Dezinformacija, melas ir propaganda socialiniuose tinkluose: kaip elgtis?

Publikuota: 2022-02-28
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Šiuo metu, kai Ukrainoje vyksta karas ir priešiškos jėgos aktyviai veikia socialiniuose tinkluose, svarbu atpažinti melo, dezinformacijos ir propagandos įrašus bei žinoti, kaip elgtis su jais susidūrus.

Pirmas žingsnis – atpažinti melagienas, dezinformacinius ir propagandos įrašus. Kai kas nors primygtinai siūlo paskaityti ar perklausyti vieną ar kitą įrašą, „nes čia, žinok, sako tiesą“, būkite atsargūs ir nesuteikite melui eterio bei auditorijos, pataria Lietuvos komunikacijos (LTKA) asociacija.

Informacijos lietuvių kalba ieškokite tik pagrindiniuose Lietuvos portaluose. Maži portalai turi mažau galimybių atsilaikyti prieš galimas kibernetines atakas, taip pat mažiau resursų patikrinti informaciją.

Taip pat derėtų remtis informacija iš pirminių šaltinių – pavyzdžiui, kasdienių Vyriausybės spaudos konferencijų (jos transliuojamos internetu), teigia LTKA.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Remtis dera ir patikimais didžiaisiais Vakarų žiniasklaidos kanalais: CNN, BBC, „Euronews“, „Bloomberg“, „New York Times“, „The Guardian“, „Politico“, „The Telegraph“, „Reuters“, „AFP“, „The Independent“, „The Economist“, „Financial Times“. 

Skaitomą informaciją socialiniuose tinkluose ir platformose vertinkite kritiškai, ypač atkreipdami dėmesį į tokius dalykus:

  • Paskyros, skelbiančios patikimą informaciją, paprastai turi pakankamai sekėjų, o ne 200-300. Jeigu sekėjų neradote daug, ieškokite, ar informacija yra publikuota kituose šaltiniuose ir iš naujo įvertinkite ją publikavusius asmenis.
  • Šaltiniai neturi būti susiję su Rusijos valdžiai palankiais kanalais. Net jeigu juose ir gali būti dalis tiesos, šiuo metu neverta rizikuoti – geriau naudotis patikimais Lietuvos ar Vakarų žiniasklaidos šaltiniais.
  • Sensacinga informacija visada turi būti paremta šaltiniais. Jeigu matote ką nors šokiruojančio ar labai emocingo, pažiūrėkite, ar prie įrašo yra šaltinis ir toliau tikrinkite informaciją. Pavyzdžiui, ieškokite per „Google“, ar randama analogiška informacija kituose šaltinuose.
  • Klauskite savęs nuolat: ar šiame šaltinyje netrūksta įrodymų bei analizės, iš kurios perspektyvos yra pateikiama naujiena, ar nėra taip, kad faktinės naujienos nėra ir bandoma manipuliuoti vaizduote?

Ko nedaryti?

Kuo aktyviau žmonės dalinasi įrašu ar į jį reaguoja, tuo daugiau pirmumo socialinių tinklų algoritmai jam suteikia. Net pasidalinimas su komentaru „Tai melas“, suteikiant konteksto ar atskleidžiant tikrus faktus, vis tiek yra pasidalinimas. Dėl to auga įrašo ir paskyros reitingas, matomumas ir auditorija. 

Tegu melas ir dezinformacija plinta savo uždarame, bet ne jūsų socialinių medijų „burbule“. Paprastai tariant, nesuteikite melui auditorijos. Tai reiškia: nespauskite reakcijos mygtukų prie įrašų, nes kuo daugiau reakcijų, pasidalinimų, tuo kitiems tas įrašas atrodo patikimesnis, tad nesidalinkite tokių įrašų nuorodomis – nei savo turinyje, nei komentaruose, pataria LTKA.

