Įsigalioja įstatymų pakeitimai, aktualūs internete produktus ar paslaugas vartotojams siūlančiam verslui

Publikuota: 2022-05-10
Raminta Bučiūtė, advokatų kontoros „Glimstedt“ teisininkė, duomenų apsaugos ekspertė.
svg svg
Raminta Bučiūtė, advokatų kontoros „Glimstedt“ teisininkė, duomenų apsaugos ekspertė.
 

Nuo šių metų gegužės 28 d. įsigalioja Nesąžiningos komercinės veiklos įstatymo bei Civilinio kodekso pakeitimai, kurie aktualūs visiems internete produktus ar paslaugas vartotojams siūlantiems verslams. Šių įstatymų pakeitimai yra susiję su į Lietuvos teisę perkeliama vadinamąja „Omnibus“ direktyva, kuri dėl numatytų baudų dydžių kartais įvardinama kaip vartotojų teisių apsaugos Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR).

Apie kokius įstatymų pasikeitimus turėtų žinoti visi elektroninėje erdvėje prekes ar paslaugas vartotojams siūlantys verslininkai?

Paieškos rezultatų rodymas

Dažniausiai kiekvieno vartotojo patirtis elektroninėje erdvėje prasideda nuo produktų ar prekių paieškos. Pagal statistiką, vartotojai dažniausiai prekes ar paslaugas pasirenka iš pirmųjų paieškos rezultatų puslapių. Todėl bene kiekvienam prekes ar paslaugas internete siūlančiam verslui yra itin aktualu atsidurti paieškos rezultatų pirmuose puslapiuose.

Nesąžiningos komercinės veiklos įstatymo pakeitimai įpareigoja elektronines prekyvietes ar kainų palyginimo paslaugos teikėjus pateikti informaciją vartotojams apie pagrindinius parametrus, kurie nulemia vartotojams pateikiamą paieškos rezultatą. Paaiškinimas turi būti pateiktas tiesiogiai ar lengvai prieinamai bei aiškiai ir paprasta forma, kad vartotojas suprastų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Šis reikalavimas netaikomas prekiautojams, kurie vartotojams leidžia atlikti tik savo pačių siūlomų produktų paiešką, bei bendrai elektroninės parduotuvės ar prekyvietės sąsajai, t. y. bendram siūlomų prekių ar paslaugų išdėstymui.

Taip pat bus privaloma aiškiai pažymėti, jeigu už aukštesnę vietą paieškos rezultatuose buvo sumokėta, pavyzdžiui, jeigu prekiautojas vietą pirmuose paieškos rezultato puslapiuose perka kaip reklamą ar sutinka sumokėti papildomai (didesnį procentą) nuo kiekvieno sudaryto pardavimo, jeigu jo prekės ar paslaugos paieškos rezultatuose atsiranda aukščiau. Kitaip tariant, bet koks papildomas apmokėjimas už aukštesnę padėtį paieškos rezultatuose yra vertinamas kaip reklama ir turi būti atitinkamai pažymėtas.

Vartotojų atsiliepimai

Dažnai rinkdamiesi prekes ar paslaugas vartotojai priima sprendimus remdamiesi kitų vartotojų atsiliepimais. 2021 m. Europos Sąjungos vartotojų teisių apsaugos institucijos atliko internete paliekamų vartotojų atsiliepimų vertinimą pasirinktuose tinklalapiuose, jo metu nustatė, jog beveik dviejuose trečdaliuose iš vertintų tinklalapių palikti vartotojų komentarai kėlė abejonių dėl autentiškumo, pavyzdžiui, buvo labai seni.[1]

Nuo gegužės 28 d. interneto tinklalapiai, kurie vartotojams leidžia susipažinti su kitų vartotojų komentarais, turės pateikti informaciją, ar ir kaip jie užtikrina, kad skelbiami atsiliepimai yra gauti iš vartotojų, kurie iš tikrųjų naudojo arba įsigijo prekę ar paslaugą. Pavyzdžiui, leisti komentarus palikti tik registruotiems vartotojams, kurie tikrai įsigijo prekę ar užsisakė paslaugą.

Be to, yra atvejų, kai verslas sumoka ar kitaip skatina palikti teigiamus atsiliepimus (vertinimus) apie juos ar samdo įmones, kurios užsiima tokių atsiliepimų pateikimu. Pavyzdžiui, kai kuriose elektroninėse prekyvietėse vartotojų vertinimai bei jų skaičius būna svarbūs prekiautojų reitingui joje, tad prekiautojai yra linkę „pirkti“ teigiamus atsiliepimus. Tokie veiksmai yra vertinami kaip nesąžininga komercinė veikla, kuri yra draudžiama.

Taip pat pasitaiko atvejų, kai vartotojų paliekami atsiliepimai yra iškraipomi, pavyzdžiui, neigiamus atsiliepimus rodant kaip paskutinius ar paryškinant teigiamus atsiliepimus.

Taigi, draudžiama iškraipyti vartotojų atsiliepimus, juos „pirkti“ bei parduoti kitiems.

Informavimas apie individualizuotą kainą

Kartais vartotojams pagal jų paieškos rezultatus, žinomus pomėgius ir kitą jų profilio informaciją gali būti pasiūloma individualizuota kaina. Pavyzdžiui, vartotojui, kuris kelis kartus peržiūrėjo konkrečią suknelę ar informacijos apie ją ieškojo ir kitose elektroninėse parduotuvėse, konkreti suknelė gali būti pasiūlyta su tik jam pritaikyta kaina.

Vartotojai sutartyje privalo būti informuoti apie tai, kad jiems parduodamo produkto kaina buvo individualizuota taikant profilio informaciją (automatizuotą sprendimų priėmimą).

Svarbu, jog, norint sudarinėti konkretaus vartotojo profilį pagal jo pomėgius ir veiklą internete, reikia gauti vartotojo sutikimą dėl jo asmens duomenų tvarkymo profiliavimo tikslu. Kitu atveju bus pažeisti BDAR reikalavimai.

Didėja baudos už vartotojų teisių pažeidimus

Už nesąžiningos komercinės veiklos įstatymo pažeidimus baudos bus skaičiuojamos procentais. Baudos galės būti skiriamos iki 3 procentų nuo įmonės metinių pajamų, bet ne daugiau kaip 100 000 Eur. Už pakartotinį pažeidimą tais pačiais kalendoriniais metais – iki 6 procentų, bet ne daugiau kaip 200 000 Eur.

Po BDAR įsigaliojimo Lietuvoje gaunamų skundų skaičius dėl gyventojų asmens duomenų apsaugos per kelerius metus išaugo perpus, įdomu, ar vartotojų teisių BDAR taip pat paveiks gyventojus. Taigi, elektroninėje erdvėje veikiančiam verslui verta suklusti ir peržiūrėti savo verslo praktiką vartotojų atžvilgiu.

[1] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/lt/ip_22_394

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Prekyba“
Rašyti komentarą 0
„Senukai“ Kaune į įvažiuojamosios prekybos erdvę investavo 760.000 Eur

Baltijos šalyse veikiantis statybos, remonto ir buities prekių parduotuvių tinklas „Kesko Senukai“ investuoja...

Prekyba
11:40
„Stiprūs kartu“ pamokos: draudimai pernelyg lengvai apeinami Premium

Paramos iniciatyvai „Stiprūs kartu“ tenka ginti teises į savo prekės ženklą, nes Registrų centre neseniai...

Rinkodara
11:04
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
10:09
Abipusė meilė „eBay“: kaip 12.500 pardavėjų iš Lietuvos parduoda 147 mln. pirkėjų Premium 1

E. prekybos platformoje „eBay“ yra per 12.500 aktyvių pardavėjų iš Lietuvos, o kas 10 sekundžių iš jų...

Gazelė
09:01
„Iki“ padeda spręsti aktualiausias elektromobilių įkrovimo problemas Verslo tribūna 6

Vien šiemet šalia prekybos tinklo „Iki“ parduotuvių atsiras 40 elektromobilių įkrovimo stotelių, kuriose...

Prekyba
06:00
Prekybininkams ir tiekėjams – nauja darbų lavina: pokyčiai konkurencijos teisėje koreguos sutartis Premium

Europos Komisija (EK) patvirtino naujas taisykles, taikomas vertikaliesiems susitarimams, kurios pakeis...

Prekyba
05:45
Nuteisti be teismo: teisės ir komunikacijos iššūkiai karo padiktuotoje naujojoje realybėje Premium

Tiek teisininkams, tiek komunikacijos specialistams naujų iššūkių atneša šiandienė situacija – Lietuvoje...

Rinkodara
2022.05.16
„Kesko Senukai“ traukiasi iš verslo Baltarusijoje

Su Rusija visus verslo santykius karo pradžioje nutraukę „Kesko Senukai“ sustabdė veiklą Baltarusijoje ir...

Prekyba
2022.05.16
„McDonald‘s“ parduoda verslą Rusijoje

Greitojo maisto restoranų „McDonald‘s“ valdytoja pirmadienį pranešė siekianti parduoti savo verslą Rusijoje.

Prekyba
2022.05.16
Mažmeninė prekyba Kinijoje per metus susitraukė 11,1%

Kinijos nacionalinio statistikos biuro (NBS) pirmadienį paskelbti duomenys parodė, kad mažmeninės prekybos...

Prekyba
2022.05.16
Ko galima pasimokyti iš „Vinted“ duomenų apsaugos istorijos Premium

Lietuviško kapitalo naudotų drabužių mainų ir prekybos platformai „Vinted“ Lenkijos konkurencijos ir...

Prekyba
2022.05.16
Teisė ir komunikacija: kur riba tarp nuobodų ir klounų Premium

Nors sprendžiant komunikacijos klausimus, ypač krizinėse situacijose, teisininkams ir viešųjų ryšių...

Rinkodara
2022.05.15
Nepaisydama draudimo, Indija galės eksportuoti kviečių į šalis, kuriose trūksta maisto 2

Indija sekmadienį pareiškė, kad nepaisydama apribojimų, apie kuriuos paskelbė prieš dvi dienas, vyriausybės...

Pramonė
2022.05.15
„Peek&Cloppenburg“: augant lojalių klientų skaičiui, dairomės vietų naujoms parduotuvėms Premium

Vokietijos drabužių ir aksesuarų prekybos bendrovė „Peek&Cloppenburg“, pernai Lietuvoje pardavusi prekių už...

Prekyba
2022.05.14
Teismas pritaria, kad Gariūnų žemės nuomą galima nutraukti, turgavietės valdytojos ginklų nesudeda Premium 2

Dar vienas nepalankus teismo sprendimas valstybinės svarbos statuso netekusioms Vilniaus Gariūnų turgavietės...

Statyba ir NT
2022.05.14
„Zara“ Jungtinėje Karalystėje apmokestino internetu pirktų prekių grąžinimą 2

Greitosios mados milžinė „Zara“ tapo naujausiu drabužių mažmenininku Jungtinėje Karalystėje (JK)...

Verslo aplinka
2022.05.14
Dešimtys tūkstančių potencialių vartotojų: parduotuvėse daugėja slavakalbių Premium

Ekonomistų vertinimu, drabužių ir avalynės pardavėjai gali planuoti didesnes apyvartas ne tik dėl to, kad po...

Prekyba
2022.05.13
Baltarusiškas klonas „Bela-cola“ ruošiasi Rusijoje pakeisti „Coca-Colą“ Premium 1

Nuo vasario pabaigos Minsko gaiviųjų gėrimų gamykla 50% padidino gaiviųjų gėrimų tiekimą Rusijai ir tikisi...

Pramonė
2022.05.12
„Shell“ parduoda mažmeninės prekybos verslą Rusijoje „Lukoil“

Jungtinės Karalystės energetikos milžinė „Shell“ pasirašė susitarimą parduoti mažmeninės prekybos verslą...

Prekyba
2022.05.12
Vilniaus Rotušės valdytojas: trečias konkursas parodė, kad nuomininko teks ieškoti, kai stabilizuosis geopolitinė situacija Premium

261 kv. m patalpos Rotušės pastate, kuriame anksčiau veikė restoranas „Žuvinė“, jau daugiau kaip metus...

Prekyba
2022.05.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku