Be naftos: kurios šalys ketina atsisakyti vidaus degimo variklių

Publikuota: 2018-10-21
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nors gatvėse daugėja elektromobilių ir įkrovos stotelių, ateinančios permainų bangos masto kol kas nejaučiame. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Jau ne kartą „Verslo klasėje“ minėtą Dono Hubertso iš „Royal Dutch Shell“ citatą verta periodiškai vis pakartoti: „Akmens amžius baigėsi ne todėl, kad baigėsi akmenys.“

Nors ir matome gatvėse vis daugiau automobilių su numeriais, kurių pirmos dvi raidės yra EV, nors vis dažniau pastebime, kad, va, pakelėje atsirado dar viena elektromobilių įkrovimo stotelė (jau gal reikia ieškoti vienažodžio termino, pakeisiančio „degalinę“), vis dėlto kol kas dar nesuvokiame viso pokyčių masto.

Šiame rašinyje daugiau nė žodžio nebus apie „Teslą“, kuriai mirtis pranašaujama kas antrą dieną ir kuri su trečiu modeliu sedanų segmente rugpjūtį Jungtinėse Valstijose buvo antroje vietoje (po „Honda Accord“) pagal pardavimus (o pagal pajamas – pirmoje). Tik niekaip negaliu nepaminėti vieno žmogaus: Elono Musko pastangos stumtelėti pasaulį iš naftos deginimo zonos, regis, vis dėlto buvo impulsas, sukėlęs tikrai rimtą slinktį. Kad ir kaip jam baigtųsi su „Tesla“.

Pokyčių mastas mūsų dažnai lieka nesuvoktas todėl, kad tikrai beveik visai nematome, kas vyksta tokiose nemenkose ir viso pasaulio ekonominį klimatą nulemiančiose rinkose kaip Indija ir Kinija. Vienas pavyzdys – per pastaruosius dvejus metus Kinijoje parduodamų naujų automobilių rinkoje elektromobilių ir hibridų dalis išaugo penkis kartus. Jeigu tai nedaro įspūdžio, užrašysiu procentais: Kinijoje parduodama 500 proc. elektromobilių ir hibridų daugiau negu prieš porą metų.

Vos 2010 m. visame pasaulyje važinėjo keli tūkstančiai elektromobilių. 2017 m. jų skaičius pasiekė 3 milijonus. Praėjo dar pusmetis – ir jų jau 4 milijonai. Daugiau negu pusė pasaulio elektromobilių parduodama Kinijoje. Elektromobilių skaičius keliuose neišvengiamai susijęs su krovos stotelių skaičiumi. Didžioji Britanija paskelbė, kad investuos 400 mln. svarų (apie 450 mln. eurų) į įkrovimo infrastruktūrą. Kinijos vyriausybė planuoja iki 2022 m. pastatyti 4,8 mln. įkrovimo stočių, investicijos į šį tinklą turėtų siekti 1,9 mlrd. JAV dolerių.

„Bloomberg“ vertinimu, transporto elektrifikacija iki 2040 m. gali sumažinti transporto degalų paklausą 7,3 mln. barelių per dieną.

Tiesa, dažnu atveju politikų pasisakymai apie vidaus degimo variklių atsisakymą kol kas neįsikūnijo į įstatymus, bet užtenka vien paskelbti apie ketinimus, kad ne tik automobilių gamintojai pasitemptų. Per pastaruosius dvejus metus apie elektrinius modelius pradėjo rimtai galvoti bemaž visi. „Daimler“ planuoja skirti 11,7 mlrd. JAV dolerių elektriniams modeliams kurti. „Volkswagen“ planuoja 300 modelių elektrifikuoti iki 2030 m., „Volvo“ nuo 2019 m. žada pereiti prie vien elektrinių modelių. 

Maždaug 2007 m. viena rimtesnių įvairių analitikų pašnekesių temų buvo „peak oil“ – naftos atsargos neišvengiamai artėja prie pabaigos, kaip toliau gyvens mūsų civilizacija? Šiek tiek vėliau pasaulinė finansinė krizė nustūmė šiuos rūpesčius į paraštę, o dabar greičiausiai į tuomečio susirūpinimo aidus atsakytume: tai ir gerai.

Perėjimas užtruks, bet ne tiek ilgai, kaip kai kas įsivaizduoja. O intensyviai investuoti į iškastinio kuro gavybą šiais laikais reikštų ką nors panašaus, kaip puoselėti garo mašinų parką po to, kai įsigalėjo elektra.

Atėjus į karybą parakui, iš lankų dar kurį laiką buvo šaudoma. Bet ne itin ilgai. Tas pats neišvengiamai laukia ir iškastinio kuro. Prisiminkime, kad pirmasis išmanusis telefonas buvo pristatytas vos prieš vienuolika metų, 2007 m.

[infogram id="7e610672-47f4-4aa9-a190-9336c543d3eb" prefix="1VM" format="interactive" title="VK201810_ISMANI_LIETUVA"]

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Aukščiausia elektros lyga: XXI a. lenktynių formato aktyvistai sunkiai laužia tradicijų ledus Premium

Elektra varomų automobilių „Formulės E“ lenktynės – nuo 2014 m. plėtojamas projektas, kurį siekiama paversti...

Verslo klasė
2019.07.14
P. Jurkevičius: noriu prezidento, pietaujančio prie balta staltiese uždengto stalo! Premium

Žiniasklaidos iškeltas klausimas – reikia, o gal nelabai Daukanto aikštės rūmuose restorano arba kavinės,...

Verslo klasė
2019.07.13
A. Puklevičius: krizė skambina du kartus Premium 8

Neseniai teko prisėsti kompanijoje, kur keli iš pažiūros protingi žmonės, visi turintys aukštąjį...

Verslo klasė
2019.07.13
Medijų ateitis: nykstančios ribos Premium 2

Maždaug kokiais 2010 m. institucinė žiniasklaida pasijuto besanti beveik ištikta komos. Na gal porą metų...

Verslo klasė
2019.07.07
Kinas: Nuostabi antirusiška propaganda Premium 16

Vienu aspektu man „Černobylis“ („Chernobyl“) sukėlė stiprų nusivylimą. Nesuprantu, kodėl visi taip aistringai...

Verslo klasė
2019.07.07
Sigita Šimkutė: Ko nori moterys Premium 3

Biure buvo tuščia kaip niekada. Galėjai girdėti, kaip klankteli besisukanti ventiliatoriaus galva, pasiekusi...

Verslo klasė
2019.07.07
Ateities šeima – neišnaudota aukso gysla Premium 7

„Šeimos bilietu gali pasinaudoti viena šeima – abu tėvai, atvykę kartu su vienu arba keliais savo vaikais iki...

Verslo klasė
2019.07.07
Donatas Katkus: Manifestas? Premium

Kadaise bet kokia meno grupė – dailės, literatūros, muzikos – skelbdavo savo bendros estetikos manifestus.

Verslo klasė
2019.07.06
Kaip 1969-aisiais pasiekėme Mėnulį?  Premium 17

Žinią apie žmonių nusileidimą Mėnulyje Amerikoje supo audringi dešimtmečiai: šeštasis protestų ir rasinės...

Verslo klasė
2019.07.06
Bankai prieš anglis Premium 6

„Tauron“, vienas didžiausių Lenkijos energetikos koncernų, pereina prie žaliosios energijos. Tai nustebino...

Verslo klasė
2019.07.06
Knygos: 21 pamoka XXI amžiui, kurioms nepasiruošei Premium

Nejaukiai nudelbti akis ir apsimesti mirusiu būdavo gana pusėtina taktika, norint išvengti mokytojo dėmesio...

Verslo klasė
2019.06.30
Technika: nesisuka, bet verčia suktis. Kas? Premium 2

Ką darote su senučiuku, pavyzdžiui, kokio dešimtmečio senumo nešiojamuoju kompiuteriu? Taip taip, tuo pačiu,...

Verslo klasė
2019.06.30
Vis dažniau žvelgiame į kosmosą Premium

Lietuvoje jau nebėra nepastebimos naujienos apie šalies bendrovių, tarkime, „NanoAvionics“, žingsnius į...

Verslo klasė
2019.06.29
Lenkija rengiasi maitinti visus Premium

2018-ieji buvo itin sėkmingi lenkų žemės ūkio ir maisto produktų eksportui. Lenkijos ūkio produkcijos...

Verslo klasė
2019.06.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau