Į tarptautinius vandenis – su užsienietišku vardu

Publikuota: 2018-01-23
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Ūkio ministerija parengė Civilinio kodekso pataisas, grąžinančias verslininkams galimybę registruoti nelietuviškus įmonių pavadinimus. Jei Seimas tam pritartų, būtų palengvinta administracinė našta ir atvertas kelias teisėtai rinkti įmonėms vardus užsienio kalbomis.

Reikalavimas rinktis tik lietuviškus bendrovių vardus įsigaliojo ne taip seniai – nuo 2013 m. Civilinis kodeksas numato, kad nuo tos datos registruojamus juridinių asmenų pavadinimus privalu rašyti tik lietuvių kalba. Tačiau įmones steigiantys verslininkai greitai rado būdų, kaip šią nuostatą apeiti, pavyzdžiui, atsisakyti galimybės steigti įmonę internetu ir ją steigti senuoju būdu sandorį tvirtinant notariškai. Dar viena išimtis, kuria šiandien galima pasinaudoti norint nelietuviško pavadinimo: jei Lietuvoje steigiama įmonė yra susijusi su užsienyje veikiančia bendrove (steigiama užsienio įmonės antrinė bendrovė, sutampa akcininkai ir pan.), galima prašyti užsienio įmonės oficialaus sutikimo Lietuvoje panaudoti į užsienietiškos įmonės pavadinimą panašų ar tapatų pavadinimą: tuomet jis gali būti ir nelietuviškas. Tačiau išimtimis pasinaudoti norintiems verslininkams tekdavo gaišti laiką, pakratyti kišenes: rinkti papildomus dokumentus, patvirtinančius užsienio įmonių sutikimą, kad būtų naudojamas panašus pavadinimas, versti juos į lietuvių kalbą. Arba registruoti prekių ženklus, nepriklausomai nuo to, ar iš tiesų yra poreikis tokį ženklą turėti. O kur dar vizitai pas notarus, kartais net užsienyje, mokesčiai jiems etc...

Verslininkai, kurie dirba tik Lietuvos rinkoje, dėl esamos tvarkos pernelyg galvos nesuka. Kitiems tenka pasirūpinti „aplinkkeliu“ – užsienio kalba (ypač anglišką) pavadinimą Lietuvoje jie pageidauja registruoti dažniausiai tada, kai nori dirbti su tarptautinėmis rinkomis, nes lietuviški pavadinimai neretai užsienio partneriams būna sunkiai suprantami. Civilinio kodekso pataisą beveik prieš dvejus metus siūlę Seimo liberalai aiškino: verslas, prekybos santykiai yra įgavę globalų pobūdį ir dažna ekonominė veikla peržengia šalies ribas – lietuvių kalba sudaryti įmonių pavadinimai menkiau atpažįstami, užsienio subjektams juos sudėtinga vartoti, todėl tai mažina juridinio asmens kaip partnerio patrauklumą.

Bet verslininkų pageidavimai ir pataisų iniciatoriai susidūrė su Valstybinės lietuvių kalbos komisijos atstovų pasipriešinimu. Žiniasklaidoje jie aiškino, jog „lietuvių kalba nėra kokia nors neįgali“, kad neužtektų žodžių pavadinimams sudaryti. Esą tarptautiniam bendravimui yra skirti prekių ženklai, kuriems nėra jokių reikalavimų, jie gali būti bet kokia kalba, – prekių ženklas yra svarbiausia, o pavadinimas nelabai svarbus, juolab kad galima ir dirbtinį žodį sugalvoti.

Jei Seimas pritars Civilinio kodekso pataisai, neliks reikalavimo sudaryti įmonių pavadinimus tik lietuvių kalba: siūloma leisti vadinti įmones ir lietuviškai, ir užsienio kalbomis. Be to, siūloma leisti įmonės pavadinimui naudoti raidžių rinkinius, kurie nėra žodžiai, arba derinius. VŽ kalbinti verslininkai tokių pataisų seniai laukia. Pasak jų, buvo įteisintas vaikiškas draudimas, kuris jokios naudos niekam neduoda. Tad jo panaikinimas, kad ir per milimetrą, palengvins verslui gyvenimą.

VŽ nuomone, vargu ar kas galėtų ir norėtų ginčytis dėl lietuvių kalbos unikalumo – visi didžiuojamės ir stengiamės puoselėti šią vieną seniausių indoeuropiečių kalbų. Kalbos sergėtojai teisūs: lietuviškų žodžių įmonių pavadinimams sudaryti tikrai pakanka. Tačiau Lietuvos verslininkai prekiauja su gana tolimais, neretai egzotiškais kraštais, todėl norėtų, kad potencialūs pirkėjai geriau ir lengviau įsimintų įmonių pavadinimus, lengviau jas rastų internete etc.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Nutraukiama įmonės „Lietuvos žinios“ veikla 5

Nuo gegužės 1 d. likviduojama UAB „Lietuvos žinios“, leidžianti dienraštį „Lietuvos žinios“, interneto...

