Pandemijos akivaizdoje Lietuvoje dominuoja fatalistai

Publikuota: 2020-10-24
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Kas bus, tas bus“, – toks gyventojų požiūris Lietuvoje yra dominuojantis koronaviruso kontekste, rodo ketvirtasis „Kantar“ atliktas „COVID-19 Barometras“.

Palyginti su pasauliniais rodikliais, mūsų šalyje gerokai daugiau fatalistų ir vyrauja ramesnis požiūris.

Pasaulyje dominuoja dvi grupės – fatalistų ir „Gerų piliečių“ (po 22%). Lietuvoje pastarųjų gerokai mažiau (16%), o fatalistų – kas trečias (34%).

„Fatalistų grupė mūsų šalyje vyraujanti, jiems būdingas noras išlaikyti sveiką protą ir neprarasti realybės jausmo. Fatalistai nėra abejingi ir neignoruoja to, kas vyksta, tačiau jie stengiasi atsijoti perteklinę viešą informaciją, saikingai laikosi sveikatos ir apsaugos priemonių, tačiau neperspaudžia bei nesijaučia labai susirūpinę dėl situacijos. Jiems visur svarbu balansas, tad nepatinka perteklinės taisyklės ir perdėta kontrolė“, – pranešime teigia Skaistė Varnienė „Kantar“ rinkos tyrimų vadovė.

nuotrauka::1nocrop

Pasak jos, šio segmento vyravimą Lietuvoje galėjo lemti ir tai, kad iš esmės mums pavyko sėkmingai suvaldyti pirmąjį epidemijos etapą, tačiau iš finansinės pusės buvo juntamas didelis nerimas, kaip suvaržymai paveiks jų pajamas.

„Ir iš ankstesnių tyrimų matėme, kad gyventojai dėl savo finansinės būklės nerimavo labiau nei dėl sveikatos. Taip pat jie nėra visiškai atsipalaidavę ar numojantys ranka į sveikatos priemones ar savisaugą, šį faktą iliustruoja ir skaičius, jog 46% apklaustųjų sako nebus pasiryžę grįžti prie įprasto gyvenimo ir įpročių net ir po pandemijos“, – sakė S.Varnienė.

Tyrimas rodo, kad tikrų nerimautojų Lietuvoje nėra daug – apie 8%. Daugiausia – ne vyresniųjų respondentų segmente, o tarp jaunimo. Nerimautojams būdinga ir tai, kad iš valdžios jie tikisi daugiau nei kitos grupės, mano, kad daroma nepakankamai ir jaučiasi išsigandę.

„Jaunimo nerimas gali būti susijęs ir su tuo, kad ši karta bene daugiausia laiko praleidžia socialiniuose tinkluose ir internete, tad nuolat yra informaciniame lauke, o tai, pasak psichologų, gali didinti įtampą ir nerimą. Vyresni gyventojai regis, turėtų būti labiausiai įsibaiminę, tačiau atvirkščiai – žiūri į epidemiją gana filosofiškai, saugosi ir laikosi taisyklių labiau nei kitos grupės, bet jiems dažniau būdingas mąstymas „kaip bus, taip bus“, – pastebi ekspertė.

nuotrauka::2

Kiek daugiau yra susikrimtusių svajotojų segmentui priskiriamų žmonių (dešimtadalis) – jie šiek tiek nuogąstauja dėl savo sveikatos ir finansų, tačiau tiki, kad viskas pagerės ir susitvarkys.

Atsiribojančių – beveik penktadalis

Antra ryškiausia elgesio grupė Lietuvoje – gyventojai, kuriems būdingas noras atsiriboti. Jie nemato priežasties, dėl ko kyla toks šurmulys ir jiems ne itin rūpi.

„Šiai grupei pagal elgesio strategijas priskiriama apie 18% mūsų šalies gyventojų, šiek tiek daugiau negu pasaulio vidurkis. Atsiribojimą taip pat galėjo lemti tai, kad informacijos apie viruso pavojų žiniasklaidoje buvo itin daug, pusmetį ši tema dominavo žiniasklaidoje, tačiau drastiško ligos protrūkio pavyko išvengti“, – mini S. Varnienė, komentuodama vasaros pabaigoje atliktą tyrimą.

Pasak jos, nuo pasaulinių tendencijų Lietuva skiriasi ir tuo, kad pas mus kone dvigubai mažiau gyventojų pagal savo elgesį patenka į „Gerų piliečių“ segmentą.

„Šiam segmentui būdinga kruopščiai laikytis visų sveikatos ir saugos priemonių. Taip pat jie tikisi, kad ir kiti jų laikysis.

Palaiko griežtą kontrolę ir įsitikinę, kad sveikatos apsaugos sistema susitvarkys su iššūkiais. Jiems būdinga stabili emocinė nuotaika, nejaučia didelio nerimo dėl pandemijos. Nors tokie gyventojai aktyviai seka naujausią informaciją apie COVID-19 ir naujus atvejus, tačiau nepanikuoja ir nejaučia dėl to didelio streso“, – pažymi S. Varnienė.

Ekspertės teigimu, naujausia „Kantar COVID-19 barometro“ banga skirta giliau pažinti žmonių jausmus ir elgesį. Šįkart ji atskleidžia skirtingus gyventojų segmentus, vadinamąsias gentis, pagal jų krizės įveikimo strategiją ir požiūrį.

„Segmentavimas padeda suprasti ne tik tai, kaip žmonės jaučiasi, bet ir kaip tai veikia jų vartojimo įpročius, kaip šiuo metu jie renkasi prekės ženklus, kokio požiūrio tikisi aptarnaujant klientus bei kokia turi būti prekės ženklo komunikacija“, – sakė S.Varnienė.

Turi kalbėti skirtingai

Baimė dėl koronaviruso verčia žmones riboti vartojimą, rodo „Kantar“ tyrimai.

„Kaip matėme, net ir pasibaigus pirmajam šalies karantinui, vartotojai liko gana atsargūs ir toli gražu nebuvo sugrįžę prie daugelio įprastų savo kasdienių veiklų. Matome, kad randasi toks vartotojų segmentas, kurie vietoje užsienio atostogų renkasi „namostogas“, tad galima pagalvoti, ką rinka jiems turi pasiūlyti – rudens, žiemos atostogoms, nekasdienėms namų pramogoms. Dalis atidėlioja rimtesnius gyvenimo sprendimus, pirkti didesnius pirkinius, kraustytis – tad gali būti geras momentas patarti, kaip įdarbinti šias lėšas, kokios galimybės apsidrausti nuo ligų ar nelaimių“, – pataria S. Varnienė.

Pasak jos, pagalbos kasdieniame gyvenime iš prekės ženklų elgesio tikisi net 4 iš 6 segmentų, įskaitant ir labiausiai išsigandusį „Tikrų nerimautojų“ segmentą.

nuotrauka::3nocrop

„Net ir tie vartotojai, kurie nejaučia didelio nerimo, tikisi sulaukti praktinės pagalbos iš savo prekės ženklų kasdieniame gyvenime. Tokios pagalbos pavyzdžiai galėtų būti inicijuotas projektas „Lietuvon su Lidl“, kai prekybos centras su partneriais parengė keliolika maršrutų po Lietuvą, arba „Barbora“ pirkėjams parengta informacija apie dėmesio vertas stovyklavietes mūsų šalyje, „Iki“ sumažintos apsaugos nuo koronaviruso priemonių kainos ir įrengti bekontakčiai dezinfektantai. Tai tik keli pavyzdžiai, kaip praktiškai pagelbėti vartotojams kasdienybėje“, – pastebi S. Varnienė.

„Kantar“ „COVID-19 Barometras“ atliekamas daugiau kaip 50 pasaulio šalių. Lietuvoje pastarasis tyrimo etapas buvo vykdytas š. m. rugpjūčio pabaigoje, reprezentatyvios apklausos būdu internetu buvo apklausti per 600 Lietuvos gyventojų.

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Vartotojai galės kolektyviai ginti savo teises visoje ES

Europos Parlamentas (EP) patvirtino naują teisės aktą, pagal kurį vartotojų grupėms bus leidžiama Europos...

Prekyba
2020.11.24
„Senukai“ pradėjo prekiauti maisto produktais ir internetu 

Statybos, remonto ir buities prekių parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“ nuo šiol ilgai negendančių maisto...

Prekyba
2020.11.24
Teismas: „Lidl“ prekės ženklas „Violla“ klaidinamai panašus į italų „La Vialla“  Premium

Vyną, alyvuogių aliejų, sūrius, įvairius konditerijos produktus gaminantis italų ūkis „La Vialla“ laimėjo...

