„Waymetry“ sukūrė sprendimų transporto bendrovėms: kaip valdyti iššūkius ir didinti pelningumą

Kodėl logistikoje aktuali kokybiška kainodara? Ne paslaptis, kad šio sektoriaus viena iš problemų – sąlyginai žema marža. Tipinė mažos ar vidutinės transporto bendrovės grynoji marža dažniausiai sudaro 3–5%, o tik apie 25% rinkos dirba su 8% ar didesniu pelningumu. Įvertinus sektoriaus kompleksiškumą, tikslingą maršrutų planavimą, atgalinius krovinius, kuro kainų svyravimus ir kitus veiksnius, logistika tampa viena kompleksiškiausių verslo sričių. O klaidos kaina čia itin didelė. Pvz., pasirašius ilgalaikį kontraktą ir neįvertinus papildomų kaštų (temperatūros, antro vairuotojo, papildomų tuščių kilometrų, priekabos plovimo ir kt.), įmonė rizikuoja patirti šimtatūkstantinius nuostolius.
Su „Excel“ toli nenuvažiuosi
Vilkiko darbo dienos prastova vidutiniškai kainuoja 200–300 Eur (su fiksuotais kaštais ir vairuotojo atlyginimu). Kai vidutinis frachtas rinkoje yra apie 1.550 Eur, 300 Eur sudaro 20%, todėl išsvajota marža ne tik dingsta, bet reisas faktiškai neša nuostolį. Tačiau paradoksalu, bet logistikoje mažiausiai diskutuojama ir mažiausiai skaitmenizuota sritis yra kainodara bei jos valdymas.
Rinkos tyrimas („Fraunhofer IML“, 2024 m.) rodo, kad 70% logistikos įmonių vis dar aktyviai naudoja „Excel“ visiems kainodaros klausimams spręsti.
„Atlikime paprastą matematinį pratimą ir pabandykime įsivaizduoti, kaip mums sektųsi valdyti vidutinio dydžio įmonę su „Excel“ programa. Kalbame apie ilgalaikius kontraktus, kurių pagalba sieksime užkrauti savo autoparką darbu ir uždirbti pelno“, – siūlo Egidijus Paulauskas, „Waymetry“ operacijų vadovas.
Anot jo, turėdami 200 vilkikų, iš kurių kiekvienas per savaitę vidutiniškai gali pristatyti 2,2–2,3 krovinio, per metus (52 savaitės) gauname 23.920 krovinių. Kad užtikrintume veiksmingą veiklą, reikia, jog kroviniai būtų kryptingi, t. y. turėtume krovinį pirmyn ir atgal. Papildomai turime žinoti, kiek krovinių jau laimėta viena kryptimi ir kiek dar reikia grįžtamajam reisui, kartu užtikrinant pelningumą. Skaičiuojant pristatymo kainą dažnai pamirštami papildomi parametrai ir kaštai: temperatūra, paletės, ADR, saugomos aikštelės, priekabų plovimas, priekabos tipas, laukimas prie sandėlio, įsipareigojimai pristatyti laiku ir kt.
„Norint laimėti konkursą (tenderį), būtina įvertinti daugybę veiksnių. Vidutiniškai logistikoje konkursai laimimi su 10% tikimybe, todėl norėdami užsitikrinti 23.920 krovinių, turėsite dalyvauti konkursuose, kuriuose siūloma apie 239.200 krovinių. Norint pateikti pasiūlymus tokiam kiekiui krovinių gali tekti dalyvauti nuo 1.200 iki 600 konkursų. Čia praleistas svarbus aspektas, jog vidutiniškai užsakovai vykdo savo įsipareigojimus 60–70% tikslumu. Tai reiškia, jog jūs nebūtinai gausite krovinius, dėl kurių susitarėte, o tai įneša dar daugiau aspektų, kurių dabar nevertinsime, – pavyzdžius pateikia „Waymetry“ operacijų vadovas. – Tyrimai rodo, kad žmogus be pagalbinių priemonių per dieną geriausiu atveju geba apdoroti 4–5 konkursus. O kur dar derybų raundai, ilgalaikiai įsipareigojimai ir srautų valdymas?“
Tomas Vaitiekūnas, „Waymetry“ pardavimų vadovas, atkreipia dėmesį, kad kainodara ir pelno valdymas logistikoje yra itin kompleksiški. Anot jo, beveik visi įsitikinę, jog įvertina visus aspektus ir žino visą informaciją, tačiau sutinka, kad tai neturi likti vien galvose – informaciją reikia kokybiškai kaupti ir naudoti. Taip pat svarbus aspektas, kad darbuotojai migruoja, todėl būtina, kad informacija išliktų įmonėje.
„Retas turi atsakymus į klausimus apie dabartinį konkursų laimėjimo procentą, pelningumo rodiklius ar pajamų prognozę ateičiai. Todėl jie noriai naudojasi mūsų sprendimais“, – tikina T. Vaitiekūnas.
Kaip gelbsti „Waymetry“ sprendimai
„Waymetry“ sukūrė ir pasiūlė išmanius įrankius kainodaros sprendimams – tai pirmoji pasaulyje programa, pritaikyta išskirtinai vežėjams ir ekspeditoriams, siekiantiems skaitmenizuoti, automatizuoti ir palengvinti dalyvavimą konkursuose (tenderiuose), vienkartinių krovinių ar reisų (angl. spot) skaičiavimo procesus bei kainodaros strategijos valdymą. Svarbiausias galutinis produktas – duomenys, su kuriais gali dirbti klientai. Jie geba numatyti, kokiomis kryptimis įdarbinti augantį autoparką, kurie maršrutai pelningiausi, kuriais ratais labiausiai apsimoka dirbti. „Waymetry“ sprendimų pateikti duomenys dirba klientui ir neša jam naudą: analitinėje platformoje leidžia matyti, kiek krovinių ir kur bei su kokiu pelnu laimėta, kurie vadybininkai generuoja daugiausia naudos, kokios tikėtinos autoparko pajamos ateityje, kaip vykdomi jūsų įsipareigojimai klientams, kaip jūsų rezultatai atrodo palyginus su rinka.
„Waymetry“ sukurtą sprendimą lengva integruoti su kitomis IT sistemomis (TMS, CRM), ji prisitaiko prie vežėjo ar ekspeditoriaus darbo principo pagreitindama ir palengvindama kasdienį darbą bei įnešdama papildomos kokybės.
„Mūsų sprendimai į priekį padeda numatyti įmonės problemas ir suteikia įrankius, kaip jas spręstis. Pavyzdžiui, krovinių trūkumas matomas pusė metų į priekį, net konkrečioms šalims ir kryptims, o tuo pačiu galima rasti klientų ir konkursų, su kuriais tuos trūkumus galima išspręsti, – akcentuoja Linas Sologubas, „Waymetry“ įkūrėjas ir vadovas. – Šiuo metu siūlome kontraktų ir spotų skaitmenizavimo bei automatizavimo įrankius, analitines ataskaitas, pasiekiamas per „Power BI“. Mūsų tikslas – padėti vežėjams pasidalijant ilgamete patirtimi ir įrankiais, leidžiančiais valdyti kainodaros ir planinius procesus – susieti galimus laimėjimus su faktiniais pervežimais.“

„Waymetry“ įrankiai logistikos iššūkiams įveikti
„Waymetry“ komandos sukurtas įrankis „Smart Contract“ skirtas ilgalaikių transporto sutarčių apskaičiavimui ir valdymui, teikiant rinkos kainų prognozes ir išsamią analitiką. Jis suteikia galimybes valdyti klientų sutartis, kaštus, naudoti dinaminę kainodarą, gerinti sprendimų priėmimą ir klientų pasitenkinimą, o taip pat pasiekti norimą pelningumą.
„Fast Spot“ orientuotas į greitą ir efektyvų trumpalaikių pervežimų valdymą. Produktas apima norimo pelningumo valdymą, rinkos pajėgumo analizę ir spartina operacijų efektyvumą pasitelkiant automatizavimą ir rinkos kainų analizę.
„Market Price“ suteikia informaciją, kokios dabar kainos vyrauja Europos pervežimuose – linijos lygmeniu galima matyti, kokia yra šiandienos spoto arba kontrakto kaina.
„Business Insights“ – pilnaverčiai analitiniai duomenys, kurie padeda sekti ne tik laimėjimus, bet ir matyti galimybes pralaimėtuose kroviniuose, vertinti savo aktyvių tenderių portfelį, suprasti, kurie klientai ir kryptys objektyviai yra pelningiausi, žinoti, pas kuriuos klientus kreiptis ieškant papildomų darbų sau įdomiose arba naujose kryptyse.
„Šiuolaikiniame greitai besikeičiančiame pasaulyje negali užsidaryti ir nestebėti išorinių šaltinių, dirbti vien su savo paties atsiminimais, kokios kainos vyravo rinkoje. Juk jos nuolat keičiasi ir dėl mokestinių reformų, kuro kainų, vairuotojų trūkumo. Tam reikia duomenų, o dirbant su jais, pagrindinis akcentas yra duomenų saugumas. Todėl mes naudojame dvigubą autentifikaciją, duomenys kaupiami atskiruose „Microsoft“ debesyse ir yra užšifruoti pagal aukščiausius šiuolaikinius saugumo reikalavimus“, – pasakoja L. Sologubas.
„Waymetry“ sprendimų privalumai klientų akimis
Vilius Fatėnas, 28 metai veikiančios transporto UAB „RV Transport“ departamento vadovas, pasakoja, kad su „Waymetry“ pradėjo dirbti šių metų pradžioje.
„Šiandien aišku – tai buvo labai geras sprendimas. Pirmas didelis pokytis – tenderių skaičiavimas. Anksčiau viską darydavom rankiniu būdu: reikėjo skaičiuoti kilometrus, kaštus, lyginti skirtingus variantus... Tikrai daug laiko suvalgydavo. Dabar visa tai – vos per kelias minutes vienoje programoje, – „Waymetry“ sprendimų naudą dėlioja „RV Transport“ departamento vadovas. – Dar vienas didelis privalumas – matom viską analitikoje. Aiškiai žinom, kur laimim, o kur pralaimim, kur gali būti krovinių disbalansas. Tai leidžia reaguoti iš anksto, o ne tada, kai „šaukštai po pietų“. Trumpai tariant – sprendimai tapo greitesni, pagrįsti ir daug mažiau kasdienio streso.“
Vytautas Skarulskis, nuo 1995 m. veikiančios transporto UAB „Eivora“ Vakarų Europos skyriaus vadovas, pasakoja, kad, kaip ir daugelis transporto įmonių, „Eivora“ operuoja spot rinkoje, o joje itin svarbu greitis bei gebėjimas kaip įmanoma anksčiau pastebėti rinkos pokyčius.
VERSLO TRIBŪNA
„Pasitelkdami „Waymetry“ galime iškart matyti planuojamą pervežimo pelningumą, konkrečius ir detalizuotus su pervežimu susijusius kaštus bei palyginti šiuos rodiklius vežant krovinius į skirtingus regionus ar šalis, – akcentuoja V. Skarulskis. – „Waymetry“ puikiai atliepia mūsų poreikius bei leidžia dirbti efektyviau.“
E. Paulauskas teigia, jog naujų klientų pritraukimas yra ilgalaikis ir metodinis procesas, kadangi jiems reikia ne tik padėti dirbti su programa, bet ir išmokyti fundamentalių kainodaros principų: maržų valdymo, pelningumo nustatymo bei duomenų kaupimo ir sekimo.
„Alternatyvių produktų rinkoje nėra, lieka tik padėti įmonėms priimti pokytį, kuris neišvengiamas – duomenys yra ateitis“, – neabejoja „Waymetry“ operacijų vadovas
Parodoje Miunchene ir ateities planai
„Waymetry“ 2025 m. birželį Miunchene dalyvavo kas antri metai rengiamoje pirmaujančioje pasaulyje logistikos, mobilumo, IT ir tiekimo grandinės valdymo parodoje „transport logistic 2025“. Joje didžiausias dėmesys buvo skiriamas inovacijoms, kurios orientuotos į ateitį, pvz., skaitmeninimui, tvarumui, dirbtiniam intelektui. Šiemetinė paroda buvo rekordinė: savo sprendimus eksponavo 2.722 dalyviai iš 73 šalių, o jų stendus aplankė per 77.000 lankytojų iš 130 šalių ir regionų.
„Waymetry“ savo stende priėmė ir sukurtus sprendimus demonstravo gausybei lankytojų. Buvo diskutuota ne tik su esamais partneriais, bet ir gauta daug naujų užsienio vežėjų bei ekspeditorių kontaktų iš įvairių šalių, pvz., Prancūzijos, Vokietijos, Lenkijos, Nyderlandų, Italijos, Didžiosios Britanijos. Parodoje visa didelė salė buvo skirta tik transporto inovacijoms – šiame versle jos neišvengiamos, nes pirmyn reikia judėti su moderniomis technologijomis.
„Artimiausiuose planuose – pilnai automatizuoti visą tenderio eigą nuo užklausos gavimo, tenderio perskaitymo su DI, automatiniu sukėlimu į sistemą ir paskaičiavimu. Žmogaus įsikišimas tampa minimalus, – planais dalinasi „Waymetry“ įkūrėjas ir vadovas. – Spoto įrankyje siekiame sukurti galimybę matyti iš skirtingų krovinių platformų atkeliaujančius krovinius, atitinkančius vežėjo krovinių trūkumą, išrikiuoti pelningiausius maršrutus, suderinti su vežėjo geografija. Taip pat vertiname galimybę pradėti darbus ir Amerikos bei Azijos rinkose.“