VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2023-11-29 08:30

ES Prieinamumo aktas: geriau veikti negu delsti

ES Prieinamumo direktyva, kuri įsigalios 2025 m., reglamentuos daugelį kasdien naudojamų skaitmeninių technologijų visoje ES, siekiant padidinti šių technologijų prieinamumą neįgaliesiems bei vyresnio amžiaus žmonėms. Direktyvos reikalavimai aktualūs daugeliui verslų, tačiau bendrovės laikosi skirtingo požiūrio – vienos pokyčiams ruošiasi jau dabar, kitos atidėlioja reikiamus žingsnius ir yra linkusios laukti galutinio termino.

Direktyvos tikslas – sudaryti vienodas galimybes neįgaliesiems europiečiams užtikrinant, kad visiems lygiai būtų prieinami įvairūs produktai ir paslaugos. Prieinamumo direktyva turės įtakos daugeliui skaitmeninių paslaugų, nuo bankininkystės, skaitmeninių mokėjimo ar registracijos terminalų iki audiovizualinių paslaugų.

Prieinamumo ekspertai įmonėms, siekiančioms iš anksto pasiruošti šiems pokyčiams, rekomenduoja atlikti keletą veiksmų. Pirmiausia – audituoti versle jau įdiegtus sprendimus, tam pasitelkiant interneto prieinamumo specialistus. Jie gali įvardyti prieinamumo spragas bei pateikti patarimų, kaip jas ištaisyti.

Darbdaviams patariama savo darbuotojams paaiškinti, kodėl prieinamumas svarbu ir kokių veiksmų bus imtasi įmonėje – tai ne tik leidžia sklandžiau įgyvendinti su prieinamumu susijusius projektus, bet ir užtikrina didesnį darbuotojų lojalumą bei stiprina įmonių reputaciją socialinės atsakomybės srityje.

Atlikus auditą, įmonės turėtų imtis veiksmų pagal jo išvadas ir įgyvendinti reikiamus pakeitimus. Juos įgyvendinant, pravartu konsultuotis su neįgaliųjų organizacijomis – jose dirba ekspertai, puikiai susipažinę su prieinamumo tema ir galintys suteikti vertingų patarimų.

Gerosios praktikos beieškant

Lietuvoje gerosios praktikos pavyzdžių jau yra – su prieinamumu susijusius pakeitimus vykdo kai kurios telekomunikacijų bendrovės, bankai, prekybos įmonės.

Daiva Budrikė, „Bitė Lietuva“ Įvaizdžio komunikacijos vadovė, teigia, kad bendrovė daugelį metų nuosekliai daug dėmesio skiria įvairių visuomenės grupių įsitraukimui.

„Šiemet didelį dėmesį skiriame mūsų paslaugų, produktų, klientų aptarnavimo, komunikacijos, procesų bei darbo erdvių pritaikymui žmonėms su negalia. Akcentuojame ne šių visuomenės narių išskyrimą, bet būtent didesnį įtraukimą tam, kad „Bitė“ būtų dar labiau prieinama visiems žmonėms“, - pabrėžia D. Budrikė.   

Bendrovė atliko išsamų „Bitės“ ir „labas“ svetainių bei savitarnų auditą, į pagalbą pasikvietę srities specialistus „DIZI“ bei žmones su įvairiomis negaliomis. Audito metu  buvo vertintas ne tik atitikimas ES prieinamumo direktyvai, bet ir patogumas patiems žmonėms su negalia.

Audito metu išryškėjusios dažniausiai pasitaikiusios problemos susijusios su spalvų kontrastu, patogiu svetainės elementų valdymu klaviatūra bei tam tikrų formų informacijos nuskaitymu, kurių negalėjo atpažinti neįgaliųjų naudojamos puslapio turinio skaitymo programos.

„Naujų technologinių sprendimų neteko ieškoti, nes nemažai sprendimų jau sukurta, reikia tik teisingai juos pritaikyti ir maksimaliai išnaudoti. Dalį svarbių ir greičiau išsprendžiamų pakeitimų jau esame atlikę, tačiau nemažai pokyčių laukia šiais ir kitais metais“, - nurodo D. Budrikė.  

Tikimasi teigiamų pokyčių

„Šiandien elektroninė prekyba sparčiai keičia fizinę. Taigi, kaip fizinės erdvės turi būti prieinamos neįgaliesiems, taip ir e. prekyba turi būti pritaikyta tiek regos, tiek ir kitas negalios formas turintiems pirkėjams, – įsitikinęs Romas Strabeika, „Pigu.lt“ IT vadovas. – Būdami e. komercijos lyderiai Baltijos šalyse, jaučiame atsakomybę ir dedame visas pastangas, kad patogus apsipirkimas internete taptų norma visiems pirkėjams, įskaitant ir tuos, kurie turi negalią. E. prekybos centre „Pigu.lt“ visi klientai yra vienodai svarbūs, todėl rūpinamės e. prekybos prieinamumu visiems.“

Pagal ES prieinamumo direktyvos reikalavimus „Pigu.lt“ tobulina Marketplace architektūrą, bendradarbiauja su regos negalią turinčiais konsultantais. Dalis sistemos patobulinimų jau yra diegiama, tačiau reikia nemažai nuveikti, kol e. prekybos centras bus visu 100 procentų pritaikytas direktyvos reikalavimams. „Laiko dar turime ir neabejoju, kad suspėsime“, – sako R. Strabeika.

Žmonės su negalia yra įgudę apsipirkti internetu, tačiau susiduria su kliūtimis pristatymo metu – negali pasirinkti patogiausios pristatymo tarnybos, o paštomatų tinklai dažnai nepritaikyti neįgaliesiems. Pokyčių laukiama ir šioje srityje: kaip komentuoja „Omniva LT“ komunikacijos ir tvarumo vadovė Raimonda Strazdauskaitė, bendrovės siekis yra suteikti visapusišką prieigą prie savo paslaugų ir įrenginių visiems asmenims. Tad jau kurį laiką „Omniva“ grupės mastu ieško reikiamų sprendimų rinkoje bei kūrybinių idėjų.

„Neseniai baigėsi pirmoji mūsų Paslaugų vystymo akademijos (ang. Service design academy) sesija, kur ieškojome būdų, kaip tobulinti paslaugas, daryti jas kiek įmanoma labiau prieinamas visiems“, - pasakoja R. Strazdauskaitė.

„Omniva“ kitąmet planuoja atlikti auditą ir tikisi, kad neįgaliųjų klausimus atstovaujančios organizacijos padės tiksliai identifikuoti svarbiausius akcentus, tuomet bus inicijuojami prioritetiniai patobulinimai.

Liko pusantrų metų

Skaičiuojama, kad apie 87 mln. žmonių Europos Sąjungoje gyvena turėdami vieną ar kitą negalią, ir ši grupė ateityje didės. Direktyvos autoriai pabrėžia, kad augs prieinamų gaminių bei paslaugų paklausa – taigi naujieji reikalavimai ne tik įpareigoja verslą, bet ir atveria naujų galimybių

ES Prieinamumo direktyva įsigalios 2025 m. birželio 28 d. Daugiau apie prieinamumą ir su tuo susijusias permainas: www.galimybesvisiems.lt

[infogram id="e207aa33-513a-4a03-b48a-49bce26a2027" prefix="Uk6" format="interactive" title="Copy: StrongPOINT"]

52795
130817
52791