COVID-19 įtakai jau turi ruoštis ir statybų sektorius

Kviečiame apžvelgti pagrindinius sprendimus, aktualius statybų sektoriui:
Įtaka rangos sutartims
Lietuvoje statybos rangos sutartims paprastai yra taikomos arba atitinkamos FIDIC standartinių sutarčių sąlygos, arba, nesant kitokio šalių tarpusavio susitarimo, taikomos nacionalinės teisės normos.
Abiem atvejais esama situacija dėl COVID-19 neretai gali lemti nežinomybę dėl esamų ar naujai sudaromų rangos sutarčių vykdymo, nutraukimo, sutartinės atsakomybės kilimo, jos ribojimo galimybių remiantis prievolės vykdymo pasunkėjimu ar negalimumu (force majeure).
FIDIC sutartys
FIDIC standartinių sutarčių sąlygos suteikia rangovui teisę į sutarties termino pratęsimą, jeigu projekto vėlavimą sąlygoja „nenugalimos jėgos (force majeure)“ aplinkybės.
COVID-19 sukelta situacija tam tikrais atvejais galėtų būti pripažinta tenkinanti FIDIC standartinėse sutarčių sąlygose apibrėžtas nenugalimos jėgos sąlygas. Tokiu atveju rangovas galėtų siekti ilgesnio sutarties įvykdymo termino nustatymo, jeigu įrodytų, kad negali vykdyti savo įsipareigojimų. Jeigu sutartį įvykdyti galima, tačiau jos vykdymas ženkliai pasunkėja (pavyzdžiui, jeigu yra galimybė reikalingas medžiagas/įrenginius gauti iš kito tiekėjo, nors ir už ženkliai didesnę kainą), tai nesudarytų pagrindo reikalauti ilgesnio sutarties įvykdymo termino dėl nenugalimos jėgos.
Kai kurių FIDIC standartinių sutarčių sąlygose atskirai išskiriama rangovo teisė gauti papildomą terminą sutarčiai įvykdyti, jeigu vėlavimą sąlygoja personalo arba medžiagų ar įrangos trūkumas, kurį sukėlė epidemija arba viešosios valdžios veiksmai, kurių rangovas negalėjo numatyti (nors toks atvejis ir neatitiktų visų nenugalimos jėgos sąlygų).
Tik tuo atveju, jeigu nenugalimos jėgos aplinkybė patenka į atskirą sąrašą, rangovas gali siekti tiek sutarties terminų pratęsimo, tiek ir papildomų išlaidų atlyginimo. Tačiau karantino nei epidemijos šiame sąraše nėra.
Visais atvejais svarbu laikytis sutartyse nustatytų pranešimo terminų ir vykdyti šalių bendradarbiavimo pareigą. Taip pat nepamiršti, kad užsitęsus „nenugalimos jėgos“ įvykiui yra galimas sutarties nutraukimas bet kurios šalies iniciatyva.
Pagal Lietuvos teisę sudarytos sutartys
Rangos sutarčių, sudarytų pagal Lietuvos teisę, šalys, susidūrusios su prievolių vykdymo negalimumu/apsunkinimu dėl COVID-19 ir neturinčios specialių susitarimų tokiam atvejui, turėtų dvi alternatyvas, numatytas įstatyme:
remtis nenugalimos jėgos aplinkybėmis arba
remtis iš esmės pasikeitusiomis aplinkybėmis, apsunkinusiomis sutarties vykdymą.
Esant nenugalimos jėgos situacijai šalis gali būti atleista nuo atsakomybės už sutarties neįvykdymą, jeigu sutarties neįmanoma įvykdyti dėl aplinkybių, kurių ji negalėjo kontroliuoti bei protingai numatyti sutarties sudarymo metu ir negalėjo užkirsti kelio šių aplinkybių ar jų pasekmių atsiradimui. Tikėtina, kad rangos sutarties vykdymo negalimumą dėl COVID-19 sukeltų pasekmių bus įmanoma įrodyti tik išimtiniais atvejais.
Net ir nesant galimybės remtis nenugalimos jėgos aplinkybėmis, gali būti įmanoma remtis tuo, jog pasikeitusios aplinkybės labai apsunkino sutarties vykdymą bei iškreipė sutartinių prievolių pusiausvyrą, ir siekti sutarties sąlygų pakeitimo. Tikėtina, kad įvairių valstybių paskelbti karantinai ir kiti ribojimai daugeliu atvejų sudarytų pakankamą pagrindą sutarties sąlygų keitimui.
Vėlgi, siekiant pasinaudoti Lietuvos įstatymuose numatytomis galimybėmis, itin svarbu laikytis sutartyse arba CK nustatytų pranešimo terminų bei šalių bendradarbiavimo pareigos.
Įtaka viešųjų pirkimų sutartims
Nemaža dalis rangos sutarčių yra sudarytos viešųjų pirkimų būdu. Tokių sutarčių pakeitimui taikomas Viešųjų pirkimų įstatyme (VPĮ) įtvirtintas reguliavimas dėl sutarčių keitimo. Pakeitimas turi atitikti VPĮ nustatytas sutarties vertės pokyčio ribas, jeigu atliekami kiekio ar apimčių pakeitimai. Viešojo pirkimo sutartis visais atvejais gali būti keičiama, kai pakeitimas, neatsižvelgiant į jo vertę, nėra esminis.
Kai tarp šalių nėra bendro sutarimo dėl sutarties pakeitimo, viešųjų pirkimų sutartys gali būti keičiamos vienos šalies reikalavimu teisme, remiantis vykdymo pasunkėjimu dėl pasikeitusių aplinkybių. Tačiau ir teisme reikalaujamas sutarties pakeitimas turi atitikti VPĮ įtvirtintas sąlygas, leidžiančias viešųjų pirkimo sutarčių pakeitimą.
Plačiau apie COVID-19 sąlygotus viešųjų pirkimų pakeitimus skaitykite čia.
Draudimo santykiai
Nors statybos veiklos bei civilinės atsakomybės draudimo sutartys retai numato karantino paskelbimą, epidemijas, pandemijas ar pan. įvykius draudiminiais, visgi svarbu peržvelgti turimas draudimo sutartis dėl galimų draudimo išmokų.
VERSLO TRIBŪNA
Teisminių ginčų prevencija
Deja, COVID-19 pasekmės neišvengiamai sukels ginčų. Jei šalys nesusitaria kitaip, visi ginčai dėl rangos sutarties vykdymo būtų nagrinėjami atitinkamuose nacionaliniuose teismuose. Dažniausiai tai yra labai laikui ir kaštams imlūs procesai. Todėl viruso sukeltų nesutarimų sprendimui kaip niekada tampa aktualios pagreitintos arbitražo procedūros, dėl kurių šalys gali susitarti ir jau prasidėjus ginčui, arba tarpininkavimas šalims išspręsti iškilusius nesutarimus. Šiuo tikslu „Ellex Valiunas“ advokatų kontora subūrė ELLEX KONFLIKTŲ PREVENCIJOS CENTRĄ, kurio specialistai padeda šalims, įskaitant rangovus, užsakovus bei kitas statybos projekte dalyvaujančias šalis, išspręsti visus kylančius nesutarimus efektyviausiu ir ekonomiškiausiu būdu – išvengiant teismo procesų.