Valstybės kontrolė: neišnaudojamas biodegalų gamybos potencialas, transporto elektrifikacija – per lėta

Be to, neišnaudojamas vietinių biodegalų gamybos potencialas, o elektros energijos panaudojimo plėtra transporto sektoriuje vyksta per lėtai.
Tokias išvadas skelbia Valstybės kontrolė, atlikusi auditą „Energetinės nepriklausomybės tikslų įgyvendinimas transporto sektoriuje“.
Transporto sektorius yra didžiausias energijos vartotojas Lietuvoje: 2022 m. šalyje sunaudota apie 64 TWh galutinės energijos, iš kurių net 25,7 TWh, arba 40,4%, – transporto sektoriuje. Šiam sektoriui tenka 31,8% viso Lietuvoje išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio.
Siekiama, kad šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimai sumažėtų ne mažiau kaip 14%, palyginti su 2005 metais. Lietuva yra įsipareigojusi pasiekti, kad transporto sektoriuje iki 2030 m. atsinaujinančių energijos išteklių dalis sudarytų ne mažiau kaip 15% visos energijos. Šiems tikslams pasiekti 2021–2027 m. numatyta skirti 1,58 mlrd. Eur.
Viena pagrindinių išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo transporto sektoriuje priemonių yra perėjimo prie atsinaujinančių energijos šaltinių, pavyzdžiui, elektros, biodegalų skatinimas. Buvo planuota, kad 2020 m. transporto sektoriuje suvartotos energijos, pagamintos iš atsinaujinančių energijos išteklių, dalis turi sudaryti ne mažiau kaip 10%, tačiau ir 2022 m. ji siekė tik 6,7%: 6,5% sudarė biodegalai ir tik 0,2% elektros energija.
Nors yra numatyta, kad į parduodamus degalus įmaišomų pažangiųjų biodegalų dalis nuo 2022 m. kasmet turi didėti, tačiau tokie biodegalai Lietuvoje kol kas negaminami. Jie yra importuojami iš kitų šalių, todėl nėra užtikrinamas vietinių žaliavų panaudojimas gaminant pažangiuosius biodegalus Lietuvoje.
„Siekiant sumažinti poveikį klimato kaitai, būtina užtikrinti atsinaujinančių energijos išteklių plėtrą transporto sektoriuje, tačiau vis dar nėra išnaudojamas vietinių biodegalų gamybos potencialas, o elektros energijos panaudojimo plėtra transporto sektoriuje vyksta per lėtai“, – pranešime cituojamas Mindaugas Macijauskas, valstybės kontrolierius.
Elektra varomų transporto priemonių ir jų įkrovimo prieigų skaičius nuolat auga, tačiau 2023 m. numatyti rodikliai nebuvo pasiekti: vietoj planuotų 25.000 elektra varomų transporto priemonių pernai šalyje buvo beveik 20.000, vietoje planuoto beveik 9.000 įkrovimo prieigų tinklo buvo 2.500.
Kur kas sparčiau augo naftos degalais varomų transporto priemonių skaičius: nuo 2005 m. jų skaičius išaugo dvigubai ir 2023 m. siekė 2 mln.
Prie užsibrėžtų tikslų įgyvendinimo prisidėtų ir efektyvesnis energijos vartojimas didinant kelionių skaičių viešuoju transportu. Keleivių vežimas kelių transportu ir geležinkeliais nesiekia prieš pandemiją buvusio lygio (380,8 mln.). Tikėtina, kad 2025 m. numatytas rodiklis (405 mln. keleivių) nebus pasiektas. Tam, kad šalies gyventojai kelionėms dažniau rinktųsi viešąjį transportą, būtina užtikrinti jo patrauklumą ir patogumą gyventojams.
Teigiama, kad įgyvendinus Valstybės kontrolės pateiktas rekomendacijas, bus paspartintas atsinaujinančių energijos išteklių panaudojimas ir mažinamas naftos degalų vartojimas transporto sektoriuje. Tai leistų sustiprinti Lietuvos energetinę nepriklausomybę ir sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus.