Kas tai? Eksperto įžvalgos

Valstybinių miškų valdymo reformos įgyvendinimas: ko galima pasimokyti iš kitų ir savų patirčių

Publikuota: 2018-01-12

2018 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos miškų įstatymo pakeitimai, sudarantys prielaidas centralizuoti ir pertvarkyti miškų valdymą. Vyriausybė 2018 m. sausio 3 d. nutarimu Nr. 8 įgaliojo Aplinkos ministeriją įgyvendinti 42 urėdijų savininko teises ir pareigas.

Dar 2017 metais buvo priimtas Vyriausybės sprendimas dėl urėdijų reorganizavimo prijungiant jas prie Valstybinio miškotvarkos instituto, kurio pavadinimas po reorganizavimo - valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija.

Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad, pagal Konstituciją, natūrali gamtinė aplinka, gyvūnija ir augalija, atskiri gamtos objektai, taip pat ypač vertingos vietovės yra visuotinę reikšmę turinčios nacionalinės vertybės, o žemės, miškų ir vandens telkinių tinkamas, racionalus naudojimas ir apsauga – Konstitucijos ginamas viešasis interesas. Valstybė turi konstitucinę priedermę veikti taip, kad būtų garantuota natūralios gamtinės aplinkos, atskirų jos objektų apsauga, gamtos išteklių racionalus naudojimas, atkūrimas bei jų gausinimas[1].

Geras įmonės valdymas – tai procesas, kurio metu nuolat ieškoma geriausių sprendimų siekiant efektyvios ir skaidrios veiklos, užtikrinančios tvarią plėtrą, finansinį stabilumą, geriausių technologijų pritraukimą, inovacijų diegimą, tinkamą finansinių išteklių, įskaitant Europos Sąjungos fondus, panaudojimą.

Taip jau susiklostė, kad reformos miškų ūkyje sudėtingai skinasi kelią, kita vertus, subalansuoti viešojo intereso ir finansinės grąžos lūkesčius taip pat nelengva užduotis.

Esminių reorganizacijų būtinybę miškų ūkio valdyme pabrėžia Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija. Jos priimtos Valstybės valdomų įmonių valdymo gairės – vienas svarbiausių valstybės įmonių pertvarkos krypčių, principų šaltinių, iš esmės tai laiko ir praktikos patikrintas tarptautinis standartas. Valstybės valdomų įmonių (taip pat ir veikiančių miškų ūkyje) valdymo sistemos problematiką ne kartą nagrinėjo, siūlymus teikė ir Valstybės kontrolė[2].

Seimui priėmus minėtus Miškų įstatymo pakeitimus, duotas startas reformai, kuri iš esmės galėtų būti baigta iki 2019 m. liepos 1 d. Taigi, šie metai svarbūs visiems - tiek dirbantiems reorganizuojamose įmonėse, atsakingiems už valstybės įmonių valdymą, miškų politikos formavimą, tiek visai visuomenei - kad nenusiviltume ir nenuviltume, kad pasikeitimai išties įvyktų ir išsikelti tikslai būtų pasiekti.

Lietuvoje vyrauja valstybinė miškų nuosavybė, todėl efektyvus valdymas ypač svarbus, visų pirma, dėl šio sektoriaus poveikio visai valstybei, mums visiems. Antra, valstybinių miškų sektoriaus valdymo pasikeitimai neišvengiami siekiant užtikrinti visų trijų funkcijų (ekonominės, socialinės, ekologinės) tvarų vykdymą, ypač turint omenyje skirtingas ūkininkavimo sąlygas. Aukšti valdymo ir veiklos skaidrumo standartai taip pat būtini siekiant geresnių ir vienodų darbo sąlygų tas pačias užduotis atliekantiems darbuotojams, efektyvaus turto, turimos miškų ūkio technikos panaudojimo, inovatyvių technologijų diegimo (tvarkant miško kelius, mišką, rūpinantis jo atkūrimu, produktyvumo didinimu bei apsauga, taip pat ir priešgaisrine), užtikrinant racionalų miškų išteklių naudojimą ir siekiant aprūpinti šalies pramonę žaliava.

Nuoseklus, skaidrus reformos įgyvendinimas neatskiriamas nuo aiškių, argumentais ir teise grįstų, profesionaliai atliktų pertvarkymo procedūrų, geros komunikacijos, prireikus - atviros, argumentuotos diskusijos.

Po skambiais žodžiais dažnai slepiasi paprasti, bet būtini darbai, nuo kurių profesionalaus atlikimo priklausys, ar turimomis priemonėmis bus pasiektas maksimalus ir geriausias rezultatas - ar bus tinkamai įvykdyti valdymo pokyčiai, ar išsaugosime geriausius miškų ūkio specialistus.

Paprasti darbai kuria didelį rezultatą, o svarbiausia – pasitikėjimą.

Įvertinant kitų ES šalių, taip pat ir mūsų kaimynių, sukauptą patirtį įgyvendinant miškų reformą, versle pasiteisinusius valdymo modelius, svarbūs šie aspektai, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį: 

  • Materialinių ir finansinių išteklių valdymas, pirmiausia – įmonės planų, skirtų įgyvendinti įmonės strategiją, su aiškiais rodikliais, rezultatais parengimas, įmonės biudžeto pertvarkymas. Taip pat tinkama miško žemės, medynų apskaita; valdomo nekilnojamojo turto (pastatų, kitų statinių) situacijos analizė - kiek, kokio nekilnojamojo turto reikia efektyviai veiklai, nekilnojamojo turto eksploatavimo, priežiūros, nuomos ir pan. sąnaudų įvertinimas, atitinkamų sprendimų priėmimas, atsakingų asmenų už valdomo, naudojamo nekilnojamojo turto apskaitą, priežiūrą paskyrimas. Sąnaudų, skirtų miškų ūkio technikos, automobilių, sudarytų sutarčių (nuomos ir /ar lizingo ar pan.) įvertinimas, realaus poreikio nustatymas; skaidrų prekių, paslaugų viešųjų pirkimų ir pardavimų užtikrinančių priemonių įgyvendinimas, pagamintos ir parduodamos apvaliosios medienos pardavimų optimizavimas.
  • Organizacinės struktūros pertvarkymas, konkrečiai apibrėžiant darbuotojų funkcijas, vengiant veiklų dubliavimo, perteklinių „valdžios sluoksnių“ (kad nebūtų perdaug vadovaujančių darbuotojų), nustatant aiškius pavaldumo ryšius ir atsakomybę, standartizuojant miškų ūkio veiklos procesus. Bendrųjų ir specialiųjų funkcijų atskyrimas būtinas formuojant, atribojant įmonės filialų ir centrinės administracijos veiklos sritis ir atsakomybę. Užkertant kelią nepotizmui, siekiant darbuotojų atrankos proceso skaidrumo bei sudaryti sąlygas įsidarbinti profesionaliems, motyvuotiems, siekiantiems rezultato asmenims, turėtų būti sukurta vadovaujančiųjų darbuotojų atrankos, darbuotojų veiklos vertinimo ir motyvavimo sistema. 
  • Įmonės vykdomų funkcijų nustatymas, funkcijų standartizavimas, be kita ko, pasitelkiant naujausius technologinius (įskaitant informacinių technologijų) sprendimus. 
  • Veiklos skaidrumą užtikrinančių priemonių parinkimas ir įgyvendinimas, taip pat korupcijos prevencijos priemonių („Karštoji linija“ ar pan.) taikymas.

Visą reformos įgyvendinimo laikotarpį turėtų lydėti aiški komunikacija dėl priimtų ir įgyvendinamų sprendimų - tiek įmonės viduje, tiek teikiant informaciją visuomenei.

[1] Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. kovo 14 d., 2011 m. sausio 31 d. nutarimai

[2] Pavyzdžiui, Valstybinio audito „ Valstybės valdomų įmonių grąža valstybei“ 2017 m. balandžio 25 d. ataskaita Nr. VA-2017-P-20-3-10

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lietuvos nedarbo lygis – tarp 10-ies didžiausių ES 29

Gegužės mėnesį Lietuvos nedarbo lygis, palyginti su tuo pačiu metu pernai, šiek tiek mažėjo, bet išliko prie...

Vadyba
2018.07.02
Vos į postą spėjęs grįžti Valstybinės ligonių kasos vadovas – atleistas 2

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga atleido iš pareigų Valstybinės ligonių kasos (VLK) direktorių...

Vadyba
2018.07.02
Nyderlandų bendrovė Vilniuje kurs dirbtinio intelekto sprendimus 1

Nyderlandų IT bendrovė „Convious“, kurianti el. prekybos sprendimus, paskelbė atidaranti mokslinių tyrimų ir...

Technologijos
2018.07.02
Ekonomistai: mokesčių reforma viduriniosios klasės nesustiprins Premium 14

Šalies prezidentė Dalia Grybauskaitė savaitgalį patvirtino Seimo praėjusią savaitę priimtą mokesčių reformą.

Verslo aplinka
2018.07.02
Vokietijoje bręsta politinė krizė: atsistatydinti grasina vidaus reikalų ministras

Horstas Seehoferis, Vokietijos vidaus reikalų ministras, pareiškė norįs atsistatydinti dėl Angelos Merkel,...

Verslo aplinka
2018.07.02
VPT: Lietuvos savivaldybės permoka už perkamus ar išsinuomojamus automobilius 3

2015-2017 m. Lietuvos savivaldybės 56% automobilių pirko viešajame pirkime dalyvaujant tik vienam tiekėjui.

Transportas
2018.07.02
Sukūrė būstus reikliems vietai ir kokybei Rėmėjo turinys

Nors šiandien naujos statybos gyvenamųjų namų pasiūla sostinėje yra ganėtinai didelė, vis tik jaučiamas...

Statyba ir NT
2018.07.02
Baigta Žemės ūkio ministerijos reforma

Žemės ūkio ministerijoje pirmadienį baigiasi šiek tiek daugiau nei šešis mėnesius trukusi reforma. Jos metu...

Verslo aplinka
2018.07.02
Vyriausybė žada neleisti Darbo kodekso fragmentuotų plėšymų Premium

Prieš metus įsigaliojęs naujasis Darbo kodeksas (DK) prisidėjo ne tik prie lankstesnių, bet ir...

Verslo aplinka
2018.07.02
Hiperinfliacijos indeksas Venesueloje pasiekė milijono ribą 4

Puodelis kavos Venesuelos sostinėje Karakase jau kainuoja milijoną bolivarų.

Verslo aplinka
2018.07.01
Briuselis perima šnipų sostinės vardą iš Vienos

Belgijos sostinė Briuselis jau yra didesnis šnipų lizdas už Austrijos sostinę Vieną, kuri garsėjo aktyviu...

Verslo aplinka
2018.07.01
Lietuva sieks, kad šriftas „Palemonas“ būtų „Microsoft“ programose 6

Lietuva sieks, kad originalus lietuviškas kompiuterinis šriftas „Palemonas“ būtų įtrauktas į programinės...

Verslo aplinka
2018.07.01
Iš skolininko atlyginimo bus galima išieškoti mažesnę dalį 11

Seimas šeštadienį priėmė Civilinio proceso kodekso pataisas, pagal kurias reikšmingai sumažinta iš skolininkų...

Verslo aplinka
2018.06.30
Seimas nuleido kartelę referendumui dėl dvigubos pilietybės 1

Seimas nuleido kartelę referendumui dėl dvigubą pilietybę leidžiančių Konstitucijos pataisų.

Verslo aplinka
2018.06.30
Patvirtinti BDAR reikalavimus įdiegiantys Lietuvos įstatymai

Nors jau prieš daugiau kaip mėnesį visoje Europos Sąjungoje įsigaliojo naujus reikalavimus duomenų apsaugos...

Verslo aplinka
2018.06.30
Valdančiųjų mėginimas pašalinti VRK narį nepavyko

Vilius Semeška, Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų atstovas Vyriausioje rinkimų komisijoje...

Verslo aplinka
2018.06.30
Skardžiaus apkaltos nebus: parlamentas pritarė komisijos išvadoms 6

Seimo nariai šeštadienį pritarė laikinosios komisijos išvadoms, kuriose sakoma, kad parlamentarui Artūrui...

Verslo aplinka
2018.06.30
Ligoninių tinklo pertvarka tik vargais negalais patvirtinta Seime

Nors opozicija boikotavo Vyriausybės pasiūlymų dėl valstybinių ligoninių tinklo optimizavimo priėmimą Seime,...

Verslo aplinka
2018.06.30
Kol valdžia reformuoja mokesčius, kapitalas balsuoja kojomis 10

Kol valdžia gražbyliavo apie būsimą mokesčių reformą, kuri Lietuvą turi paversti patraukliausia šalimi...

Verslo aplinka
2018.06.30
Prezidentė pasirašė mokesčių reformos įstatymus 4

Kaip ir žadėjo, prezidentė Dalia Grybauskaitė neatidėliojo Seimo priimtųjų mokesčių reformos įstatymų...

Verslo aplinka
2018.06.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau