Ar išnaudosime „Lonely Planet“ raziną turizmo pyrage?

Europos kelionių komisijos šių metų liepos mėn. duomenimis, Lietuva jau dabar yra tarp sparčiausiai augančio turizmo prasme ES šalių: Lietuva kartu su Latvija (šias šalis turistai neretai aplanko vienu ypu), pernai demonstravo dviženklį (apie 17 proc.) augimą. Lietuva reikšmingai ūgtelėjo net 7 iš 10 didžiausių savo turizmo rinkų. Bus įdomu matyti, kaip skaičiai pasikeis nuo šių metų paskutinio ketvirčio, kai patekome į vieną įtakingiausių kelionių gidų TOP3 reitingo poziciją. Šis rodiklis galėtų ūgtelti gal net daugiau nei pernai – ypač, jei išnaudosime „Lonely Planet“ kozirį. Pagreičio gali suteikti ir rekordiškai nusilpęs rublis, dėl kurio Rusijos turistai tolimesnes keliones gali būti linkę keisti artimesnėmis, į kaimynines šalis. Be to, iš Rusijos dabar atvykstama ir verslo tikslais, žvalgantis naujų rinkų Pabaltijo šalyse ir bandant apsidrausti nuo sunkiai prognozuojamos namų aplinkos.
Kelionių gidų portalų svarbą renkantis šalį rodo ir tyrimai. Pernai „EY“ kartu su „Synopticom“ atlikta apklausa* gyventojų iš šalių, kurių turistai pas mus lankosi dažniausiai (Baltarusijos, Lenkijos, Vokietijos, Italijos ir Jungtinės karalystės) – parodė, kad kelionių tinklalapiai kas antram turistui yra kone pirmos svarbos reikalas – 53 proc. apklaustųjų tam teikia didelę reikšmę ir jie prilygsta bendros informacijos internete (54%) įtakai. Pirmos svarbos kriterijus kelionių tinklapių informacija yra turistams iš tokių šalių kaip Italija, Jungtinė Karalystė, Vokietija ir antras pagal svarbą Rusijos bei Baltarusijos turistams (jie pirmenybę atiduoda draugų ir pažįstamų atsiliepimams). Kelionių tinklapiai (lonelyplanet.com ar TripAdvisor.com, be kurių turbūt jau daugelis sunkiai įsivaizduojame kelionę svečioje, o kartais – net ir savo šalyje) įvykdė revoliuciją turizmo industrijoje: vartotojai įgijo daug didesnę galią, sukurdami patikimą ir pigią alternatyvą oficialiam marketingui.
Ar mes išnaudojame faktą, kad mus taip aukštai įvertino tarptautinis kelionių gidas? Lietuvos interneto vartuose www.lietuva.lt (kuriuos google išmeta pirmu pasirinkimu įvedus „Lithuania“) ši aktualija jau naujienų archyve..., ja nėra giriamasi tituliniame, nėra prisegto ženkliuko “Best in Travel 2015” (pirmąją vietą gavęs Singapūras šį pasiekimą reikšmingai išskiria oficialių šalies interneto vartų tituliniame puslapyje). Nerasi jos ir mūsų oficialiuose turizmo vartuose www.lithuania.travel – nors oficialios šalies, miesto interneto svetainės svarbios 46 proc. apklaustųjų renkantis kelionės kryptį.
Peržvelgtos kelionių agentūros taip pat neišnaudoja pasiekimo fakto, nors jų informacija renkantis šalį pasiremia kas ketvirtas keliautojas (24 proc.): pirmuosiuose paieškos puslapiuose rodomos Lietuvos kelionių agentūros nemasina faktu, jog esame patraukliausia kryptis Europoje.
Galbūt tikimasi, jog nereikia šio įvertinimo priminti, nes tai primins keliautojai. Tiesos tame yra, nes draugų ir giminių atsiliepimai ir patarimai renkantis šalį svarbūs pusei apklaustųjų (52 proc). O turint minty, kad Lietuvoje iš apklaustųjų yra lankęsi maždaug trečdalis ir 65 proc. jų tapo šalies gerbėjais – rekomendacijų lygis tikrai aukštas ir labai reikšmingas tuo, jog būtent rekomendacijos ir atsiliepimai padeda galutinį tašką priimant sprendimą dėl kelionės. Vis dėlto, žinant mūsų šalies dydį ir bendrojo marketingo trūkumą, teigiamų įvertinimų ir faktų kartojimas tikrai nepakenktų žinomumui rinkoje.
Ypač išnaudojant potencialą – juk kas antras (50%) nebuvęs Vilniuje, iš apklaustųjų, rinkdamasis kur keliauti, su didele tikimybe teigia pasirinksiąs Vilnių. Ši rodiklis yra didžiausias tarp tirtų sostinių. Iš jau apsilankiusiųjų taip pat daugiausia rekomendacijų suteikiama Vilniui, keliskart pralenkiant kitas sostines mūsų konkurentes – Rygą, Taliną, Helsinkį ir Varšuvą. Didžiausia traukos jėga turistams yra įdomi kultūra, turtinga istorija, ne mažiau svarbu ir patrauklios apgyvendinimo kainos – visu tuo Lietuva gali pasigirti. O kur dar „Lonely Planet“ razina.
Portale Lonelyplanet.com, Wikipedia duomenimis, maždaug 600 tūkst. keliautojų dalijasi savo atsiliepimais apie aplankytas šalis. Šis gidų leidėjas yra išleidęs apie 120 mln. kelionės gidų knygų ir pardavęs 11 mln. kelionės programėlių (apps). Skundai, jog šis gidų leidėjas „sugriovė“ kai kuriuos anksčiau buvusius jaukius kampelius ar tai, jog jo paminėtuose restoranuose ar viešbučiuose neįmanoma gauti vietų – taip pat netiesiogiai liudija apie portalo įtaką.
Taigi nors reitingas dar ne viskas, jis yra svarbus – kelionių agentūroms, avialinijoms, viešbučiams bei turizmą plėtojančioms institucijoms verta jį efektyviai išnaudoti kaip dar vieną raziną mūsų šalies patrauklumo pyrage.
* 2013 m. rugsėjo apklausa „Vilniaus miesto turizmo rinkų tyrimas“, apklausta 1000 18-74 metų amžiaus Baltarusijos, Lenkijos, Vokietijos, Italijos ir Jungtinės karalystės gyventojų.