2024-12-07 18:02

„Bolt“ su savivaldžiais automobiliais tikisi atrakinti įspūdingą augimą

„Bolt“ vadovas laukia savivaldžių automobilių revoliucijos, bet Europoje ji ateis lėčiau

Markusas Viligas, „Bolt“ vienas įkūrėjų ir vadovas. Liis Treimann („Aripaev“ / „Scanpix“) nuotr.
Markusas Viligas, „Bolt“ vienas įkūrėjų ir vadovas. Liis Treimann („Aripaev“ / „Scanpix“) nuotr.
Estijoje įkurta bendrovė „Bolt“ per 12 m. savo istorijos tapo savotišku Europos „Uber“ – bendrovė pavėžėjimo paslaugų srityje pirmauja 20-yje šalių, kurių dauguma yra Europoje, įskaitant ir Lietuvą.

„Bolt“ šiuo metu yra 50-yje šalių ir 600 miestų, o savo paslaugų pasiūlą praplėtė nuo pavėžėjimo iki paspirtukų bei dviračių nuomos, maisto pristatymo į namus – panašiai kaip ir dauguma kitų šio segmento kompanijų, dominuojančių kituose žemynuose.

Markusas Viligas, „Bolt“ vadovas ir vienas įkūrėjų, technologijų portalui „Sifted“ sako, kad šiemet bendrovė turėtų pasiekti 2 mlrd. Eur pajamų ribą.

Žvelgiant globaliai, „Bolt“ vis dar stipriai atsilieka nuo „Uber“ – ši amerikiečių kompanija aptarnauja 71 šalį ir 10.500 miestų, o jos pajamos pernai siekė 37 mlrd. USD, tad estai, palyginti su pavėžėjimo paslaugų pradininkais iš JAV, pagal pajamas tebėra sąlyginai kukli įmonė.

Tačiau M. Viligas dėl to teigia per daug nerimaujantis ir pastebi stiprią konsolidacijos tendenciją, per kurią iš šimtų žaidėjų liko vos keli stipriausi.

„Yra likusios kelios labai stiprios platformos, visi iš esmės yra nusistatę, į kurią pasaulio dalį meta daugiausiai išteklių. Mums tai yra Europa ir Afrika“, – sako M. Viligas.

Pirmus keletą metų „Bolt“ iš esmės augo iš savų lėšų, o 2018 m. pritraukė 175 mln. USD ir sulaukė vienaragio įverčio – nuo to laiko paspartinusi plėtrą ir nenuostolingumą pastūmusi į antrą planą, Estijos bendrovė kurį laiką štampavo didelius nuostolius, bet 2022 m., pasibaigus pigių pinigų ir startuolių bumo laikotarpiui, vėl ėmė prioritetizuoti pelną, o pernai dirbo nenuostolingai.

Visgi M. Viligas mano, kad greito augimo era dar toli gražu nėra pasibaigusi – jis tikisi, kad įspūdingus augimo rodiklius „Bolt“ atrakins savivaldžių automobilių technologija.

Iššūkiai Europoje

Estų vienaragio įkūrėjo teigimu, pasaulyje yra apie 10 „patikimų“ savivaldžių automobilių kompanijų, ir „Bolt“ yra pasiruošusi dirbti su visomis.

„Savivaldžiai automobiliai pavėžėjimo paslaugų tinklams bus fantastiškas dalykas, manau, kad jie mūsų verslą išaugins dešimtimis kartų“, – sako M. Viligas.

Pavėžėjų savivaldžiai automobiliai – dar vadinami kaip robotaksi – pernai be jokių apribojimų pirmą buvo išbandyti San Fransiske, Kalifornijos valstijoje. Šiuos automobilius sukūrė ir pagamino „Google“ priklausanti bendrovė „Waymo“ tačiau bandymai nebuvo visiškai sklandūs, o atvejai, kuomet žmonių nevaldomi taksi trikdė eismą, pasitaikydavo nuolatos. Šių metų gegužę Finikse (Arizonos valstija) „Waymo“ automobilis atsitrenkė į stulpą, o po jo bendrovė savo noru atšaukė tinkamai neveikusią programinę įrangą iš visų 672-ų jos savivaldžių automobilių.

Visgi incidentai robotaksi plėtros nesustabdė, priešingai, šios technologijos naudojimas tik auga, pavyzdžiui, „Waymo“ savivaldžiais automobiliais per savaitę JAV jau įvykdoma apie 150.000 kelionių. Kartu su šia bendrove dirbanti „Uber“ robotaksi kitų metų pradžioje ketina atnešti į naujus didmiesčius – Ostiną (Teksasas) bei Atlantą (Džordžija).

„Bolt“ taksi. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Bolt“ automobilis. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Be to, „Uber“ anksčiau šiemet buvo tarp Jungtinės Karalystės (JK) startuolio „Wayve“ investuotojų. „Wayve“, anksčiau šiemet pritraukęs JK startuoliams rekordinę 1,05 mlrd. USD investiciją, dirbtinio intelekto (DI) technologiją savivaldžiams automobiliams, įgalinančią pačią transporto priemonę priimti sprendimus keliuose, užuot kliaunantis aukštos raiškos žemėlapiais.

Nors M. Viligas ir „Bolt“ į robotaksi deda dideles viltis, estas kartu priduria, jog Europoje progresas šioje srityje bus lėtesnis, nei JAV. Tam yra kelios priežastys.

„Dauguma JAV miestų turi gana paprastą, griežtą išdėstymą, palyginti su savotiška betvarke, kuri yra Europos miestuose – jie organiškai augo daugybę šimtmečių. Techniškai automobiliams yra lengviau veikti JAV miestuose“, – sako M. Viligas.

„Antra, daugumoje JAV miestų darbo sąnaudos yra didesnės, nei Europos miestuose. Dėl to pasiekti šių robotaksi masto ekonomiką bei su jais būti konkurencingais (Europoje) yra sunkiau. Griežtesnis reguliavimas tėra tik trečias (pagal svarbą – VŽ) elementas“, – tęsia jis.

Nepaisant to, M. Viligas šiuo klausimu nusiteikęs optimistiškai. 2020 m. „Bolt“ įgyvendino savivaldžių technologijų tyrimų projektą su Tartu universitetu – bendrovė kelia tikslą robotaksi į savo platformą integruoti 2026 m.

Kaip rašo „Sifted“, didžiausi iššūkiai, su kuriais susiduria savivaldžius automobilius vystančios kompanijos, yra masinė automobilių gamyba, jos finansavimas, krovimas bei reguliavimas.

52795
130817
52791