EP – už draudimą klaidinti vartotojus apie ekologiškus gaminius

Trečiadienį 593 EP nariams balsavus už, 21 – prieš ir 14 susilaikius, priimta direktyva siekiama apsaugoti vartotojus nuo klaidinančios rinkodaros praktikos ir padėti jiems geriau pasirinkti prekes.
Į draudžiamos komercinės veiklos sąrašą bus įtraukta klaidinanti informacija apie gaminių ekologines savybes ir jų garantinį laikotarpį.
Naujosiomis taisyklėmis siekiama aiškiau ženklinti gaminius ir drausti duomenimis nepagrįstą bendro pobūdžio informaciją, kad gaminiai yra „draugiški aplinkai“, „natūralūs“, „biologiškai skaidūs“, „neutralaus poveikio klimatui“ arba „ekologiški“.
Be to, šia direktyva bus uždrausta skelbti teiginius, kad gaminys turi neutralų, sumažintą arba teigiamą poveikį aplinkai, kai susimokama už gamtai daromą žalą taikant išmetamųjų teršalų kompensavimo mechanizmą.
Kartu siekiama užtikrinti, kad gamintojai ir vartotojai daugiau dėmesio skirtų prekių patvarumui. Ateityje informacija apie garantiją turės būti geriau matoma. Taip pat bus sukurtas naujas ženklinimas, siekiant atkreipti dėmesį į ilgesnės trukmės garantiją turinčias prekes. Europos Sąjungoje bus leidžiama naudoti tik oficialiomis sertifikavimo sistemomis pagrįstą arba valdžios institucijų nustatytą patvarumo ženklinimą.
Bus uždrausta naudoti nepagrįstus patvarumo teiginius, pavyzdžiui, kad skalbyklė veiks 5.000 skalbimo ciklų, jei įprastomis sąlygomis tai nėra tiesa. Taip pat bus draudžiama skatinti komplektavimo gaminius keisti anksčiau, nei tai būtina, – dažnai tai daroma keičiant spausdintuvų rašalą, arba nurodyti, kad prekės yra pataisomos, kai jų pataisyti neįmanoma.
EP pranešėja Biljana Borzan EP sakė: „Naujosios taisyklės pakeis visų europiečių kasdienybę. Naikinsime išmetimo kultūrą, užtikrinsime skaidresnę rinkodarą ir neleisime, kad prekių galiojimas baigtųsi anksčiau laiko. Patikimos etiketės leis žmonėms rinktis patvaresnius gaminius, kuriuos bus galima atėjus laikui pataisyti. Svarbiausia, kad įmonės nebegalės apgaudinėti žmonių, sakydamos, kad plastikiniai buteliai yra gerai, nes įmonės kažkur pasodino medžių, arba tvirtinti, kad kažkas yra tvaru be paaiškinimo. Tai didelis mūsų visų laimėjimas.“
ES taisyklės jau yra neformaliai suderintos su ES Taryba, tačiau jų įsigaliojimui dar būtinas formalus minėtos institucijos pritarimas. Po to taisyklės bus paskelbtos ES oficialiajame leidinyje, o ES valstybės turės per 24 mėnesius perkelti jas į savo nacionalinę teisę.
Naująją direktyvą ketinama taikyti kartu su Ekologiškumo teiginių direktyva, kuri šiuo metu svarstoma Europos Parlamento komitetuose. Būsima Ekologiškumo teiginių direktyva bus konkretesnė ir joje bus išsamiau išdėstytos teiginių apie gaminių ekologiškas savybes naudojimo sąlygos.
Vartotojai neabejingi
Apie tai, kad lietuviai dažnai susiduria su greenwashing’u, rodo ir kasmetinis prekių ženklų „Baltic Brands“ tyrimas.
„Vartotojai pradeda pavargti nuo žaliojo smegenų plovimo ir ima skeptiškiau bei kritiškiau vertinti žaliąsias prekių ženklų iniciatyvas. Beveik pusė Lietuvos gyventojų tyrime teigiamai atsakė į klausimą, ar per praeitus metus susidūrė su greenwashing’o reiškiniu. Nors triukšmo apie prekių ženklų pastangas mažinti poveikį aplinkai vis daugiau, galima spėti, kad vartotojai yra linkę abejoti šių pastangų nuoširdumu ir tikrumu“, – įspėja Dovilė Dovidavičiūtė, reklamos agentūros „Sons & Daughters“, kuri Lietuvoje kuruoja minimą tyrimą, vadovė.
Savo ruožtu draugiškiausiu gamtai „Baltic Brands“ tyrimo respondentai Lietuvoje įvardija „Vinted“ prekės ženklą, kuris iš trečiosios vietos 2023 m. palypėjo į pirmąją.
Toliau penketuke rikiuojasi „Auga“, „Zewa“, „Žalia giria“ ir IKEA.
Prekės ženklo „Auga“ augimas per metus buvo ypač ryškus – iš 208 sąrašo vietos jis pakilo į antrąją, o priskiriančių šiam ženklui draugiškumo gamtai savybę Lietuvos gyventojų dalis paaugo nuo 13% 2022 m. iki 22% 2023-aisiais, nurodo D. Dovidavičiūtė.