„Vilnius Mama jazz“ – nuo nostalgijos iki vandenyno gilumo džiazo

Naudodami kelionės metaforą festivalio rengėjai pristato gegužės 24 d. LNDT Naujojoje salėje vyksiantį „Satoko Fujii Tokyo Trio“ koncertą, mat būtent Satoko Fujii kvarteto koncertu 2002-ųjų lapkritį prasidėjo pirmasis „Mama Jazz“. Pažintis su Japonijoje gimusia, tarp tėvynės ir JAV gyvenančia pianiste, džiazo kritikų vadinama „viena iš ryškiausių pastarųjų dešimtmečių avangardinio džiazo kūrėjų" Vilniaus džiazo publikai virto meile iš pirmo žvilgsnio – tai išties buvo festivalio istorijos vertas startas.
„Laisvojo džiazo Ellingtonu“ kritikų kartais pavadinama S. Fujii šiuo metu yra penkių JAV, Vokietijoje ir Japonijoje grojančių orkestrų lyderė. Ir viena svarbiųjų pasaulio kompozitorių, kuriančių dideliems džiazo kolektyvams.
65-erių Satoko Fujii dažnai pristatoma kaip avangardinio džiazo atlikėja (ji žinoma ir kaip grupių „ma-do“ bei „Kaze“ įkūrėja), tačiau įžvalgūs muzikos specialistai sako, kad į jos kūrybą įsilieja ir rokas, folkloras, šiuolaikinė klasikinė muzika. Visa tai, anot festivalio rengėjų, „virsta su niekuo nesulyginamu ir sunkiai pamėgdžiojamu, savitu stiliumi, kurį papildo puiki atlikimo technika“.
Į Vilnių S. Fujii sugrįžta su vienu naujausių savo projektų – trio, kuriame muzikuoja su dviem talentingais jaunesnės kartos Japonijos muzikantais – bosininku Takashi Sugawa ir būgnininku Ittetsu Takemura, „pasižyminčiais aistra muzikiniams nuotykiams ir netyrinėtoms teritorijoms“.

Gegužės 24 d. „Vilnius Mama Jazz“ koncerte gros ir improvizacijos meistrų trio „Jones Jones“: būgnininkas Vladimiras Tarasovas, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas ir festivalio ambasadorius, ir JAV free džiazo atstovai – kontrabosininkas Markas Dresseris ir saksofonininkas Larry Ochsas. Nuo Vilniaus iki Naujojo Orleano – V. Tarasovo būgnai skambėjo visur, kur yra džiazo eksperimentų pasiilgusių ausų. Daugiau nei šimtą albumų įrašęs V. Tarasovas vienas pirmųjų Europoje pradėjo groti solines mušamųjų instrumentų programas ir laikomas vienu iš tų, kurie svariai prisidėjo prie eksperimentinio ir avangardinio džiazo raidos.
Viena ryškiausių Lietuvos džiazo asmenybių šįkart į festivalį sugrįžta su savo bičiuliais. Šiame trio nėra lyderių – „tik spontaniški, stichiški, jaudinantys, meditatyvūs trijų muzikalių širdžių tyrinėjimai“.
„Ir čia suskamba dar viena nostalgiška nata, mat viename modernios improvizuotos muzikos ansamblyje, kuriam vadovavo Satoko Fujii, grojo projekto „Jones Jones“ narys Markas Dresseris“, – sako festivalio rengėjai.
Atidarymas – su Londono banga
Persikeliant viena diena anksčiau, į gegužės 23-iąją, – koncertinę festivalio dalį atidarys du kolektyvai iš Londono – jaunas, aštrus, novatoriškas ansamblis „seed.“ ir trio „Ill Considered“, pademonstruosiantys, „kokia spalvinga ir neįtikėtinai stipri yra šių dienų Londono scena“.
Grupės „seed.“, anksčiau žinomos kaip „Seed Ensemble“, atliekamas džiazas primena, kad šis žanras yra skirtas ne elitistams, o žmonėms, kuriuos jungia viena mintis, viena idėja ir viena patirtis.
Grupės lyderė yra Cassie Kinoshi, alto saksofonininkė ir aranžuotoja. Kompozicijos studijas „Trinity Laban“ muzikos ir šokio konservatorijoje baigusi C. Kinishi yra ir šiuolaikinio šokio, kino, vizualiųjų menų ir teatro kompozitorė. Jos kūriniai skamba „Park Avenue Armory“ kultūros centre Niujorke, Londono nacionaliniame ir „Globe“ teatruose, „Ballet Boyz“ baleto trupės pasirodymuose ir Londono „Southbank“ menų centre. Ji domisi audiovizualine sritimi, instaliacijomis ir kombinuotų žanrų ansamblių atlikimu. Visgi svarbiausias kūrėjos, kuri 2012 m. tapo „BBC Young Composer of the Year Award“ finalininke, projektas yra grupė „seed.“, kurioje groja ne vienas talentingas muzikantas.
Antrąją atidarymo koncerto grupę, tarp improvizacijos, džiazo, elektronikos ir world muzikos laviruojančią „Ill Considered“ festivalio rengėjai vadina „vienu karščiausių Londono reiškinių“.

„Ill Considered“ susikūrė 2017 m. kai būgnininkui, prodiuseriui ir garso inžinieriui Emre Ramazanoglu toptelėjo mintis, jog atėjo metas atsipūsti ir sukalti kažką artimo širdžiai. Sutikęs porą sielos draugų ? saksofonininką, klarnetistą ir muzikos prodiuserį Idrisą Rahmaną bei bosistą Leoną Brichardą-Emrė nepraleido šanso kartu padžeminti. Pirmasis improvizuotas pasigrojimas vos per 24 val. tapo pirmuoju kolektyvo albumu, išleistu su jų pačių šiai progai įkurtu prekės ženklu. Netrukus kolektyvas tapo itin pageidaujamas tarp daug girdėjusių ir mačiusių londoniečių, o netrukus išplaukė už Britų salyno ribų.
Uždarymui – vandenyno gilumo džiazas
Gegužės 26-osios, sekmadienio, vakarą festivalį užbaigs „vandenyno gilumo džiazo epų kūrėjas Immanuelis Wilkinsas“ – taip jį pristato festivalio rengėjai. Tačiau šią frazę į pasaulį paleido ne „Vilnius Mama Jazz“, o prestižinis muzikos portalas „Pitchfork“, pristatydamas jaunosios kartos alto saksofonininką ir kompozitorių I. Wilkinsą, kurio vadovaujamas kvartetas Vilniaus publikai pristatys naują savo albumą „The 7th Hand“ ir pagros niekur neskelbtų naujų kūrinių.

Muzikinį kelią amerikiečių saksofoninkas ir kompozitorius I. Wilkinsas (g. 1997) pradėjo gimtojoje Filadelfijoje, vietos bendruomenės bažnyčioje. 2015-aisiais mokyklą baigusį I. Wilkinsą „pasiglemžė niekada nemiegantis Niujorkas“, kur jis mokėsi garsiojoje Džiulijardo (Juilliard) mokykloje. Niujorkas ir ten užsimezgusios pažintys tapo karjeros tramplinu saksofoną meistriškai valdančiam jaunuoliui iš Pensilvanijos. I. Wilkinsas netrukus ėmė bendradarbiauti su Solange Knowles, Gretchen Parlato, Wyntonu Marsaliu, Geraldu Claytonu, Aaronu Parksu, Joelu Rosso, kitomis džiazo asmenybėmis.
I. Wilkinso talentą ir pripažinimą puikiai iliustruoja kultinio džiazo žurnalo „DownBeat“ 2023 m. skirtas trigubas įvertinimas: jis išrinktas geriausiu metų alto saksofonininku, pelnė kylančio kompozitoriaus apdovanojimą, o jo kvartetas pripažintas metų kylančios grupės kategorijoje.
Tarp festivalio atidarymo ir uždarymo – mokami ir nemokami koncertai, susitikimai su džiazo meistrais, pokalbiai, knygos pristatymas, „Vilnius Mama Jazz“ konferencija ir kt. Visa turininga festivalio programa skelbiama čia.