Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
2025-03-25 05:45

Lenkijos pavyzdys: vien tarnautojo skambiu pavadinimu „ombudsmenas“ nepakaks

Dagmara Rybicka, Lenkijos SVV ombudsmeno biuro atstovė spaudai. Organizacijos nuotr.
Dagmara Rybicka, Lenkijos SVV ombudsmeno biuro atstovė spaudai. Organizacijos nuotr.
Kuriant Lenkijos smulkaus ir vidutinio verslo (SVV) ombudsmeno tarnybą, pasak jos atstovo, vienas svarbiausių iššūkių buvo suteikti ombudsmenui tinkamus teisinius įgaliojimus atstovauti SVV interesams. Lietuvoje SVV ombudsmenu paskirtas Seimo kontrolierius turės verslo interesams atstovauti rekomendacijomis bei savo autoritetu.

Kaip VŽ rašė, ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas Vyriausybei pateikė svarstyti įstatymo projektą, kuriuo siūloma steigti SVV ombudsmeno institutą.

Pagal Vyriausybei svarstyti pateiktą projektą, SVV ombudsmeno funkcijas siūloma įgyvendinti paskiriant trečiąjį Seimo kontrolierių. Anot L. Savicko, taip nuspręsta siekiant suteikti institutui daugiau politinio svorio, nes dabar verslui atstovaujančios institucijos negeba to padaryti dėl turimų per mažų įgaliojimų. 

Tiesa, naujasis Seimo kontrolierius, kaip ir jo kolegos, ginčus spręs rekomendacijomis. Papildoma funkcija – skirtingai nei dabartiniai Seimo kontrolieriai, ombudsmenas galės teikti siūlymus dėl teisės aktų pakeitimų. 

Apie SVV ombudsmeno tarnybos poreikį kalbama jau daugiau nei 10 metų, idėja pateikiama kiekvienos valdžios valdymo metu, tačiau iki šiol apsiribota tik kalbomis.

Kaip pavyzdį, pagal kurį steigiamas SVV ombudsmeno institutas, L. Savickas nurodė Lenkijoje jau 7 metus veikiančią SVV ombudsmeno tarnybą.

Šioje šalyje SVV ombudsmeno biuras veikia kaip visiškai atskira tarnyba su savo padaliniais kituose didžiuosiuose Lenkijos miestuose. 

Svarbiausia – suteikti įgaliojimus

Kaip VŽ pasakojo Dagmara Rybicka, Lenkijos SVV ombudsmeno biuro atstovė spaudai, vienas svarbiausių iššūkių kuriant tarnybą – suteikti ombudsmenui tinkamus teisinius įgaliojimus atstovauti SVV interesams.

Kartu su Lenkijos SVV ombudsmeno tarnybos įsteigimo įstatymu kaimyninėje šalyje įsigaliojo ir verslo konstitucija – penkių įstatymų paketas, kuriuo iš esmės apibrėžiami principai, kaip sprendžiami ginčai tarp valstybės ir verslo.

Remiantis šia konstitucija, verslui leidžiama viskas, ko labai aiškiai nedraudžia įstatymas, esant painiai situacijai ginčas sprendžiamas verslo naudai, įstatymai gali būti priimami tik po jų poveikio verslui įvertinimo bei kitos nuostatos, apsaugančios verslą nuo galimo piktnaudžiavimo biurokratija. 

Šioje konstitucijoje suteikiami ir privalomai vykdytini įgaliojimai Ombudsmeno tarnybai. Pavyzdžiui, tarnybai pareikalavus įvertinti kurio nors teisės akto poveikį verslui, tai yra prievolė institucijai, o ne rekomendacija, kaip bus Lietuvoje. 

Erika Leonaitė, Seimo kontrolierė, VŽ pripažino, kad jos atstovaujamos įstaigos rekomendacijas dalis institucijų tiesiog ignoruoja.

„Kad ombudsmenas galėtų veiksmingai veikti SVV vardu, jis turi turėti aiškius teisinius įgaliojimus ir būti nepriklausomas nuo politinės ir biurokratinės įtakos“, – sako D. Rybicka.

Taip pat kuriant Lenkijos SVV ombudsmeno tarnybą daug dėmesio skirta verslo informavimui apie jos veiklą ir įgaliojimus, tarpinstitucinį bendradarbiavimą su kitomis viešojo administravimo ir reguliavimo įstaigomis.

Pasak atstovės, labai svarbus ir bendradarbiavimas su verslo organizacijomis: reguliarios konsultacijos, informavimo programos ir partnerystė. 

Supaprastino konkursų sąlygas

Kaip pasakojo D. Rybicka, į SVV ombudsmeno tarnybą verslas dažniausiai kreipiasi dėl per didelės reguliavimo naštos, vėluojančių mokėjimų, perteklinių verslo teisės nuostatų, nesąžiningos konkurencijos, sunkumų pasinaudojant valstybės parama, negaunant licencijų ar leidimų.

Paprašyta įvardinti sėkmės istorijas, D. Rybicka išskiria kelias sritis. Viena svarbesnių – viešųjų pirkimų teisinės bazės sureguliavimas, atsisakant per griežtų kvalifikacinių reikalavimų, kurie neleisdavo mažoms įmonėms dalyvauti viešuosiuose konkursuose. 

Taip pat buvo išspręsta vėluojančių valstybinių įstaigų atsiskaitymo problema, supaprastinta mokesčių ir ataskaitų SVV rengimo tvarka – tai leido sumažinti apskaitos sąnaudas, supaprastintos ES paramos gavimo sąlygos.

Ombudsmenui įsikišus, buvo supaprastinta valstybės paramos per COVID-19 pandemiją skyrimo tvarka, nes dėl dviprasmiškų taisyklių dalis įmonių jos gauti negalėjo.

„Pasinaudodamas savo įgaliojimais, SVV ombudsmenas Lenkijoje įrodė esąs svarbi institucija, ginanti mažųjų įmonių teises ir skatinanti verslininkams palankesnę reguliavimo aplinką. Lietuvos iniciatyva įsteigti panašią instituciją yra pagirtinas žingsnis stiprinant SVV sektorių su sąlyga, kad šiai institucijai bus suteikti pakankami įgaliojimai, nepriklausomumas ir ištekliai, kad ji galėtų veiksmingai vykdyti savo misiją“, – sako D. Rybicka.

Agnieszka Maria Majewska, Lenkijos SVV ombudsmenė. Organizacijos nuotr. 

Šiuo metu Lenkijos SVV ombudsmeno pareigas eina pernai į jas paskirta Agnieszka Maria Majewska, turinti administravimo bei teisės magistrų laipsnius bei baigusi podiplomines mokesčių konsultavimo studijas.

Anksčiau ji dirbo Gdansko apygardos teisme, Gdansko vaivadijos administraciniame teisme, ėjo Gdansko SVV ombudsmeno regioninio atstovo pareigas, WSB Merito universitete dėsto administracinį procesą. 

52795
130817
52791