Kas tai? Eksperto įžvalgos

Valstybinių miškų valdymo reformos įgyvendinimas: ko galima pasimokyti iš kitų ir savų patirčių

Publikuota: 2018-01-12

2018 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos miškų įstatymo pakeitimai, sudarantys prielaidas centralizuoti ir pertvarkyti miškų valdymą. Vyriausybė 2018 m. sausio 3 d. nutarimu Nr. 8 įgaliojo Aplinkos ministeriją įgyvendinti 42 urėdijų savininko teises ir pareigas.

Dar 2017 metais buvo priimtas Vyriausybės sprendimas dėl urėdijų reorganizavimo prijungiant jas prie Valstybinio miškotvarkos instituto, kurio pavadinimas po reorganizavimo - valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija.

Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad, pagal Konstituciją, natūrali gamtinė aplinka, gyvūnija ir augalija, atskiri gamtos objektai, taip pat ypač vertingos vietovės yra visuotinę reikšmę turinčios nacionalinės vertybės, o žemės, miškų ir vandens telkinių tinkamas, racionalus naudojimas ir apsauga – Konstitucijos ginamas viešasis interesas. Valstybė turi konstitucinę priedermę veikti taip, kad būtų garantuota natūralios gamtinės aplinkos, atskirų jos objektų apsauga, gamtos išteklių racionalus naudojimas, atkūrimas bei jų gausinimas[1].

Geras įmonės valdymas – tai procesas, kurio metu nuolat ieškoma geriausių sprendimų siekiant efektyvios ir skaidrios veiklos, užtikrinančios tvarią plėtrą, finansinį stabilumą, geriausių technologijų pritraukimą, inovacijų diegimą, tinkamą finansinių išteklių, įskaitant Europos Sąjungos fondus, panaudojimą.

Taip jau susiklostė, kad reformos miškų ūkyje sudėtingai skinasi kelią, kita vertus, subalansuoti viešojo intereso ir finansinės grąžos lūkesčius taip pat nelengva užduotis.

Esminių reorganizacijų būtinybę miškų ūkio valdyme pabrėžia Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija. Jos priimtos Valstybės valdomų įmonių valdymo gairės – vienas svarbiausių valstybės įmonių pertvarkos krypčių, principų šaltinių, iš esmės tai laiko ir praktikos patikrintas tarptautinis standartas. Valstybės valdomų įmonių (taip pat ir veikiančių miškų ūkyje) valdymo sistemos problematiką ne kartą nagrinėjo, siūlymus teikė ir Valstybės kontrolė[2].

Seimui priėmus minėtus Miškų įstatymo pakeitimus, duotas startas reformai, kuri iš esmės galėtų būti baigta iki 2019 m. liepos 1 d. Taigi, šie metai svarbūs visiems - tiek dirbantiems reorganizuojamose įmonėse, atsakingiems už valstybės įmonių valdymą, miškų politikos formavimą, tiek visai visuomenei - kad nenusiviltume ir nenuviltume, kad pasikeitimai išties įvyktų ir išsikelti tikslai būtų pasiekti.

Lietuvoje vyrauja valstybinė miškų nuosavybė, todėl efektyvus valdymas ypač svarbus, visų pirma, dėl šio sektoriaus poveikio visai valstybei, mums visiems. Antra, valstybinių miškų sektoriaus valdymo pasikeitimai neišvengiami siekiant užtikrinti visų trijų funkcijų (ekonominės, socialinės, ekologinės) tvarų vykdymą, ypač turint omenyje skirtingas ūkininkavimo sąlygas. Aukšti valdymo ir veiklos skaidrumo standartai taip pat būtini siekiant geresnių ir vienodų darbo sąlygų tas pačias užduotis atliekantiems darbuotojams, efektyvaus turto, turimos miškų ūkio technikos panaudojimo, inovatyvių technologijų diegimo (tvarkant miško kelius, mišką, rūpinantis jo atkūrimu, produktyvumo didinimu bei apsauga, taip pat ir priešgaisrine), užtikrinant racionalų miškų išteklių naudojimą ir siekiant aprūpinti šalies pramonę žaliava.

Nuoseklus, skaidrus reformos įgyvendinimas neatskiriamas nuo aiškių, argumentais ir teise grįstų, profesionaliai atliktų pertvarkymo procedūrų, geros komunikacijos, prireikus - atviros, argumentuotos diskusijos.