Nesidalinkite dezinformaciniais vienos platformos įrašais ar nuorodomis kitoje platformoje. Tai skatina informaciją sklisti tarp platformų – todėl auga jų auditorija, algoritmai suteikia tokiems įrašams ir paskyroms prioritetą ir dažniau parodo kitiems socialinių tinklų lankytojams.

  • Nekartokite dezinformaciniuose įrašuose naudojamų grotažymių (angl. hashtags).
  • Nenaudokite tokiuose įrašuose vartojamų žodžių, terminų, specifinių sąvokų.
  • Nežymėkite (netaginkite) savo įrašuose įtartino turinio autorių, paskyrų Jei norite patikrinti faktus arba pranešti apie paskyrą ar įrašą –  geriau dėkite adresą kaip paveiksliuką (ne aktyvią nuorodą).
  • Nestebėkite ir nesekite (follow) paskyrų ar žmonių, kurie skleidžia tokią informaciją.
  • Neskatinkite ir neplatinkite pastebėtų klaidingų sąsajų tarp dalykų, kurie nėra niekaip susiję.
  • Nekartokite tokių įrašų informacijos jokia forma – net norėdami pašiepti, pajuokti ar pakomentuoti.

 

Pasak LTKA, svarbu suprasti, kad net jei galvojate, kad dezinformacijos, propagandos ar melagienos teiginiai neveikia jūsų mąstymo, tai gali veikti jūsų draugus ir aplinkinius. Neleiskime normalizuoti propagandos ar dezinformacijos žodyno ir terminų, nes jie taps įprasti kasdieninėje kalboje ir visuomenėje.

Ką verta daryti?

  • Blokuokite ir praneškite (angl. report) socialinių tinklų administratoriams apie dezinformacijos, propagandos ir melo paskyras.  Neužtenka tik nesekti tokių paskyrų – kai kiti žmonės sureaguoja į tokius įrašus, jie pasirodo ir jūsų naujienų sraute. Nesuteikite tokioms paskyroms dėmesio ar auditorijos.
  • Norėdami pranešti apie netinkamą profilį, tokios funkcijos ieškokite profilio dešinėje, spausdami ant trijų taškelių. Tokiu pat būdu galima pranešti ir apie netinkamą komentarą – reikėtų komentaro dešinėje spausti ant trijų taškelių.
  • Kol dezinformacinė paskyra neblokuota, skelbkite ir dalinkitės jos įrašų zonoje (paskyroje, komentaruose) savo požiūriu, naratyvu ar tiesos faktais (pateikite patikrintus teiginius, venkite neiginių).
  • Komentaruose kartokite tiesą. Kartokite tiesos faktus dar kartą. Ir taip šimtą kartų.
  • Jeigu yra būtinybė atkreipti dėmesį į tokius įrašus, pranešti apie juos, naudokite iškarpas (angl. printscreens), o ne nuorodas į juos. Jeigu būtina iškarpomis pasidalinti viešoje erdvėje, pažymėkite jas „melas“.
  • Jeigu norite atskleisti propagandą, įspėti savo bendruomenę, tokius įrašus su jų iškarpa galite aprašyti vadinamuoju „tiesos sumuštinio“ būdu. Pirma minėkite tiesos faktus – pirmas sakinys labiausiai atkreipia dėmesį. Tuomet įvardinkite pastebėtą melą, tačiau nenaudokite dezinformaciniame įraše matomo žodyno. Užbaikite patikrintų teiginių ir tiesos pakartojimu.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
„Lietuvos ryto“ grupės finansai: metus lydėjo ir nuostoliai, ir dividendai Premium

Žiniasklaidos grupės „Lietuvos rytas“ valdomų bendrovių konsoliduotos pajamos 2021 m. simboliškai sumenko, o...

Rinkodara
2022.05.24
Teismas neleido stabdyti prieigos prie „Russia Today“ portalų

Teismas gegužę neleido Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai stabdyti prieigos prie Rusijos valstybinės...

Rinkodara
2022.05.23
„YouTube“ ištrynė daugiau kaip 70.000 Kremliaus pasakojimų apie karą 6

„YouTube“ pašalino daugiau kaip 70.000 vaizdo įrašų ir 9.000 kanalų, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje, nes...

Inovacijos
2022.05.22
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19
„Transparency international“: dėl duomenų atvėrimo ir panaudojimo Lietuva užima paskutinę vietą ES 11

Lietuva yra tarp prasčiausiai viešajam interesui svarbius duomenis atveriančių ir panaudojančių Europos...

Rinkodara
2022.05.18
TV3 nuo birželio transliuos naują kanalą rusų kalba 2

TV3 žiniasklaidos grupė antradienį pranešė nuo birželio pradžios pradėsianti transliuoti naują kanalą rusų...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17
„Verslo žinioms“ – Metų nacionalinės žiniasklaidos priemonės apdovanojimas

Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dienos išvakarėse apdovanoti Europos Sąjungos (ES) investicijų efektyvumą...

Verslo aplinka
2022.05.06
„Rekvizitai.lt“ – nauja duomenų analizės paslauga ir dovana VŽ prenumeratoriams 6

Portalą „rekvizitai.lt“ papildo nauja „Premium“ rubrika, kurioje vartotojai galės parsisiųsti „rekvizitai.lt“...

Prekyba
2022.05.05
Internetinė žiniasklaida „google mokesčio“ norėtų nuo 2023-iųjų 4

Internetinė žiniasklaida siūlo Vyriausybei svarstyti galimybę taikyti skaitmeninių paslaugų mokestį...

Rinkodara
2022.05.04
EK atmetus skundą dėl LRT finansavimo, ginčas persikėlė į ES Teisingumo Teismą

Europos Komisija (EK) atmetė Lietuvos komercinės žiniasklaidos skundą dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Ekspress Grupp“ pirmojo ketvirčio nuostolis viršijo 0,5 mln. Eur

„Delfi“ naujienų portalus Baltijos valstybėse valdanti Estijos žiniasklaidos ir pramogų grupė „Ekspress...

Rinkodara
2022.04.29
Institucijoms suteikta daugiau galių riboti karo propagandą

Seimas antradienį patvirtino pataisas, suteiksiančias daugiau galimybių žurnalistų etikos inspektoriui...

Verslo aplinka
2022.04.19
LRT atnaujina savo prekės ženklus

Iki 2022 m. vasaros LRT žiūrovai išvys atnaujintus LRT kanalų prekės ženklus. Įvaizdžio atnaujinimas apima...

Rinkodara
2022.04.12
Rusija apkaltino „YouTube“, kad blokuoja Valstybės Dūmos kanalą

Rusijos pareigūnai šeštadienį apkaltino vaizdo įrašų ir transliavimo platformą „YouTube“ blokuojant...

Verslo aplinka
2022.04.09
Rusija kovoja su „Google“: apkaltino „melagienų“ skleidimu

Rusijos žiniasklaidos priežiūros tarnyba „Roskomnadzor“ ketvirtadienį pareiškė uždrausianti JAV interneto...

Inovacijos
2022.04.07
Lietuvoje pradėta retransliuoti Ukrainos „UA: PBC“ radijo programa

Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) per vidurinių bangų siųstuvą Lietuvoje pradėjo...

Rinkodara
2022.04.04
LRTK žiniasklaidai prilygino dalį vaizdo tinklaraštininkų 1

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) patvirtino gaires vaizdo tinklaraštininkams (vlogeriams),...

Rinkodara
2022.03.31
Ministerijos viešinimui išleidžia 30% mažiau nei planuoja

Ministerijų numatytos ir išleistos lėšos publikacijoms skiriasi bent 30%, pranešė „Transparency...

Rinkodara
2022.03.31
„Google“ raginama šalinti programėles, per kurias galima žiūrėti uždraustas TV programas 3

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) kreipėsi į „Google“, prašydama pašalinti iš „Google Play...

Rinkodara
2022.03.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku