2019-11-06 19:08

Ieškos būdų piginti SkGD terminalo išlaikymą

Klaipėdos uostas. Dujovežis „Clean Ocean“ prie suskystintų gamtinių dujų importo terminalo „Independence“. Naglio Navako (VŽ) nuotr.
Klaipėdos uostas. Dujovežis „Clean Ocean“ prie suskystintų gamtinių dujų importo terminalo „Independence“. Naglio Navako (VŽ) nuotr.
Energetikos ministerija siūlo 2020 m. inicijuoti pokyčius dabartiniame Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD) terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo modelyje.

Suskystintų gamtinių dujų terminalo būtinojo kiekio tiekimo ir gamtinių dujų vartojimo pajėgumų nustatymo tvarkos aprašo pakeitimams ketvirtadienį pritarė Vyriausybė.

Vyriausybė taip pat pavedė Energetikos ministerijai ir Finansų ministerijai kartu su SkGD terminalo būtinojo kiekio paskirtuoju tiekėju „Ignitis“ iki 2020 metų sausio 31 d. pateikti pasiūlymus dėl SkGD terminalo būtinojo teikimo kaštų ženklaus sumažinimo.

Kol kas numatoma 1 metams pratęsti šiuo metu Vyriausybės nustatytą SkGD terminalo būtinąjį kiekį. Taip pat nustatoma, kad būtinasis kiekis liekančiam 2021–2024 metų pradinio SkGD terminalo eksploatavimo laikotarpiui bus patvirtintas 2020 m.

„Teigiamai vertiname šiuo metu vykstančius pokyčius Lietuvos dujų rinkoje. Šie rekordiniai į Klaipėdą atplukdytų SkGD krovinių metai bei 2021 metais pradėsianti veikti Lenkijos ir Lietuvos dujotiekių jungtis verčia iš naujo įvertinti esamą SkGD terminalo būtinosios veiklos užtikrinimo modelį, kuomet privaloma tvarka kas ketvirtį pristatomi 4 SkGD kroviniai per metus, reikalingi palaikyti reikiamą temperatūrą ir technologinius procesus SkGD terminale“, – pranešime cituojamas Žygimantas Vaičiūnas, energetikos ministras.

Planuojami pokyčiai susiję su Vyriausybės programos įgyvendinimo plane 2017 metais iškeltu uždaviniu mažinti SkGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo sąnaudas.

„Energetikos ministerija ir paskirtasis tiekėjas „Ignitis“ kiekvienais metais imasi priemonių dėl šių kaštų mažinimo, tačiau šiuose darbuose reikalingas didesnis pagreitis, aktyvesnis didžiųjų gamtinių dujų vartotojų įsitraukimas ir bendradarbiavimas siekiant mažiausiais kaštais ir ekonomiškiausiu būdu užtikrinti SGD terminalo būtinąją veiklą“, – pažymi ministras.

Paskutinį kartą būtinojo dujų kiekio tiekimo tvarka koreguota 2018 m. spalį. Tuomet pateiktais įstatymo pakeitimais, kuriuos vėliau priėmė Seimas, buvo panaikinta prievolė reguliuojamiems energijos gamintojams pirkti dujas iš paskirtojo tiekėjo. Užuot, bent 50 GW gamtinių dujų suvartojantys reguliuojami šilumos gamintojai bent 50% dujų turi įsigyti gamtinių dujų biržoje „GET Baltic“.

Kas yra būtinasis tiekimas

Būtinasis tiekimas – tai „Litgas“ (dabar – „Ignitis“ dalis) 2013 m. patikėta veikla. Bendrovė su „Equinor“ (buv. „Statoil“) yra pasirašiusi 10 m. trukmės dujų tiekimo sutartį. Pagal ją bendrovė perka 4 suskystintų gamtinių dujų krovinius per metus. Jie į Klaipėdą gali būti atgabenami kas ketvirtį.

Mažiausiai tiek dujų turi būti išdujinama FSRU technologijos („Independence“ tipo) dujų importo terminale, kad jo dujų talpos neatšiltų ir terminalas būtų nuolat pasiruošęs priimti iki -163 laipsnių Celsijaus atšaldytų gamtinių dujų krovinius. Kitaip tariant, kad terminalas būtų pasiruošęs tiekti dujas, jei netikėtai sutriktų dujų tiekimas vamzdynu iš Rusijos. Šios paslaugos terminalui nereikia, jei bent toks dujų kiekis terminale yra išdujinamas komerciniais pagrindais.

Tai buvo vienintelės dujos, į SkGD terminalą patekusios 2015-aisiais, pirmaisiais terminalo veiklos metais. Padėtis pradėjo keistis nuo 2016-ųjų, kai pasibaigė didžiųjų dujų importuotojų sutartys su „Gazprom“ ir SkGD importo ėmėsi tuometinis „Lietuvos dujų tiekimas“ (dabar – „Ignitis“ dalis) ir „Achema“.

[infogram id="785a6aa6-aba6-447b-91ee-b8fac465b7d7" prefix="fhH" format="interactive" title="Energetika: SkGD temrinalo apkrovimas"]

52795
130817
52791