VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2024-10-23 06:30

EV įkrovimo stotelės verslams: kodėl įmonės daro sau meškos paslaugą?

EV įkrovimo stotelės verslams: kodėl įmonės daro sau meškos paslaugą?
Siekiant spartinti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklo plėtrą, startavo trečiasis paramos stotelių įrengimui darbovietėse etapas. Įmonėms kompensuojama iki 50 proc. išlaidų. Tačiau rinkoje plintant ydingoms tendencijoms, verslams būtina žinoti apie tai, kokių klaidų nedaryti, kad mažos išlaidos šiandien neprišauktų didelių problemų rytoj.

Lietuvos energetikos agentūra (LEA) rugsėjį pakvietė viešojo ir privataus sektoriaus įmones kreiptis dėl paramos stotelių įrengimui. Tam numatyta skirti 7,45 mln. eurų. Įmonės iš pradžių užpildo prašymą ir tuomet renkasi elektromobilių (EV) įkrovimo stotelę, už kurios pirkimą ir įrengimą pusė sumos, pagal paramos mechanizmą, padengiama iš skirto biudžeto. Didžiausią kompensaciją už vieną stotelę su dviem įkrovimo taškais galima gauti 2335 eurus, o dviem stotelėms ant stulpo su dviem įkrovimo taškais – 3324 eurus. 

Tačiau pasiūlydama verslams galimybę už įkrovimo įrangą sumokėti mažiau LEA turbūt negalėjo numatyti, kad paramos dalybos gali virsti pasipelnymo galimybe. Rinkoje plinta pasiūlymų įsigyti stoteles nemokamai ir netgi užsidirbti – įmonėms įsiūlomos pačios pigiausios, neretai kiniškos stotelės, už kurias suma net nesiekia 50 proc. kompensuojamos sumos. Paramą teikiančiai agentūrai patirtos jos gavėjų išlaidos nėra įdomios, o tuo metu pigiais produktais susiviliojusioms įmonėms toks lengvabūdiškumas kelia net ne vieną grėsmę. Kokių klaidų nedaryti? 

„Elinta Charge“ vadovas Vaidas Bielinis.
„Elinta Charge“ vadovas Vaidas Bielinis.

„Pirmiausia reiktų pasidomėti, kokie komponentai gaminant stotelę buvo naudojami, kokią įtaką jų kokybė gali turėti stotelės veikimui ir kaip apskritai veikia įkrovimo įranga. Juk niekas nenori, kad praėjus garantiniam laikotarpiui stotelę reikėtų išmesti ir tektų pirkti naują“, – sako elektromobilių įkrovimo stoteles kuriančios ir gaminančios Lietuvos įmonės „Elinta Charge“ vadovas Vaidas Bielinis.

Stotelei pagaminti naudojami komponentai užtikrina jos ilgaamžiškumą 

Elektromobilių gatvėse tik daugės, įkrovimo intensyvumas augs, tad protingiausia iš karto investuoti į įrangą, kuri sėkmingai veiktų ne tik iki garantinio laikotarpio pabaigos, bet ir daug metų po to. „Mūsų „CityCharge” stotelės, pagamintos iš anoduoto aliuminio korpuso, išskiria ilgaamžiškumu – veikia 10 metų be jokių problemų, įkraudamos milžiniškus kiekius elektros. Tokia stotelė rekordininkė nuo 2016 metų yra įkrovusi 220 tūkst. MWh elektros energijos ir toliau sėkmingai veikia. Investicija į ateitį tokia ir turėtų būti – sumokate už kokybę ir galite džiaugtis produktu, kuris nenuvilia“, – teigia V. Bielinis. 

„Elinta Charge“ įmonėje dirba didelė mokslinių tyrimų ir plėtros (angl. Research and Development, R&D) komanda, kuri projektuoja stoteles ir apgalvotai parenka komponentus. Įmonė naudoja aukščiausio lygio Europos gamintojų, tokių kaip „Siemens”, „Mennekes”, „Phoenix Contact”, komponentus, kurie per daug metų rinkoje užsitarnavę patikimumą, turi ilgus veikimo ciklus, taip užtikrindama, kad „CityCharge” stotelės būtų ilgaamžiškos ir veiktų 10-15 metų ar ilgiau. 

Lietuvoje kol kas neturime vieningo įkrovimo infrastruktūros reguliavimo, nors tai yra kritinis segmentas, susijęs su susisiekimu, logistika, apmokėjimo sprendimais bei kitais skaitmeniniais duomenimis. „Žvelgiant į Europos tendencijas, lyderiaujančios šalys – Vokietija, Austrija, Norvegija – turi atskirą reguliavimą įkrovimo įrangai. Anksčiau ar vėliau reikalavimai atsiras ir Lietuvoje. O dažnu atveju pigiausios alternatyvos neturi įrangos atitinkančios MID (angl. Measurement Instruments Directive). Net nekalbant apie kitus saugumo komponentus ar duomenų saugumą. Kyla grėsmė, kad po metų ar dviejų įranga taps netinkama naudoti viešajame sektoriuje ir ne tik“, – kalba „Elinta Charge“ produkto vadovas Dominykas Bertulis.  

Kyla grėsmė dėl įmonės ir darbuotojų duomenų saugumo 

Įmones rūpintis kibernetiniu saugumu šiandien ragina ir ES direktyvos, tad tai turėtų būti vienas prioritetų ir kalbant apie EV įkrovimo stotelės pasirinkimą. „Pigiausios rinkoje siūlomos stotelės neretai yra pagamintos Kinijoje – nors rašoma, kad gamintojas įsikūręs Europoje, šių stotelių komponentai yra kiniški. Tad įmonės, susigundžiusios tokiomis stotelėmis gali nudegti jų atstovams net nesusimąstant, kad įsidiegus stotelę su kiniška programine įranga, naudojami duomenys yra saugomi Kinijoje. Čia iš valstybės pusės nėra jokio reguliavimo, tad jeigu būtų surengta kibernetinė ataka, kyla grėsmė dėl įmonės ir jos darbuotojų duomenų saugumo“, – sako „Elinta Charge“  verslo klientų  vadybininkas Justas Baškys. 

Savo produkciją daugiau nei į 45 valstybes eksportuojančios „Elinta Charge“ stotelių valdymo sistema bei serveriai yra Europos Sąjungos valstybėse – Lietuvoje, Lenkijoje, Vokietijoje ir kitose, duomenys nuo kibernetinių atakų yra patikimai saugomi.  

Kuo skiriasi įkrovimui namuose ir darbovietėje skirtos stotelės? 

EV įkrovimo įrangos darbovietėms ieškančioms įmonėms reiktų pasidomėti, ar tik neišsirinkote stotelės, skirtos buitiniam naudojimui. Nepasigilinus į komponentus, korpuso tvirtumą bei apskritai į skirtumus tarp stotelių, skirtų namams ir verslams, taip pat galima nusivilti.  

D. Bertulis pataria: jei įkrovimo stotelė bus intensyviai naudojama, geriau rinktis tokią, kuri būtų tam ir pritaikyta – pagamintą iš galingesnių industrinių komponentų, o ne su galios elektronikos plokšte (vadinama PCB), kuri labiau tinkama naudoti namų stotelėse.  

„Galima būtų palyginti su stacionariu kompiuteriu ir nešiojamu. Pastarajame yra viena plokštė, kuri sudaro didžiąją dalį kompiuterio vertės ir gedimo atveju reiktų keisti ją visą. Bet nešiojamo kompiuterio dideliems, pavyzdžiui, kasdieniams projektavimo darbams juk nesirinksime. Taip yra ir su namų stotele – pasyviai naudojama ji puikiai veiks ilgai, tačiau įmonėje, kur intensyvumas nepalyginamai didesnis, būtent komponentų kokybė lemia, kiek ji tarnaus. Be to, komponentai yra sudaryti iš kelių dalių, jie nesunkiai remontuojami ir keičiami, todėl remonto kaštai yra mažesni“, – teigia D. Bertulis. 

Stotelių priežiūra ir pasibaigus garantiniam laikotarpiui 

Dar vienas labai svarbus dalykas – įrangos priežiūra. Perkant iš kiniškų detalių surinktą įkrovimo stotelę paprastai kartu gaunate tik informacinį lapelį ir vartotojo instrukciją, tačiau nėra jokio užtikrinimo dėl pagalbos klientams. Pasitaiko ir atvejų, kuomet pigią įrangą teikusi įmonė bankrutuoja, buvusius klientus pasmerkdama problemoms dėl stotelės priežiūros. 

„Elinta Charge“ stotelės yra gaminamos Kaune, kur ir teikiamas tiek garantinis aptarnavimas, tiek stotelių priežiūra jau pasibaigus garantiniam laikotarpiui. „Esame visuomet pasiekiami ir greitai reaguojame. Nuolatinis palaikymas ypač aktualus įmonėms, kurių veikla yra tiesiogiai susijusi su įkrovimo stotelėmis, pavyzdžiui, autobusų parkams ar siuntinių tarnyboms. Sprendžiame problemas iškart, kai tik įmonių atstovai kreipiasi. Vietiniai inžinieriai glaudžiai bendradarbiauja su produkto kūrimo komandomis, todėl galime užtikrinti, kad nėra situacijos, kurios negalime įveikti”, – sako „Elinta Charge“ produktų vadovas D. Bertulis. 

 

52795
130817
52791