Teisės technologijos keičia požiūrį į teisines paslaugas ir jų prieinamumą

Publikuota: 2020-05-20
Mykolo Romerio universiteto LegalTech centro vadovas prof. dr. Paulius Pakutinskas.
svg svg
Mykolo Romerio universiteto LegalTech centro vadovas prof. dr. Paulius Pakutinskas.

Technologijoms užvaldant įvairias veiklos sritis, inovacijos neaplenkia ir itin konservatyvia laikomos teisės. Anot Mykolo Romerio universiteto LegalTech centro vadovo prof. dr. Pauliaus Pakutinsko, teisės technologijos – ateitis, kuri jau atėjo, ir tik nuo mūsų priklauso, kiek įstengsime jomis pasinaudoti bei vystyti, siekiant palengvinti teisinę veiklą ir padidinti teisininkų konkurencingumą. Pasak jo, pandemija dar kartą įrodė, kokia svarbi šiandien e. erdvė, o dėl didėjančio technologijų dominavimo tvyrančios baimės tik užkerta kelią neišvengiamai pažangai, skirtai ne pakeisti teisininkus įrenginiais, bet padėti jiems dirbti dar efektyviau. Taigi natūraliai kyla klausimas – kokia teisinės veiklos ateitis naujųjų technologijų amžiuje?

Remiantis automatizuoto teisinių sutarčių peržiūros sprendimo kūrėjų „LawGeex“ tyrimo duomenimis, „LawGeex“ dirbtiniu intelektu paremta priemonė, apmokyta naudojantis mašininio ir giliojo mokymo metodais, aplenkė teisininkus greičiu ir tikslumu analizuojant kasdienes verslo sutartis: 20 tyrime dalyvavusių patyrusių JAV teisininkų tikslumo rodiklis siekė 85 proc., DI sprendimo – 94 proc., „LawGeex“ įrankis 5 konfidencialumo susitarimus peržiūrėjo per 26 sekundes, teisininkai su ta pačia užduotimi susitvarkė per vidutiniškai 92 minutes. Ir tai tik vienas iš daugelio sparčiai tobulėjančių LegalTech pavyzdžių pasaulyje.

Lietuva jau pažengusi

MRU LegalTech vadovo P. Pakutinsko teigimu, šiandien technologinių įrankių teisinėje veikloje išties nemažai – prie jų priskirti galime tiek įvairaus sudėtingumo duomenų analizės įrankius, padedančius greitai apdoroti milžiniškus kiekius dokumentų ar kitų duomenų, tiek kiekvienam vartotojui prieinamas internetines norminių aktų bazes.

„Teisės technologijos nėra nauja kryptis, jos vystomos įvairiuose pasaulio universitetuose, produktus kuria ir privatus verslas – nuo startuolių iki milžiniškų korporacijų. Visa tai vyksta ne be priežasties, o todėl, kad tai didelį potencialą turinti rinka. Nors šiuo metu jau yra nemažai išvystytų nacionalinių bei tarptautinių produktų, kurie įgalina teisininkus dirbti daug efektyviau bei sumažinant klaidų tikimybę, naujos idėjos ir iniciatyvos, kurių ypač imasi startuoliai ar net studentai, gali išaugti į perspektyvius projektus. Lietuva šiuo atžvilgiu yra pakankamai pažengusi turima infrastruktūra, puikiomis asmenų identifikavimo priemonėmis, duomenų bazėmis, išvystyta e. teismų sistema ir kitais sprendimais. Vis tik tobulėjimui ribų nėra, todėl kasdienėje veikloje diegiami naujų technologijų (dirbtinio intelekto, blokų grandinių (angl. blockchain) ir kt.) sprendimai“, – dėsto jis.

Technologijos, anot pašnekovo, ypač aktualios ir siekiant padidinti teisinių paslaugų prieinamumą visuomenei – pirkdami prekes, nuomodamiesi būstą, darbo ir asmeniniuose santykiuose mes nuolat priimame teisinius sprendimus, todėl savalaikė pagalba kiekvienam mūsų – ypač vertinga.

„Kasdien priimame daugybę teisinių sprendimų arba atsiduriame situacijose, kuriose būtų palanku žinoti, kaip teisingai elgtis, tačiau kreiptis į teisininką ar advokatą dėl laiko, kaštų ir kitų priežasčių vengiame, taip kartais padarydami nedovanotinų klaidų. Todėl rinkoje jau yra tokių produktų, kurie leidžia pasinaudoti teisinėmis paslaugomis čia ir dabar – pavyzdžiui, per aplikaciją telefone, kuri pokalbių roboto pagalba pateikia atsakymus į asmens užduodamus klausimus“, – sako jis.

Kas toliau?

P. Pakutinskas pasakoja, kad yra patikimų tyrimų, rodančių, kad 20-40 proc. teisinės veiklos galima automatizuoti, todėl dažnai pasigirsta spekuliacijų ir jas lydinčiu baimių, kad teisininkus pakeis dirbtiniu intelektu paremti sprendimai – virtualūs teismai, notarai, teisėjai ir kt. Vis tik pabrėžtina, kad technologijos skirtos palengvinti, ne visiškai pakeisti teisininkų darbą – jautrūs ir sudėtingi klausimai dar ilgai reikalaus žmogaus kompetencijų.

„Kartais mes visai nepagrįstai baiminamės pažangos, kuri vis labiau progresuojančiame technologijų pasaulyje yra neišvengiama. Manau, kad paprasčiausiai reikia įvertinti technologijų teikiamas galimybes ir jomis pasinaudoti dabar, o ne pavėluotai ir taip palengvinti sau naštą – palikti rutininius darbus technologiniams sprendimams, o patiems atsigręžti į tuos, kuriems reikia daugiau žmogiškojo indėlio“, – pažymi jis.

Daugeliu atvejų greitis ir tikslumas, pasak P. Pakutinsko, šiandien yra technologijų pusėje ir į tai vertėtų žvelgti kaip į naują galimybę. Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad pats žodis „LegalTech“ rodo teisės ir technologijų sinergiją – pirmasis žodžių samplaikos dėmuo nusako, kieno problemas sprendžia antrasis, taigi LegalTech centras tam ir buvo įkurtas – lygiagrečiai sekti pasauline pažanga ir technologijų pagalba spręsti teisinės veiklos problemas, dalintis žiniomis su siekiančiais modernumo būsimais ir esamais teisininkais, norinčiais padidinti savo darbo kokybę ir konkurencingumą.

MRU LegalTech centras – 2018 m. įkurtas Mykolo Romerio Teisės mokyklos vidinis padalinys, kurio tikslas – suburti teisės technologijų entuziastus universitete ir už jo ribų bei orientuotis į teisininkų galimybių ribas plečiančią veiklą ir studijas. Šiuo metu centras bendradarbiauja su inovatyviomis kompanijomis, įskaitant startuolius, bei ieško naujų Lietuvos ir tarptautinių partnerių. Nuo rudens MRU Teisės mokykla pradės naujai akredituotą LEGALTECH LL.M. programą, o jau šį rudenį LegalTech centras pakvies ir į kasmetinę tarptautinę LegalTech konferenciją.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Teisės technologijos keičia požiūrį į teisines paslaugas ir jų prieinamumą Verslo tribūna

Technologijoms užvaldant įvairias veiklos sritis, inovacijos neaplenkia ir itin konservatyvia laikomos...

Universiteto reputacijos tyrimas – retas reiškinys: MRU vienas pirmųjų ėmėsi iniciatyvos Verslo tribūna 4

Organizacijos reputacija vartotojams asocijuojasi su teikiamų paslaugų kokybe, prestižu. Reputacija lemia, ar...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus