Be naftos: kurios šalys ketina atsisakyti vidaus degimo variklių

Publikuota: 2018-10-21
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Jau ne kartą „Verslo klasėje“ minėtą Dono Hubertso iš „Royal Dutch Shell“ citatą verta periodiškai vis pakartoti: „Akmens amžius baigėsi ne todėl, kad baigėsi akmenys.“

Nors ir matome gatvėse vis daugiau automobilių su numeriais, kurių pirmos dvi raidės yra EV, nors vis dažniau pastebime, kad, va, pakelėje atsirado dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė (jau gal reikia ieškoti vienažodžio termino, pakeisiančio „degalinę“), vis dėlto kol kas dar nesuvokiame viso pokyčių masto.

Šiame rašinyje daugiau nė žodžio nebus apie „Teslą“, kuriai mirtis pranašaujama kas antrą dieną ir kuri su trečiu modeliu sedanų segmente rugpjūtį Jungtinėse Valstijose buvo antroje vietoje (po „Honda Accord“) pagal pardavimus (o pagal pajamas – pirmoje). Tik niekaip negaliu nepaminėti vieno žmogaus: Elono Musko pastangos stumtelėti pasaulį iš naftos deginimo zonos, regis, vis dėlto buvo impulsas, sukėlęs tikrai rimtą slinktį. Kad ir kaip jam baigtųsi su „Tesla“.

Pokyčių mastas mūsų dažnai lieka nesuvoktas todėl, kad tikrai beveik visai nematome, kas vyksta tokiose nemenkose ir viso pasaulio ekonominį klimatą nulemiančiose rinkose kaip Indija ir Kinija. Vienas pavyzdys – per pastaruosius dvejus metus Kinijoje parduodamų naujų automobilių rinkoje elektromobilių ir hibridų dalis išaugo penkis kartus. Jeigu tai nedaro įspūdžio, užrašysiu procentais: Kinijoje parduodama 500 proc. elektromobilių ir hibridų daugiau negu prieš porą metų.

Vos 2010 m. visame pasaulyje važinėjo keli tūkstančiai elektromobilių. 2017 m. jų skaičius pasiekė 3 milijonus. Praėjo dar pusmetis – ir jų jau 4 milijonai. Daugiau negu pusė pasaulio elektromobilių parduodama Kinijoje. Elektromobilių skaičius keliuose neišvengiamai susijęs su krovos stotelių skaičiumi. Didžioji Britanija paskelbė, kad investuos 400 mln. svarų (apie 450 mln. eurų) į įkrovimo infrastruktūrą. Kinijos vyriausybė planuoja iki 2022 m. pastatyti 4,8 mln. įkrovimo stočių, investicijos į šį tinklą turėtų siekti 1,9 mlrd. JAV dolerių.

„Bloomberg“ vertinimu, transporto elektrifikacija iki 2040 m. gali sumažinti transporto degalų paklausą 7,3 mln. barelių per dieną.

Tiesa, dažnu atveju politikų pasisakymai apie vidaus degimo variklių atsisakymą kol kas neįsikūnijo į įstatymus, bet užtenka vien paskelbti apie ketinimus, kad ne tik automobilių gamintojai pasitemptų. Per pastaruosius dvejus metus apie elektrinius modelius pradėjo rimtai galvoti bemaž visi. „Daimler“ planuoja skirti 11,7 mlrd. JAV dolerių elektriniams modeliams kurti. „Volkswagen“ planuoja 300 modelių elektrifikuoti iki 2030 m., „Volvo“ nuo 2019 m. žada pereiti prie vien elektrinių modelių. 

Maždaug 2007 m. viena rimtesnių įvairių analitikų pašnekesių temų buvo „peak oil“ – naftos atsargos neišvengiamai artėja prie pabaigos, kaip toliau gyvens mūsų civilizacija? Šiek tiek vėliau pasaulinė finansinė krizė nustūmė šiuos rūpesčius į paraštę, o dabar greičiausiai į tuomečio susirūpinimo aidus atsakytume: tai ir gerai.

Perėjimas užtruks, bet ne tiek ilgai, kaip kai kas įsivaizduoja. O intensyviai investuoti į iškastinio kuro gavybą šiais laikais reikštų ką nors panašaus, kaip puoselėti garo mašinų parką po to, kai įsigalėjo elektra.

Atėjus į karybą parakui, iš lankų dar kurį laiką buvo šaudoma. Bet ne itin ilgai. Tas pats neišvengiamai laukia ir iškastinio kuro. Prisiminkime, kad pirmasis išmanusis telefonas buvo pristatytas vos prieš vienuolika metų, 2007 m.

[infogram id="7e610672-47f4-4aa9-a190-9336c543d3eb" prefix="1VM" format="interactive" title="VK201810_ISMANI_LIETUVA"]

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kada žinias įsisaviname geriausiai? Premium

Jau XIX a. pabaigoje mokslininkas Hermannas Ebbinghausas atrado tai, kas vėliau pavadinta „užmaršties...

Verslo klasė
2019.12.15
J. Vilpišauskaitė: nepageidaujama Jorbusier katedra Premium

Spalį Tbilisis šventė Tbilisobą. Kairiajame Mtkvari upės krante akrobatai ore skraidė pagal roko muziką,...

Verslo klasė
2019.12.15
A. Puklevičius: šalin rankas nuo potencialo! Premium 1

Nuo seno žinoma, kad žmogui neduota pažinti šviesos, jis pasmerktas klaidžioti tamsybėmis ir tunelio gale...

Verslo klasė
2019.12.14
Knygos: Petrą ir lentynas užkariavusi Petro imperatorė Premium

Ilgai svarsčiau, ar vertėtų apžvelgti šią knygą. Vis dėlto tai tik pirmoji šios istorijos dalis, tad...

Verslo klasė
2019.12.14
S. Šimkutė: Lovos reikalų „rebrandingas“ Premium

Tai štai kaip atrodo seksualinis nuobodulys... Uršulė atitraukė žvilgsnį nuo mobiliojo ekrano ir dėbtelėjo į...

Verslo klasė
2019.12.08
Gyvenimas po „Sostų karų“ Premium

Tyrionas Lanisteris jau tapo klasikiniu personažu, iliustruojančiu racionaliai cinišką XXI a. pilietį. Jo...

Verslo klasė
2019.12.08
Vasaros g. 5: Anamnezė Premium

Anamnezė [gr. anamnesis – pri(si)minimas]: ligonio ir jo artimųjų gydytojui suteiktos žinios apie ligonį ir...

Verslo klasė
2019.12.08
2019 metų CEO A. Markauskas: reikia nustoti manipuliuoti Premium 1

„Verslo žinių“ 2019-ųjų Metų CEO buvo išrinktas UAB „Thermo Fisher Scientific Baltic“ generalinis direktorius...

Verslo klasė
2019.12.08
S. Šimkutė: pabėgimas  Premium

Kartais norėdavosi pabėgti. Nuo šios minties paslėpsniais nusiridendavo kutenantis jaudulys, tačiau Tadui vis...

Verslo klasė
2019.12.07
„Džokeris“: ne apie filmą, o apie mus Premium

Nepulsiu aiškinti, kaip staiga tapo priimtina, kad „Džokeris“ („Joker“) yra geriausias filmas per ilgus...

Verslo klasė
2019.12.07
Ar veido atpažinimo sistemos įtvirtins visuotinį mūsų sekimą? Premium

Veido atpažinimo technologija – vienas svarbiausių naujųjų išradimų, galinčių transformuoti ekonomikos...

Verslo klasė
2019.12.03
Kaip nugalėti baimę kalbėti viešai Premium

„Aš – ne aktorius“, – šis pasiteisinimas jus ramino ir saugojo nuo kalbėjimo viešai. Tačiau kartą atėjo...

Verslo klasė
2019.12.01
Filmas „Džokeris“: nebijokite, viskas bus blogai

Šiek tiek simptomiška, kodėl „Džokeris“ (2019 m.) sulaukė tiek daug išankstinio dėmesio Lietuvoje, ir vargu...

Verslo klasė
2019.11.30
Globalizacija išeina iš mados Premium

Įbedę akis į ekraną su bičiuliu inžinieriumi iš Vidurinių Rytų žiūrėjome, kaip ant platformų sinchroniškai...

Verslo klasė
2019.11.30
Naujas „Golf“: septintą kartą išvengta revoliucija Premium

Aštuntos kartos kompaktinis „Volkswagen“ hečbekas septintą kartą išvengė esminių permainų – iki šiol tokia jo...

Verslo klasė
2019.11.30
J. Vilpišauskaitė: ilgas kelias, sustojęs laikas Tušetijoje Premium

„Nereikia laukti mirties, kad pamatytum rojų, tereikia nuvažiuoti į Tušetiją“, – sako kartvelai apie tolimą...

Verslo klasė
2019.11.29
P. Jurkevičius: Mūsų skrandžiai? Literatūrinė-kulinarinė klastotė! Premium 1

Diskusija kaip diskusija... Iš pradžių – normaliai emocinga, pritvinkusi sąmojo, aitraus žurnalistinio...

Verslo klasė
2019.11.24
Atrasti milijoną: kai taupyti žalinga Premium

– Tai pats kvailiausias pasiūlymas, kurį man teko kada nors girdėti. Tu bent įsivaizduoji, kiek kainuoja...

Verslo klasė
2019.11.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau