Įmonės pavadinimas: kur verslas klysta

Publikuota: 2017-04-02
Juditos Grigelytės (VŽ) nuot.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuot.

Geras įmonės pavadinimas – dalis verslo sėkmės. Nuomonių, koks jis turėtų būti esti įvairių – vieni teigia, kad svarbu originalumas, kiti stoja piestu už informatyvumą ir sąsajas, treti – už universalumą.

Tačiau yra kriterijų, kuriuos Jūsų įmonės pavadinimas tiesiog privalo atitikti – antraip su juo teks nedelsiant atsisveikinti, net jei Jūsų įmonė tokiu pavadinimu veikia jau keletą metų.

Lietuvoje steigiamų įmonių, įstaigų ir organizacijų pavadinimų sudarymą reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas ir Įmonių, įstaigų ir organizacijų simbolinių pavadinimų darymo taisyklės.

Civiliniame kodekse nurodoma, kad juridinio asmens pavadinimas neturi prieštarauti viešajai tvarkai ar moralei. Tai reiškia, kad įmonės pavadinime negali būti necenzūrinių, nelietuviškų, iškraipytų žodžių. Už tokius pavadinimus įmonėms gali būti skiriamos baudos.

Įmonės pavadinimas taip pat negali klaidinti visuomenės dėl juridinio asmens steigėjo, dalyvio, buveinės, veiklos tikslo, teisinės formos, tapatumo ar panašumo į kitų juridinių asmenų pavadinimus, taip pat žinomesnių Lietuvos visuomenei užsienio įmonių, įstaigų ir organizacijų vardus, prekių ir paslaugų ženklus, taip pat įmonės pavadinimas neturi klaidinti dėl jo tapatumo ar panašumo į anksčiau už juridinį asmenį Lietuvos Respublikoje pateiktus registruoti, įregistruotus ar pripažintus žinomus prekių ir paslaugų ženklus.

Pasak Vilijos Viešūnaitės, advokatų kontoros „Triniti“ partnerės, anksčiau steigiant įmonę, jų pavadinimą registruoti turėjo Valstybinis patentų biuras, prieš tai atlikęs pavadinimo ekspertizę, todėl praktikoje beveik nepasitaikydavo atvejų, kuomet įmonės teismo suole atsidurdavo dėl klaidinamai panašių pavadinimų.

„Tačiau šiandien tokių bylų, kuriose atsakomybėn patraukiamos įmonės, įregistravusios panašius pavadinimus į jau esančių įmonių, pasitaiko gana dažnai. Taip yra todėl, kad jei pavadinimas tik panašus, tačiau netapatus jau užregistruotam pavadinimui (t.y. skiriasi bent viena jo raidė ar skaitmuo) ar prekių ženklui bei atitinka kitus kodekse keliamus reikalavimus, Juridinių asmenų registras tokį pavadinimą registruoja, nes klaidinančio panašumo ši institucija netikrina, tad pasikeitusi tvarka paskatino ginčus“, – teigia p. Viešūnaitė.

nuotrauka::1

Svarbu ir išdėstymas, ir kirtis

Pasak advokatės, teismų praktikoje tikrinant juridinių asmenų pavadinimų panašumą ir esmės vadovaujamasi tais pačiais kriterijais, kuriais vertinamas ginčijamo žymens panašumas į žodinį prekių ženklą.

Žodiniuose pavadinimuose negali būti panašūs: grafinis atlikimas (vizualus panašumas), tarimas (fonetinis panašumas) ir prasmė (semantinis panašumas).

„Teismų vertinimu, dažniausiai ženklų panašumas atsiranda, kai veikia visi šie kriterijai, tačiau gali užtekti ir vieno jų, kad pavadinimai būtų panašūs. Žodinių pavadinimų vizualų panašumą lemia: bendras regimas įspūdis; raidžių išdėstymas viena kitos atžvilgiu ir pan.“, – kalba p. Viešūnaitė.

Pavyzdžiui, Apeliacinis teismas 2016 m. yra priėmęs nutartį byloje dėl pavadinimų „Trailana“ ir „Railana“ panašumo. Teismas sutiko su pirmosios instancijos teismo išvada, kad žodinis ieškovės („Railana“) prekių ženklo elementas ir apeliantės („Trailana“) juridinio asmens pavadinimas yra vizualiai panašūs, o ieškovės prekių ženklo vaizdiniai skirtumai nėra tokie stiprūs, kad pašalintų minėtą panašumą. Pripažinta, jog žodinis prekių ženklo elementas šiuose pavadinimuose yra dominuojantis elementas tiek pagal jo poziciją prekių ženkle (centre, didelėmis raidėmis), tiek dėl jo sąsajų su ieškovės bendrovės pavadinimu, o grafinis elementas – ratas – nėra dominuojantis.

„Pirmos instancijos teismo sprendimą apskundusi „Trailana“ savo poziciją bandė grįsti tuo, kad stiprusis elementas ginčo žymenyse yra „rail“ ir „trail“, tačiau, teismas išaiškino, kad įprastai tariant žymenis „railana“ ir „trailana“ akcentas dedamas gale, kadangi minėti žymenys skiemenuojami „rai-la-na“, „trai-la-na“, o ne „rail-ana“, „trail-ana“, – mini teisininkė.

„Trailana“ taip pat teigė, kad žodžiai „rail“ ir „trail“ pagal savo prasmę išvertus juos iš anglų kalbos skiriasi, todėl ir ginčo žymenys semantiškai nepanašūs. Teismas nesutiko ir su šiuo argumentu. Visų pirma, minėti žymenys yra dirbtiniai žodžiai, patys savaime neturintys semantinės prasmės, todėl jų semantinis palyginimas nėra galimas. Antra, teigiama, kad žodžių „rail“ ir „trail“ semantinė reikšmė (bėgis, vežimas geležinkeliu ir kelias, takas) nėra nutolusi, o atsižvelgiant į žymenų sąsajas su šalių vykdoma veikla – panaši. Trečia, kaip minėta, žymenys skiemenuojami „rai-la-na“, „trai-la-na“ neakcentuojant jų žodžių pradžios „rail“ ir „trail“, dėl ko nukreipiamas dėmesys nuo semantinės žodžių „rail“ ir „trail“ reikšmės juos verčiant iš anglų kalbos.

„Eurovudas“ ir „Eurowood. LT“ – taip pat klaidinamai panašūs

Pasak p. Viešūnaitės, kartais iš pirmo žvilgsnio nuspėti, kad juridinių asmenų pavadinimai teismo gali būti pripažinti klaidinančiai panašūs – ne taip jau lengva. Šiemet Kauno apygardos teismas priėmė nutartį byloje dėl klaidinamo įmonių „Eurovudas“ ir „Eurowood. LT“ panašumo. Nors atrodytų, kad abu pavadinimai tiek tariami, tiek rašomi gana skirtingai, tačiau jie pripažinti klaidinamai panašiais.

Teismo teigimu, būtina atkreipti dėmesį į tai, kaip vartotojai taria įmonių pavadinimus.

„Šiuo atveju tariant įmonių pavadinimus „Eurovudas“ ir „Eurowood. LT“ galūnės yra nepastebimos ir nesuteikia bendrovių pavadinimams jokio išskirtinumo. Vartotojai, tardami angliškus pavadinimus, labai dažnai juos sulietuvina, pridėdami lietuviškas galūnes, todėl tokiu atveju pavadinimų galūnės neturi jokios reikšmės. Be to, atsakovės pavadinime tarp žodžio Eurowood ir raidžių LT esantis taškas ir tarpas taip pat nesuteikia jokio išskirtinumo, kuris leistų atskirti ir skirtingai identifikuoti ginčo šalių įmonių pavadinimus, o vartotojai pavadinime esančio tarpo ir taško gali visai nepastebėti, juo labiau sakant tokį pavadinimą jie tiesiog netariami, nes jų fonetiškai išreikšti neįmanoma. Teismo vertinimu, esant tokioms aplinkybėms, visuomenė ir produktų potencialūs vartotojai gali būti klaidinami“, – pasiremdama teismo nutartimi teigia p. Viešūnaitė.

UAB „Eurovudas“ savo veiklą vykdo nuo 2003 m. liepos, o „Eurowood. LT“ buvo registruota 2012 m. pavasarį, o 2016 m. vasarą pavadinimą pakeitė UAB „Medseka“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Butelio forma – taip pat prekės ženklas 1

Gėrimų gamintoja „Bottega“ ES apgynė dar 2013 m. registruotus du erdvinius butelio formos prekių ženklus su...

Rinkodara
2019.05.25
Dėl geriausiųjų komunikacijos projektų vardo varžosi 83 darbai

„PR Impact Awards 2019“ varžysis 83 komunikacijos projektai iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Darbų šiemet...

Rinkodara
2019.05.23
Rinkimų lenktynėse I. Šimonytė pirmauja socialiniuose tinkluose 22

Analizuojant antrojo turo kandidatų į prezidentus komunikaciją, matyti, kad tradicinėje žiniasklaidoje abu...

Rinkodara
2019.05.23
Didieji verslai ragina balsuoti Europos Parlamento rinkimuose

Nemokamos kelionės iki balsavimo vietų, diskusijos apie ES svarbą, vaizdo klipai ir didžiuliai plakatai ant...

Rinkodara
2019.05.23
„Margaritos“ ir Kauno „Žalgirio“ gaminiai keliauja į lentynas 5

Lietuviškos kosmetikos prekės ženklas „Margarita“ pristato naują kosmetikos priemonių liniją vyrams...

Rinkodara
2019.05.23
„All Media Eesti“ įsigijo Estijos „Artist Media“

„All Media Eesti“, priklausanti didžiausiai Baltijos šalyse žiniasklaidos grupei „All Media Baltics“, kuriai...

Rinkodara
2019.05.23
„Euroviziją“ Baltijos šalyse įsijungė per 2 mln. gyventojų 4

Savaitgalį pasibaigęs „Eurovizijos“ dainų konkursas prie TV ekranų bent trumpam buvo pritraukęs per milijoną...

Rinkodara
2019.05.22
Patrauklaus darbdavio įvaizdis: nemotyvuoto personalo spąstuose Premium

Labiausiai motyvuoti darbuotojai Lietuvoje sudaro mažumą – vos dešimtadalį, o dominuojančias pozicijas užima...

Rinkodara
2019.05.22
„Metų prekės ženklas 2019“: apdovanoti 6 sėkmingiausieji 4

Pagrindinį „Metų prekės ženklo“ apdovanojimą šiemet konkurso komisija skyrė prekės ženklui „Santa Maria“.

Rinkodara
2019.05.21
E. Šatas: tirsime iki gegužės 1 d. gautus skundus dėl reklamos pažeidimų Premium

Įsigaliojus Reklamos įstatymo pakeitimams, nuo gegužės 1 d. Konkurencijos taryba nebevykdo reklamos...

Prekyba
2019.05.21
K. Meidė: nereikia tiesiog prekės lentynoje, svarbu, kad ją pirktų Premium

Kaip svarbu šalies pirkėjams lietuviškumas, kaip konkuruoti vietos ir užsienio rinkose, – patarimais ir...

Rinkodara
2019.05.21
„JCDecaux“ atsigręžia į prekybininkus: investuoja „Panoramoje“ Premium 2

Lauko reklamos bendrovė „JCDecaux Lietuva“ prekybos centre „Panorama“ investavo bemaž 150.000 Eur ir įrengė...

Rinkodara
2019.05.20
Kilni „Maximos“ akcija paskendo kritikos liūne 21

Prekybos tinklas „Maxima“ paskelbė akciją, kurios metu kviečia įsigyti Nomedos Marčėnaitės iliustracija...

Rinkodara
2019.05.20
Paskutiniajame etape – du žuvies gamybos prekių ženklai 1

Paskutiniajame „Metų prekės ženklo 2019“ balsavimo internete etape – „Viči“ ir „Zigmas“. Šie ženklai...

Rinkodara
2019.05.20
„Maxima“ užlipo ant pirmo laiptelio, „Tele2“ – penkta 4

Pirmąjį šių metų ketvirtį „Maxima“ nukarūnavo „Tele2“, kuri pagal investicijas į reklamą jau ne vienerius...

Rinkodara
2019.05.20
Komunikacija: „Maxima“ didina atotrūkį nuo konkurentų 2

Vertinant didžiųjų prekybos tinklų komunikaciją, matyti, kad „Maxima“ vis labiau didina atotrūkį nuo „Lidl“,...

Rinkodara
2019.05.19
4 patarimai kaip pasiekti auditoriją „Facebook“ neinvestuojant į reklamą 3

Jei administruojate prekės ženklo paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“, net neabejotina, kad per...

Rinkodara
2019.05.18
Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Š. Černiausko veiksmų  8

Policija pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl žurnalisto Šarūno Černiausko veiksmų, BNS patvirtino policijos...

Rinkodara
2019.05.17
RSVA: neskaidri dviejų agentūrų veikla kenkia visos rinkos reputacijai 1

Šią savaitę viešojoje erdvėje pasirodė žinios apie ryšių su visuomene agentūrų veiklą, prieštaraujančią...

Rinkodara
2019.05.17
Andrius Baranauskas: „Krizė – ne problema, bet simptomas“ Verslo tribūna

Įmones ištinkančios krizės būna įvairios: dažniausiai netikėtos, kartais ilgalaikės, taip pat tokios, kurias...

Rinkodara
2019.05.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau