Šiandien draustis paprasta. O kaip bus po 20 metų?
Gilinantis į draudimo subtilybes lengva susipainioti, tačiau bendradarbiaudami su Kopenhagos ateities studijų institutu (angl. Copenhagen Institute for Future Studies) ir remdamiesi savo kasdiene patirtimi kuriant ir pritaikant IT sistemas draudimo kompanijoms, galime pasidalinti įžvalgomis, kaip ši rinka kis laikui bėgant bei įsisavinant vis pažangesnes technologijas.
Nors draudimas ateityje keisis ir taps modernesnis, žinome, kad išnaudojame toli gražu ne visas jau šiandien prieinamas technologines galimybes. Pavyzdžiui, atsitikus draudiminiam įvykiui ir pranešus apie tai draudimo kompanijai, žalos vertinimas ir sprendimas dėl išmokėjimo gali trukti vos kelias sekundes. Tai gali būti pasiekta panaudojant modernias IT sistemas, o procese nebeliekant žmogiškojo faktoriaus. Ateityje žalų reguliavimas vyks greičiau ir tai suteiks geresnę patirtį vartotojams. Draudimo sferoje taip pat pradėti taikyti RPA (angl. robotic process automation) sprendimai. Jie ypač pasitarnauja, kai reikia automatizuoti pasikartojančius žmonių atliekamus veiksmus, pavyzdžiui, dirbant su keliomis sistemomis ar skirtingais duomenų šaltiniais. Automatizavus tokį procesą, sutaupomas laikas ir išvengiama galimų žmogiškų klaidų.
Visai artima ateitis priklauso skaitmeniniam vaizdui. Jau greitai draudikai pilnai išnaudos įvairius mobiliuosius įrenginius ar dronus tam, kad jais per nuotolį atkurtų apdraustų objektų skaitmeninį vaizdą. Tokiu būdu bus galima sutaupyti kelionės laiką bei sumažinti draudimo paslaugų kainą. Telematikos ir duomenų perdavimo sprendimai jau pradėti taikyti draudimo rinkoje, tačiau prireiks dar kelių metų, kol jie plačiau paplis. Realus telematikos panaudojimo pavyzdys – automobiliai. Telematikos priemonių naudojimas leidžia draudikams gauti informaciją apie tai, kaip vairuojamas automobilis. Pavyzdžiui, telematikos dėka tampa prieinama informacija apie automobilio lokaciją, nuvažiuotą atstumą, įsibėgėjimo ir stabdymo ypatumus, žiūrėjimo į telefono ekraną laikas ir kt. Turėdami tokią informaciją, draudikai gali lengviau įvertinti riziką ir pritaikyti tinkamus draudimo pasiūlymus pagal individualų žmogaus vairavimo bei automobilio eksploatavimo stilių.
Nors dronai yra plačiai naudojami ir dabar, numatome, kad ateinančių 4-5 metų bėgyje draudikai išnaudos jų potencialą ženkliai labiau. Pavyzdžiui, atskraidinus droną su integruotu sensoriumi ir vaizdo technologijomis į vietą, kurią draudikams reikės įvertinti, visą darbą bus galima padaryti per nuotolį ir dar tiksliau nei gyvai esant vietoje. Šiais dronais bus galima itin tiksliai įvertinti pastatams padarytą žalą ar nustatyti jų vertę. Draudikai galės palengvinti gyvenimą ir išmanių laikrodžių mėgėjams. Stebimas nemažas šių prietaisų paklausos augimas, tačiau kol kas efektyviai dirbti galime dar ne su visa informacija, kurią tokie laikrodžiai teikia apie žmogų. Šiandien jais matuojame širdies ritmą, laiką, miego valandų skaičių, o jau netolimoje ateityje draudikai galės teikti pasiūlymus pagal išmaniųjų laikrodžių nustatytą žmogaus savijautą ar sveikatos būklę.
Išmaniųjų namų vajus įsibėgėja: jau kurį laiką Lietuvoje galima įsigyti telefonu valdomus šaldytuvus, kavos aparatus, skalbimo mašinas ir kitus buities prietaisus. Netolimoje ateityje draudikai jau galės gauti realius duomenis apie tai, kaip žmonės šiuose namuose gyvena, kokie jų įpročiai, kaip dažnai naudojasi įvairiais prietaisais ir pan. Tai leis pateikti tikslesnius draudimo pasiūlymus – iki šiol draudikai žinodavo tik pastatų ar žmonių naudojamų prietaisų duomenis, bet ne tai, kaip jais naudojamasi. Turint daugiau duomenų sustiprės ir dirbtinio intelekto vaidmuo draudime: žmonėms bus patariama, kaip apsisaugoti nuo galimų pavojų, sudaroma galimybė geriau įvertinti riziką, o ir bendraujant su draudikais dažniau teks susidurti su dirbtiniu intelektu, kuris greičiau ir tiksliau pateiks atsakymus į rūpimus klausimus.
Genomika, genetikos sritis, tirianti genus, jų sandarą, funkciją ir raišką, šiuo metu yra sparčiai tobulėjanti mokslo šaka. Ateityje jos pasiekimus bus galima panaudoti įvairiose srityse, pavyzdžiui, gyvybės draudime: nustačius, kokios ligos žmogui potencialiai gresia ar kokioms ligoms jis mažiau atsparus, bus galima ne tik tiksliau įvertinti susirgimo riziką, bet ir pasirūpinti papildomomis prevencinėmis priemonėmis. Maždaug tuo metu gali visiškai pasikeisti ir vairuotojų gyvenimas. Vis labiau augant autonominių automobilių populiarumui, dėl eismo įvykių patys vairuotojai beveik nebus atsakingi, todėl labiausiai draudimu turės rūpintis automobilių gamintojai.
Tolimiausia tendencija yra virtuali bei papildyta realybės. Abi technologijos taip pat egzistuoja jau kurį laiką, tačiau užtruks, kol skirtingi verslai jas įsisavins bei prie jų prisitaikys. Ateityje bet kokia reali pasaulio dalis bus visiškai atkartota virtualios ar papildytos realybės dėka. Tai leis nebūnant įvykio vietoje ar nematant draudžiamo žmogaus visiškai atkurti jo atvaizdą ir įvertinti situaciją taip, tarsi viskas vyktų gyvai. Visa tai lems ženkliai mažesnius draudimo įkainius vartotojams. Nors draudimo rinka sparčiai modernėja ir siūlo vis daugiau intuityvumo bei patogumo, ateityje to galime tikėtis dar daugiau: viskas tik paprastės ir vartotojams reikės vis mažiau pastangų gaunant kokybiškas draudimo paslaugas.
Komentaro autorius - Dominykas Čeledinas yra IT sistemas draudimo kompanijoms kuriančios bei tiekiančios bendrovės „Tia Technology“ vadovas Lietuvai