Kodėl tyli tiekėjai?

Publikuota: 2016-03-10
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
svg svg
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja

Maisto prekių ir gėrimų tiekėjus nuo didžiųjų prekybos tinklų saugo specialus įstatymas, sutrumpintai dažnai vadinamas „Parduotuvių įstatymu“. Oficialus jo pavadinimas – Lietuvos Respublikos mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas.

Prieš šešerius metus priimtas „Parduotuvių įstatymas“ prekybos tinklams uždraudė nesąžiningai elgtis su tiekėjais. Pavyzdžiui, nustatyti tiekėjams įvairius nepagrįstus „mokesčius“: „įėjimo“ į prekybos tinklą, naujų parduotuvių atidarymo, „lentynos“, pardavimų skatinimo. Prekybos tinklams draudžiama reikalauti iš tiekėjo įsigyti prekes ar paslaugas, pavyzdžiui, logistikos ar pakavimo, iš jų nurodytų trečiųjų asmenų. Draudžiama nustatyti negauto pelno kompensacijas bei reikalauti iš tiekėjų didžiausio palankumo sąlygos derantis dėl kainų. Su tam tikromis išlygomis nustatytas draudimas grąžinti neparduotas maisto prekes, keisti prekių tiekimo procedūras, kiti draudimai.

Konkurencijos taryba (KT) nuolat stebi kaip šis įstatymas veikia: ar prekybos tinklai paiso draudimų, ar neskriaudžia tiekėjų. KT, garantuodama anonimiškumą, kasmet apklausia virš 100 tiekėjų apie jų patirtį su prekybos tinklais.

Ar „Parduotuvių įstatymas“ apsaugo tiekėjus praktikoje?

Apie 2015 m. patirtį su prekybos tinklais atsakymus pateikė 71% apklaustųjų. Iš jų 16% nurodo teigiamus pokyčius, susijusius įstatymo įgyvendinimu. Dalis tiekėjų atkreipė dėmesį į tai, kad sutarčių su prekybos centrais nuostatos tapo skaidresnės, o tiekėjų bei prekybininkų įsipareigojimai – aiškesni, taip pat mažėja papildomos neplanuotos tiekėjų išlaidos. Tiekėjai taip pat nurodo, kad aktyvi Konkurencijos tarybos veikla ir vykdomi tyrimai suteikė jiems daugiau žinių ir drąsos ginti savo interesus derybose su prekybos tinklais.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Tačiau, be džiugių naujienų yra ir nekokių.

Galima tik spėlioti, kodėl beveik 30% tiekėjų, iš tų į kuriuos kreiptasi, nedalyvavo apklausoje. Tiesiog neturi laiko? Jiems ir taip yra gerai? O gal galvojama, kad vis tiek niekas nepasikeis?

Dauguma – 73%. tiekėjų iš dalyvavusiųjų apklausoje – teigia, kad jų padėties įstatymas nepakeitė. Dalis jų mano, kad pokyčius reguliuoja rinka: prekių paklausa, pasiūla, kainos pasaulinėse rinkose. Tačiau, net 40%, iš tų kurie atsiliepė į apklausą, mano, kad mažmeninės prekybos įmonės su tiekėjais elgiasi nesąžiningai: taiko neadekvačias baudas, skaičiuoja didelius delspinigius ir netesybas. Tiekėjai nepatenkinti prekių tiekimo ir pernelyg ilgais atsiskaitymo terminais. Jų manymu, prekybos tinklai vienašališkai nustato rinkodaros biudžetą, išsireikalauja logistikos ir apyvartos nuolaidų.

Iš pateiktų atsakymų atrodo, kad tiekėjai, nepaisant šešerius metus galiojančio įstatymo, ir toliau yra skriaudžiami. Įstatymas įpareigoja Konkurencijos tarybą tirti pažeidimus pagal tiekėjų skundus arba savo iniciatyva irbausti prasikaltusius prekybos tinklus. Savo iniciatyva KT nustatė 4 „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimo atvejus, skyrė baudas ir net sulaukė teismų sprendimų – visus pažeidimus KT įvertino teisingai. Tačiau per visą laikotarpį nuo šio įstatymo įsigaliojimo KT negavo nei vieno tiekėjo skundo.

Kodėl dejuodami, kad yra skriaudžiami, nei patys tiekėjai, nei juos atstovaujančios asociacijos neinicijuoja tyrimų dėl „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimų?

Galimos kelios priežastys.

Pirmoji, dalies tiekėjų ir prekybos tinklų įvardinta priežastis –santykius reguliuoja rinka. Jų nuomone, nėra pagrindo skųstis, o tokia reguliacinė priemonė, kaip „Parduotuvių įstatymas“, yra tik perteklinė administracinė našta, neduodanti naudos nei verslui, nei, juo labiau, vartotojui.

Antroji galima priežastis – skundžiamasi tik dėl to, kad yra įprasta skųstis, vadovaujantis taisykle, kad „jeigu perku – per brangu, jeigu parduodu – per pigu“.

Trečioji, tiekėjai tiesiog bijo. Jiems neverta gadinti santykių su prekybos centrais: „Skųsiesi – išmesiu!“. O nauda gaunama tiekiant prekes į prekybos centrą nors ir menka, bet – nauda. Suprantama, verslas savo priederme mato efektyvią veiklą, prisitaikius prie bet kokios situacijos, o ne skundimąsi valdžios institucijoms ar bylinėjimąsi teismuose.

Ką daryti tokiu atveju? Kaip apginti skriaudžiamuosius, jeigu jie nenori būti ginami? – Galbūt užteks palaukti, kol įsigalios „Parduotuvių įstatymo“ pataisa? Pagal ją maisto prekių ir gėrimų tiekėjai įgys teisę pateikti Konkurencijos tarybai skundą dėl nesąžiningų didžiųjų prekybos tinklų veiksmų ir prašyti neatskleisti besikreipusiojo tapatybės. O tai bus jau netrukus – 2016 m. gegužės 1 d.

Be abejo, susitaikantys ir prisitaikantys visais laikais laimėdavo daugiausiai. Tačiau, tik savo labui. Valstybė laimi tik tų dėka, kurie drąsiai ginasi, tokiu būdu apgindami ne tik savo, bet ir kitų pažeidžiamas teisės. Norisi tikėti, kad nuo gegužės 1 d. drąsioje drąsių žmonių šalyje pagaliau atsiras ir drąsių tiekėjų.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Prekyba“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų ar klausimų?

Parašykite redaktorių komandai arba vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt. Konfidencialumą užtikriname.

Socialinių tinklų spindesys blėsta, akiratyje – naujos žvaigždės su „ChatGPT“ priešakyje Premium

Pastarąjį dešimtmetį komunikacijos lauke stipriai karaliavę socialiniai tinklai pasiekė zenitą. Tai signalas...

Rinkodara
11:06
Paskutinė galimybė įsigyti tokį „Bentley“, kurio jau niekada nebus Verslo tribūna

„Bentley“ neseniai paskelbė, kad nuo kitų metų balandžio nutraukia W12 variklių gamybą. Per 20 metų Kru...

Gautas leidimas Kauno raj. statyti 70.000 kv. m. prekybinių sandėlių 2

Kauno rajono savivaldybė suteikė leidimą bendrovei „SBA Urban“ statyti prekybinių sandėlių bei biurų (angl.

Kaip sėkmingai prekiauti „Pigu“, „Amazon“ ir „eBay“ platformose Premium

Prieš žengiant į e. platformą pirmiausia reikia įsivertinti konkurencinę aplinką, kitus panašius pasiūlymus,...

Prekyba
05:45
A. Bubnelis palieka „Epso-G“ komunikacijos vadovo pareigas

Valstybės valdomo energetikos holdingo „Epso-G“ komunikacijos vadovo pareigas palieka nuo 2021 m. birželio...

