Dezinformacija, melas ir propaganda socialiniuose tinkluose: kaip elgtis?

Šiuo metu, kai Ukrainoje vyksta karas ir priešiškos jėgos aktyviai veikia socialiniuose tinkluose, svarbu atpažinti melo, dezinformacijos ir propagandos įrašus bei žinoti, kaip elgtis su jais susidūrus.
Pirmas žingsnis atpažinti melagienas, dezinformacinius ir propagandos įrašus. Kai kas nors primygtinai siūlo paskaityti ar perklausyti vieną ar kitą įrašą, nes čia, žinok, sako tiesą, būkite atsargūs ir nesuteikite melui eterio bei auditorijos, pataria Lietuvos komunikacijos (LTKA) asociacija.
Informacijos lietuvių kalba ieškokite tik pagrindiniuose Lietuvos portaluose. Maži portalai turi mažau galimybių atsilaikyti prieš galimas kibernetines atakas, taip pat mažiau resursų patikrinti informaciją.
Taip pat derėtų remtis informacija iš pirminių šaltinių pavyzdžiui, kasdienių Vyriausybės spaudos konferencijų (jos transliuojamos internetu), teigia LTKA.
Remtis dera ir patikimais didžiaisiais Vakarų žiniasklaidos kanalais: CNN, BBC, Euronews, Bloomberg, New York Times, The Guardian, Politico, The Telegraph, Reuters, AFP, The Independent, The Economist, Financial Times.
Skaitomą informaciją socialiniuose tinkluose ir platformose vertinkite kritiškai, ypač atkreipdami dėmesį į tokius dalykus:
- Paskyros, skelbiančios patikimą informaciją, paprastai turi pakankamai sekėjų, o ne 200-300. Jeigu sekėjų neradote daug, ieškokite, ar informacija yra publikuota kituose šaltiniuose ir iš naujo įvertinkite ją publikavusius asmenis.
- Šaltiniai neturi būti susiję su Rusijos valdžiai palankiais kanalais. Net jeigu juose ir gali būti dalis tiesos, šiuo metu neverta rizikuoti geriau naudotis patikimais Lietuvos ar Vakarų žiniasklaidos šaltiniais.
- Sensacinga informacija visada turi būti paremta šaltiniais. Jeigu matote ką nors šokiruojančio ar labai emocingo, pažiūrėkite, ar prie įrašo yra šaltinis ir toliau tikrinkite informaciją. Pavyzdžiui, ieškokite per Google, ar randama analogiška informacija kituose šaltinuose.
- Klauskite savęs nuolat: ar šiame šaltinyje netrūksta įrodymų bei analizės, iš kurios perspektyvos yra pateikiama naujiena, ar nėra taip, kad faktinės naujienos nėra ir bandoma manipuliuoti vaizduote?
Ko nedaryti?
Kuo aktyviau žmonės dalinasi įrašu ar į jį reaguoja, tuo daugiau pirmumo socialinių tinklų algoritmai jam suteikia. Net pasidalinimas su komentaru Tai melas, suteikiant konteksto ar atskleidžiant tikrus faktus, vis tiek yra pasidalinimas. Dėl to auga įrašo ir paskyros reitingas, matomumas ir auditorija.
Tegu melas ir dezinformacija plinta savo uždarame, bet ne jūsų socialinių medijų burbule. Paprastai tariant, nesuteikite melui auditorijos. Tai reiškia: nespauskite reakcijos mygtukų prie įrašų, nes kuo daugiau reakcijų, pasidalinimų, tuo kitiems tas įrašas atrodo patikimesnis, tad nesidalinkite tokių įrašų nuorodomis nei savo turinyje, nei komentaruose, pataria LTKA.
Nesidalinkite dezinformaciniais vienos platformos įrašais ar nuorodomis kitoje platformoje. Tai skatina informaciją sklisti tarp platformų todėl auga jų auditorija, algoritmai suteikia tokiems įrašams ir paskyroms prioritetą ir dažniau parodo kitiems socialinių tinklų lankytojams.
- Nekartokite dezinformaciniuose įrašuose naudojamų grotažymių (angl. hashtags).
- Nenaudokite tokiuose įrašuose vartojamų žodžių, terminų, specifinių sąvokų.
- Nežymėkite (netaginkite) savo įrašuose įtartino turinio autorių, paskyrų Jei norite patikrinti faktus arba pranešti apie paskyrą ar įrašą geriau dėkite adresą kaip paveiksliuką (ne aktyvią nuorodą).
- Nestebėkite ir nesekite (follow) paskyrų ar žmonių, kurie skleidžia tokią informaciją.
- Neskatinkite ir neplatinkite pastebėtų klaidingų sąsajų tarp dalykų, kurie nėra niekaip susiję.
- Nekartokite tokių įrašų informacijos jokia forma net norėdami pašiepti, pajuokti ar pakomentuoti.
Pasak LTKA, svarbu suprasti, kad net jei galvojate, kad dezinformacijos, propagandos ar melagienos teiginiai neveikia jūsų mąstymo, tai gali veikti jūsų draugus ir aplinkinius. Neleiskime normalizuoti propagandos ar dezinformacijos žodyno ir terminų, nes jie taps įprasti kasdieninėje kalboje ir visuomenėje.
Ką verta daryti?
- Blokuokite ir praneškite (angl. report) socialinių tinklų administratoriams apie dezinformacijos, propagandos ir melo paskyras. Neužtenka tik nesekti tokių paskyrų kai kiti žmonės sureaguoja į tokius įrašus, jie pasirodo ir jūsų naujienų sraute. Nesuteikite tokioms paskyroms dėmesio ar auditorijos.
- Norėdami pranešti apie netinkamą profilį, tokios funkcijos ieškokite profilio dešinėje, spausdami ant trijų taškelių. Tokiu pat būdu galima pranešti ir apie netinkamą komentarą reikėtų komentaro dešinėje spausti ant trijų taškelių.
- Kol dezinformacinė paskyra neblokuota, skelbkite ir dalinkitės jos įrašų zonoje (paskyroje, komentaruose) savo požiūriu, naratyvu ar tiesos faktais (pateikite patikrintus teiginius, venkite neiginių).
- Komentaruose kartokite tiesą. Kartokite tiesos faktus dar kartą. Ir taip šimtą kartų.
- Jeigu yra būtinybė atkreipti dėmesį į tokius įrašus, pranešti apie juos, naudokite iškarpas (angl. printscreens), o ne nuorodas į juos. Jeigu būtina iškarpomis pasidalinti viešoje erdvėje, pažymėkite jas melas.
- Jeigu norite atskleisti propagandą, įspėti savo bendruomenę, tokius įrašus su jų iškarpa galite aprašyti vadinamuoju tiesos sumuštinio būdu. Pirma minėkite tiesos faktus pirmas sakinys labiausiai atkreipia dėmesį. Tuomet įvardinkite pastebėtą melą, tačiau nenaudokite dezinformaciniame įraše matomo žodyno. Užbaikite patikrintų teiginių ir tiesos pakartojimu.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti