Vartotojų įpročiai karo Ukrainoje kontekste: nuolaidų medžioklė ir išlaidų karpymas, nerimas dėl ateities

Publikuota: 2022-03-18
„Scanpix“ nuotr.
svg svg
„Scanpix“ nuotr.

Tarptautinio tinklo „Havas“ atliktas reprezentatyvus Lietuvos gyventojų tyrimas rodo, kad gyventojai jaučia nerimą dėl šalies ekonomikos, o tai atsispindi tiek planuojant tolesnes išlaidas, tiek renkantis prekes ar paslaugas. Didžioji dalis apklaustųjų, 72%, mano, jog karas Ukrainoje turės labai didelį poveikį Lietuvos ekonomikai. Tyrimas rodo, kad keitėsi žmonių pirkinių prioritetai, žiniasklaidos priemonių vartojimas, o tai leidžia apibrėžti, ko šiandieniniame kontekste tikimasi iš prekių ženklų komunikacijos.

„Karo Ukrainoje kontekste žmonės nerimauja ne tik dėl tiesioginės grėsmės. Tyrimas rodo, kad beveik pusė apklaustųjų – 41% – nerimauja dėl bendro kainų augimo ir neigiamo poveikio šalies ekonomikai ilgalaikėje perspektyvoje. Iš surinktų duomenų matome, kad dėl susiklosčiusios situacijos žmonės jau pradėjo atidžiau rūpintis savo išlaidomis, tapo gerokai jautresni kainų augimui, atsisakė kai kurių prekių ar paslaugų“, – kalba Skaistė Varnienė, „Havas“ tyrimų vadovė.

7 iš 10 tyrimo dalyvių įvardijo, jog šiuo laikotarpiu atkreipia daugiau dėmesio į kainas, 58% dažniau renkasi prekes, kurioms taikomos nuolaidos, o 53% pradėjo taupyti net ir perkant kasdienes prekes, gerai apgalvodami, ar jos tikrai reikalingos.

„Havas“ tyrimų vadovės teigimu, apklausos rezultatai, rodantys žmonių baimę ir nerimą, nėra netikėti. Pasaulinė praktika rodo, kad įvykus krizei, paprastai patiriamas pirminis šokas ir išgąstis. Tačiau pastebima, kad ilgainiui situacija keičiasi – normalizuojasi, žmonės palaipsniui sugrįžta į įprastą gyvenimo ritmą.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Dėmesys būtiniausioms prekėms

Lyginant šių metų vasario pradžią ir dabartinį periodą, esama padėtis pakoregavo gyventojų dažniausiai perkamų prekių krepšelį. 

Pasak S. Varnienės, tam turėjo įtakos ne tik didesnis dėmesys finansų planavimui, susilaikymas nuo brangesnių pirkinių, bet ir kai kurių prekių kilmės šalis.

„Žmonės daugiau dėmesio skiria pirmo būtinumo prekėms ir susilaiko nuo šiuo momentu mažiau reikalingų pirkinių. Respondentai išskyrė, kad mažiau perka drabužius, avalynę, aksesuarus, prabangos prekes ar naudojasi grožio paslaugomis. Pirkimo įpročių pokyčius itin stipriai koregavo ir tai, kokia prekių kilmės šalis“, – išplatintame pranešime teigia S. Varnienė. 

Daugiau nei pusė apklausos dalyvių tikino boikotuojantys rusiškas prekes, taip pat trečdalis respondentų seka ir boikotuoja prekes tų tarptautinių ženklų, kurie nesustabdė savo veiklos Rusijoje. 20% apklaustųjų išskyrė specifiškai ieškantys ukrainietiškų prekių.

VŽ rašė, kad sprendimų Rusijoje dar nepriėmusiems verslams spaudimas didėja su kiekvienu beatodairišku Rusijos puolimu prieš Ukrainą ir jos žmones. Rusijoje liekantiems dirbti verslams reputacijos kaina gali greitai tapti per didelė, kad būtų galima ignoruoti.

Savo ruožtu „The Economist“ ir geografinių duomenų įmonės „SafeGraph“ analizė rodo, kad ligšioliniai vakarietiškų prekės ženklų pasitraukimai paveiks mažiausiai 3.500 mažmeninės prekybos vietų, beveik 500 miestų visoje Rusijoje. Plačiau skaitykite čia.

Aukštos moralės kaina: skausminga dilema, bet švari reputacija

Aktyvesnis žiniasklaidos priemonių naudojimas

Prasidėjus karo veiksmams Ukrainoje, žiniasklaidos priemonės įgavo dar didesnę reikšmę. Apklausos duomenys rodo, kad tai ypač paveikė ir jos naudojimo įpročius – žmonėms svarbu operatyviai gauti naujausią informaciją.

Skaistė Varnienė, „Havas“ tyrimų vadovė.
 Skaistė Varnienė, „Havas“ tyrimų vadovė.

„Labiausiai pastaruoju laikotarpiu išaugo vartotojų naudojimasis socialiniais tinklais. Daugiau nei trečdalis (38%) apklaustųjų pradėjo dažniau sekti naujienas „Facebook“, „Instagram“ ar „Twitter“ socialiniuose tinkluose. Situacija Ukrainoje labai greitai keičiasi, todėl žmonės atitinkamai naudojasi tomis žiniasklaidos priemonėmis, kurios gali atliepti jų poreikius, suteikti galimybę sekti naujienas realiu laiku“, – sako S. Varnienė.

Šiuo laikotarpiu daugiau nei trečdalis (36%) respondentų padidino vaizdo įrašų stebėjimą internete  – „Youtube“ ir kitose platformose. Panaši dalis tyrimo dalyvių (35%) tikina pastaruoju metu daugiau nei anksčiau žiūrintys ir tradicinę televiziją.

Lyginant su savaite iki karo Ukrainoje, šiuo metu žmonės taip pat daugiau informacijos ieško interneto svetainėse (31%), dažniau žiūri internetinę televiziją (28%) ir aktyviau ieško informacijos „Google“ sistemoje (26%).

Veiksmai, kurių laukiama iš prekių ženklų

„Havas“ atliktas tyrimas parodė, kad net 60% apklaustųjų laiko prasmingu prekių ženklų komunikavimą apie teikiamą pagalbą Ukrainai ir jos žmonėms. 

Beveik tiek pat procentų respondentų mano, kad prekių ženklai turėtų informuoti apie pastangas išspręsti susidariusią situaciją bei tai, kaip galėtų būti naudingi šiame kontekste. Daugiau nei pusės tyrimo dalyvių (56%) nuomone, darbdaviai turėtų padėti pabėgėliams iš Ukrainos, steigdami jiems darbo vietas.

Pasak S. Varnienės, tiek 2020 m. prasidėjus koronaviruso pandemijai, tiek dabar, kai Rusija pradėjo karą Ukrainoje, visi susitelkia į vieną ir pačią svarbiausią temą. Reklamos rinkoje iškyla klausimas, kokių veiksmų tokiais atvejais turėtų imtis prekių ženklai – sustabdyti reklamą ar toliau tęsti?

Tyrimo rezultatai rodo, kad vos 6% apklaustųjų matytų prasmę, jeigu prekių ženklai sustabdytų reklamą. Negana to, dauguma respondentų – 66% – mano, kad šiuo laikotarpiu prekės ženklai turi pateikti teigiamą, pozityvų požiūrį.

„Pastebėta, kad tyrimo dalyvių nuomonės išsiskyrė dėl komunikacijos nuotaikos – 25% apklaustųjų teigė, jog prekių ženklai komunikacijoje neturi vengti humoristinio tono bei šventinės, džiugios, pakylėtos nuotaikos. Tokia pat dalis apklaustųjų buvo linkę galvoti priešingai. Todėl komunikacijos žinučių ir tono parinkimas šiandieniniame kontekste privalo būti preciziškai apgalvotas, o prekių ženklai turi nepamiršti atsižvelgti į tai, kas šiandieniniame kontekste yra svarbu klientui, kaip keičiasi jo elgsena, poreikiai, kokiomis medijomis jis yra geriausiai pasiekiamas“, – akcentuoja S. Varnienė.

Pasak jos, prekių ženklų reklamos tęstinumas taip pat gali nuraminti gyventojus. Žmonės patiria stresą, juos neramina baimė dėl ateities, tad matoma atpažįstamo prekės ženklo reklama gali padėti perteikti stabilumo jausmą, parodyti, kad verslas ir toliau netrukdomai tęsia savo veiklą.

Be to, pastaruoju metu Lietuvos gyventojai susilaiko ne tik nuo didelių pirkinių, tokių, kaip automobilis, būstas ar kelionės, bet ir koreguoja savo laisvalaikį. Apklausa parodė, kad sumažėjo žmonių susidomėjimas renginiais, pramogomis ar savaitgalinėmis poilsio kelionėmis.

Kiekybinį tyrimą apie vartotojų įpročių pokyčius karo Ukrainoje kontekste „Havas“ užsakymu atliko „Norstat“ bendrovė kovo 10-15 d. 

Internetu atliktas tyrimas reprezentuoja 18-65 m. amžiaus Lietuvos gyventojų nuomonę. Apklausoje dalyvavo 500 respondentų.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Nuteisti be teismo: teisės ir komunikacijos iššūkiai karo padiktuotoje naujojoje realybėje Premium

Tiek teisininkams, tiek komunikacijos specialistams naujų iššūkių atneša šiandienė situacija – Lietuvoje...

Rinkodara
2022.05.16
Teisė ir komunikacija: kur riba tarp nuobodų ir klounų Premium

Nors sprendžiant komunikacijos klausimus, ypač krizinėse situacijose, teisininkams ir viešųjų ryšių...

Rinkodara
2022.05.15
„BPN Intense“ vadovų komandą papildė M. Marčenkovas Premium

Žiniasklaidos planavimo agentūros „BPN Intense“ vadovų komandą papildė klientų vystymo direktorius Marius...

Rinkodara
2022.05.11
Taiklus DFDS rinkodaros šūvis: kaip nišinėje kategorijoje parduoti svajonę Premium

„DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel Guarantee“, laimėjusi ir didelio biudžeto pardavimų skatinimo...

Rinkodara
2022.05.11
Lietuvos banko komunikacijai vadovauja G. Mierkienė

Lietuvos banko (LB) komunikacijos skyriaus vadove nuo pirmadienio dirba Gintarė Mierkienė, iki kovo vidurio...

Rinkodara
2022.05.09
10 stipriausių rinkodaros vadovų – pretendentų į „Metų CMO“ titulą

Lietuvos marketingo asociacija LiMA aštuntąjį kartą renka Metų rinkodaros vadovą(-ę). Rinkodaros...

Rinkodara
2022.05.09
T. Ramanauskas: emocijos triuškina racionalumą, arba „Naujakalbė“ reklamoje Premium 1

Nėra vienos ir magiškos formulės, kuri lemtų rinkodaros kampanijos efektyvumą, nors nuolat užsiimame...

Rinkodara
2022.05.09
Geriausios reputacijos influenceriai „Instagram“ tinkle Premium

Visuomenės vertinimu, geriausią reputaciją socialiniame tinkle „Instagram“ turinčių nuomonės formuotojų...

Rinkodara
2022.05.08
Kai tenka mokėti didžiausią reputacijos kainą 3

Nors vadovėlių apie krizių valdymą netrūksta, į aštrias situacijas įklimpusių verslų istorijų ir pamokų –...

Nuomonės
2022.05.05
„Password 2022“: taiklus DFDS šūvis, per žingsnį – įtraukianti „Barboros“ kampanija

Efektyviausia Metų rinkodaros kampanija „Password 2022“ išrinkta „DFDS Seaways“ kampanija „Early Bird: Travel...

Rinkodara
2022.05.04
Renkamas Metų komunikatorius: savo balsą atiduoti galės ir publika

Konkurso „PR Impact Awards 2022“ organizatoriai skelbia apie „Metų komunikatoriaus“ rinkimų pradžią ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Password 2022“: efektyviausių rinkodaros kampanijų rinkimai

Šiandien ir rytoj vyksta „Verslo žinių“ organizuojama efektyvumo konferencija „Password“. Jos metu konkurso...

Rinkodara
2022.05.03
M. Katkus apie „Vičiūnus“: tai ne komunikacijos, o lyderystės krizė Premium 34

Tarp didžiausių verslo krizių Lietuvoje neabejotinai atsidūrė ir „Vičiūnų“ grupės elgesys Rusijos karo...

Rinkodara
2022.05.03
„Iki“ išsirinko naujus žiniasklaidos planavimo partnerius

Prekybos tinklo „Iki“ skelbtą žiniasklaidos planavimo agentūros konkursą laimėjo „Inspired UM“.

Rinkodara
2022.05.02
Reklamai pasitelkė šokolado meditaciją

Pastaruosius du mėnesius visas pasaulis gyvena karo Ukrainoje nuotaikomis – tai sekina ir psichologiškai, ir...

Rinkodara
2022.05.01
Didžiųjų komunikacijos agentūrų rodikliai – rekordiniai šuoliai pandemijos metais Premium

Didžiosios komunikacijos agentūros pandemijos metus braukia su optimizmu: žymiai augo ir pardavimai, ir...

Rinkodara
2022.04.29
Reklamos rinkos senbuvė „Truth“: nauja vadovė ir nepramiegotas laikas keistis Premium

Prie vienos seniausių kūrybinių reklamos agentūrų Lietuvoje „Truth“ vairo stoja Kotryna Gudmanė, ligšiolinė...

Rinkodara
2022.04.28
„Montuotojas“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius 4

Inžinerinių sprendimų, pramoninių įrenginių gamybos, statybos ir montavimo bendrovė Baltijos šalyse UAB...

Rinkodara
2022.04.27
V. Vyšniauskas – apie darbus su „Amber Food“, emocijas, moralę ir krizes Premium 7

Paskelbta, kad restoranų grupės „Amber Food“ direktorius ir akcininkas Gediminas Balnis išpirks 80% grupės...

Rinkodara
2022.04.27
TOP influencerių reitingas: ilgamečiai lyderiai ir sparčiausiai kylančios žvaigždės Premium 6

Nuomonės formuotojų rinkodara Lietuvoje – tarp dažniausiai prekės ženklų pasitelkiamų komunikacijos žingsnių.

Rinkodara
2022.04.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku