Darbdavio pažadas darbuotojams: meistriškas balansavimas tarp norų ir galimybių

Tarptautinės bendrovės „Yara“ Lietuvoje įkurtame Europos verslo centre dirba 500 žmonių. Jaunatviškas kolektyvas, betarpiška ir demokratiška organizacijos kultūra yra puiki terpė dalytis įžvalgomis, norais ir pasiūlymais. Z. Matonienė pripažįsta, kad sunku neįsitraukti į geriausio darbdavio varžybas, kai rinka – atvira, o talentų kiekis – ribotas.
Visgi siekis išpildyti visus visų norus niekur neveda, nes viena įmonė niekada nebus pajėgi darbuotojams duoti visko, ką galima rasti rinkoje. Taip prieš keletą metų bendrovėje ir gimė mintis sudėlioti aiškiai apibrėžtas naudas, kurias „Yara“ Europos verslo centras pasiryžęs suteikti čia dirbantiems žmonėms.
„Norėjome tiesiog įsivardyti, ką mes, kaip darbdavys, turime padaryti, kad būtų patenkinti mūsų darbuotojai, ir būtume įdomūs dar tik svarstantiems prisijungti. Ką norime duoti savo žmonėms, tačiau tuo pat metu – ir ką tikimės gauti iš jų, kad tai būtų abipusė ir sąžininga bendrystė. Nusprendėme pradėti nuo darbdavio vertės pasiūlymo suformavimo“, – pasakoja Z. Matonienė.
Ir greitos naudos, ir „minkštosios“ vertės
„Yara“ Europos verslo centras apsibrėžė penkias sritis, kuriose įsivardino bendrovės poziciją ir pažadą savo žmonėms. Tai – profesionalūs vadovai, pagarbi, skandinaviškais principais grįsta darbo aplinka, mokymai bei galimybė prisidėti prie inovacijų, tobulinti darbo procesus.
Žinoma – ir naudų paketas, apimantis sąžiningą atlygį už darbą bei aiškią pripažinimo sistemą. Pasak vadovės, svarbu ne vadovautis nuostatomis, bet iš tiesų išgirsti, ko nori žmonės. Būtent taip bendrovėje neseniai buvo įdiegta elektroninė platforma, kurioje darbuotojai patys gali išsirinkti, kur išleisti naudos paketo pinigus.
„Surengėme atskirą apklausą, skirtą identifikuoti, kokių naudų pageidauja žmonės, ką jie vertina, o kas jiems ne itin svarbu. Įsitraukimas buvo labai didelis, dalyvavo apie 80 proc. darbuotojų. Ir paaiškėjo, kad žmonės labai skirtingi: vieno norimas dalykas kitam gali visiškai neturėti vertės. Todėl nusprendėme leisti žmonėms išsirinkti tai, kas jiems geriausia: įdiegėme platformą, primenančią el. parduotuvę, kurioje prieinamas platus įvairių naudų asortimentas“, – pasakoja vadovė ir priduria buvusi maloniai nustebinta, kad populiariausi pasirinkimai pirmosiomis starto dienomis buvo daiktai su „Yara“ atributika.
Visgi atlygis, kuriame sutelpa naudos, vertinimo bei pripažinimo sistema – tik viena iš priemonių darbuotojams motyvuoti. Likusios keturios taip pat vaidina svarbų vaidmenį. Pavyzdžiui, „Yaros“ darbuotojai itin vertina galimybę keisti savo darbo procesus: ne tik aktyviai siūlo, ką galima būtų tobulinti, bet ir patys įgyvendina pokyčius.
Kaip vieną veiksmingiausių ir esminių verčių, kurias bendrovė suteikia joje dirbantiems žmonėms, Z. Matonienė išskiria kompetentingus vadovus. Ji įsitikinusi, kad vadovo profesionalumas, gebėjimas formuoti komandą ir tinkamai komunikuoti, yra viena sudėtingiausių užduočių, reikalaujanti nuolatinių pastangų ir tobulėjimo, o vadovo asmenybė turi lemiamą įtaką darbuotojų požiūriui ir elgesiui. Todėl profesionalūs komandų vadovai – vienas iš pažadų, kuriuos „Yara“ deklaruoja savo darbuotojams.
Sėkmės raktas – atvirumas ir skaidrumas
Pašnekovė atvira – nebūtinai visi darbuotojai iškart suvokia, kokią naudą jiems suteiks darbdavio siūlomos vertės. Svarbų vaidmenį atskleidžiant jų prasmę vaidina organizacijos komunikacija, kuri turi būti nuolatinė, nuosekli ir apimti visus vadovų lygmenis.
Kartu, anot Z. Matonienės, ir pačiai organizacijai svarbu likti atvirai ir adaptuoti, tobulinti jau sukurtas sistemas, tik ne chaotiškai, o kompleksiškai ir reguliariai. Čia labai pasitarnauja noras įsiklausyti ir gebėjimas pamatuoti rezultatus, kuriuos atneša įdiegtos priemonės.
„Yara“ daug vertingų įžvalgų gauna iš reguliariai siunčiamų arba specialių, atskiroms temoms skirtų anoniminių apklausų, kuriose darbuotojai noriai dalijasi savo pastebėjimais ir pasiūlymais, ką galima būtų padaryti geriau.
Bendrovė stebi ir įvairius rodiklius, atskleidžiančius objektyvius pokyčius. Tokių yra ne vienas, pavyzdžiui, darbuotojų kaita, įmonėje vidutiniškai išdirbamas laikas, taip pat ir kandidatų skaičius į laisvas darbo pozicijas. Beje, suformavus darbdavio vertės pasiūlymą ir sustygavus įmonės komunikaciją, pastarasis rodiklis „Yara“ Europos verslo centre išaugo net 30 proc.
Nuo ko reikėtų pradėti kurti savo verslo vertės paketą darbuotojams? Geras darbdavio vertės pasiūlymas turėtų savyje talpinti apčiuopiamas, greit pajuntamas naudas, ir ilgalaikius, kartais sunkiau pamatuojamus dalykus, kaip kultūra, perspektyvos, požiūris, vadovai. Z. Matonienė pataria neskubėti žvalgytis ir kopijuoti – tai, kas veikia vienoje įmonėje, nebūtinai tiks visose kitose.
Pasak jos, svarbu ne tik galvoti savo organizacijos, verslo srities kontekste, bet ir veikti nuosekliai, sistemingai, o ne priešokiais „užlopyti“ skaudulius vienoje ar kitoje įmonės vietoje – tai neduos naudos nei darbdaviui, nei darbuotojams, tik eikvos resursus. Ji išskiria ir dar vieną itin reikšmingą taisyklę, kuri neretai praslysta pro akis.
„Labai svarbu yra ne tik deklaruoti, ką žadame, bet ir nebijoti pasakyti, ko nedarysime. Pavyzdžiui, tikrai dažnai sulaukiu klausimų apie 4 dienų darbo savaitę. Tai – tema, kurios mes, kaip tarptautinės įmonės dalis, negalime svarstyti vienašališkai ir diegti tik Lietuvoje. Todėl atsakau, kad tai nėra klausimas, kurį šiuo metu turime dienotvarkėje, būtent dėl aukščiau minėtos priežasties. Galbūt grįšime prie jo ateityje, bet ne dabar. Darbdaviui visada yra pagunda į panašius pageidavimus atsakyti frazėmis „gera mintis, pagalvosime apie tai“, tačiau toks neapibrėžtas atsakymas gali suveikti kaip demotyvacija“, – pabrėžia „Yara“ verslo centro vadovė.