2024-11-15 12:57

Kitų skaičiuojami milijonai iš atributikos gali įžiebti verslo idėją

Lietuvoje kol kas uždirbama tik iš sporto atributikos

Elijah Nouvelage'o (AFP / „Scanpix“) nuotr.
Elijah Nouvelage'o (AFP / „Scanpix“) nuotr.
Per JAV ką tik praūžusią rinkimų kampaniją iš parduotų prekių su kandidatų į prezidentus atvaizdais uždirbo apie 11.000 prekiautojų, jie susižėrė per 166 mln. USD pajamų, rodo lietuvių įkurtos rinkodaros automatizavimo bendrovės „Omnisend“ duomenys. Lietuvoje kol kas daugiau dėmesio sulaukia sporto atributika, o skirta rinkimams – nei verslo objektas, nei itin domina gyventojus.

Pati populiariausia buvo prezidento rinkimus laimėjusio Donaldo Trumpo palaikymo atributika. Vien platformoje „Amazon“ per pusmetį tokių prekių pardavimai siekė 140 mln. USD, o iš Kamalos Harris palaikymo atributikos per šių metų balandį–rugsėjį gauta penkiskart mažiau – 26 mln. USD pajamų, rodo startuolio „Omnisend“ tyrimo duomenys.

„Nuo marškinėlių iki kepurių – visa Amerika puošėsi prezidento rinkimams, ir nors juose intrigos netrūko, atributikos prekybininkai nugalėtoju aiškiai karūnavo D. Trumpo palaikytojus: tai įrodo jų gautos milijoninės pajamos“, – sako Evaldas Mockus, „Omnisend“ rinkodaros vadovas.

Tyrimo rezultatai rodo, kad didžioji dalis iš 11.000 prekiautojų – 9.000 – pardavinėjo D. Trumpą palaikančią atributiką. Vertinant pagal pardavimų pajamas, daugiausia parduota reklaminių vėliavų – už beveik 41 mln. USD, kepuraičių – už 22,7 mln. USD, ir marškinėlių – už daugiau nei 16,2 mln. USD.

„Amazon“ platformoje parduodamos JAV prezidento rinkimų atributikos tyrimą „Omnisend“ atliko pasitelkusi „Jungle Scout“ programinę įrangą. Tyrime analizuotos numatomų pardavimų apimtys, pajamos bei prekių su raktiniais žodžiais „trump“ ir „kamala“ kainos. Tyrimas buvo atliekamas 2024 m. gegužę–rugsėjį.

Amerikiečiai tai daro reguliariai

Lietuvių startuolio užsakymu šių metų rugpjūtį buvo atlikta ir JAV gyventojų apklausa. Respondentų buvo klausiama, kokios rinkimų atributikos įsigyja, kur ir kaip dažnai tai daro. Apklausos rezultatai rodo, kad beveik du trečdaliai (65%) amerikiečių reguliariai perka įvairios politinės atributikos, ir 81% jų nusipirko atitinkamų prekių per pastarąją JAV prezidento rinkimų kampaniją.

 Evaldas Mockus, „Omnisend“ rinkodaros departamento vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
 Evaldas Mockus, „Omnisend“ Rinkodaros departamento vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Paklausti, kur ketina pirkti vieną ar kitą kandidatą palaikančių prekių, absoliuti dauguma (57%) įvardijo „Amazon“ prekybos platformą, dvigubai mažiau (27%) nurodė „Walmart“ parduotuves, o kas penktas – „eBay“ platformą, taip pat oficialius rinkimų kampanijos internetinius puslapius.

Apklausos metu taip pat nustatyta, kad maždaug du trečdaliai JAV gyventojų rinkimų atributikos perka norėdami išreikšti savo paramą konkrečiam kandidatui. Kas trečias tokio pobūdžio prekių įsigyja kaip kolekcinius atributus, o ketvirtadalis – siekdami paveikti artimuosius ir kitus žmones. Skaičiuojama, kad vidutiniškai per rinkimų kampaniją specialiai atributikai amerikietis išleidžia nuo 10 iki 30 USD.

JAV gyventojų apklausą „Omnisend“ užsakymu atliko rinkos tyrimų bendrovė „Clint“. 2024 m. rugpjūtį apklausta 1.000 respondentų, proporcingai atitinkančių demografinę sudėtį pagal lytį, amžiaus grupes ir gyvenamąją vietą.

Lietuvoje – be komercinio elemento

JAV gyventojams aktyviai perkant įvairią rinkimų atributiką, Lietuvoje prekybos tokio pobūdžio prekėmis – nematyti.

Justinas Argustas, Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) Komunikacijos skyriaus vadovas, VŽ sako, kad lipdukų, šalikų, marškinėlių partijos bendruomenė pasigamina savo reikmėms, bet tokia atributika nepasklinda plačiau, ir, viena vertus, tai susiję su griežtu rinkimų kodeksu.

„Jeigu kandidatas padovanotų gyventojui puodelį ar gertuvę, greičiausiai jis rizikuotų būti nubaustas kaip papirkinėjantis rinkėjus, bet kokių tokių dalykų dovanojimas draudžiamas. Tad tokios ir mūsų kampanijos, nesulyginamos su JAV, kur santykis su politiniais lyderiais yra visai kitoks“, – komentuoja J. Argustas.

Justinas Argustas, Lietuvos socialdemokratų partijos Komunikacijos skyriaus vadovas. Asmeninio archyvo nuotr.
Justinas Argustas, Lietuvos socialdemokratų partijos Komunikacijos skyriaus vadovas. Tomo Bauro nuotr.

Jis sako, kad amerikiečiai įsimyli politikos teatro aktorius ir aistringai agituoja, net savo namus pažymi patinkančio kandidato spalvomis, lentelėmis ir plakatais. Lietuvoje to visiškai nematyti.

Iš dalies tai lemia ir mūsų politinė sistema – Seimo rinkimų metu iškyla vis naujų žvaigždžių, kandidatuojančių į 71 vienmandatę apygardą, lyderiai keičiasi partijoms renkant naujus pirmininkus.

„Pažiūrėkime ir į kitą rodiklį – pasitikėjimą: politinės organizacijos, tenka apgailestauti, užima labai žemas pozicijas. Nors toks paradoksas: partijos pirmininku dažnai labai pasitiki. Žinoma, norėtume, kad žmonės labiau įsitrauktų, kartu ir pačios kampanijos pasidarytų įdomesnės“, – samprotauja J. Argustas.

E. Mockus irgi pastebi, kad mūsų šalyje kol kas nėra įprasta palaikyti mėgstamų kandidatų, politinių partijų dėvint jiems skirtą aprangą.

Pasak jo, viena to priežasčių galėtų būti ne itin aukštas susidomėjimas politinėmis aktualijomis. Kita galima priežastis – nesusiformavusios tradicijos aiškiai išreikšti savo politinę poziciją. Didesnių galimybių tokioje aplinkoje jis matytų, jei atributikos gamintojai telktų dėmesį į universalias vertybes, temas, susijusias su pilietiniu aktyvumu, pavyzdžiui, balsavimu, įsitraukimu į bendruomenės veiklą.

Veiklos nedraudžia

Indrė Ramanavičienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) patarėja, VŽ informavo, kad politinės organizacijos turi teisę verstis kita veikla, tai numato Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymo 17-asis straipsnis. Tačiau iki šiol tik viena partija deklaravo gavusi pajamų iš atributikos platinimo.

„Kitaip tariant, politinės partijos ir politiniai komitetai gali verstis atributikos platinimu, o iš šios veiklos uždirbtas lėšas naudoti politinės organizacijos veikloms finansuoti. Teikdamos finansines ataskaitas VRK, politinės organizacijos teikia ir veiklos finansavimo ataskaitą, kurių viena iš grafų yra skirta spaudos ir atributikos platinimui. Joje ir turėtų būti nurodoma, jeigu organizacija yra gavusi lėšų iš šios veiklos finansavimo“, – komentuoja I. Ramanavičienė.

Sporto tematika

Kur kas drąsiau savo poziciją lietuviai reiškia sporto srityje, įsigydami mėgstamų komandų atributikos.

Mindaugas Narijauskas, oficialios BC Kauno „Žalgiris“ elektroninės parduotuvės vadovas, VŽ sako, kad šį sezoną pajamų augimas sieks 20–25%, vadinasi, bus išlaikytas panašus apyvartos kilimo tempas, kaip ir ankstesnį laikotarpį. 2022–2023 m. sezoną gauta 1,76 mln. Eur pardavimo pajamų be PVM, o 2023–2024 m. sezoną – 2,36 mln. Eur be PVM.

„Prekiaujame tik „Žalgirio“ atributika, klubo gerbėjams aktualios visos siūlomos prekės nuo suvenyrinių puodelių iki kepsninių su logotipu“, – reziumuoja M. Narijauskas.

Perkamiausios prekės yra marškinėliai: tiek žaidybiniai, tiek laisvalaikio, kurių per sezoną parduodama apie 28.000. Šalikų per sezoną parduodama apie 10.000. Atributikos paklausa padidėja krepšinio sezono metu, prieš Kalėdas, kai nemažai atributikos nuperkama dovanoms.

Augančius rezultatus rodo ir kita atributikos prekybos įmonė „Hustle Point Sportswear“, 2023 m. gavusi 352.416 Eur pardavimo pajamų, 64% daugiau nei 2022 m., kai apyvarta sudarė 215.566 Eur. Kipras Pumputis, bendrovės generalinis direktorius, planuoja, kad šiemet pavyks pasiekti 0,5 mln. Eur apyvartą. Veikla išlieka pelninga: 2023 m. grynasis pelnas sudarė 45.862, užpernai jis siekė 60.896 Eur.

K. Pumputis šia sritimi susidomėjo prieš kelerius metus dar gyvendamas ir studijuodamas Amerikoje, kur įvairi atributika – tiek sporto, tiek politinė – yra itin paklausi.

„Universitete gerai sekėsi grafikos dizainas, pradėjau eksperimentuoti, o vėliau, per pandemiją, grįžau į Lietuvą ir įkūriau įmonę. Dabar ne tik patys prekiaujame, bet ir kuriame sporto komandoms jų svetaines, rūpinamės atributikos gamyba“, – veiklą apibūdina pašnekovas.

Tarp įmonės klientų yra Utenos „Juventus“, Panevėžio „Lietkabelis“, LKL, Sostinės krepšinio mokykla ir kt.

Didėjant gyventojų susidomėjimui, įvairiems būreliams užsisakant savą atributiką, auga ir konkurencija, teigia K. Pumputis. Juolab kad technologijos leidžia su minimaliomis investicijomis imtis tokios veiklos.

52795
130817
52791