Rinkodara
16:37
„Telia Lietuvos“ ir „Fabulos“ draugystė tęsiasi, RSVA asociacija byra 1

Telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ paskelbtą konkursą laimėjo esami partneriai – integruotos...

Rinkodara
13:25
Iš RSVA šiemet pasitraukė jau antra didelė rinkos žaidėja

Komunikacijos paslaugų agentūra „Fabula Hill+Knowlton Strategies“ stabdo savo narystę Lietuvos ryšių su...

Rinkodara
11:04
„Lietuvos energija“ virs „Ignitis“ 27

Valstybės valdoma energetikos įmonių grupė UAB „Lietuvos energija“ pateikė paraišką registruoti prekės ženklą...

Pramonė
2019.04.24
Telekomunikacijų segmentas: keičiasi ir ieško nišų augti Premium 2

Telekomunikacijų bendrovės, vienos didžiausių reklamos užsakovių Lietuvoje, aštriai ir toliau žvangina...

Rinkodara
2019.04.24
Vadovų komunikacija: pirmą kartą TOP 10 – visi 5 prekybos tinklai Premium

Vertinant įmonių vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per 2018 m. buvo cituojama Kristina Meidė,...

Rinkodara
2019.04.23
Prezidento rinkimai: trys lyderiai ir ketvirtas, šokantis į traukinį

Analizuojant kandidatų į prezidentus komunikaciją žiniasklaidoje, matyti rokiruočių: 2018 m. paskutinį...

Rinkodara
2019.04.22
5 kriterijai, kurie lemia komunikacijos partnerių pasirinkimą

Pagrindinis kriterijus, kurį, besirinkdamos komunikacijos bendrovę, vertina Lietuvos įmonės ir organizacijos...

Rinkodara
2019.04.20
„Gravitas Partners“ laimėjo 0,31 mln. Eur konkursą 1

Ryšių su visuomene agentūra „Gravitas Partners“ laimėjo „Būsto energijos taupymo agentūros“ konkursą...

Rinkodara
2019.04.19
Prezidento rinkimai: perdėtai malonių kandidatų lygtį išspręs paskutiniųjų savaičių įvykiai Premium 1

Šie rinkimai į prezidentus – kol kas be strategijos ir ryškesnės rinkimų kampanijos, pastebi ekspertai. Tai...

Rinkodara
2019.04.18
Konkurencijos taryba: reklamos pažeidimų mastas – rimtas iššūkis 1

Reklamos priežiūrą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai perleidžianti Konkurencijos taryba sako,...

Rinkodara
2019.04.18
Prekybos centro atnaujinimas neužsidarant nė dienai: patirtys skirtingos Premium

Šiuo metu atnaujinami Vilniaus ir Kauno „Akropoliai“, tęsiasi griovimo ir statybų darbai „Ogmios mieste“.

Prekyba
2019.04.18
„Mediashop“, viena iš „Elektromarkt“ tinklo valdytojų, neapgynė savo teisių Premium 6

UAB „Mediashop“, viena iš buitinės technikos parduotuvių „Elektromarkt“ valdytojų, turės sumokėti 1,3 mln.

Prekyba
2019.04.18
Komunikacijos lyderiai: G. Nausėda atlaisvino vietą T. Povilauskui 2

Bankų atstovai pernai išliko dažniausiai Lietuvos žiniasklaidoje cituojamų nuomonės lyderių sąrašo viršūnėje,...

Rinkodara
2019.04.18
„Aprangos“ grupė turi naują komunikacijos vadovą 4

Tadas Marčiukaitis, buvęs naujienų portalo „Alfa.lt“ vyriausiasis redaktorius, pastaruoju metu dirbęs „MG...

Prekyba
2019.04.17
„Mars“ korporacijos istorija: kodėl keičiasi didieji prekių ženklai Premium 2

„Mars, Incorporated“, labiausiai pasaulyje žinoma kaip populiariausių šokoladinių batonėlių ir gyvūnų maisto...

Rinkodara
2019.04.17
Populiariausi socialinės inžinerijos būdai ir kaip nuo jų apsisaugoti? Verslo tribūna 2

Per pastarąjį dešimtmetį kibernetinio saugumo kontekste vis daugiau dėmesio sulaukianti socialinė inžinerija...

Išmani Lietuva
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
„Iki“ savininkės „Rewe“ grupės valdybos narys: asmeniškai kuruoju „Iki“, nes čia kelio pradžia Premium 4

Januszo Kuliko, Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Rewe“, valdančio beveik 94% prekybos tinklo „Iki“...

Prekyba
2019.04.16
„Bitė Lietuva“ pirmoji Lietuvoje bando įregistruoti garsinį ženklą

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“, neseniai pristačiusi atnaujintą savo pagrindinį prekės ženklą ir...

Rinkodara
2019.04.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau