„Žaliasis taškas“ mažina paslaugų kainas ir rengiasi įgyvendinti strateginius pokyčius

Publikuota: 2020-11-13
VšĮ „Žaliasis taškas“ atstovas Kęstutis Pocius.
svg svg
VšĮ „Žaliasis taškas“ atstovas Kęstutis Pocius.

Organizaciją „Žaliasis taškas“ valdantys gamintojai ir importuotojai įvertino faktinius 2020 metų pakuočių atliekų tvarkymo, infrastruktūros plėtros, administravimo bei švietimo kaštus. Atlikę analizę vertintojai priėjo prie išvados, kad atsakingai vykdoma organizacijos veikla leidžia sumažinti organizacijos paslaugų kainas.

VšĮ „Žaliasis taškas“ atstovas Kęstutis Pocius teigia, kad vertinimo metu didelis dėmesys buvo skiriamas kainodaros tvarumui, žiūrima į organizacijos gebėjimą pilnai kompensuoti gamintojų mokėtinus pakuotės mokesčius, jeigu organizacija nepilnai įvykdytų pakuotės tvarkymo užduotis. Jis pažymi, kad priimdama sprendimus organizacijos valdyba vadovaujasi aukščiausiais skaidrumo standartais ir siekia vienodomis sąlygomis užtikrinti maksimalią naudą visiems organizacijos „Žaliasis taškas“ nariams.

Analizė atskleidė dabartinės sistemos ydas

Organizacija dar 2019 metais įžvelgė būtinybę įvertinti Lietuvoje veikiančią pakuočių atliekų tvarkymo sistemą ir jos galimybes siekti žiedinės ekonomikos tikslų. 2020 metais „Žaliasis taškas“ kartu su bendrovės „Ekokonsultacijos“ ekspertais nuodugniai išanalizavo Lietuvoje veikiančią pakuočių atliekų tvarkymo sistemą.

Atliekant analizę buvo bendradarbiaujama su visais pakuočių tvarkymo sistemos dalyviais. Siekiant objektyvumo ir nešališkumo, bendradarbiauti  buvo pakviestos ir kitos organizacijos, veikiančios pakuočių srityje Lietuvoje.

K. Pocius apgailestauja, kad nė viena iš kitų organizacijų neišreiškė noro gilintis į esamos pakuočių sistemos veikimą bei ieškoti strateginių sprendimų, gerinančių pakuočių atliekų tvarkymo sistemą. Nepaisant to, „Žaliasis taškas“, atstovaudamas didžiajai daliai Lietuvos gamintojų ir importuotojų, prisiėmė atsakomybę visapusiškai atlikti sisteminę Lietuvos pakuočių atliekų tvarkymo sistemos analizę. Analizės išvados atskleidė nemažai sisteminių veikimo spragų.

Atlikta analizė parodė, kad viena iš pagrindinių sisteminių spragų yra iš esmės iškreiptas gamintojo atsakomybės principas Lietuvoje, kuomet gamintojams nustatoma pareiga organizuoti ir finansuoti atliekų tvarkymą, tačiau nesuteikiama reali galimybė organizuoti nekomunalinių pakuočių atliekų tvarkymo nuo pat jų susidarymo iki galutinio sutvarkymo. Gamintojams esamu teisiniu reguliavimu palikta galimybė tik nusipirkti iš atliekų tvarkytojų „pažymas“ – dokumentus, kurie patvirtina atliekų sutvarkymą.

Dėl šių priežasčių klesti prekyba „pažymomis“, o realus atliekų tvarkymo organizavimas vyksta neefektyviai ir stringa.

Ši sistemos yda daro milžinišką žalą viešajam sektoriui, kelia riziką „Metrail“ istorijos pasikartojimams, paralyžiuoja sistemos vystymąsi, užkerta kelią žiedinės ekonomikos įgyvendinimui.

Siūlo sprendimus

Siekiant eliminuoti nustatytas pakuočių tvarkymo sistemos veikimo spragas, „Žaliasis taškas“ į pagalbą pasitelkė su tarptautinės bendrovės „Ernst&Young Baltic“ ekspertų komandą – buvo atlikta Europos šalių pakuočių tvarkymo sistemų gerųjų praktikų analizė. Analizė parodė, kad norint užtikrinti Lietuvoje veikiančios pakuočių tvarkymo sistemos galimybes efektyviai įgyvendinti žiedinės ekonomikos tikslus, visų pirma reikia subalansuoti sistemą atnaujinant teisinį reguliavimą, kad sistema pilnai atitiktų gamintojo atsakomybės veikimo principus, t. y. kad:

  • Gamintojai būtų skatinami naudoti perdirbamas pakuotes ir būtų aiški perdirbamumo kriterijų nustatymo bei patikros metodika.
  • Atliekų darytojai turėtų pareigą grąžinti panaudotas pakuotes į gamintojų organizuojamą pakuočių surinkimo sistemą.
  • Gamintojai turėtų pareigą organizuoti šių sistemų veikimą ir finansavimą, tiesiogiai atgaunant lėšas už antrines žaliavas ir padengiant skirtumą tarp sistemos kaštų ir gautų pajamų už antrines žaliavas.
  • Pareiga mokėti taršos mokestį būtų paskirstyta pagal tikslines grupes, nevykdančias joms nustatytų pareigų, t. y. taršos mokesčius turėtų mokėti arba atliekų darytojai negrąžinantys pakuočių atliekų į gamintojų organizuojamas sistemas, arba gamintojai, neorganizuojantys arba nedalyvaujantys pakuočių tvarkymo sistemos organizavime ir finansavime.

Šios ekspertų įžvalgos apibrėžia pagrindinius strateginius Lietuvos gamintojų importuotojų tikslus, kuriuos reikia įgyvendinti, norint užtikrinti tvarią pakuočių atliekų tvarkymo sistemą Lietuvoje.

Tačiau analizę atlikę ekspertai teigia, kad siekiant žiedinės ekonomikos tikslų vien tvarumo neužtenka – sistema turi veikti efektyviai, o efektyvumas pasiekiamas per pakuočių atliekų surinkimo sistemų optimizavimą, rūšiavimo ir perdirbimo pajėgumų vystymą, konkurencinių sąlygų rinkoje skaidrinimą, finansavimo mechanizmų patikimumo didinimą. Būtent šiuos ambicingus penkerių metų strateginius tikslus išsikėlė organizacija „Žaliasis taškas“.

Kainų mažinimo galimybėms – ypatingas dėmesys

Pasiekti iškeltus tikslus yra svarbu visiems Lietuvos gamintojams, nes pakuočių atliekų tvarkymo sistemos tvarumas ir efektyvumas daro tiesioginę įtaką visų Lietuvos gamintojų pakuočių tvarkymo sąnaudoms. Pasak K. Pociaus, svarbu pabrėžti, kad jeigu sistema nebus subalansuota ir tinkamai paruošta žiedinės ekonomikos tikslų įgyvendinimui, perspektyvoje pakuočių atliekų tvarkymo kainos gali augti ne procentais bet kartais, kas gali turėti itin neigiamų pasekmių gamintojams ir visai ekonomikai.

Organizacija „Žaliasis taškas“, strategiškai žvelgdama į ateities perspektyvas, į 2021 metų veiklos įkainius įtraukė reikiamas lėšas strategijos įgyvendinimui. Buvo nuodugniai įvertinti planuojami surinkti ir sutvarkyti pakuočių atliekų tvarkymo kiekiai konteinerinėje ir komercinėje sistemose.

Ypatingas dėmesys skirtas kainų mažinimo galimybių vertinimui. Mažėjant degalų ir elektros sąnaudoms, numatytas ir konteinerinėje sistemoje tvarkomų pakuočių atliekų kainų mažėjimas. Siekiant užtikrinti visapusišką paslaugų suteikimą vykdant pakuočių tvarkymo užduotis, į kainas yra įtrauktos ir kompensacijos už galimai nevykdomas pakuočių tvarkymo užduotis stiklo, popieriaus, medžio ir kitos pakuotės kategorijose. Pažymėtina, jog smarkiai augantys taršos mokesčio tarifai dėl minėto pakuočių tvarkymo sistemos išbalansavimo turi reikšmingą neigiamą poveikį ir organizacijos paslaugų tarifų didėjimui. Tai dar kartą patvirtinta, koks svarbus visiems gamintojams yra nustatytų strateginių tikslų įgyvendinimas.

Anot K. Pociaus, užsibrėžtų tikslų pasiekimo sėkmė priklausys nuo gamintojų vienybės ir palaikymo įgyvendinant ilgalaikę strategiją. Todėl kviečiame visus neabejingus Lietuvos pakuočių tvarkymo sistemos sėkmei gamintojus importuotojus prisijungti prie organizacijos „Žaliasis taškas“ ir palaikyti įgyvendinant naująją strategiją. Būkime vieningi, bendradarbiaukime.

VšĮ „Žaliasis taškas“ yra pasaulinės gamintojų organizacijos „PRO-europe“, vienijančios „Žaliojo taško“ organizacijas visame pasaulyje narys. Lietuvos atstovai nuosekliai dalyvauja tarptautinėse „Žaliųjų taškų“ konferencijose ir stebi pasaulines aplinkosaugos tendencijas. Dauguma „PRO-europe“ narių, įskaitant ir pirmaujančių ES šalių „Žaliuosius taškus“ kelia ambicingus strateginius tikslus vedančius žiedinės ekonomikos link – didinti pakuočių atliekų perdirbimo rodiklius iš esmės transformuojant pakuočių tvarkymo sistemas. Pagrindinis dėmesys skiriamas klausimams, kaip padidinti perdirbamų pakuočių skaičių, pagerinti pirminį ir antrinį rūšiavimą, vystyti perdirbimo pajėgumus.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Amerikiečių „fintech“ startuolis „Sezzle“ įkūrė įmonę Lietuvoje  Premium

Mineapolyje, Minesotos valstijoje, JAV, gimęs finansų startuolis „Sezzle“, regis, plėtrą Europoje svarsto...

Prekyba
05:45
E. prekybos tarpininkų aukso amžius – augimą skaičiuoja kartais Premium

B2B didmeninės elektroninės prekybos startuolis ir vienas iš vadinamosios trikampės prekybos (angl.

Prekyba
05:45
Vidurio ir Rytų Europos didžiausių bendrovių reitinge – „Vilniaus prekybos“ šuolis Premium

„Vilniaus prekyba“ pernai buvo 16-a didžiausia bendrovė Vidurio ir Rytų Europoje, rodo „Coface“ 500...

Finansai
00:01
Vilniuje kitąmet keisis rinkliava už lauko kavines

Vilniaus miesto taryba trečiadienį pritarė sprendimui pakeisti vietinės rinkliavos už leidimo prekiauti ar...

Paslaugos
2020.11.18
Saugius restoranus ir viešbučius žymės nauju prekės ženklu

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija pristatė naują prekinį ženklą „Safe and Clean“ („Saugu ir švaru“),...

Paslaugos
2020.11.18
Paskelbta „Metų Gazelė“ ir visų savivaldybių nugalėtojos

Iš 5.500 bendrovių, patekusių į „Gazelė 2020“ sąrašą, „Metų gazele“ paskelbta sostinės techninės bei...

Gazelė
2020.11.18
G. Bandzevičius: sutrumpėjo horizontas ir atsirado daug taktinio planavimo  Premium

Giedrius Bandzevičius, UAB „Rimi Lietuva“ generalinis direktorius, interviu VŽ sako, kad dėl pandemijos...

Prekyba
2020.11.18
„Maxima grupė“ baigė įmonių grupės valdymo struktūros pertvarką 5

Verslininko Nerijaus Numos netiesiogiai valdoma mažmeninės prekybos bendrovė „Maxima grupė“ baigė grupės...

Prekyba
2020.11.17
Antros bangos skandinamai Europos ekonomikai ranką tiesia Kinija Premium

Pavasarį kalbėję apie tiekimo grandinių kraustymą iš Kinijos, šiandien Europos gamintojai vėl žvelgia į šią...

Pramonė
2020.11.17
Tyrimas: trečdalis respondentų ekologiškais prekės ženklais pasitiki absoliučiai 

Didžioji dalis respondentų pasitiki ekologiškų produktų ženklais, o daugiausia dėmesio ekologiškiems...

Prekyba
2020.11.17
„Pigu“ pradėjus bendradarbiauti su „Ziticity“, išaugo tos pačios dienos pristatymų  1

Prekybos centras internete „Pigu“ daugiau kaip pusę užsakymų klientams atiduoda fizinėse parduotuvėse,...

Prekyba
2020.11.17
„Cgates“ rinkodarai vadovaus D. Filmanavičiūtė 3

Prie TV ir interneto paslaugų tiekėjos „Cgates“ rinkodaros vairo stoja Dovilė Filmanavičiūtė.

Rinkodara
2020.11.17
Verslas – lyg tas kariamas šuo: prie karantino jau pripranta Premium 3

Nežinomybės daug, bet baimės – gerokai mažiau: taip verslininkai kalba apie antrąjį karantiną, tačiau visi...

Gazelė
2020.11.17
„Litgrid“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorius „Litgrid“ pradėjo bendradarbiauti su komunikacijos agentūra...

Rinkodara
2020.11.16
„Avia Solutions Group“ paskyrė portalo „AeroTime Hub“ vadovą

„Avia Solutions Group“ (ASG) valdomas skaitmeninis aviacijos informacijos centras „AeroTime Hub“ praneša, kad...

Vartotojų ir verslo nuotaikos atsargesnės, bet be didelės dramos Premium

Į viršų pašokus koronaviruso susirgimų statistikai ir daugelyje Europos valstybių vėl įvedus karantiną bei...

Prekyba
2020.11.16
Prekybininkus vienijanti asociacija: sudaromos sąlygos apsipirkti saugiai

Prekybininkai, dedantys pastangas, kad apsipirkimas gyventojams keltų kuo mažesnę riziką, su nerimu stebi...

2020.11.16
„Vilniaus prekyba“ turi naują vadovą  22

Nerijaus Numos šeimos biurui „Metodika B. V.“ iki šiol vadovavęs Nerijus Maknevičius tampa „Vilniaus...

Prekyba
2020.11.16
„Panorama“ vėl keičia savo pavadinimą 4

Prekybos ir pramogų centras „Panorama“, kaip ir praėjusiais metais, laikinai, šventiniu periodu, keičia...

2020.11.16
Užsienio prekybos statistika: kainos mažėjo 

2020 m. rugsėjį, palyginti su 2019 m. tuo pačiu mėnesiu, eksportuotų prekių kainos sumažėjo 5,6%, importuotų...

2020.11.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus