Interpretacija – prievaizdų „privilegija“
Šiuo metu mokesčiai, taikant bendrąją trejų metų senatį, mokesčių mokėtojo arba VMI iniciatyva gali būti apskaičiuoti ar perskaičiuoti už 2023, 2022 bei 2021 metus.
Ir mokesčių mokėtojui, ir VMI senatis einamiesiems ir penkeriems praėjusiems kalendoriniams metams taikoma keliais atvejais – apskaičiuojant ar perskaičiuojant gyventojų pajamų mokestį (išskyrus nuo individualios veiklos pajamų) ir mokestį dėl kontroliuojamųjų sandorių kainų atitikimo ištiestosios rankos principui (sandorių kainodara), tyčinio bankroto atveju ir kt.
Kai kuriais atvejais iki penkerių metų pailgintą mokesčių senaties terminą gali taikyti tik VMI, o įmonėms tokios galimybės įstatymai nesuteikia.
Galimybę taikyti senatį einamiesiems ir penkeriems praėjusiems metams VMI turi ir tada, kai tikrina, ar įmonė pagrįstai pritaikė kurią nors iš dviejų pelno mokesčio (PM) lengvatų – investiciniam projektui ir vadinamajai „patentų dėžutei“ (angl. patent box).
Jei įmonė, taikanti minėtas lengvatas, apsižiūrėjo sumokėjusi per daug mokesčių, ji klaidą gali ištaisyti už praėjusius trejus metus. VMI šioje situacijoje lygesnė už lygias: ji turi teisę tikrinti, ar šios lengvatos pritaikytos teisingai už praėjusius penkerius metus, ir atitinkamai priskaičiuoti mokesčių bei delspinigių.
Pasak mokesčių ekspertų, tokie ilgesni, prerogatyvą VMI suteikiantys terminai dažniausiai yra logiški: jei įmonė praeityje netinkamai vykdė savo mokestines prievoles, galimybė inspekcijai taikyti ilgesnę mokesčių senatį veikia kaip papildoma kontrolės priemonė.
„Tačiau kai kuriais atvejais nėra taip aišku, kodėl įmonei ir VMI suteikiamos skirtingos galimybės vienašališkai taikyti ilgesnę mokesčių senatį. Kodėl teisė apskaičiuoti ir perskaičiuoti mokesčius dėl kontroliuojamųjų sandorių kainodaros yra suteikta ir mokesčių mokėtojui, ir VMI, o štai dėl pelno mokesčio lengvatų taikymo – investicinio projekto ir „patentų dėžutės“ – palikta tik VMI“, – stebisi Ieva Rimkienė, mokesčių konsultacijų bendrovės „TaxTactic“ mokesčių ekspertė.
Ir išties stebėtis yra ko: visi trys atvejai aptarti tame pačiame Mokesčių administravimo įstatymo (MAĮ) 68 str. 4 d. 4 p., o tai leistų tikėtis vienodų taikymo sąlygų.
Tačiau, kaip gana dažnokai Lietuvoje pasitaiko, pasitelkiama galimybė skirtingai interpretuoti. Tiesa, verslui tokia galimybė nesuteikiama. Įstatymų (šiuo atveju MAĮ) interpretavimas ir praktika – verslą kontroliuojančių institucijų „privilegija“. Ja ir naudojasi mokesčių prievaizdai.
Dėl to, pasak mokesčių ekspertės, susidaro situacija, kai įmonė, taikydama šias PM lengvatas, stengiasi atsakingai ir sąžiningai vykdyti savo mokestines prievoles ir atsiduria mažiau palankioje padėtyje, palyginti su VMI.
Anot ekspertės, gali susidaryti situacija, kai įmonė žino, kad neteisingai pritaikė lengvatą, permokėjo mokesčių ar, priešingai, padarė klaidą, dėl kurios turi sumokėti papildomų mokesčių ir dar gali sulaukti papildomų sankcijų – delspinigių ir baudų. Tačiau vien tik savo iniciatyva šios situacijos ji niekaip negali ištaisyti.
Tarkim, koks nors uab‘as apsižiūrėjo, kad neteisingai deklaravo investicinio projekto lengvatą už 2020 m. ir dėl to permokėjo mokesčių. Įmonei senatis jau suėjo – ji nebegali taisyti 2020 m. deklaracijų ir susigrąžinti permokėtų mokesčių. O VMI dar gali grįžti ir į 2020-uosius, ir į 2019-uosius bei reikalauti iš uab‘o įrodymų apie teisingai pritaikytą lengvatą.
Net jei įmonė pateikia įrodymų, kad mokesčių sumokėjo per daug, VMI taikyti lengvatos neleidžia., Tačiau nubausti jei, inspekcijos vertinimu, įrodymų nepakanka, suskumbama tuoj pat.
„Mokesčių administravimo įstatymo komentaro formuluotė šiuo klausimu nėra vienareikšmė, skiriasi ir mokesčių mokėtojams teikiami mokesčių informacijos centro žodiniai paaiškinimai. Tad norėtųsi, kad šis senaties laikotarpių taikymo skirtumas ir to priežastys būtų komunikuojami aiškiai ir nuosekliai“, – sako I. Rimkienė.
VŽ nuomone, dėl prastos komunikacijos verslas neretai atsiduria neaiškioje ar dviprasmiškoje situacijoje. Tas pats pasakytina ir apie skirtingą teisinių aktų interpretavimą, kai kontroliuojančios institucijos „žaidžia“ tik į vienus vartus – verslo. Padėtis labiau apsunkinama, kai tai liečia ypač jautrius mokesčių klausimus.
O kol yra, kaip yra, mokesčių mokėtojams patariama neužmiršti, kad esama situacijų, kai taikoma ilgesnė nei bendroji mokesčių senatis, būti tam pasirengus ir prieš kiekvieno mokestinio laikotarpio pabaigą pakartotinai įsivertinti papildomas lengvatų pritaikymo galimybes, ir jei yra poreikis, patikslinti PM deklaracijas.
Plačiau skaityti šiame tekste.