2014-03-29 01:01

Siuvėjams patogiau su svetimu ženklu

Atlaikiusieji Rytų konkurenciją tekstilininkai grįžta – Vilkaviškio AB „Žemkalnija“, siuvanti pagal klientų užsakymus, jau kelintus metus iš eilės skaičiuoja pelną ir plečia veiklą.

„Dirbame su Vakarų Europos užsakovais ir dabar nedaug, tačiau stabiliai augame. Sunkumai baigėsi, kai prieš trejus metus mūsų klientai nusivylė partneriais Ukrainoje ir Kinijoje“, – džiaugiasi Vladas Jakaitis, įmonės direktorius.

Bendrovė pagal užsakymus siuva garsiais prekės ženklais pažymėtus drabužius ir krypties keisti neketina. Pagrindiniai užsakovai švedai ir vokiečiai.

Anot įmonės vadovo, užsakovai susitaikė su tuo, kad Lietuvoje energijos kainos yra vienos iš didžiausių Europos Sąjungoje, ir su tuo, kad Vilkaviškio fabriko paslaugų įkainiai pernai padidėjo vidutiniškai 7%.

Nekurs savo ženklo

Dabar bendrovėje dirba daugiau nei 300 darbuotojų, pernai papildomai įdarbinta 20 žmonių, kurie padėjo išspręsti vadinamąją „siauro kaklo“ problemą, kai viena linija nespėja su kitomis ir dėl to mažėja gamybos efektyvumas. Todėl suformuota nauja brigada, kuri leidžia tolygiau apkrauti fabriką. Šiemet įrangai atnaujinti bus skirta 200.000 Lt.

„Šiemet mūsų apyvarta didės bent 0,5 mln. Lt. Teikiame tik paslaugą, neparduodame galutinio produkto. Todėl ir mūsų metinės pajamos – apie 7 mln. Lt, tarsi kuklios. Jei patys realizuotume produkciją, ne darbą, pajamos siektų 40 mln. Lt“, – skaičius vardija „Žemkalnijos“ direktorius.

Per savaitę fabrikas pasiuva apie 13.000 moteriškų kelnių. Sukurti savo prekės ženklą ir parduoti tokius gaminių kiekius įmonė nepajėgi.

„Dirbame su įmonėmis, kurios savo prekės ženklus kūrė 100 metų. Konkuruoti su jais ir mėginti brautis į rinką neverta“, – kodėl nekeis strategijos, aiškina p. Jakaitis.

Vilkaviškiečiai nebijo, kad klientai išbėgios, jei konkurentai pasiūlys šiek tiek pigesnių paslaugų.

„Daugelį metų dirbame sąžiningai, todėl užsakovai mumis pasitiki. Nebijome, kad jie greitai pabėgs. Kai reikėjo, jie mums net teikė kreditus, kad galėtume įsigyti naujų įrenginių“, – aiškina p. Jakaitis.

Tuo lietuviai skiriasi nuo ukrainiečių ar kinų, jie imasi palyginti mažų partijų, griežtai laikosi terminų.

Verslininkams pavojų kelia tik neprognozuojami mūsų politikų žingsniai. Jei žaibiškai padidėtų minimalusis atlyginimas, bendrovei išgyventi būtų sunku. Nepadėtų net ilgametis bendravimas su užsakovais. Drastiškai didinti įkainių vilkaviškiečiai negalėtų.

Apsaugo technologijos

Panašiu keliu kaip „Žemkalnija“ eina ir Mažeikių siuvykla UAB „Dertena“, tačiau mažeikiškiai pasirinko sudėtingesnius gaminius – siuva darbo drabužius ir naudoja technologijas, kurių neturi paprastos siuvyklos.

„Prekės ženklo nekursime, nes ir taip vos spėjame vykdyti užsakymus. Nuolat gauname pasiūlymų dirbti daugiau, tačiau nesiimame. Didesnės plėtros taip pat neplanuojame, nes nėra tiek darbuotojų. Plėsti kolektyvą sudėtinga“, – apie savo verslą pasakoja Gediminas Tenys, UAB „Dertena“ direktorius.

Savo verslą „Dertena“ apsaugo nuo konkurentų diegdamas sudėtingesnes technologijas. Todėl užsakovai tiesiog neturi pasirinkimo ir negali bėgti pas pigesnius gamintojus. Kol naujokas išmoks tvarkingai dirbti, praeis nemažai laiko ir bus patirta nuostolių perkant nekokybiškus gaminius.

„Mokame už atliktą darbą ir atsisveikiname su darbuotojais, kurie uždirba tik minimaliajam atlyginimui. Darbas gana sunkus ir užsibūna ne visi. Be to, kai žmonės pamato, kiek iš jų atlyginimo atskaitoma mokesčiams, dingsta motyvacija“, – dėsto p. Tenys.

Susigrąžina pozicijas

VŽ rašė, kad Lietuvos aprangos ir tekstilės gamybos įmonių eksporto apimtis 2013 m. augo 8,8%, daugiausia tarp Lietuviškos kilmės produktų. Drabužių ir tekstilės bendrovės pernai eksportavo 2,27 mlrd. Lt vertės gaminių ir pagal eksporto pokytį aplenkė iki tol lyderiavusias grūdų, chemijos, medienos bendroves. Visų Lietuviškų prekių eksportas pernai augo 6,5% ir siekė 84,8 mlrd. Lt.

Lietuvos tekstilės pramonės konkurencingumą didino tai, kad užsakymai Europoje smulkėja ir spartėja: vidutinis pristatymo terminas 4–8 savaitės. O Azijos gamintojų konkurencingumas mažėja – Kinija tęsia darbuotojų darbo užmokesčio didinimą, smarkiai pabrango gabenimo jūra paslaugos.

Pagrindinės eksporto* rinkos, 2013 m., mln. Lt

Vokietija 423

Jungtinė Karalystė 268

Danija 256

Švedija 214

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Norvegija 160

* Lietuvos drabužių ir tekstilės pramonės

Šaltinis: „Versli Lietuva“.

Straipsnis publikuotas dienraštyje "Verslo žinios".

52795
130817
52791