2025-01-29 20:33

Mažmenos įmonių įsigijimų ir susijungimų finansų patarėjų reitingas 

„JP Morgan“ – prekybininkų finansų patarėjos karūna

VŽ koliažas.
VŽ koliažas.
Duomenų analitikos ir konsultacijų bendrovė „GlobalData“ surikiavo pernai labiausiai pasižymėjusius finansų konsultantus mažmeninės prekybos sektoriuje: TOP viršuje atsidūrė „JP Morgan“ ir „Performance Brokerage Services“.

Mažmeninės prekybos įmonių įsigijimų ir susijungimų (angl. mergers & acquisitions, M&A) finansų patarėjų reitinge – žinomų profesionalų vardai.

Remiantis „GlobalData“ sandorių duomenų analize, praėjusiais metais labiausiai išsiskyrė „JP Morgan“, teikusi konsultavimo paslaugas 8 sandoriuose, kurių bendra vertė siekė 8,83 mlrd. Eur. Tai 114,3% daugiau nei 2023 m., kai ši įmonė prisidėjo prie penkių sandorių, bendrai vertinamų 4,13 mlrd. Eur.

Tarp kitų finansų patarėjų, rikiuojamų pagal sandorių vertę, atsiduria „Morgan Stanley“, konsultavusi 6,43 mlrd. Eur vertės sandorių, „Solomon Partners“, prižiūrėjusi 6,24 mlrd. Eur vertės sandorius, ir „Bank of America“, teikęs paslaugas 5,95 mlrd. Eur vertės sandoriuose. Penktoje vietoje – „Centerview Partners“, konsultavusi 5,28 mlrd. Eur vertės sandorius.

Vertinant pagal apimtį, pirmauja „Performance Brokerage Services“, konsultavusi 14 mažmeninės prekybos sektoriaus įmonių įsigijimų ir susijungimų sandorių, toliau rikiuojasi „PwC“ (13), „Houlihan Lokey“ (13), „Rothschild & Co“ (12) ir „Bank of America“ (11).

Ryškesni šuoliai

„Bendra „JP Morgan“ konsultuotų sandorių vertė 2024 m., palyginti su ankstesniais metais, išaugo daugiau nei dvigubai“, – atkreipia dėmesį Aurojyoti Bose, „GlobalData“ vyriausiasis analitikas.

2023 m. pagal vertę buvusi penktoje vietoje, 2024 m. „JP Morgan“ pakilo į pirmą vietą. Žvelgiant į finansų patarėjų lentelę pagal sandorių vertę, „JP Morgan“ užėmė devintą vietą.

„Bendras „Performance Brokerage Services“ konsultuotų sandorių skaičius per metus išaugo ir ji, atsižvelgiant į bendrą jų vertę, iš ketvirtos pozicijos 2023 m. pakilo į pirmą 2024 m.“, – priduria A. Bose.

Sektorius atsigauna, bet lėtai

Darius Klimašauskas, finansų konsultacijų įmonės „Talisman“ direktorius, analizuodamas užsienio statistiką, reziumuoja, kad mažmeninės prekybos sektorius yra atsigaunantis, tačiau jame vyksta gana nedaug sandorių.

„Reikėtų pasitikslinti, kurie sandoriai pakliuvo į „GlobalData“ statistiką, – turbūt bus ne tik maisto mažmeninės prekybos, tačiau ir gerokai platesniu kampu klasifikuojami prekybos įmonių sandoriai“, – svarsto D. Klimašauskas.

Jo nuomone, į tyrėjų akiratį ir statistiką neabejotinai pateko ir su technologijų įmonėmis siejami sandoriai, pavyzdžiui, amerikiečių „Uber Eats“ sprendimas už beveik 1 mlrd. USD įsigyti Taivano „Foodpanda Taiwan Co.“

Darius Klimašauskas, konsultacinės bendrovės „Talismanan“ direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Darius Klimašauskas, konsultacinės bendrovės „Talisman“ direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Pašnekovo teigimu, apie didžiausią sandorį šiame sektoriuje išgirdome rugpjūčio viduryje, kai buvo paskelbta, kad šeimos valdomas saldainių gigantas „Mars Inc.“, labiausiai žinomas kaip šokoladinių batonėlių „Mars“ ir „Snickers“ gamintojas, perka „Kellanovą“, traškučių „Pringles“ gamintoją („Kellanova“ atsiskyrė nuo „WK Kellog“ 2023 m. spalį), už beveik 36 mlrd. USD. Kaip vasarą rašė VŽ, užbaigus sandorį, „Kellanova“ taps „Mars Snacking“ dalimi.

Žvelgdamas į konsultantų lentelę, D. Klimašauskas regi daug pažįstamų vardų – dominuoja konsultantai, kurie dirba įvairiuose sektoriuose, ne tik prekyboje.

„Išimtis būtų „Performance Brokerage Services“, kurie specializuojasi automobilių mažmenos franšizių subsektoriuje, bet matome, kad jie pernai net 14-a tokio tipo sandorių padėjo įvykdyti“, – komentuoja ekspertas.

„GlobalData“ detaliai neišskiria vertintų sandorių, tačiau VŽ, kalbintų ekspertų nuomone, galimai rengiant šį tyrimą buvo užfiksuota dalis sandorių, kurie skelbiami ČIA.  

Lietuvoje – ramu

Įsigijimų ir susijungimų požiūriu 2024 m. Lietuvoje buvo ypač tylūs, reziumuoja D. Klimašauskas.

„Išskirčiau nebent „Last Mile“ sandorį, kurio metu „Iki“ paskelbė išpirksianti likusius 33% ir tapsianti vienintele savininke“, – atkreipia dėmesį ekspertas.

„Matome, kad sektorius stabilizavosi, pagrindinių žaidėjų rinkos dalys iš esmės nekinta, ir visas augimas vykdomas plečiantis ir atidarant naujas parduotuves. Kaip ir konstatavo sektoriaus ekspertas VŽ straipsnyje gruodžio mėnesį, tokioje rinkoje tikėtis naujokų arba didelių pokyčių neverta, na, nebent žaidėjai norės susijungti, siekdami efektyvumo“, – dėsto D. Klimašauskas.

Tarp tikėtinų sandorių, kurie vyks jau šiais metais, – namų elektronikos prekybos tinklą „Topo centras“ valdančios „Topo grupės“ ketinimas įsigyti elektronikos ir buitinės technikos parduotuvę valdančios įmonės „GR Retail Lithuania“ 100% akcijų. „GR Retail Lithuania“ pagal franšizės sutartį su „Topo grupe“ valdo „Topo centro“ ir „Euronics“ parduotuvę Vilniaus prekybos centre „Akropolis“. Šiuo metu laukiama Konkurencijos tarybos leidimo vykdyti sandorį.

Lemia įvairios aplinkybės

Valdemaras Vaičekauskas, „Hortus Investment Banking“ valdybos pirmininkas, teigia, kad, 2022 m. prasidėjus karui Ukrainoje, buvo kelerių mėnesių sustingimo laikotarpis įsigijimų srityje, bet ilgainiui aktyvumas baigia sugrįžti į prieškarinį lygį.

Kalbant apie investuotojų elgesį, kiek pasikeitė tai, kad sprendimai yra ilgiau svarstomi ir atsargiau priimami, sako pašnekovas. Be to, anot jo, ilgalaikiai planai perkeliami į vėlesnį laikotarpį, kiek lūkuriuojama.  

Valdemaras Vaičekauskas, „Hortus Investment Banking“ direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Valdemaras Vaičekauskas, „Hortus Investment Banking“ direktorius. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Tikėkimės, kad, Amerikai turint naują prezidentą, visa geopolitinė ir ekonominė dinamika paspartės ir įkvėps rinkoms optimistinio augimo“, – sako V. Vaičekauskas.

Eksperto požiūriu, verslų pirkimas ir pardavimas vyksta nuolat, tai nesustojantis procesas, priklausantis nuo objektyvių priežasčių – verslininko amžiaus, vaikų nenoro perimti verslą, kitų asmeninių aplinkybių, susijusių su sveikata, skyrybomis, emigracija. 

Kartais apie pardavimą akcininkai pradeda svarstyti gavę pasiūlymą pirkti, o kartais tai skatina situacija rinkoje – spaudžia konkurentai, kyla akcininkų nesutarimai, atsiranda psichologinis nuovargis ir pradeda norėtis pokyčių. 

„Lietuvos verslininkai turi vis daugiau patirties, kaip valdyti sukauptą turtą, formuojasi tradicijos ir geroji praktika. Į verslo pardavimą ar pirkimą vis labiau žiūrima kaip į efektyvią priemonę. Įsigijimai padeda sparčiau auginti ir plėsti verslą, pardavimas leidžia realizuoti sukurto verslo vertę ir įgyvendinti išėjimo iš verslo strategiją“, – komentuoja V. Vaičekauskas.

Infogramos

[infogram id="42d9a166-7156-4b1d-8bb0-5d0eddbd53e9" prefix="rDK" format="interactive" title="Mažmenos įmonių įsigijimų ir susijungimų finansų patarėjų reitingas "]

 

52795
130817
52791