Prekyba
2020.11.24
Prekybininkai nutraukia Latvijos konditerijos įmonės „Adugs“ produkcijos pirkimą  1

Prekybos tinklai „Iki“, „Rimi“, „Maxima“ stabdo Latvijoje veikiančios konditerijos įmonės „Adugs“ produkcijos...

Prekyba
2020.11.23
Vilniaus CUP atidaryta „Pigu.lt“ parduotuvė 1

E. parduotuvė „Pigu.lt“ prie savo plečiamo fizinių parduotuvių ir prekių atsiėmimo punktų tinklo pridėjo dar...

Prekyba
2020.11.23
„CityBee“ garsiai išleido ir pasitiko sugrįžusią darbuotoją 21

Prieš metus „CityBee“, pasitelkusi kampaniją su šūkiu „Pija, pasilik!“, bandė išlaikyti į „Google“ atstovybę...

Rinkodara
2020.11.23
Prekybos duomenys: sumažėjus kelionių keičiasi pardavimai prie sienos  Premium

Dėl pandemijos keičiasi netoli sienų su šalimis kaimynėmis gyvenančių lietuvių apsipirkimo įpročiai. Mėgę...

Prekyba
2020.11.23
Keliones po Lietuvą reklamuos „Mindshare Lietuva“

Žiniasklaidos planavimo agentūra „Mindshare Lietuva“ (bendrovė „Via Media“), atstovaujanti pasauliniam...

Paslaugos
2020.11.22
„Nielsen“: pandemija skaitmenizuoja lietuvių įpročius

Dėl pandemijos ir baimės susirgti Lietuvos gyventojai teigia, kad skaitmenizavo nemažai savo įpročių: nuo...

Prekyba
2020.11.22
„Burberry“ strategijoje – mažiau nuolaidų 

Nepaisant mažėjančių pardavimų, prabangos prekių ženklas „Burberry“ artimoje ateityje ketina taikyti mažiau...

Prekyba
2020.11.22
Slaptieji pirkėjai pliusą deda „Senukams“ ir „Depo“ Premium 3

Geriausią klientų aptarnavimo kartelę tarp statybos, remonto ir buities prekių tinklų antrus metus iš eilės...

Prekyba
2020.11.22
K. Meidė: lyderystė krizės metu yra lengvesnė nei štilyje Premium 1

Privalu operatyviai spręsti net ir mažas krizes, nes, nieko nedarant, tai gali atvesti į dar didesnę.

Prekyba
2020.11.20
„Lidl“ pradeda diegti savitarnos kasas  18

Plėtrą Lietuvoje tęsiantis prekybos tinklas „Lidl“ pradeda diegti savitarnos kasas. Pirmosios tokio tipo...

Prekyba
2020.11.20
Per antrąjį karantiną pirkėjai – racionalūs, o Kalėdų niekas neatšaukia Premium

Antrasis karantinas neatnešė didesnio pagyvėjimo mažmeniniams prekybos tinklams.

Prekyba
2020.11.19
„Moki veži“ pratęsė bendradarbiavimą su žiniasklaidos planavimo partneriais

Statybinių medžiagų, remonto, apdailos bei sodo ir buities prekių parduotuvių tinklas „Moki Veži“ pratęsė jau...

Rinkodara
2020.11.19
„Lidl Lietuva“ ketina statyti parduotuvę Kauno LEZ 

Vokietijos kapitalo prekybos tinklą valdanti bendrovė „Lidl Lietuva“ Kauno laisvojoje ekonominėje planuoja...

Prekyba
2020.11.19
Amerikiečių „fintech“ startuolis „Sezzle“ įkūrė įmonę Lietuvoje  Premium

Mineapolyje, Minesotos valstijoje, JAV, gimęs finansų startuolis „Sezzle“, regis, plėtrą Europoje svarsto...

Prekyba
2020.11.19
E. prekybos tarpininkų aukso amžius – augimą skaičiuoja kartais Premium

B2B didmeninės elektroninės prekybos startuolis ir vienas iš vadinamosios trikampės prekybos (angl.

Prekyba
2020.11.19
Saugius restoranus ir viešbučius žymės nauju prekės ženklu

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija pristatė naują prekinį ženklą „Safe and Clean“ („Saugu ir švaru“),...

Paslaugos
2020.11.18
G. Bandzevičius: sutrumpėjo horizontas ir atsirado daug taktinio planavimo  Premium

Giedrius Bandzevičius, UAB „Rimi Lietuva“ generalinis direktorius, interviu VŽ sako, kad dėl pandemijos...

Prekyba
2020.11.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus