Be naftos: kurios šalys ketina atsisakyti vidaus degimo variklių

Publikuota: 2018-10-21
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Jau ne kartą „Verslo klasėje“ minėtą Dono Hubertso iš „Royal Dutch Shell“ citatą verta periodiškai vis pakartoti: „Akmens amžius baigėsi ne todėl, kad baigėsi akmenys.“

Nors ir matome gatvėse vis daugiau automobilių su numeriais, kurių pirmos dvi raidės yra EV, nors vis dažniau pastebime, kad, va, pakelėje atsirado dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė (jau gal reikia ieškoti vienažodžio termino, pakeisiančio „degalinę“), vis dėlto kol kas dar nesuvokiame viso pokyčių masto.

Šiame rašinyje daugiau nė žodžio nebus apie „Teslą“, kuriai mirtis pranašaujama kas antrą dieną ir kuri su trečiu modeliu sedanų segmente rugpjūtį Jungtinėse Valstijose buvo antroje vietoje (po „Honda Accord“) pagal pardavimus (o pagal pajamas – pirmoje). Tik niekaip negaliu nepaminėti vieno žmogaus: Elono Musko pastangos stumtelėti pasaulį iš naftos deginimo zonos, regis, vis dėlto buvo impulsas, sukėlęs tikrai rimtą slinktį. Kad ir kaip jam baigtųsi su „Tesla“.

Pokyčių mastas mūsų dažnai lieka nesuvoktas todėl, kad tikrai beveik visai nematome, kas vyksta tokiose nemenkose ir viso pasaulio ekonominį klimatą nulemiančiose rinkose kaip Indija ir Kinija. Vienas pavyzdys – per pastaruosius dvejus metus Kinijoje parduodamų naujų automobilių rinkoje elektromobilių ir hibridų dalis išaugo penkis kartus. Jeigu tai nedaro įspūdžio, užrašysiu procentais: Kinijoje parduodama 500 proc. elektromobilių ir hibridų daugiau negu prieš porą metų.

Vos 2010 m. visame pasaulyje važinėjo keli tūkstančiai elektromobilių. 2017 m. jų skaičius pasiekė 3 milijonus. Praėjo dar pusmetis – ir jų jau 4 milijonai. Daugiau negu pusė pasaulio elektromobilių parduodama Kinijoje. Elektromobilių skaičius keliuose neišvengiamai susijęs su krovos stotelių skaičiumi. Didžioji Britanija paskelbė, kad investuos 400 mln. svarų (apie 450 mln. eurų) į įkrovimo infrastruktūrą. Kinijos vyriausybė planuoja iki 2022 m. pastatyti 4,8 mln. įkrovimo stočių, investicijos į šį tinklą turėtų siekti 1,9 mlrd. JAV dolerių.

„Bloomberg“ vertinimu, transporto elektrifikacija iki 2040 m. gali sumažinti transporto degalų paklausą 7,3 mln. barelių per dieną.

Tiesa, dažnu atveju politikų pasisakymai apie vidaus degimo variklių atsisakymą kol kas neįsikūnijo į įstatymus, bet užtenka vien paskelbti apie ketinimus, kad ne tik automobilių gamintojai pasitemptų. Per pastaruosius dvejus metus apie elektrinius modelius pradėjo rimtai galvoti bemaž visi. „Daimler“ planuoja skirti 11,7 mlrd. JAV dolerių elektriniams modeliams kurti. „Volkswagen“ planuoja 300 modelių elektrifikuoti iki 2030 m., „Volvo“ nuo 2019 m. žada pereiti prie vien elektrinių modelių. 

Maždaug 2007 m. viena rimtesnių įvairių analitikų pašnekesių temų buvo „peak oil“ – naftos atsargos neišvengiamai artėja prie pabaigos, kaip toliau gyvens mūsų civilizacija? Šiek tiek vėliau pasaulinė finansinė krizė nustūmė šiuos rūpesčius į paraštę, o dabar greičiausiai į tuomečio susirūpinimo aidus atsakytume: tai ir gerai.

Perėjimas užtruks, bet ne tiek ilgai, kaip kai kas įsivaizduoja. O intensyviai investuoti į iškastinio kuro gavybą šiais laikais reikštų ką nors panašaus, kaip puoselėti garo mašinų parką po to, kai įsigalėjo elektra.

Atėjus į karybą parakui, iš lankų dar kurį laiką buvo šaudoma. Bet ne itin ilgai. Tas pats neišvengiamai laukia ir iškastinio kuro. Prisiminkime, kad pirmasis išmanusis telefonas buvo pristatytas vos prieš vienuolika metų, 2007 m.

[infogram id="7e610672-47f4-4aa9-a190-9336c543d3eb" prefix="1VM" format="interactive" title="VK201810_ISMANI_LIETUVA"]

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kinas: lietuviška dokumentika „Sengirė“ – giesmė miškui Premium 2

Neklausykite kino kritikų. Profesionalų ir mėgėjų. Niekada neklausykite. Tai yra svarbiausia pamoka, jei...

Verslo klasė
2018.11.18
„Rolls-Royce“: automobilių pramonės karūnos nešiotojas Premium

Didžiausias ir brangiausias „Rolls-Royce“ modelis „Phantom“ vainikuoja visą serijinių automobilių pramonę.

Verslo klasė
2018.11.18
Švietimas: kas daugiau ilsisi – mokytojas ar korepetitorius Premium

Kai Elžbieta Banytė nuėjo į polikliniką, medikams buvo sunku paimti jos kraujo mėginį. Kraujas nebėgo, nes...

Verslo klasė
2018.11.18
Kelionė į Astravą, į neapibrėžtus XX a. dešimtmečius Premium 9

„Rosatom“ korporatyvinė filosofija – jei tai negali atsitikti, ruoškis tam jau šiandien“, – plačiai...

Verslo klasė
2018.11.17
„ASUS ZenBook Pro“: įdomi idėja, kuri dar turi subręsti Premium 5

Apie nešiojamuosius kompiuterius retai rašau ne šiaip sau. Jie jau seniai yra nuobodūs įrenginiai,...

Verslo klasė
2018.11.16
2018 m. fizikos Nobelis – mokslininkams, kurie vejasi fantastinę literatūrą Premium

Atradimai, už kuriuos apdovanoti šių metų fizikos Nobelio premijos laureatai, be kitų dalykų,...

Verslo klasė
2018.11.11
Demografija ir verslas Premium

Gerbiamo redaktoriaus paskatintas, spalio „Verslo klasėje“ rašiau apie geografijos įtaką verslui ir jo...

Verslo klasė
2018.11.11
Rusų lokys bunda iš miego Viduriniuose Rytuose Premium 4

Prieš trejus metus Rusijai įsitraukus į konfliktą Sirijoje, pasigirdo balsų, teigiančių, kad Vladimiras...

Verslo klasė
2018.11.10
Jūsų namai toli nuo namų (III) Premium

(Tęsinys. Pradžia – „Verslo klasė“ 2018 m. Nr. 9)

Verslo klasė
2018.11.10
Šviesti ir mokyti ar veikti ir mokytis? Premium 3

Prieš kurį laiką į „YouTube“ tinklalapį įkeltą 10 minučių filmuką apie Lietuvą kasdien pažiūri...

Verslo klasė
2018.11.09
Muzika: garsai iš atvirkščio pasaulio Premium

Laiškas nuo balčiausio žmogaus Bruklino „Afropunk“ festivalyje.

Verslo klasė
2018.11.05
Silicio slėnis – ne moterims 3

Technologijos – žmonijos ateitis, o moterys – ateities bedarbės. Tokiais žodžiais yra gąsdinamos merginos,...

Verslo klasė
2018.11.04
Knygos: baimė svarbiuose rūmuose 1

Kažkas yra bandęs suskaičiuoti, kokia asmenybė įkvėpė daugiausia kino filmų. Nutarė, kad šis rekordas...

Verslo klasė
2018.11.03
Skaičiai: Pasaulio futbolo čempionatas Premium

Pasaulio futbolo čempionatas yra ne tik vienas didžiausių sporto renginių, bet ir milžiniškas...

Verslo klasė
2018.11.03
„Rotary“: vienų metų prezidentas Premium 4

2018 m. rugsėjį Vilniuje viešėjo „Rotary“ tarptautinės organizacijos 2018–2019 m. prezidentas Barry Rassinas,...

Verslo klasė
2018.11.02
Sprogstami vidurio kadencijos rinkimai Amerikoje Premium 1

Spalio 26 d. Federalinio tyrimų biuro (FTB) direktorius Christopheris Wray spaudos konferencijoje pranešė,...

Verslo klasė
2018.11.02
N. Jasinavičius: algoritmai ar intuicija Premium 2

Šiais visuotinio „leaninimosi“, efektyvinimosi ir optimizavimosi laikais nė vienas verslo procesas nelieka...

Verslo klasė
2018.11.01
„Žalgiris“: pakaks prašyti, atėjo metas uždirbti Premium 11

Laikai, kai sporto vadyba apsiribojo į savivaldybių biudžetus ištiestomis klubų vadovų rankomis, jau praėjo,...

Verslo klasė
2018.11.01
Kinas: Nesibaigiantis juokelis apie bezdalus

Vienas laimingiausių įvykių mano ekranų gyvenime buvo diena, kai sirgdamas netyčia atradau animacinį serialą...

Verslo klasė
2018.10.28
Kaip rasti įmonės misiją Premium 4

„Mačiau jį žiauriai besikankinantį, visomis jėgomis įkniubusį į milžinišką akmenį. Įtempęs kojas ir rankas,...

Verslo klasė
2018.10.28

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau