Dar ne viskas sureguliuota? Pirmyn!
Statybos įstatymo pataisose siūloma, kad statytojas, norintis pasisamdyti daugiau nei vieną statybos įmonę darbams atlikti, turi turėti generalinio rangovo atestatą arba samdyti jį turinčią bendrovę.
Pakeitimų autoriai teigia, kad taip siekiama sureguliuoti situacijas, kai „statybvietėje niekada nebūna vieno rangovo (generalinio rangovo), kuris atsakingas už teisės aktų vykdymą, t. y. nuolatinę darbų saugą, darbų, dokumentų bei kokybės valdymą, kokybės garantiją objekto, pavyzdžiui, buto, pirkėjui“.
Jonas Varkalys, Seimo narys iš Liberalų frakcijos, parengęs šį projektą, VŽ sako, kad iniciatyva kilo iš susitikimų su gyventojais ir asociacijomis. Anot jo, statytojai siekia išvengti atsakomybės dėl defektų.
Simonas Gentvilas, aplinkos ministras, „Verslo žinių“ organizuojamoje konferencijoje „Statybų forumas“ tvirtino, kad įstatymo pakeitimu siekiama suvaržyti statybas „ūkio būdu“.
„Sukonkretiname, kad statybose turi būti vienas generalinis rangovas. Jis turi prisiimti visuotinę atsakomybę statybose. Tokiu būdu galėsime išvengti daug farso, klaidų ir šešėlio šiame sektoriuje, leisime į kvalifikaciją ir kompetencijas investuojančioms įmonėms tapti konkurencingesnėms tiek privačiame sektoriuje, tiek valstybiniame“, – aiškino jis.
Kitą nuomonę turi reguliuoti užsimoto sektoriaus atstovai. Paulius Trimonis, statybų valdymo paslaugas teikiančios „Contestus“ grupės savininkas, VŽ sako manantis, kad siūlomi pakeitimai mažintų konkurenciją statybų sektoriuje ir verstų užsakovus rinktis iš siauro potencialių rangovų rato.
Pasak jo, šiuo metu šalyje veikia 5 stiprūs ir 15 mažiau pajėgių generalinių rangovų.
„Užsakovas, pavyzdžiui, labai nori statyti 100 mln. Eur vertės objektą. Ir jam valstybė per prievartą siūlo tuoktis su viena iš 20 nuotakų, ne su jokia kita. Šie pakeitimai yra ne kas kita, o generalinių rangovų protegavimas“, – teigia P. Trimonis.
Ribotas skaičius dalyvių galimai siūlys panašias kainas už paslaugas, tad realios konkurencijos nebus, statytojams bus „primestos“ statybų kainos, kurios bus perkeltos galutiniams vartotojams.
Parlamentarų iniciatyva stebina ir kitus minėto sektoriaus atstovus – pasak jų, tokie siūlymai sunaikintų vieną iš statybos organizavimo būdų. Be to, tokie pakeitimai gali paveikti užsienio kompanijų sprendimą investuoti Lietuvoje – labai jau keistai joms atrodytų toks įstatymas.
Statybos bendrovės, dirbančios su investuotojais iš Vokietijos, Norvegijos, Švedijos ir kt., visada sulaukia klausimų, ar galima samdyti daugiau nei vieną rangovą, – jie taip dirba savo šalyse: kompanijos nori projekto įgyvendinimo metu susirasti rangovus, organizuoti darbus etapais, o ne viską vienu ypu.
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija (LNTA) tikina, kad Europoje nėra šalies, kurioje būtų draudžiama darbus organizuoti samdant daugiau nei vieną rangovą.
Mindaugas Statulevičius, asociacijos prezidentas, piktinasi, kad NT plėtotojai iš esmės visais atvejais atlikdami bet kokius statybos darbus, tarp jų ir kapitalinio remonto, bus priversti samdyti generalinius rangovus. Pasak jo, akivaizdu, kad toks pasiūlymas išimtinai yra naudingas vienai interesų grupei – stambiesiems rangovams. Jiems sukuriamos išimtinės sąlygos, monopolizuojant rinką.
Sektoriaus atstovai teigia, kad parlamentarų registruotas pasiūlymas turės įtakos ne tik privačiam sektoriui, tačiau ir viešajam bei jų įmonių vystomiems projektams, pavyzdžiui, tokiems kaip ministerijų miestelis. Valstybės ir savivaldybių įmonės taip pat veikia kaip NT plėtotojai, užsakovai. Dėl to tokiu pasiūlymu bus daroma įtaka ir viešiesiems pirkimams, valstybinių, savivaldybių projektų kainoms.
Negana to, iniciatorių stumiama naujovė galimai paveiks statybų valdymo būdu plėtojamus naujausius stambius investicinius projektus šalyje – bendrovės „Teltonika“ naujos elektronikos surinkimo gamyklos statybą ir „Biotechpharmos“ vieno didžiausių Europoje biotechnologijų miestų „Bio City“ įgyvendinimą, kuriais taip didžiuojasi tie patys parlamentarai, Vyriausybė ir pats šalies prezidentas.
VŽ nuomone, stebina valdžios užmojai reguliuoti privačių subjektų santykius ir uždrausti verslui samdyti tuos partnerius, kurių jam konkrečiai reikia. Be to, jau tapo prasta tradicija imtis ką nors keisti neįvertinant galimo poveikio verslui ir, ne mažiau svarbu (ir dar labiau keista), nederinant pokyčių su verslu: nesitariant, nediskutuojant su statybų, vystymo procese veikiančiais asmenimis etc.