D. Misiūnas. Madingiausia 2022-ųjų verslo spalva – skaitmeninė žalia

Visgi, iš lėto sklaidantis pandemijos debesims ir priprantant prie gyvenimo naujomis sąlygomis, verslas visame pasaulyje matuojasi ateities tendencijas, tarp kurių dvi ryškiausios – tvarumas ir skaitmenizavimas. Nei viena, nei kita tendencija nėra nauja, tačiau akivaizdu, kad pandemija aplinkosauginius, socialinius ir valdysenos iššūkius privertė pamatyti kitomis akimis, nepalyginamai rimčiau nei bet kada anksčiau. Tuo tarpu fizinio kontakto apribojimai ne tik atvedė skaitmenines technologijas net ir į pačius konservatyviausius verslus, bet ir sukūrė galimybes beprecedenčiam augimui bei visiškai naujiems verslo modeliams.
Ir net jeigu tradiciškai Lietuvos verslas globalias madas vertina su žiupsniu skepsio ir atsargumo, šį kartą dalyvaujame tose pačiose lenktynėse kartu su visu pasauliu, siekdami suprasti, kaip didžiosios tendencijos paveiks vertės kūrimą.
Tvarumo atėjimui į visų verslų gyvenimą pamatus kloja technologijos, duomenys ir, visų svarbiausia, darbuotojų bei klientų lūkesčiai. Nors vis dar sunku surasti vieningą tvarumo apibrėžimą, o jo suvokimas verslo bendruomenėje ir visuomenėje nuolatos evoliucionuoja, visgi akivaizdu, kad tvarumas jau neapsiriboja aplinkosauga ar anglies dvideginio pėdsaku, bet atsiranda visose ekonomikos srityse – nuo kapitalo rinkų ir investicijų iki lyderystės bei darbo santykių. O vis plačiau versle taikoma ESG (environmental, social, governance) koncepcija suteikia tvarumui labai konkretų, kriterijais, rodikliais, duomenimis ir įrodymais grįstą pavidalą.
Skaitmeninės transformacijos ambicijos versluose priklauso nuo skaitmeninės brandos, galimybės investuoti ir turimų kompetencijų. Todėl tai gali prasidėti nuo technologijų įdarbinimo atskiruose proceso žingsniuose ir baigtis pilna verslo modelio transformacija. Technologijos suteikia galimybes pagerinti klientų patirtį, gauti papildomų pajamų, padidinti efektyvumą sumažinant išlaidas ir net sukurti naują verslą. Be to, technologijos keičia ir tai, kaip dirbame – supratimui, kur ir kada galime atlikti darbą, jos suteikia papildomo lankstumo.
Noras būti madingu susijęs ir su grėsmėmis. Skaitmeninių technologijų plėtra reikalauja didesnio dėmesio duomenų apsaugai ir kibernetiniam saugumui. Jau susidūrėme su realiomis plataus masto duomenų vagysčių situacijomis, ir, tikėtina, ateityje tokių incidentų daugės. Be to, skubėdami ir norėdami pasirodyti, kai kurie verslai pasiduoda pagundai užsiimti greenwashing’u – kuomet deklaruojamas tvarumas ir atsakomybė neatitinka realios veiklos. Tokių pavyzdžių taip pat turėjome ne vieną.
Galiausiai, ne mažiau svarbi rizika yra viešojo sektoriaus gebėjimai. Jeigu pati valstybė nedemonstruos lyderystės, įgyvendinant tvarumo standartus ir skaitmeninę viešojo sektoriaus paslaugų transformaciją, ilgainiui tai gali tapti stabdžiu ne tik verslo, bet ir šalies ekonomikos augimui.
Bene svarbiausia sąlyga siekiant būti madingu, yra žinios ir kompetencija. Būtina įsigilinti, išsiaiškinti ir suprasti galimybes bei grėsmes, ir tik tada apsispręsti, kaip skaitmeninė žalia spalva papildys ar pakeis jūsų verslo strategiją. Taigi, viskas prasideda nuo mokymosi. Beje, pandemija net ir tuos, kurie buvo įsitikinę, kad viską žino, privertė patikėti nuolatiniu mokymusi. Galbūt poreikis nuolatos mokytis ir bus atsakymu į pagrindinę ateinančių dešimtmečių dilemą – ką veikti su papildomu technologijų dovanotu laisvalaikiu?
Grįžtant prie 2022-ųjų, akivaizdu, kad tvarumo ir skaitmenizavimo tendencijos yra ilgalaikės ir liks madingos dar daug metų. Taigi, jau galime pratintis prie fakto, kad skaitmeninė žalia yra naujoji juoda.
Komentaro autorius – Dalius Misiūnas, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto rektorius