2023-08-18 10:53

Šokolado gamintojams šoktelėjusios kakavos kainos žada sunkius laikus

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Šokolado gamintojai, tokie kaip „Hershey“ ir „Mondelez“, ateinančiais metais susidurs su sunkesnėmis prekybos sąlygomis, nes bandys perkelti sparčiai augančias kakavos kainas vartotojams, kurie taupo pinigus.

Pastaruosius kelerius metus pramonė gavo didelį pelną, nes šokolado paklausa, nepaisant padidėjusių kainų, išliko stabili, tačiau ši tendencija gali nutrūkti, nes kakavos kainos aukštesnės nei kada nors per 46 metus, o cukraus kainos yra beveik didžiausios per daugiau nei dešimtmetį, rašo „Reuters“. 

Rinkos tyrėjų „Nielsen“ „Reuters“ užsakymu gauti duomenys rodo, kad vartotojai Europoje ir Šiaurės Amerikoje per pastaruosius dvejus metus pajautė kainų augimą maždaug 20% ir pradeda mažinti perkamo šokolado kiekį.

Praėjusį mėnesį Dirkas Van de Putas, „Mondelez“ generalinis direktorius, teigė, kad vartotojai „daugiau perka, tikėdamiesi rasti geresnių pasiūlymų“. Visgi „Mondelez“ tikisi, kad kakavos ir cukraus infliacija tęsis. Reaguodama į tai, bendrovė teigė, kad ji užtikrina, jog yra apsidraudusi ir toliau didina našumą.

„Konkrečiai cukraus ir kakavos brangimas yra reikšmingas. Mes kalbame apie greičiausiai 30 ir daugiau procentų (padidėjimą), jei pažvelgtume į pastaruosius 12 mėnesių, ar net daugiau, ypač kalbant apie kakavą“, – sakė „Mondelez“ finansų direktorius Luca Zaramella. 

Tačiau po daugiau nei dvejus metus trukusio kainų didinimo, analitikai teigė, kad mažmenininkai priešinasi, todėl kyla kova, tai kenkia šokolado gamintojų maržoms ir pelningumui.

Dėl vieno tokio mūšio „Mondelez“ anksčiau išėmė „Cadbury“ ir „Milka“ batonėlius iš Belgijos prekybos centrų tinklo „Colruyt“ lentynų, nes nesusitarė dėl kainų.

„Nežinau, ar viskas bus taip aišku, kad jie galės nustatyti kainas, kur tik nori“, – sakė Patrickas Folanas, „Barclays“ analitikas.

Šokolado gamintojai pasikliauja tradiciniu savo produktų atsparumu kainų didėjimui. Praėjusį mėnesį „Mondelez“ padidino metinių pajamų augimo prognozes, o „Hershey“ padidino pelno prognozę.

Tačiau „Mondelez“ šokolado pardavimų apimties augimas šiais metais labai sumažėjo – nuo 14,8% per 4 savaites iki 3,2% per kitas 4 savaites, palyginti su ankstesniais metais.

Duomenys parodė, kad „Hershey“ pardavimų apimtys šiuo laikotarpiu taip pat vis labiau mažėjo, nes bendrovė didino kainas.

„Matome, kad vartotojai pradeda reaguoti labiau nei anksčiau, todėl būčiau labai atsargus didindamas kainas“, – sakė JAV įsikūrusios rinkos tyrimų bendrovės IRI saldumynų ekspertas Danas Sadleris.

Didžiausia pasaulyje šokolado gamintoja „Barry Callebaut“, tiekianti šokoladą daugeliui pagrindinių prekės ženklų, įskaitant „Nestle“, šiais metais nesitiki pardavimo apimčių augimo. Praėjusį mėnesį ji pranešė, kad per devynis mėnesius pardavimų apimtys sumažėjo 2,7%.

Tuo tarpu pigesnis „privačių prekės ženklų“ šokoladas ir toliau užima vis didesnę rinkos dalį.

Nepaisant beveik dviženklio kainų kilimo, JAV privačių šokolado gamintojų pardavimo apimtys per metus iki birželio vidurio išaugo beveik 9%.

Pensilvanijoje įsikūrusi bendrovė „Hershey“ tikisi, kad, sumažinus kainų didinimo tempą, jos pardavimų apimtys pakeis dabartinę mažėjimo tendenciją. Ji planuoja remtis automatizavimu, kad sumažintų gamybos sąnaudas.

Didžiausi kakavos gamintojai, Dramblio Kaulo Krantas ir Gana, pastaruosius dvejus metus susiduria su sausra, liūčių pertekliumi ir ligomis. Šiose šalyse pagaminama du trečdaliai pasaulio kakavos, o pareigūnai stengiasi padėti ūkininkams susidoroti su klimato sąlygomis. Taigi, kakavos kainų didėjimą lemia klimato pokyčiai.




 

52795
130817
52791