Po skambiais žodžiais dažnai slepiasi paprasti, bet būtini darbai, nuo kurių profesionalaus atlikimo priklausys, ar turimomis priemonėmis bus pasiektas maksimalus ir geriausias rezultatas - ar bus tinkamai įvykdyti valdymo pokyčiai, ar išsaugosime geriausius miškų ūkio specialistus.

Paprasti darbai kuria didelį rezultatą, o svarbiausia – pasitikėjimą.

Įvertinant kitų ES šalių, taip pat ir mūsų kaimynių, sukauptą patirtį įgyvendinant miškų reformą, versle pasiteisinusius valdymo modelius, svarbūs šie aspektai, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį: 

  • Materialinių ir finansinių išteklių valdymas, pirmiausia – įmonės planų, skirtų įgyvendinti įmonės strategiją, su aiškiais rodikliais, rezultatais parengimas, įmonės biudžeto pertvarkymas. Taip pat tinkama miško žemės, medynų apskaita; valdomo nekilnojamojo turto (pastatų, kitų statinių) situacijos analizė - kiek, kokio nekilnojamojo turto reikia efektyviai veiklai, nekilnojamojo turto eksploatavimo, priežiūros, nuomos ir pan. sąnaudų įvertinimas, atitinkamų sprendimų priėmimas, atsakingų asmenų už valdomo, naudojamo nekilnojamojo turto apskaitą, priežiūrą paskyrimas. Sąnaudų, skirtų miškų ūkio technikos, automobilių, sudarytų sutarčių (nuomos ir /ar lizingo ar pan.) įvertinimas, realaus poreikio nustatymas; skaidrų prekių, paslaugų viešųjų pirkimų ir pardavimų užtikrinančių priemonių įgyvendinimas, pagamintos ir parduodamos apvaliosios medienos pardavimų optimizavimas.
  • Organizacinės struktūros pertvarkymas, konkrečiai apibrėžiant darbuotojų funkcijas, vengiant veiklų dubliavimo, perteklinių „valdžios sluoksnių“ (kad nebūtų perdaug vadovaujančių darbuotojų), nustatant aiškius pavaldumo ryšius ir atsakomybę, standartizuojant miškų ūkio veiklos procesus. Bendrųjų ir specialiųjų funkcijų atskyrimas būtinas formuojant, atribojant įmonės filialų ir centrinės administracijos veiklos sritis ir atsakomybę. Užkertant kelią nepotizmui, siekiant darbuotojų atrankos proceso skaidrumo bei sudaryti sąlygas įsidarbinti profesionaliems, motyvuotiems, siekiantiems rezultato asmenims, turėtų būti sukurta vadovaujančiųjų darbuotojų atrankos, darbuotojų veiklos vertinimo ir motyvavimo sistema. 
  • Įmonės vykdomų funkcijų nustatymas, funkcijų standartizavimas, be kita ko, pasitelkiant naujausius technologinius (įskaitant informacinių technologijų) sprendimus. 
  • Veiklos skaidrumą užtikrinančių priemonių parinkimas ir įgyvendinimas, taip pat korupcijos prevencijos priemonių („Karštoji linija“ ar pan.) taikymas.

Visą reformos įgyvendinimo laikotarpį turėtų lydėti aiški komunikacija dėl priimtų ir įgyvendinamų sprendimų - tiek įmonės viduje, tiek teikiant informaciją visuomenei.

[1] Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. kovo 14 d., 2011 m. sausio 31 d. nutarimai

[2] Pavyzdžiui, Valstybinio audito „ Valstybės valdomų įmonių grąža valstybei“ 2017 m. balandžio 25 d. ataskaita Nr. VA-2017-P-20-3-10

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Estija nedalyvaus „Expo 2020“ – verslas nemato prasmės 2

Estija, skirtingai nei Lietuva, neprisistatys pasaulinėje parodoje „Expo 2020“, kuri po dvejų metų vyks...

Verslo aplinka
2018.04.01
Popiežius pasveikino miestą ir pasaulį

Katalikų bažnyčios vadovas - popiežius Pranciškus laikė tradicines Velykų mišias Vatikane ir po jų pasveikino...

Verslo aplinka
2018.04.01
Macrono švietimo reforma: į mokyklą privalomai – nuo trejų metų

Emmanuelis Macronas, Prancūzijos prezidentas, paskelbė apie planą įvesti privalomą vaikų švietimą mokykloje...

Verslo aplinka
2018.04.01
Sveiki sulaukę prisikėlimo šventės!

Mieli skaitytojai, mūsų bičiuliai,

Verslo aplinka
2018.04.01
Ar tikrai verslas valdžiai priešas? 2

Jei pavyktų perkrauti valdžios ir verslo santykius ir atversti juose naują puslapį, išloštų visi, o...

Pramonė
2018.03.31
Mažiesiems Rusijos aludariams kiša produkcijos skaitiklius

Rusijos valdininkai sumanė įpareigoti mažas alaus daryklas įsirengti skaitiklius, matuojančius pagaminto...

Agroverslas
2018.03.31
Trumpas pareiškė, kad patrauks JAV pajėgas iš Sirijos 17

JAV prezidentas Donaldas Trumpas vėl nemaloniai nustebino pasaulį ir JAV diplomatijos korpusą. Prezidentas...

Verslo aplinka
2018.03.30
Rusiją atstovavimu užsienyje lenkia tik JAV, Kinija ir Prancūzija 4

Diplomatų išsiuntimo iš Rusijos ir Maskvos atsakomųjų veiksmų skandalas paskatino apžvelgti šalių atstovavimo...

Verslo aplinka
2018.03.30
Rusijos atsakas į Vakarų bausmę: akis už akį 14

„Financial Times“ suskaičiavo, kad Rusija išprašys 150 Vakarų diplomatų ir uždarys JAV konsulatą Sankt...

Verslo aplinka
2018.03.30
„Utenos trikotažas“ dividendų nemokės

AB „Utenos trikotažas“ valdyba nusprendė neskirti lėšų dividendų už 2017 m. akcininkams išmokėjimui dėl...

Rinkos
2018.03.30
Rusijos atsakymas Lietuvai: išsiunčia tris diplomatus 21

Linas Linkevičius, šalies užsienio reikalų ministras, paskelbė apie atsakomuosius Rusijos veiksmus Lietuvai.

Verslo aplinka
2018.03.30
Verslo pirkimų Kinijoje ypatumai Premium

Kinija yra niuansų ir beprotiško verslumo šalis, kurioje „gamykla“ gali atsirasti per vieną dieną, o...

Technologijos
2018.03.30
ES pirmininkaujanti Bulgarija: Rusijos diplomatų neišsiųsime, „palaikysime dialogą“ su Maskva 6

Bulgarija neišsiųs Rusijos diplomatų, prisijungdama prie kitų valstybių atsako į prieš dvigubą agentą...

Verslo aplinka
2018.03.30
Grybauskaitės susitikimo su Trumpu temos – saugumas ir energetika 6

Prezidentė Dalia Grybauskaitė kitą savaitę kelias dienas lankysis Jungtinėse Amerikos Valstijose, kartu su...

Verslo aplinka
2018.03.30
„Skaitmeninius mokesčius“ maišo su žemėmis: esą pakenks pačiai ES Premium

Apyvartos mokestis technologijų milžinėms, vos daugiau nei prieš savaitę pristatytas Europos Komisijos (EK),...

Verslo aplinka
2018.03.30
Į miškus taikosi nomenklatūra: į aukštus postus pretenduoja buvę urėdai Premium 1

Tarp pretendentų vadovauti VĮ Valstybinių miškų urėdijos (VMU) regioniniams padaliniams yra ir buvusių...

Agroverslas
2018.03.30
Į Lietuvą – dvigubai galingesnis TUI srautas 5

Praėjusiais metais tiesioginių užsienio investicijų (TUI) srautas Lietuvoje sudarė 528,3 mln. Eur ir,...

Verslo aplinka
2018.03.30
FTB domėjosi Trumpo planais su Putino rėmėju statyti viešbutį Rygoje

2010-aisiais verslininkų grupė, į kurią įėjo turtingas Vladimiro Putino, Rusijos prezidento, rėmėjas, ėmėsi...

Verslo aplinka
2018.03.30
Viena ranka beldžiasi į ES, kita – skambina Putinui Premium 4

Briuselis yra pasiryžęs atverti duris Vakarų Balkanų valstybėms, o pirmosios eilėje – Serbija ir Juodkalnija...

Verslo aplinka
2018.03.30
Paslaugų sektoriuje sparčiausiai augo telekomunikacijų ir IT eksportas

Pernai metų ketvirtajame ketvirtyje sparčiausiai – net 63,5%, lyginant su tuo pačiu ketvirčiu prieš metus,...

Verslo aplinka
2018.03.30

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau