Kodėl tyli tiekėjai?

Publikuota: 2016-03-10
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja

Maisto prekių ir gėrimų tiekėjus nuo didžiųjų prekybos tinklų saugo specialus įstatymas, sutrumpintai dažnai vadinamas „Parduotuvių įstatymu“. Oficialus jo pavadinimas – Lietuvos Respublikos mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas.

Prieš šešerius metus priimtas „Parduotuvių įstatymas“ prekybos tinklams uždraudė nesąžiningai elgtis su tiekėjais. Pavyzdžiui, nustatyti tiekėjams įvairius nepagrįstus „mokesčius“: „įėjimo“ į prekybos tinklą, naujų parduotuvių atidarymo, „lentynos“, pardavimų skatinimo. Prekybos tinklams draudžiama reikalauti iš tiekėjo įsigyti prekes ar paslaugas, pavyzdžiui, logistikos ar pakavimo, iš jų nurodytų trečiųjų asmenų. Draudžiama nustatyti negauto pelno kompensacijas bei reikalauti iš tiekėjų didžiausio palankumo sąlygos derantis dėl kainų. Su tam tikromis išlygomis nustatytas draudimas grąžinti neparduotas maisto prekes, keisti prekių tiekimo procedūras, kiti draudimai.

Konkurencijos taryba (KT) nuolat stebi kaip šis įstatymas veikia: ar prekybos tinklai paiso draudimų, ar neskriaudžia tiekėjų. KT, garantuodama anonimiškumą, kasmet apklausia virš 100 tiekėjų apie jų patirtį su prekybos tinklais.

Ar „Parduotuvių įstatymas“ apsaugo tiekėjus praktikoje?

Apie 2015 m. patirtį su prekybos tinklais atsakymus pateikė 71% apklaustųjų. Iš jų 16% nurodo teigiamus pokyčius, susijusius įstatymo įgyvendinimu. Dalis tiekėjų atkreipė dėmesį į tai, kad sutarčių su prekybos centrais nuostatos tapo skaidresnės, o tiekėjų bei prekybininkų įsipareigojimai – aiškesni, taip pat mažėja papildomos neplanuotos tiekėjų išlaidos. Tiekėjai taip pat nurodo, kad aktyvi Konkurencijos tarybos veikla ir vykdomi tyrimai suteikė jiems daugiau žinių ir drąsos ginti savo interesus derybose su prekybos tinklais.

Tačiau, be džiugių naujienų yra ir nekokių.

Galima tik spėlioti, kodėl beveik 30% tiekėjų, iš tų į kuriuos kreiptasi, nedalyvavo apklausoje. Tiesiog neturi laiko? Jiems ir taip yra gerai? O gal galvojama, kad vis tiek niekas nepasikeis?

Dauguma – 73%. tiekėjų iš dalyvavusiųjų apklausoje – teigia, kad jų padėties įstatymas nepakeitė. Dalis jų mano, kad pokyčius reguliuoja rinka: prekių paklausa, pasiūla, kainos pasaulinėse rinkose. Tačiau, net 40%, iš tų kurie atsiliepė į apklausą, mano, kad mažmeninės prekybos įmonės su tiekėjais elgiasi nesąžiningai: taiko neadekvačias baudas, skaičiuoja didelius delspinigius ir netesybas. Tiekėjai nepatenkinti prekių tiekimo ir pernelyg ilgais atsiskaitymo terminais. Jų manymu, prekybos tinklai vienašališkai nustato rinkodaros biudžetą, išsireikalauja logistikos ir apyvartos nuolaidų.

Iš pateiktų atsakymų atrodo, kad tiekėjai, nepaisant šešerius metus galiojančio įstatymo, ir toliau yra skriaudžiami. Įstatymas įpareigoja Konkurencijos tarybą tirti pažeidimus pagal tiekėjų skundus arba savo iniciatyva irbausti prasikaltusius prekybos tinklus. Savo iniciatyva KT nustatė 4 „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimo atvejus, skyrė baudas ir net sulaukė teismų sprendimų – visus pažeidimus KT įvertino teisingai. Tačiau per visą laikotarpį nuo šio įstatymo įsigaliojimo KT negavo nei vieno tiekėjo skundo.

Kodėl dejuodami, kad yra skriaudžiami, nei patys tiekėjai, nei juos atstovaujančios asociacijos neinicijuoja tyrimų dėl „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimų?

Galimos kelios priežastys.

Pirmoji, dalies tiekėjų ir prekybos tinklų įvardinta priežastis –santykius reguliuoja rinka. Jų nuomone, nėra pagrindo skųstis, o tokia reguliacinė priemonė, kaip „Parduotuvių įstatymas“, yra tik perteklinė administracinė našta, neduodanti naudos nei verslui, nei, juo labiau, vartotojui.

Antroji galima priežastis – skundžiamasi tik dėl to, kad yra įprasta skųstis, vadovaujantis taisykle, kad „jeigu perku – per brangu, jeigu parduodu – per pigu“.

Trečioji, tiekėjai tiesiog bijo. Jiems neverta gadinti santykių su prekybos centrais: „Skųsiesi – išmesiu!“. O nauda gaunama tiekiant prekes į prekybos centrą nors ir menka, bet – nauda. Suprantama, verslas savo priederme mato efektyvią veiklą, prisitaikius prie bet kokios situacijos, o ne skundimąsi valdžios institucijoms ar bylinėjimąsi teismuose.

Ką daryti tokiu atveju? Kaip apginti skriaudžiamuosius, jeigu jie nenori būti ginami? – Galbūt užteks palaukti, kol įsigalios „Parduotuvių įstatymo“ pataisa? Pagal ją maisto prekių ir gėrimų tiekėjai įgys teisę pateikti Konkurencijos tarybai skundą dėl nesąžiningų didžiųjų prekybos tinklų veiksmų ir prašyti neatskleisti besikreipusiojo tapatybės. O tai bus jau netrukus – 2016 m. gegužės 1 d.

Be abejo, susitaikantys ir prisitaikantys visais laikais laimėdavo daugiausiai. Tačiau, tik savo labui. Valstybė laimi tik tų dėka, kurie drąsiai ginasi, tokiu būdu apgindami ne tik savo, bet ir kitų pažeidžiamas teisės. Norisi tikėti, kad nuo gegužės 1 d. drąsioje drąsių žmonių šalyje pagaliau atsiras ir drąsių tiekėjų.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vasario 16–ajai – išradingi verslo sveikinimai Lietuvai 2

Lietuvos Valstybės atkūrimo dieną išradingai pažymi ir gyventojai, ir verslas. Vienos bendrovės pasirūpina...

Rinkodara
2019.02.16
Į kvitų loteriją įtraukiamos ir kai kurios parduotuvės

Kvitų loterijoje dalyvaujantys gyventojai nuo šiol galės bandyti laimę, registruodami kvitus ne tik už...

Prekyba
2019.02.16
Norvegų „Coop Norge“ išmokėjo 100 mln. Eur dividendų 6

Norvegijos prekybos tinklas „Coop Norge“ akcininkams išmokėjo rekordinio dydžio dividendus už 2018 m.

Prekyba
2019.02.16
Kaune formuojasi naujas turgus

Kauno Dainavos rajone, šalia prekybos miestelio „Urmas“, formuojasi naujas ne maisto prekių turgus po atviru...

Prekyba
2019.02.16
Sausio metinė infliacija sudarė 1,7%

Vartojimo prekių kainos per metus padidėjo 0,9%, paslaugų – 4,1%, skelbia Statistikos departamentas.

Prekyba
2019.02.15
„Login“ organizatoriai diskriminavo vyrus 5

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nusprendė, kad technologijų ir inovacijų festivalio „Login“ nemokamų...

Rinkodara
2019.02.15
Gamintojai nusivylę: tikrieji ministerijos siūlymai dėl „Metrail“ skiriasi nuo skelbtų viešai

Gamintojus ir importuotojus atstovaujančios pakuočių atliekų tvarkymo organizacijos teigia, kad Aplinkos...

Paslaugos
2019.02.15
700–jam Vilniaus gimtadieniui – jubiliejinis logotipas

700-ojo Vilniaus gimtadienio, kurį miestas švęs 2023 m., logotipo koncepcijos konkurse varžėsi 75 dalyviai.

Rinkodara
2019.02.15
Kvitų loterija plečiasi į IKEA, bet ne į „Maximą“ 12

Vasario 18 d. įsigalioja kvitų loterijos taisyklių pakeitimai. Žaidime galės dalyvauti ir kvitai už prekes...

Finansai
2019.02.15
Kaip išlaikyti balansą tarp efektyvumo ir kūrybiškumo 1

Dažnai reklamos efektyvumo apdovanojimuose ant pakylos matome tuos prekių ženklus, kurių kampanijose...

Rinkodara
2019.02.14
Veterinarijos vaistinės perrikiuoja asortimentą: šunų ir kačių šeimininkai čia labiausiai laukiami Premium

Net mažiausiuose miestuose veterinarijos vaistinių asortimentas keičiasi: anksčiau čia pagrindinis pirkėjas...

Gazelė
2019.02.14
„O‘Leary‘s“ valdytoja Lietuvoje kurs kino teatrą, restoranus

Restoranų tinklą „O‘Leary‘s“ valdanti Estijos bendrovė „APL Restaurants“, Lietuvoje įsteigusi dar tris naujas...

Paslaugos
2019.02.14
Dar viena kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ ir „Facebook“ 4

Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė preliminarų susitarimą dėl autorių teisių internete, kuris suteiks...

Rinkodara
2019.02.14
Teisininkai būgštauja, ar „vaučerių“ sistemos dalyviams neteks grąžinti paramos Premium 1

Vadinamųjų vaučerių įstatymas įregistruotas, bet į Europos Komisiją (EK) dėl leidimo teikti tokią paramą...

Prekyba
2019.02.14
IKEA savo e. platformoje prekiaus ir konkurentų gaminiais

Švedijos baldų prekybos milžinė IKEA ketina paleisti pardavimų platformą, kurioje būtų prekiaujama ir...

Prekyba
2019.02.14
Lietuvoje daugiausia ženklų registravo „TV Play Baltics“, užsienyje – „Franmax“ Premium

Lietuvoje šiek tiek sulėtėjo naujų prekių ženklų ir patentų registracija, tačiau išaugo dizaino sprendimų...

Prekyba
2019.02.13
„Lidl“ tarptautinio verslo maržos žemiausiame lygyje nuo 2012 m. 3

Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Lidl“ EBIT maržos lygis yra žemiausias nuo 2012 m., ir tai lėmė aktyvi...

Prekyba
2019.02.13
„Panoramą“ sustiprino keli teisingi sprendimai Premium 12

Sostinės prekybos centro „Pa­norama“ nuomininkai 2018 m. gavo 132,7 mln. Eur pardavimo pajamų, 5,3% daugiau...

Prekyba
2019.02.13
Aštuonios iš 9 RSVA narių atitinka visus veiklos kokybės standartus 2

Lietuvos ryšių su visuomene agentūrų asociacijos (RSVA) įdiegto veiklos kokybės standarto sertifikatai šiemet...

Rinkodara
2019.02.12
Tikėjosi pirkėjų senamiestyje – sulaukė nuošaliau Premium

Dairantis patalpų savo prekės ženklo parduotuvei, Vilniuje dirbančių aprangos kūrėjų akys neretai krypsta į...

Gazelė
2019.02.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau