Be naftos: kurios šalys ketina atsisakyti vidaus degimo variklių

Publikuota: 2018-10-21
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Jau ne kartą „Verslo klasėje“ minėtą Dono Hubertso iš „Royal Dutch Shell“ citatą verta periodiškai vis pakartoti: „Akmens amžius baigėsi ne todėl, kad baigėsi akmenys.“

Nors ir matome gatvėse vis daugiau automobilių su numeriais, kurių pirmos dvi raidės yra EV, nors vis dažniau pastebime, kad, va, pakelėje atsirado dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė (jau gal reikia ieškoti vienažodžio termino, pakeisiančio „degalinę“), vis dėlto kol kas dar nesuvokiame viso pokyčių masto.

Šiame rašinyje daugiau nė žodžio nebus apie „Teslą“, kuriai mirtis pranašaujama kas antrą dieną ir kuri su trečiu modeliu sedanų segmente rugpjūtį Jungtinėse Valstijose buvo antroje vietoje (po „Honda Accord“) pagal pardavimus (o pagal pajamas – pirmoje). Tik niekaip negaliu nepaminėti vieno žmogaus: Elono Musko pastangos stumtelėti pasaulį iš naftos deginimo zonos, regis, vis dėlto buvo impulsas, sukėlęs tikrai rimtą slinktį. Kad ir kaip jam baigtųsi su „Tesla“.

Pokyčių mastas mūsų dažnai lieka nesuvoktas todėl, kad tikrai beveik visai nematome, kas vyksta tokiose nemenkose ir viso pasaulio ekonominį klimatą nulemiančiose rinkose kaip Indija ir Kinija. Vienas pavyzdys – per pastaruosius dvejus metus Kinijoje parduodamų naujų automobilių rinkoje elektromobilių ir hibridų dalis išaugo penkis kartus. Jeigu tai nedaro įspūdžio, užrašysiu procentais: Kinijoje parduodama 500 proc. elektromobilių ir hibridų daugiau negu prieš porą metų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Vos 2010 m. visame pasaulyje važinėjo keli tūkstančiai elektromobilių. 2017 m. jų skaičius pasiekė 3 milijonus. Praėjo dar pusmetis – ir jų jau 4 milijonai. Daugiau negu pusė pasaulio elektromobilių parduodama Kinijoje. Elektromobilių skaičius keliuose neišvengiamai susijęs su krovos stotelių skaičiumi. Didžioji Britanija paskelbė, kad investuos 400 mln. svarų (apie 450 mln. eurų) į įkrovimo infrastruktūrą. Kinijos vyriausybė planuoja iki 2022 m. pastatyti 4,8 mln. įkrovimo stočių, investicijos į šį tinklą turėtų siekti 1,9 mlrd. JAV dolerių.

„Bloomberg“ vertinimu, transporto elektrifikacija iki 2040 m. gali sumažinti transporto degalų paklausą 7,3 mln. barelių per dieną.

Tiesa, dažnu atveju politikų pasisakymai apie vidaus degimo variklių atsisakymą kol kas neįsikūnijo į įstatymus, bet užtenka vien paskelbti apie ketinimus, kad ne tik automobilių gamintojai pasitemptų. Per pastaruosius dvejus metus apie elektrinius modelius pradėjo rimtai galvoti bemaž visi. „Daimler“ planuoja skirti 11,7 mlrd. JAV dolerių elektriniams modeliams kurti. „Volkswagen“ planuoja 300 modelių elektrifikuoti iki 2030 m., „Volvo“ nuo 2019 m. žada pereiti prie vien elektrinių modelių. 

Maždaug 2007 m. viena rimtesnių įvairių analitikų pašnekesių temų buvo „peak oil“ – naftos atsargos neišvengiamai artėja prie pabaigos, kaip toliau gyvens mūsų civilizacija? Šiek tiek vėliau pasaulinė finansinė krizė nustūmė šiuos rūpesčius į paraštę, o dabar greičiausiai į tuomečio susirūpinimo aidus atsakytume: tai ir gerai.

Perėjimas užtruks, bet ne tiek ilgai, kaip kai kas įsivaizduoja. O intensyviai investuoti į iškastinio kuro gavybą šiais laikais reikštų ką nors panašaus, kaip puoselėti garo mašinų parką po to, kai įsigalėjo elektra.

Atėjus į karybą parakui, iš lankų dar kurį laiką buvo šaudoma. Bet ne itin ilgai. Tas pats neišvengiamai laukia ir iškastinio kuro. Prisiminkime, kad pirmasis išmanusis telefonas buvo pristatytas vos prieš vienuolika metų, 2007 m.

[infogram id="7e610672-47f4-4aa9-a190-9336c543d3eb" prefix="1VM" format="interactive" title="VK201810_ISMANI_LIETUVA"]

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Teisininkė: daugelis sutarčių dėl didėjančių kainų nebus įvykdytos. Reikia tartis Premium

Donata Lapėnienė, advokatų profesinės bendrijos „VIALEX Baltic“ partnerė, prognozuoja, jog dėl padidėjusių...

Stiklinė senjorams. Mecenatystės istorijos Premium

Kol Lietuvos visuomenėje veiklos iki galo neperėmė jau Nepriklausomybės metais gimusi ir užaugusi karta, vis...

Verslo klasė
2022.05.15
Pigesnei elektrai trukdo prekybos taisyklės Premium 3

Vakarų ir Lietuvos ekspertai laužo galvas ieškodami idėjų, kaip pasiekti, kad mažėjanti žaliosios energijos...

Pramonė
2022.05.14
„Profitus“ vadovė: nekilnojamo turto rinkoje karšta Premium

Viktorija Čijunskytė, sutelktinio finansavimo platformos operatorės, bendrovės „Profitus“ vadovė, teigia, kad...

Statyba ir NT
2022.05.12
Energetikos viceministras: žiema bus atšiauri Premium

Albinas Zananavičius, Energetikos ministerijos viceministras, sako, kad žiema Europos vartotojams bus sunki,...

Pramonė
2022.05.09
Laivu per vamzdį: terminalas, įveikęs posovietinę doktriną Premium 1

Suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD) terminalas tapo visiškos Lietuvos nepriklausomybės nuo rusiškų gamtinių...

Pramonė
2022.05.08
Ginklų tiekimas nereiškia karo Premium

Kremlius vis pabamba, kad daugelis valstybių ėmė tiekti ginklus Ukrainai. Pabamba, net grasina...

Verslo klasė
2022.05.07
Ateina šeštoji pramonės revoliucija Premium 3

Lietuvos gamybos, kaip ir visos Europos bei pažangaus pasaulio pramonės, netrukus laukia milžiniška...

Pramonė
2022.05.07
Vyno ekspertas A. Starkus – apie patekimą į ES verslo programą, lietuvišką vyną ir 16 licencijuotų vyndarių Premium

Pokalbio su vyno ekspertu Arūnu Starkumi, „Vyno klubo“ bendraturčiu ir parodos „Vyno dienos“ rengėjų,...

Laisvalaikis
2022.05.05
Konfiskuotas rusų oligarchų turtas: vargas dėl megajachtų Premium 1

Svajonių gyvenimą megajachtoje, nuosavame septynių žvaigždučių plaukiojančiame kurorte, užgriuvo realybė –...

Laisvalaikis
2022.05.03
A. Gailius: mes turime ginti savo kasdienybę Premium

Antanas Gailius, poetas, vertėjas sako, kad Putino tikslas yra sugriauti Vakarų pasaulio vertybes, todėl...

Laisvalaikis
2022.05.03
A. Dulkys: korupcija ir mobingas medicinos įstaigose dar nedingo Premium

Arūnas Dulkys, sveikatos apsaugos ministras, VŽ podkaste teigia, kad medikų bendruomenėje yra patyčių,...

Verslo aplinka
2022.05.02
A. Januška: Tarp distopijos ir realybės Premium

Visi tikimės, kad karas Ukrainoje pakeis Europą, Vakarus ir pasaulį. Pradėti mąstyti apie naują pasaulį...

Verslo klasė
2022.04.30
Investuotoja R. Sakus: pinigai nelygūs – yra durni ir yra protingi pinigai Premium 4

„Durni pinigai – tai tokie, kuriuos gauni be jokios pridėtinės vertės ir daryk su jais, ką nori. O protingi...

Laisvalaikis
2022.04.29
Rusijos karinė pramonė skęsta Ukrainoje Premium 1

Rusijos karinė pramonė dėl nuostolių Ukrainoje ir Vakarų sankcijų praranda gamybinį potencialą. Tamsūs...

Verslo aplinka
2022.04.28
Ką sunkvežimių nuotraukos sako apie Rusijos kariuomenę Ukrainoje Premium 6

Mėgėjai kalba apie strategiją, o profesionalai – apie logistiką, sakė JAV generolas Omaras Bradley Antrojo...

Laisvalaikis
2022.04.24
D. Tarasevičius. „Rusiškas safaris“ ir „rusiška ruletė“

Vykstant kraugeriškam ir nežmoniškam Rusijos karui prieš Ukrainą, mums lieka viltis, kad Ukraina nugalės,...

Nuomonės
2022.04.22
Krymo karas II. Sevastopolio žlugimas Premium

Krymo karas truko nuo 1853 m. spalio iki 1856 m. vasario. Rusijos imperija jame kariavo su Jungtinės...

Laisvalaikis
2022.04.18
Komunikacijos ekspertas pataria nekalbėti apie nuostolius Premium

Tadas Valančius, strateginės komunikacijos konsultantas, sako, kad karo Ukrainoje fone verslui nederėtų...

Rinkodara
2022.04.18
Kraujo lašo kaina, arba Didžiausia apgavystė Silicio slėnyje Premium

Saulėta 2014 m. rugsėjo 12-osios popietė San Fransiske, Kalifornijoje. Šiame mieste, kaip ir JAV sostinėje...

Verslo klasė
2022.04.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku