2009-01-14 01:01

Geležinkeliams – liberalizacijos ir reorganizacijos bėgiai

„Suplonėjusiai“ 66 etatais AB „Lietuvos geležinkeliai“ administracijai teks rengtis ir didesnei konkurencijai. Susisiekimo ministerija užsimojo liberalizuoti šią rinką, tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ nesibaimina naujų vėjų.
Ne sudėtinga tvarka, o infrastruktūros mokesčiai į Lietuvos geležinkelius neatveža privataus kapitalo. Juditos Grigelytės nuotr. (79187)

Eligijus Masiulis, susisiekimo ministras: „Mažinant sąnaudas ir optimizuojant veiklą turėtų būti sutaupyta apie 135–140 mln. Lt, tuomet net ir smukus krovinių vežimo apimčiai „Lietuvos geležinkeliai“ turėtų ir šįmet veikti pelningai.“ Vladimiro Ivanovo nuotr.

VŽ nuomonės
Stasys Dailydka, AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius:
„Krovinių vežimas jau liberalizuotas. Yra įmonių, turinčių licencijas, bet niekas nenori imtis šio darbo.“

Eligijus Masiulis, susisiekimo ministras: „Rengiamas „priemonių planas“, kaip kurti konkurenciją ir ją skatinti.“ Eligijus Masiulis, susisiekimo ministras, pasiryžęs buhalterinę krovinių vežimo liberalizaciją paversti tikra. Jis tvirtina, kad šiuo metu rengiamas „priemonių planas“ ir jo įgyvendinimas. Jau skelbiama ir apie pasiūlymą keleivių vežimo geležinkeliais rinką atverti ES bendrovėms.
Stasys Dailydka, „Lietuvos geležinkelių“ (LG) generalinis direktorius, palankiai vertina ministro užmojus, tačiau neslepia abejonių dėl jų sėkmės. Anot p. Dailydkos, net ir atvėrus pelningo krovinių vežimo rinką konkurentų LG neatsirado. Kaip žinoma, keleivių vežimas iki šiol nuostolingas.
Administracijos apkarpymas
Ponas Masiulis informuoja, kad vakar LG vadovybė pristatė, kaip įmonė rengiasi gyventi ekonominio nuosmukio sąlygomis.
„Tokius planus greičiausiai turi visos šalies įmonės. „Lietuvos geležinkeliai“ nėra išimtis, bendrovė taip pat turi vadovautis ekonominės logikos principais. Juolab kad bendrovė pati prognozuoja apie 15% krovinių vežimo smukimą ir jau rengiasi mažinti sąnaudas“, – sakė ministras. Anot jo, bus mažinami etatai LG administracijoje. Pirmiausia generalinis direktorius vietoj 7 pavaduotojų turės 4, vidurinėje grandyje taip pat mažės žmonių. Iš viso skaičiuojama, kad administracijoje bus panaikinti 66 etatai. Tokiu būdu bus sutaupyta 4–6 mln. Lt lėšų, iki šiol skirtų atlyginimams.
Be to, įmonė žada efektyviau naudoti kurą. „Bus mažinamos išlaidos įvairioms teisinėms konsultacijoms, kanceliarijai. Nenorėčiau leisti į detales, tai įmonės vadovo reikalas. Tačiau mažinant sąnaudas ir optimizuojant veiklą turėtų būti sutaupyta apie 135–140 mln. Lt. Tuomet net ir smukus krovinių vežimo apimčiai „Lietuvos geležinkeliai“ turėtų ir šįmet veikti pelningai“, – dėsto ministras. Ponas Dailydka patvirtino, kad bus karpomi etatai įmonės administracijoje, tačiau dėl detalių dar turės apsispręsti LG valdyba.
Liberalizacija ateina
Ponas Masiulis, tik paskirtas į ministrą postą, VŽ minėjo, kad formalią šalies geležinkelių liberalizaciją sieks paversti tikra. Kaip žinoma, nors konkurencija geležinkelių sistemoje leidžiama, realiai joje vežimus vykdo tik „Lietuvos geležinkeliai“. Ministras tikina, kad rengiamas „priemonių planas“, kaip tą konkurenciją kurti ir skatinti. Anot jo, bus aiškinamasi, kaip funkcionuoja LG sistemoje veikianti Infrastruktūros direkcija, kodėl kyla „aibė barjerų“ kitiems vežėjams ateiti Lietuvos į rinką. Taip pat teigiama, kad valstybė sieks išsaugoti įtaką tranzito srityje. Ponas Dailydka tvirtina, kad LG dirba sėkmingai, todėl ir konkurentai nesiryžta pradėti veiklos. Svarstymus esą konkurentams nepriimti geležinkelių infrastruktūros mokesčiai LG vadovas nukerta: „Tarifus nustato valstybė.“ Jis patikina, kad LG šį mokestį moka Infrastruktūros direkcijai, kurią, beje, patys ir valdo. „Viskas griežtai atskirta. Mes mokame šiuos mokesčius, kaip priklauso. Kadangi esame ir infrastruktūros valdytojai, už tas lėšas tvarkome kelius ir atliekame kitus būtinus darbus. Tačiau šių lėšų nepakanka rimtiems investiciniams projektams“, – dėsto p. Dailydka. Jo teigimu, greičiausiai konkurentai į krovinių vežimo rinką neateina, nes „tai neapsimoka“, jis abejoja, ar atsiras norinčiųjų su LG konkuruoti keleivių vežimo srityje. „Matyt, mes esame stipresni, galime pigiau vežti, kiti vežėjai irgi moka skaičiuoti pinigus ir žino, kad jiems tai neapsimoka“, – svarsto p. Dailydka. Kaip skelbia Susisiekimo ministerija, liberalizavus keleivių vežimo traukiniais rinką Lietuvoje keleivius vežti galės bet kurioje Europos Sąjungos valstybėje įregistruota geležinkelio įmonė, turinti licenciją teikti šią paslaugą, saugos sertifikatą ir sudariusi sutartį su viešosios infrastruktūros valdytoju, tai yra LG. Užsienio bendrovės galės įlaipinti keleivius bet kurioje Lietuvos teritorijoje esančioje maršruto stotyje ir išlaipinti kitoje. Taip pat siekiama įtvirtinti vežėjų civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą, užtikrinantį tinkamą žalos atlyginimą atsitikus geležinkelių transporto eismo įvykiui.
52795
130817
52791