Procesų robotizavimas: kada įgausime pagreitį?

Publikuota: 2017-11-14
PwC nuotr.
PwC nuotr.
PwC Technologijų konsultacijų paslaugų grupės vadovas

Išgirdus apie procesų robotizavimą įmonėms dažnai kyla klausimas, kodėl procesų neautomatizavus standartinėmis priemonėmis, t. y. realizuojant naujas funkcijas esamose sistemose, ar kuriant riekiamas integracijas. Taip, galima, tačiau yra keletas esminių dalykų, kuriuos tiek verslas, tiek viešasis sektorius turi įvertinti prieš priimant sprendimus, kurias technologijas naudoti vienoje ar kitoje veiklos efektyvinimo vietoje. Taigi, kodėl procesų robotizavimas, dar vadinamas šių laikų veiklos ranga (angl. outsourcing), yra vienas galimų sprendimų rutininių veiklų efektyvinimo problemai spręsti.

Atlaisvina žmogiškuosius resursus

Procesų robotizavimas– tai programinės įrangos pagalba automatizuojamas žmogaus darbas kompiuteriu atkartojant žmogaus atliekamus veiksmus. Skirtumas nuo tradicinės programinės įrangos yra tas, kad „roboto“ darbas vyksta vartotojo aplinkoje neatliekant integracijų tarp skirtingų informacinių sistemų ir jiems nedarantis įtakos. Tai lyg virtuali veiklos ranga (angl. outsourcing) leidžianti atiduoti rutinines veiklas „robotams“ ir atlaisvinti žmogiškuosius resursus vertę kuriantiems darbams.

Įmonėse dažnai esamos informacinės sistemos ar patys procesai nėra pilnai integruoti, sistemų tobulinimo procesai paprastai per ilgi ir reikalauja didelių biudžetų ir jų tvirtinimų, o pats sistemų atnaujinimas trunka geriausiu atveju pusmetį jei ne metus ar du. Visa tai neišvengiamai sukuria rankinio darbo poreikį.

Paprastas pavyzdys – atostogų prašymai. Dažnu atveju darbuotojas norintis eiti atostogų pildo nustatytos formos prašymą, jį pasirašo, tuomet neša patvirtinimui vadovui, tuomet dokumentas keliauja į žmogiškojo kapitalo skyrių ir buhalteriją, kur informacija vedama į sistemas, esant poreikiui jungiamasi prie interneto banko, pervedami atostoginiai. Tokį proceso atlikimą ir valdymą galima atiduoti į „roboto“ rankas. Jei įmonėje tokių prašymų apdorojama tūkstantis ar daugiau, tuomet darbuotojas vidutiniškai turi skirti nuo mėnesio ir daugiau darbo laiko per metus vien tik prašymams apdoroti.

Mažina sąnaudas ir klaidų kiekį

Verslui augant, keičiantis reguliaciniams ir atitikties poreikiams, daugėja ir rankinio darbo, ypač jei informacinės sistemos yra gyvavimo ciklo viduryje ar antroje pusėje, o keičiantis verslo poreikiams IT dažnu atveju nespėja patenkinti visų reikalavimų ir didelė dalis naujų procesų ar jų žingsnių vykdymo lieka specialisto atsakomybei. Esant didelėms rankinio darbo apimtims, didėja klaidų tikimybė, dalis privalomų žingsnių gali būti praleista dėl žmogiškojo faktoriaus. Rankinio darbo perdavimas „robotams“ padeda to išvengti.

Esant aiškiai apibrėžtoms užduotims, kur žmogus priima sprendimą, remiantis gaunamais duomenimis ar kažkokiais kriterijais, „robotas“ gali lygiai taip pat kaip ir darbuotojas atlikti tas pačias užduotis ir valdyti išimtis. Tam reikiatik, panaudojant sprendimų matricą, aiškiai dokumentuoti procesą ir atliekamus veiksmus. Procesų robotizavimas gali valdyti užduotis ir reikšmingai sumažinti pasikartojančio rankinio darbo kiekius ir galimas klaidas. Kadangi „robotams“ yra nurodomos aiškios taisyklės ir išimtys, atliekant konkrečius veiksmus, jie taip pat padeda užtikrinti nustatytų taisyklių laikymąsi ir kontrolių mechanizmų įgyvendinimą įmonėse. Pavyzdžiui, komandiruočių įsakymai, kurie turi atitikti numatytus reikalavimus ir turėti reikiamus patvirtinimus. Robotizavus šį procesą atkrenta daug rankinio darbo bei sumažėja klaidų tikimybė susijusi su dienpinigių norma ir kitų reikalavimų atitikimu. Kitos pavyzdinės sritys – sąskaitų suvedimas ar išrašymas, priminimų apie skolas periodinis siuntimas, įplaukų duomenų sukėlimas į apskaitos sistemą ir kt.

Svarbu paminėti, kad įsidiegus „robotus“ ženkliai sumažėja mokymų sąnaudos veiklos reikalavimų užtikrinimui, kadangi nebereikia periodiškai apmokyti žmogiškųjų resursų.

Esminiai akcentai, kada ir kodėl reikia svarstyti robotizavimą kaip vieną iš automatizacijos priemonių:

  • Greitas realizavimas. Proceso robotizavimas gali trukti netgi trumpiau nei žmogaus įdarbinimo procesas. „Roboto“ kūrimas, testavimas ir paleidimas trunka nuo vieno mėnesio;
  • greitas atsiperkamumas. Aiškiai paskaičiuojama investicijos nauda ir po kelių mėnesių matoma grąža. „Roboto“ kaina prasideda nuo 1.000–2.000 Eur. Kaštų mažinimas iki 80%;
  • greitas išplečiamumas. Procesų robotizavimas gali padėti spręsti sezoniškumo problemas, kai tam tikrais periodais darbo krūvis ženkliai padidėja. Pavyzdžiui, mėnesio ar ketvirčio ataskaitų generavimas imant duomenis iš skirtingų sistemų ir juos konsoliduojant;
  • veiksmų atsekamumas. „Roboto“ atliekami veiksmai yra sekami kaip ir bet kurio kito darbuotojo, todėl jo veiksmus paprasta audituoti;
  • rizikų dėl klaidų mažinimas. Robotas atlieka veiksmus taip kaip jam nurodoma, nepraleisdamas visų numatytų žingsnių ir „nepervargdamas“;
  • papildo kitas automatizacijos priemones išplečiant pasirinkimo galimybes.

Palyginus su Vakarų šalių robotizavimo sprendimų panaudojimo pažanga, Lietuvoje šioje srityje atsiliekame bent jau pora metų, kadangi didžiosios įmonės tik dabar pradeda nagrinėti robotizacijos sprendimus ir vertina galimą naudą. Čia sektinu pavyzdžiu gali būti mūsų šalyje esantys didieji paslaugų centrai, kurie jau daugiau nei metai yra subūrę veiklos procesų robotizavimo komandas ir automatizavę ne vieną procesą.

Apibendrinant, procesų robotizavimas yra vienas iš procesų automatizavimo sprendimų, kuris iš dalies pakeičia tradicinių sistemų plėtrą ir integravimą dėl daugelio minėtų privalumų ir yra sprendimas vedantis dirbtinio intelekto link.

Komentaro autorius – Audrius Leipus, PwC Technologijų konsultacijų paslaugų grupės vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Apple“ Airijai sumokėjo per 13 mlrd. Eur mokesčių 3

Airija šią savaitę atgavo iš „Apple“ visus 13,1 mlrd. Eur neva nesumokėtų, bet ginčijamų mokesčių ir 1,2...

Technologijos
2018.09.19
„Scania“ vandenilio technologijas išbando Lietuvoje 1

Švedijos komercinio transporto gamintoja „Scania“ kartu su savo antrine bendrove „Scania Lietuva“ ir koncerno...

Technologijos
2018.09.19
RRT: Mobiliojo interneto vartojimas auga šuoliais

Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) skelbia, kad bendrosios elektroninių ryšių sektoriaus pajamos 2018 m. II...

Technologijos
2018.09.18
„ACC Distribution“ perka „ACME Europe“

Konkurencijos taryba (KT) praneša leidusi vykdyti koncentraciją „ACME Grupei“, Orūnui Albertui Urbonui ir...

Technologijos
2018.09.18
Lietuvos banko „filtras“ suveikė: neįleido teisto prancūzo įmonės

Lietuvos bankas atmetė šalyje registruotos įmonės „Hush LT“ prašymą išduoti elektroninių pinigų įstaigos...

Rinkos
2018.09.18
„MoQ” reakcija į „Swedbank“ bekontakčių mokėjimų telefonu startą 34

Praėjus maždaug porai valandų po „Swedbank“ spaudos konferencijos, kurioje bankas pranešė apie naują...

Technologijos
2018.09.18
Trijų jūrų infrastruktūros sąraše – sinchronizacija, „Via Baltica“, „Rail Baltica“, GIPL

Trijų jūrų iniciatyvos viršūnių susitikime Rumunijoje Baltijos, Juodosios ir Adrijos jūrų regiono lyderiai...

Verslo aplinka
2018.09.18
VŽ bando: „Swedbank“ paleidus mokėjimus telefonu, „MoQ“ reikės labai pasistengti Premium 25

„Swedbank“ šiandien, praėjus vos mėnesiui nuo „MoQ“ starto, pristato NFC principu veikiančius bekontakčius...

Technologijos
2018.09.18
Užsieniečiai ES pinigų prašo ekstraktų išgavimo ir celiuliozės pluošto technologijoms Premium 2

Užsienyje registruotos kompanijos Lietuvoje varžysis dėl ES investicijų į mokslinius tyrimus: akcininkų iš...

Pramonė
2018.09.18
„Swedbank“ paleido bekontakčius mokėjimus telefonu 25

Antradienį, rugsėjo 18 d., „Swedbank“ pristato bekontakčius atsiskaitymus telefonu. Ši naujovė yra viena iš...

Technologijos
2018.09.18
Pramonės sektoriaus apžvalga: lyderių receptai, pamokos, tendencijos Premium

Šiemet į dešimties „Verslo žinių“ pramonės lyderių reitingo dešimtuką patekusių įmonių bendras vardiklis –...

Pramonė
2018.09.18
El Ninjo reiškinys: poveikis Pietų rinkoms atsilieps labiau nei mūsų klimatui Premium

Pasaulio meteorologijos organizacija (PMO) skelbia 70% tikimybę, kad paskutinį šių metų ketvirtį Ramiajame...

Verslo aplinka
2018.09.17
Baigta byla dėl duomenų vagystės iš „Grožio chirurgijos“ klinikos 7

Generalinė prokuratūra ir policija baigė tirti bylą dėl duomenų vagystės iš „Grožio chirurgijos“ klinikos.

Technologijos
2018.09.17
Prekybininkų karus pakeitė „Tele2“ ir „Telios“ duetas Premium

Rudens pradžios tendencijos svarbios ir dėl auditorijos besikaunantiems televizijos kanalams, ir reklamos...

Rinkodara
2018.09.17
„Robotex“: kompetencija išaugo tiek, kad taisome užsieniečių klaidas Premium 3

Pramoninių robotų integravimo ir automatizavimo paslaugas siūlanti UAB „Robotex“ pernai dvigubai padidino...

Pramonė
2018.09.17
Protingi mokosi iš svetimų klaidų – paleista žinių dalijimosi platforma startuoliams

Lietuvos startuolių bendruomenės profesionalai ir pradedantys jungiasi į platformą „Startups for Startups“,...

Technologijos
2018.09.16
„Samsung“ serijos telefono „Note9“ apžvalga: vienas geriausių, bet šlamšto per daug 4

Šiemet „Samsung“ pristatė dar vieną „Galaxy Note“ serijos telefoną – „Note9“. Nuo „Note8“ ar „Galaxy S9“ šis...

Verslo klasė
2018.09.16
„SpaceX“ pasirašė pirmą kosminio turizmo sutartį

Elono Musko raketų bendrovė „Space Exploration Technologies Corp.“ („SpaceX“) pasirašė sutartį su pirmu...

Technologijos
2018.09.15
Analitikai: „iPhone“ gerbėjai nepagailės ir 1.500 USD 26

Naujausius „Apple“ įrenginius Volstrito analitikai vertina gerai. Ypatingo technologijų lūžio šiuose...

Technologijos
2018.09.14
Svarstoma, kas kelia bitkoino kainų bangas 11

Kriptovaliutų rinkoje nerimsta spekuliacijos, kas nulėmė staigų bitkoino kainos kritimą praėjusią savaitę.

Rinkos
2018.09.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau