2024-03-12 09:11

ES ir Ukraina nesutaria dėl atsakymo rusų karo laivui registravimo prekės ženklu

Rusijos karo laivas atakos metu. „Scanpix“ nuotr.
Rusijos karo laivas atakos metu. „Scanpix“ nuotr.
Garsusis Kyjivo Gyvačių salos gynėjų atsakymas rusų karo laivui atsidūrė aršaus Ukrainos valstybės sienos apsaugos tarnybos ir Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos (EUIPO) ginčo centre.

Ukrainos karys drąsiai metė iššūkį Rusijos karo laivui pirmosiomis plataus masto invazijos valandomis, atsakydamas į reikalavimą pasiduoti. Per dvejus metus nuo to laiko ši frazė tapo Kyjivo atsparumo Maskvai simboliu. Tačiau ES intelektinės nuosavybės priežiūros institucijų nuomone, ji neatitinka reikalavimo, kad galėtų būti registruojama kaip prekės ženklas, skelbia „Politico“.

Tai suglumino Ukrainos pasieniečius.

„Manome, kad tokio prekės ženklo autorystė turėtų priklausyti Ukrainos valstybei, kaip Ukrainos pasieniečių ryžto ir nenugalimumo patvirtinimas. Būtina atiduoti pagarbą gynėjui, kuris savo poelgiu, ryžtingai pademonstruotu tvirtumu įkvėpė žmones, Ukrainą ir pasaulio bendruomenę“, – sakė Andrijus Demčenka, Ukrainos pasienio apsaugos tarnybos atstovas.

Briuselyje dirbantys teisininkai Andrejus Bukovnikas ir Tarasas Kulbaba pirmą kartą pateikė prekės ženklo paraišką 2022 m. kovo 16 d., nurodydami kario, kuris pirmasis ištarė šią frazę, vardą ir pavardę (su jo šeimos leidimu).

Teisininkai teigė, kad tai buvo būdas užbėgti už akių tam, kas neišvengiamai nutiks: kažkas kitas pareikalaus prekės ženklo įregistravimo.

Tai taip pat būdas užtikrinti, kad niekas kitas nepasipelnytų iš šio šūkio. Šiuo metu įvairūs komerciniai produktai, kuriuose pateikiamos sakinio variacijos, parduodami įvairiose prekybos platformose. Tačiau nei Ukraina, nei karys, kurį Rusija paėmė į nelaisvę, negali nieko padaryti, kad kiti negalėtų pasipelnyti iš jo šūkio, sakė teisininkai.

A. Demčenka pridūrė, kad yra ir „nenuoširdžių ketinimų“ turinčių prekeivių, norinčių pasipelnyti iš šio šūkio populiarumo.

„Tai labai svarbu Europos vartotojams, nes dabar jie yra klaidinami. Rinkoje yra labai blogų veikėjų, ir Ukraina nieko negali padaryti“, – sakė A. Bukovnikas.

Tačiau po pirminio pareiškimo ES biuras atsisakė registruoti prekės ženklą. 2022 m. liepos mėn. išsiųstame laiške EUIPO teigė, kad šūkis bus suvokiamas kaip „prieštaraujantis pripažintiems moralės principams, nes juo siekiama finansinės naudos iš to, kas visuotinai pripažįstama kaip tragiškas įvykis“.

„Pirmasis atsisakymas buvo tikrai įžeidžiantis, nes karys neketina pasipelnyti iš savo paties pareiškimo karo laivui“, – sakė A. Bukovnikas.

Paraišką pakartotinai pateikė Ukrainos sienos apsaugos tarnyba. Nepaisant to, 2022 m. gruodį ES vėl atmetė paraišką ir pabrėžė, kad joje vartojami „vulgarūs žodžiai, turintys įžeidžiantį seksualinį atspalvį“.

„Net jei ženklas būtų laikomas drąsos ir narsos žinia, jame banalizuojama Rusijos invazija ir ženklas naudojamas tik kaip priemonė prekiauti tokiomis prekėmis kaip papuošalai, žaislai, drabužiai, piniginės ir t. t.“, – nustatė ekspertai.

A. Bukovnikas pabrėžė, kad tai buvo išskirtinė situacija, kurioje necenzūrinis žodis buvo pavartotas ekspresyviai, siekiant išreikšti emociją.

2023 m. vasario mėn.  ukrainiečio kario atstovai pateikė apeliaciją, tačiau praėjusių metų gruodį EUIPO ją atmetė, argumentuodama, kad frazė neturi „skiriamojo požymio“, t. y. pagal ją negalima identifikuoti ir atskirti prekių ar paslaugų nuo kitokios kilmės prekių ar paslaugų.

A. Bukovnikas sakė, kad šis sprendimas taip pat buvo netikėtas, nes, jo nuomone, tai yra „labai unikalus šūkis“, aiškiai susijęs su konkrečiu įvykiu Gyvatės saloje.

Ekspertų ukrainiečių argumentai neįtikina. Stokholmo universiteto intelektinės nuosavybės teisės profesorė Eleonora Rosati sakė, kad tokios bylos kaip ši retai baigiasi laimingai.

„Nemanau, kad ši paraiška kada nors bus sėkminga. Tai iš pat pradžių pralaimėta byla“, – teigė ji. 

Ji pridūrė, kad yra buvę daugybė nesėkmingų prekių ženklų paraiškų – nuo „Je suis Charlie“ iki „Black Lives Matter“ – kurios susidūrė su panašiomis kliūtimis.

„Tokio pobūdžio frazės, kuriomis išreiškiama politinė nuomonė, greičiausiai bus atmestos, nes tarnyba mano, kad kyla problemų dėl skiriamojo požymio, kuris yra pagrindinis prekių ženklo apsaugos reikalavimas“, – sakė ji.

EUIPO atstovas spaudai sakė, kad tarnyba nekomentuoja vykstančių bylų.

52795
130817
52791