidėjimą ir dar šeštadalis mano, jog e. prekyba šoktels daugiau kaip 30%.
„Versli Lietuva“ kad tai, jog pardavimai internetu augo karantino metu, išlieka ir net auga karantinui pasibaigus rodo bankinių atsiskaitymų statistika.
„Luminor“ klientų atsiskaitymų analizė rodo, kad šių metų pirmąjį ketvirtį atsiskaitymų el. prekybos sistemoje buvo 2% daugiau nei 2019 m. ketvirtą ketvirtį, kuris yra aktyviausias dėl kalėdinės prekybos. Antrą šių metų ketvirtį augimas siekė 20%.
„Formuojasi nauji vartotojų įpročiai, ar tiesiog karantinas? Kol kas sakyčiau, kad abu – birželį, kai tris mėnesius trukęs karantinas baigėsi, fiksavome smarkų atsiskaitymų skaičiaus augimą fizinėse prekybos vietose, tačiau ir internetinėje prekyboje apsukos bemaž nestojo. Panašu, kad per kelis mėnesius, jei aplinka labai stipriai nesikeis, nusistovės balansas, tačiau prognozuočiau, kad vartotojų, teikiančių pirmenybę el. komercijai, dalis bus didesnė nei anksčiau. Tai gera žinia savo e. komercijos kelionę pradėjusiems ar planuojantiems tai daryti verslams“, — pažymi Modestas Juonys, „Luminor“ Lėšų valdymo departamento vadovas.
E. parduotuvės neužtenka
I. Juozapavičienės teigimu, verslo planų dėl dėmesio fizinei ir e. prekybai tendencijos įrodo, kad e. parduotuvė negali būti tik sukurta, daug dėmesio reikia skirti jos funkcionalumui, turiniui, vizualiniams sprendimams ir e. komercijos rinkodarai. Taip pat svarbu nepamiršti, kad vartotojas pats e. parduotuvės neras, pirkėją reikia atsivesti ir pasistengti, jog jis norėtų apsipirkti bei sugrįžti dar kartą.
„Verslios Lietuvos“ užsakymu Lietuvos smulkių ir vidutinių verslų, turinčių e. parduotuvę, apklausą atliko rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Tyrimo metu buvo apklaustos 287 įmonės, prisijungusios prie „Verslios Lietuvos“ pagalbos verslui iniciatyvos „Internete karantino nėra“, jame dalyvavo visoje Lietuvoje veikiančios įmonės, veiklą vykdančios įvairiose srityse. Apklausa vyko 2020 m. birželio 19 d.–liepos 12 d.