Rinkodara
2023.03.30
Seimas nepritarė ligoninių vaistinių steigimui

Lietuvoje ligoninių vaistinės, jau anksčiau pramintos valstybinėmis vaistinėmis, artimiausiu metu nebus...

Prekyba
2023.03.30
„Elektrum Lietuva“ pasirinko kūrybos partnerius

Žaliosios elektros gamintojai „Latvenergo“ įmonių grupei priklausanti „Elektrum Lietuva“ pasirinko reklamos...

Rinkodara
2023.03.30
Konteineriai verslui atveria seniai matytų galimybių – kainos grįžta į pasiilgtą lygį Premium

Visame pasaulyje krentanti prekių apyvarta verčia jūrų kompanijas balansuoti ties nuostolingos veiklos riba...

Logistika
2023.03.30
B. Kalanovaitė: šiemet sugalvosime, kaip išplėtoti tris sklypus, kuriuose gali atsirasti 40.000 kv. m ploto erdvė Premium

Birutė Kalanovaitė, prekybos centrą (PC) sostinės Žvėryne valdančios UAB „Panorama“ direktorė, interviu VŽ...

Prekyba
2023.03.30
„Vilniaus prekyboje“ liko du akcininkai 8

Iš kadaise vieną didžiausių Lietuvos verslo grupių kontroliavusio vadinamojo VP dešimtuko liko dvejetas.

Prekyba
2023.03.29
Geidžiamiausių darbdavių atlyginimų medianos vasarį Premium

Naujausi „Sodros“ duomenys rodo, kokias algų medianas šių metų vasario mėnesį darbuotojams mokėjo...

Vadyba
2023.03.29
Vartotojų pasitikėjimo rodiklis auga šeštą mėnesį iš eilės

Vartotojų pasitikėjimo rodiklis 2023 m. kovą buvo minus 1 ir, palyginti su vasariu, padidėjo 2 proc.

Prekyba
2023.03.29
JAV vasarį sumažėjo užsakymų ilgo vartojimo prekėms

JAV vasarį, sumenkus gynybinių orlaivių ir jų dalių paklausai, sumažėjo užsakymų ilgo vartojimo prekėms, rodo...

Prekyba
2023.03.28
Renka stipriausią rinkodaros vadovą 1

Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) devintąjį kartą organizuoja Lietuvos metų rinkodaros vadovo (-ės)...

Rinkodara
2023.03.28
Auditorių išvada: 9 agentūros atitinka veiklos kokybės reikalavimus

Audito bendrovė „Nexia JK“ šių metų vasarį-kovą atliko komuniacijos agentūrų vertinimą ir pateikė išvadas,...

Rinkodara
2023.03.28
„Paupio turgus“ į atnaujinimą investavo daugiau kaip 120.000 Eur 2

Atsisakęs keturių parduotuvių sostinėje veikiantis „Paupio turgus“ išplėtė staliukų ir sėdimų vietų erdves.

Prekyba
2023.03.28
Pasaulinės prekybos augimas lėtėja, Rusijos rodikliai raudonuoja labiausiai Premium

Bendra pasaulinės prekybos apyvarta 2022 m. pasiekė 32 trln. USD, buvo 12% didesnė nei užpernai, tačiau...

Prekyba
2023.03.28
Mažmenininkų apyvartos nežymiai traukiasi 1

Išankstiniais duomenimis, mažmeninės prekybos įmonių apyvarta (be PVM) 2023 m. vasarį sudarė 1,33 mlrd. Eur...

Prekyba
2023.03.28
„Leroy Merlin“ traukiasi iš Rusijos rinkos 1

Prancūzijos įrangos „pasidaryk pats“ mažmenininkė „Leroy Merlin“ penktadienį pareiškė pasitrauksianti iš...

Prekyba
2023.03.27
„LitCapital“ vadovas: skelbimų segmente svarbios visos 3 nišos Premium

Neseniai startavo naujas nekilnojamojo turto skelbimų portalas „Realu.lt“, jau per pirmuosius metus...

Prekyba
2023.03.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku