Vartotojų tyrimas: infliacija ir šaltojo sezono taupymo strategijos

Įprastai įsibėgėjus šaltajam sezonui vartotojų nuotaikos nusidažo pesimistiškesnėmis spalvomis, tačiau šį rudenį tendencija keičiasi. Remiantis šį rudenį atlikto tyrimo duomenimis, nors nerimas dėl finansinės padėties išliko aukštame lygyje, bet palaipsniui mažėjo.
Palyginus šių metų atlikto tyrimo duomenis su praėjusių metų analogišku laikotarpiu, šis rodiklis nukrito 11 procentinių punktų – nuo 81% iki 70%. Infliacija išlieka dažniausiai minimu nerimo šaltiniu, bet nuo pavasario dėl jos nerimaujančių gyventojų dalis sumažėjo 5 proc. punktais – nuo 56% iki 51%.
„Nors infliacija augino prekių kainas, per paskutinį pusmetį pirkėjai leido sau „atsilaisvinti diržus“. Palyginti su pavasariu, mažėjo pirkėjų racionalizuojančių pirkimo procesą – pirkinius renkasi ne tik tuos, kurių būtinai reikia. Pavyzdžiui, pavasarį vartotojams kaina buvo viską užgožiantis kriterijus, o rudeniop jau grįžta dėmesys kokybei ir premium produktams“, – tyrimą komentuoja Tomas Markūnas, „Havas Group“ strategijų vadovas.
Jis pabrėžia, kad tyrimas buvo atliktas iki teroristinio išpuolio prieš Izraelį pradžios. Tad kokią įtaką pirkėjų elgsenai ir nuostatoms galėjo turėti prasidėję neramumai Vidurio Rytuose, parodys kitas tyrimas.
Akcijos vis dar traukia akį
Palyginti su praėjusiomis tyrimo bangomis, pirkėjai į reguliarias kainas dėmesį kreipia rečiau, tačiau ir toliau nenustoja „medžioti“ akcijų. Todėl prekių ženklai dėmesio nuolaidų komunikacija turėtų skirti daugiau.
Žmonių, ieškančių nuolaidų, skaičius pakilo praėjusį rudenį, suintensyvėjus infliacijai, ir išliko aukštas iki šiol. Šiemet 71% respondentų teigė, kad daugiau atkreipia dėmesį į prekes, kurioms taikomos nuolaidos. Pavasarį akcijų ieškojo 69%, 2022 m. rudenį 73%, o 2022 m. pavasarį 58% pirkėjų.
„Praėjusio pavasario rezultatai signalizavo, kad situacija po truputį stabilizuojasi – taip ir nutiko. Tačiau matome, kad pirkėjai linkę rečiau daryti kompromisus pirkdami – renkasi savo pamėgtus produktus, bet ieško ir akcijų. Tai rodo, kad lietuviai geriau palauks nuolaidos savo mėgstamam prekių ženklui, nei atsisakys jį pirkti visai. Tačiau tai nereiškia, kad rinkodaros ir pardavimų skyriai gali atsipalaiduoti, nes nuolaidų ieškotojų dėmesio sukaustymas gali tapti vienu svarbiausių iššūkių, o ypač šaltuoju sezonu“, – išplatintame pranešime teigia T. Markūnas.
Apie akcijų svarbą lietuviams rodo NIQ (UAB „AC Nielsen Baltics“) tyrimas, rodantis, kad per pastaruosius sukrėtimų metus lietuviai ėmė dar stipriau ieškoti palankesnių kainų ir akcijų.
„Akcijų kultūra – senas ir Lietuvoje puikiai žinomas terminas. Esame išlepinę vartotojus, tiesa, akcijų vajus lietuviams svarbus ne tik sunkesniais laikais. Prisiminkime puikius 2018 m., kai ekonomika tik kilo į viršų, infliacijos neturėjome, pajamos augo ir atrodo, jokio poreikio taupyti nebuvo, tačiau net ir tada daugiau nei pusė pirkėjų (58%) pirkinius planuodavo, atsižvelgdami į nuolaidas“, – primena ankstesnių tyrimų duomenis Edita Asakavičienė, tyrimų bendrovė NIQ vartotojų įžvalgų vadovė Baltijos šalyse.
Vartotojai vėl pasiruošę pirkti
„Havas“ tyrimas rodo, kad dabar, palyginti su 2022 m. rudeniu, gyventojai rečiau mano, kad mažins pirkimą visose tirtose prekių kategorijose. Didžiausias pokytis per metus pastebimas mobiliųjų, išmaniųjų prietaisų ir elektronikos kategorijoje – praėjusių metų lapkritį 53% pirkėjų manė, kad mažins pirkimą šioje kategorijoje, šiemet taip manančių buvo 34%.
Taip pat didelis teigiamas pokytis pastebimas kasdienių maisto produktų (42% – 2022 m. ir 18% – 2023 m.) ir sporto prekių (56% – 2022 m. ir 39% – 2023 m.) kategorijose.
„Ne tik mūsų tyrimas, bet ir Vartotojų pasitikėjimo indeksas rodo, kad šiais metais prasidėjus rudeniui lietuviai nebuvo linkę mažinti išlaidų. Didėjantis indeksas dažniausiai teigiamai koreliuoja su augančiu vartojimu ir mažėjančiu taupymu. Lietuvoje vasarą prasidėjusi indekso augimo tendencija, kitaip nei daugumoje Europos Sąjungos šalių, tęsėsi ir rugsėjį. Nors spalį vartotojų pasitikėjimas mažėjo, rodiklis išliko reikšmingai aukštesnis už istorinį vidurkį. Todėl verslams svarbu per daug neatsipalaiduoti konkuruojant dėl aktyvių pirkėjų dėmesio“, – sako Ieva Medinytė, „Havas Group“ tyrimų projektų vadovė.
Pozityvesniam nusiteikimui padeda ir tai, kad 3 iš 4 apklaustųjų mano, kad jų finansinė padėtis yra ne prastesnė nei likusių Lietuvos gyventojų (54% mano, kad gyvena taip pat, 24% – geriau, 22% – prasčiau nei kiti).
Šaltojo sezono taupymo strategijos
Kaip ir kiekvienais metais, pereinant į šaltąjį periodą ir laukiant pirmųjų šildymo sąskaitų bei šventinio apsipirkimo maratono, pastebimas ir tam tikras nerimavimas dėl ateities. Remiantis tyrimo rezultatais, dėl savo finansų šaltuoju laikotarpiu ramiai jaučiasi 41% gyventojų, šiek tiek nerimauja 46%, o 13% nerimauja stipriai.
Tam, kad šaltuoju periodu pakaktų finansų, gyventojai visų pirma ketina mažinti ne pirmo būtinumo prekių pirkimą (46%), pramogų ir kelionių pirkimą (34%) ir atidėti stambesnius pirkinius (35%).
„Natūralu, kad vartotojų įpročių pasikeitimui įtakos turi sezoniškumas. Tyrimas rodo, kad žmonės per artimiausią pusmetį planuoja vienus įpročius keisti kitais ir dažniau apsiriboti veikla namų erdvėje“, – teigia I. Medinytė.
Pavyzdžiui, respondentai atsakė, kad dažniau maistą gamins namuose ir rečiau – valgys restoranuose, kavinėse (36%), užsisakinės (25%). Mokamas pramogas keis nemokamomis pramogomis namuose (26%), kino teatrą – namų kino, serialų platformų narystėmis (13%).
„Dalį gyventojų taupymas atves ir prie tvaresnių pasirinkimų. Siekiant sutaupyti, kas dešimtas gyventojas net ir šaltuoju laikotarpiu planuoja rečiau naudoti automobilį ir daugiau vaikščioti pėsčiomis, važinėti dviračiu. Kas ketvirtas planuoja rečiau pirkti naujus drabužius ir dažniau – dėvėtus“, – sako I. Medinytė.
Taip pat maždaug 1 iš 4 gyventojų teigia, kad šiais metais Kalėdoms planuoja skirti mažiau pinigų nei pernai. Lygindami su praėjusiais metais, 29% respondentų teigė kalėdinėms dovanoms ketinantys išleisti mažiau, o 23% mažiau pinigų skirti ruošiasi ir kalėdiniam stalui. Tokios nuostatos labiausiai būdingos ekonomiškai pažeidžiamoms gyventojų grupėms.
Šią kiekybinę apklausą „Havas Group Lithuania“ užsakymu internetu atliko „Norstat LT“ 2023 m. rugsėjo 17–spalio 1 d. Tyrimas reprezentuoja 18–65 m. amžiaus Lietuvos gyventojų nuomonę. Apklausoje dalyvavo 500 respondentų. Apklausos paklaida – iki 4,4%.