Procesų robotizavimas: kada įgausime pagreitį?

Publikuota: 2017-11-14
PwC nuotr.
PwC nuotr.
PwC Technologijų konsultacijų paslaugų grupės vadovas

Išgirdus apie procesų robotizavimą įmonėms dažnai kyla klausimas, kodėl procesų neautomatizavus standartinėmis priemonėmis, t. y. realizuojant naujas funkcijas esamose sistemose, ar kuriant riekiamas integracijas. Taip, galima, tačiau yra keletas esminių dalykų, kuriuos tiek verslas, tiek viešasis sektorius turi įvertinti prieš priimant sprendimus, kurias technologijas naudoti vienoje ar kitoje veiklos efektyvinimo vietoje. Taigi, kodėl procesų robotizavimas, dar vadinamas šių laikų veiklos ranga (angl. outsourcing), yra vienas galimų sprendimų rutininių veiklų efektyvinimo problemai spręsti.

Atlaisvina žmogiškuosius resursus

Procesų robotizavimas– tai programinės įrangos pagalba automatizuojamas žmogaus darbas kompiuteriu atkartojant žmogaus atliekamus veiksmus. Skirtumas nuo tradicinės programinės įrangos yra tas, kad „roboto“ darbas vyksta vartotojo aplinkoje neatliekant integracijų tarp skirtingų informacinių sistemų ir jiems nedarantis įtakos. Tai lyg virtuali veiklos ranga (angl. outsourcing) leidžianti atiduoti rutinines veiklas „robotams“ ir atlaisvinti žmogiškuosius resursus vertę kuriantiems darbams.

Įmonėse dažnai esamos informacinės sistemos ar patys procesai nėra pilnai integruoti, sistemų tobulinimo procesai paprastai per ilgi ir reikalauja didelių biudžetų ir jų tvirtinimų, o pats sistemų atnaujinimas trunka geriausiu atveju pusmetį jei ne metus ar du. Visa tai neišvengiamai sukuria rankinio darbo poreikį.

Paprastas pavyzdys – atostogų prašymai. Dažnu atveju darbuotojas norintis eiti atostogų pildo nustatytos formos prašymą, jį pasirašo, tuomet neša patvirtinimui vadovui, tuomet dokumentas keliauja į žmogiškojo kapitalo skyrių ir buhalteriją, kur informacija vedama į sistemas, esant poreikiui jungiamasi prie interneto banko, pervedami atostoginiai. Tokį proceso atlikimą ir valdymą galima atiduoti į „roboto“ rankas. Jei įmonėje tokių prašymų apdorojama tūkstantis ar daugiau, tuomet darbuotojas vidutiniškai turi skirti nuo mėnesio ir daugiau darbo laiko per metus vien tik prašymams apdoroti.

Mažina sąnaudas ir klaidų kiekį

Verslui augant, keičiantis reguliaciniams ir atitikties poreikiams, daugėja ir rankinio darbo, ypač jei informacinės sistemos yra gyvavimo ciklo viduryje ar antroje pusėje, o keičiantis verslo poreikiams IT dažnu atveju nespėja patenkinti visų reikalavimų ir didelė dalis naujų procesų ar jų žingsnių vykdymo lieka specialisto atsakomybei. Esant didelėms rankinio darbo apimtims, didėja klaidų tikimybė, dalis privalomų žingsnių gali būti praleista dėl žmogiškojo faktoriaus. Rankinio darbo perdavimas „robotams“ padeda to išvengti.

Esant aiškiai apibrėžtoms užduotims, kur žmogus priima sprendimą, remiantis gaunamais duomenimis ar kažkokiais kriterijais, „robotas“ gali lygiai taip pat kaip ir darbuotojas atlikti tas pačias užduotis ir valdyti išimtis. Tam reikiatik, panaudojant sprendimų matricą, aiškiai dokumentuoti procesą ir atliekamus veiksmus. Procesų robotizavimas gali valdyti užduotis ir reikšmingai sumažinti pasikartojančio rankinio darbo kiekius ir galimas klaidas. Kadangi „robotams“ yra nurodomos aiškios taisyklės ir išimtys, atliekant konkrečius veiksmus, jie taip pat padeda užtikrinti nustatytų taisyklių laikymąsi ir kontrolių mechanizmų įgyvendinimą įmonėse. Pavyzdžiui, komandiruočių įsakymai, kurie turi atitikti numatytus reikalavimus ir turėti reikiamus patvirtinimus. Robotizavus šį procesą atkrenta daug rankinio darbo bei sumažėja klaidų tikimybė susijusi su dienpinigių norma ir kitų reikalavimų atitikimu. Kitos pavyzdinės sritys – sąskaitų suvedimas ar išrašymas, priminimų apie skolas periodinis siuntimas, įplaukų duomenų sukėlimas į apskaitos sistemą ir kt.

Svarbu paminėti, kad įsidiegus „robotus“ ženkliai sumažėja mokymų sąnaudos veiklos reikalavimų užtikrinimui, kadangi nebereikia periodiškai apmokyti žmogiškųjų resursų.

Esminiai akcentai, kada ir kodėl reikia svarstyti robotizavimą kaip vieną iš automatizacijos priemonių:

  • Greitas realizavimas. Proceso robotizavimas gali trukti netgi trumpiau nei žmogaus įdarbinimo procesas. „Roboto“ kūrimas, testavimas ir paleidimas trunka nuo vieno mėnesio;
  • greitas atsiperkamumas. Aiškiai paskaičiuojama investicijos nauda ir po kelių mėnesių matoma grąža. „Roboto“ kaina prasideda nuo 1.000–2.000 Eur. Kaštų mažinimas iki 80%;
  • greitas išplečiamumas. Procesų robotizavimas gali padėti spręsti sezoniškumo problemas, kai tam tikrais periodais darbo krūvis ženkliai padidėja. Pavyzdžiui, mėnesio ar ketvirčio ataskaitų generavimas imant duomenis iš skirtingų sistemų ir juos konsoliduojant;
  • veiksmų atsekamumas. „Roboto“ atliekami veiksmai yra sekami kaip ir bet kurio kito darbuotojo, todėl jo veiksmus paprasta audituoti;
  • rizikų dėl klaidų mažinimas. Robotas atlieka veiksmus taip kaip jam nurodoma, nepraleisdamas visų numatytų žingsnių ir „nepervargdamas“;
  • papildo kitas automatizacijos priemones išplečiant pasirinkimo galimybes.

Palyginus su Vakarų šalių robotizavimo sprendimų panaudojimo pažanga, Lietuvoje šioje srityje atsiliekame bent jau pora metų, kadangi didžiosios įmonės tik dabar pradeda nagrinėti robotizacijos sprendimus ir vertina galimą naudą. Čia sektinu pavyzdžiu gali būti mūsų šalyje esantys didieji paslaugų centrai, kurie jau daugiau nei metai yra subūrę veiklos procesų robotizavimo komandas ir automatizavę ne vieną procesą.

Apibendrinant, procesų robotizavimas yra vienas iš procesų automatizavimo sprendimų, kuris iš dalies pakeičia tradicinių sistemų plėtrą ir integravimą dėl daugelio minėtų privalumų ir yra sprendimas vedantis dirbtinio intelekto link.

Komentaro autorius – Audrius Leipus, PwC Technologijų konsultacijų paslaugų grupės vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Blokų grandinė: finansų paslaugų sektorių prislėgė nusivylimas Premium

Blokų grandinės technologija turėjo išstumti bankus ir suteikti galimybę pasauliui „pačiam būti (savo)...

„Amazon“ užginčijo „Microsoft“ laimėtą 10 mlrd. USD vertės kontraktą 1

„Amazon Web Services“ (AWS) pranešė užginčijusi sprendimą 10 mlrd. USD JAV Gynybos departamento viešųjų...

Technologijos
2019.11.15
Papildytosios realybės akiniai grįžta, bet tik į verslo sektorių Premium

Kartu su pirma „Google Glass“ versija prieš keletą metų vos nenumirusi papildytosios realybės akinių...

Technologijos
2019.11.14
Brolių Steponavičių spektroskopų gamybos „Sprana“ pritraukė 0,6 mln. investiciją Premium

Rizikos kapitalo fondas „Iron Wolf Capital“ investavo 570.000 Eur į brolių Mindaugo ir Raimundo Steponavičių...

Technologijos
2019.11.14
SEB banko klientai gali dar greičiau ir patogiau teikti faktoringo sąskaitas Verslo tribūna

Faktoringo paslaugomis besinaudojantys SEB banko klientai sąskaitas bankui nuo šiol gali teikti automatiškai...

Finansai
2019.11.12
Lietuvių „carVertical“ – tarp penkių geriausių Senojo žemyno startuolių 2

Automobilių istorijos patikros platformą „carVertical“ Europos Komisijos Europos įmonių tinklas (Enterprise...

Paslaugos
2019.11.12
Buvęs FED vadovas: centriniams bankams nėra tikslo leisti savo kriptovaliutų

Buvęs JAV Federalinio rezervų banko (FED) vadovas Alanas Greenspanas sako, kad pasaulio centriniams bankams...

Rinkos
2019.11.12
Kosminio tinklo pradžia: „SpaceX“ sėkmingai paleido pirmuosius 60 palydovų 3

„Falcon 9“ raketa pakilo iš Kanaveralo kyšulio Kalifornijoje 40 paleidimo aikštelės lapkričio 11 d. 9 val. 56...

Technologijos
2019.11.12
„Altechna R&D“ vairą iš Alfredo Šlekio perima Martynas Mažeika

Lazerių bendrovė „Altechna R&D“, veikianti su prekės ženklu „Workshop of Photonics“, turi naują vadovą.

Paslaugos
2019.11.11
Aviacijos technologijų išradimai sudomino ir kariuomenę, ir verslą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) mokslininkai,...

Technologijos
2019.11.11
„Baltic Amadeus“ trijų ketvirčių rezultatai žada rekordines metų pajamas 1

Per tris šių metų ketvirčius IT sprendimų bendrovės „Baltic Amadeus“ pajamos perkopė 8 mln. Eur ir buvo 80%...

Paslaugos
2019.11.11
„SAI Global“ atidaro Kompetencijų centrą Vilniuje

Tarptautinė integruotus rizikos valdymo sprendimus ir turto valdymo paslaugas teikianti kompanija „SAI...

Paslaugos
2019.11.11
Debesijos infrastruktūros dalį įrengs „Blue Bridge“ 1

Debesijos infrastruktūros projekto dalį už 3,01 mln. Eur įgyvendins bendrovė „Blue Bridge“, nors viena iš...

Technologijos
2019.11.11
Daugėja instrumentų investuoti į kosmoso pramonę

Investuotojai pasaulyje pamažu įgauna vis daugiau įrankių investuoti į perspektyvia laikomą kosmoso pramonę.

Rinkos
2019.11.10
Verslas Rytuose: „Ashburn International“ vienu sandoriu paėmė trečdalį Azerbaidžano rinkos

Vienas stambiausių Azerbaidžano bankų „Pasha bank“ el. kortelių skaitytuvų tinklui stebėti ir valdyti...

Paslaugos
2019.11.08
Prie „Telios“ jungiamas buvęs „Lintel“ Premium 1

„Telia Lietuva“ ir jos antrinė akcinė bendrovė vidinis paslaugų centras „Telia Customer Service LT“ (TCS) –...

Paslaugos
2019.11.08
„Google Play“ ir „Apple App Store“ žmonės per ketvirtį išleido 22 mlrd. USD Premium

Mobiliųjų paslaugų vartotojai visame pasaulyje trečiąjį šių metų ketvirtį „Google Play“ ir „Apple App Store“...

Paslaugos
2019.11.07
„Bolt“ pradeda pristatinėti maistą

Startuoja vienos didžiausių Europos pavėžėjimo paslaugų platformos „Bolt“ maisto pristatymo į namus...

Paslaugos
2019.11.07
Įžvalgesni investuotojai jau ruošiasi „Airbnb“ IPO

Investuotojai jau ruošiasi užsiimti kuo geresnes pozicijas prieš kitais metais planuojamą JAV trumalaikio...

Rinkos
2019.11.07
Ar šiuolaikinė įmonė gali apsieiti be popierinių dokumentų? Verslo tribūna 1

Neretai girdime: „Siunčiu jums mūsų pasirašytą ir nuskenuotą sutartį, išsispausdinkit, pasirašykit ir...

Vadyba
2019.11.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau