Turėti „Teslą“ – tarsi vairuoti didelę raudoną MAGA kepurę

Elono Musko, „Teslos“ įkūrėjo ir savininko, pažadas sumažinti pasaulio priklausomybę nuo iškastinio kuro ir siekis auginti elektromobilių patrauklumą subūrė nemenką ratą šio prekės ženklo gerbėjų ir pirkėjų. Jie deklaravo savo ištikimybę E. Musko vizionieriškai technologijų ir ekologiškumo vizijai, kartu ta tampri sąsaja su vadovo įvaizdžiu didžiąją dalį „Teslos“ prekių ženklo gyvavimo istorijoje buvo naudinga verslui.
Tačiau kai E. Muskas susivienijo su JAV prezidentu Donaldu Trumpu ir pasinėrė į politiką, daugelis „Tesla“ savininkų ir potencialių pirkėjų turbūt klausia savęs, kokį įvaizdį šiandien jie demonstruoja, kai sėda prie „Tesla“ vairo. Pažiro ne vien tokių abejonių ir pamąstymų, pasirodė ir nerimą keliantys bendrovės verslo rodikliai, konstatuoja „The Wall Street Journal“ (WSJ).
Garthas Ancieris, TV prodiuseris, vienos ir iš televizijų Los Andžele vadovas, prisimena, kad jau daugiau nei prieš metus su dviem kolegomis aptarinėjo, koks jausmas yra būti matomam vairuojant „Tesla“ automobilį.
„Darosi nepatogu važinėti šiuo automobiliu, nes tai tarsi vairuoti didelę raudoną MAGA kepurę (MAGA judėjimas – „Make America Great Again“ arba tiesiog trampizmas, – VŽ)“, – WSJ cituoja G. Ancieris.
Dabar G. Ancieris nori parduoti savo 4 metų senumo „Model X“: „Jei ne E. Musko elgesys, tikriausiai ir toliau pasilikčiau „Tesla“.
„Tesla“, iki šiol didžiausia JAV elektromobilių gamintoja, ilgą laiką pirmavo automobilių pramonėje pagal vartotojų lojalumą, o apklausos rodo, kad daugelis savininkų neketina atsisakyti šio prekės ženklo ir dabar. Vis tik naujausios apklausos dega raudoną lemputę ie signalizuoja, kad prekės ženklo patrauklumas mažėja, traukiasi ir pardavimai, o „Teslos“ akcijų kaina čiuožia žemyn: nuo metų pradžios yra atpigusi apie ketvirčiu, o nuo gruodžio vidurio piko – 42,5%.
Savo ruožtu JAV prezidentas pareiškė, kad, palaikydamas savo pagrindinį rėmėją ir artimą patarėją, įsigis jo kompanijos gaminamą elektromobilį. D. Trumpas yra ne kartą aršiai pasisakęs prieš elektromobilius, kritikavęs jų kainą, nuvažiuojamą atstumą ir bendrą tokių transporto priemonių skatinimo politiką.
Dar 2022 m., prieš E. Muskui įsitraukiant į JAV prezidento komandą, konsultacijų įmonės „Strategic Vision“ tyrimas rodė, kad 22% apklaustų automobilių pirkėjų teigė, kad tikrai svarstytų galimybę įsigyti „Teslą“ kitą kartą pirkdami transporto priemonę. Pagal tai „Tesla“ prilygo kitiems prabangių automobilių prekės ženklams kaip „Mercedes-Benz“ ir BMW, tyrimo duomenis komentuoja Alexander Edwardsas, „Strategic Vision“ prezidentas.
Tuo metu praėjusią vasarą šis procentas sumenko iki 7%, toks išlieka ir dabar. Kartu A. Edwardsas pažymėjo, kad toks staigus nuosmukis automobilių versle pasitaiko retai.
„Šiuo metu nematome jokių atsigavimo požymių“, – sakė A. Edwardsas, pridurdamas, kad „Teslos“ istorinis patrauklumas ekologiškai nusiteikusiems pirkėjams ir dešiniųjų pažiūrų E. Musko politika prieštarauja vienas kitam.
Gruodį apie 63% apklaustųjų teigė, kad nesvarstytų galimybės pirkti „Teslą“, o tai yra maždaug 10 proc. punktų daugiau nei praėjusių metų pavasarį.
Nei „Tesla“, nei E. Muskas neatsakė į WSJ prašymus pakomentuoti situaciją.
Smūgis veiklos rezultatams
Savo ruožtu „Tesla“ iššūkiai yra gerokai didesni nei vartotojų reakcijos ar protestai į E. Musko vykdomą politiką. „Teslos“ pardavimai ir pelningumas jau kuris laikas patiria spaudimą dėl jau palyginti senos transporto priemonių linijos ir kartu stiprėjančių kitų eletramobilių gamintojų, bandančių privilioti pirkėjus agresyviomis akcijomis, konstatuoja WSJ.
Praėjusiais metais „Teslos“ visame pasaulyje parduotų transporto priemonių skaičius sumažėjo 1%, o tai yra pirmas kartas per daugiau nei dešimtmetį, kai fiksuojamas kritimas. Jau nekalbant apie tai, kad bendrai elektromobilių pardavimai augo 25%.
Tyrimų bendrovės „Wards Intelligence“ skaičiavimais, JAV „Teslos“ pardavimai pernai sumažėjo 7%, o per pirmuosius du šių metų mėnesius – 2%.
Nerimą keliančių tendencijos nuvilnijo ir Europoje. Skaičiuojama, kad šių metų vasario mėnesį naujų „Tesla“ automobilių registravimas Vokietijoje smuko 76,3%, o Prancūzijoje – 26%. Į kitas šalis eksportuojanti „Tesla China“ vasarį pristatė 49% mažiau automobilių nei prieš metus.
Analitikai šį mažėjimą iš dalies sieja su skirtingais rinkos veiksniais, įskaitant ir faktą, kad dalis potencialių pirkėjų laukia atnaujinto „Tesla Model Y“ modelio, kuris turėtų pasirodyti šį mėnesį. Vis dėlto neigiamai pardavimų dinamikai įtakos turi ir paties E. Musko veiksmai, ypatingai tai jaučiama Vokietijoje.
„Kai žaidi politiką, visada atsiranda daugiau rizikos“, – WSJ cituoja Felipe Munoz, automobilių vartotojų tyrimų bendrovės „Jato Dynamics“ analitiką.
WSJ primena, kad po D. Trumpo pergalės „Tesla“ akcijų vertė smarkiai išaugo, nes investuotojai tikėjosi, kad E. Musko artumas prezidentui bus naudingas jo verslui.
Tačiau šiais metais akcijos atpigo 35%, taip panaikindamos didžiąją dalį po rinkimų susišluotos vertės.
Vis dėlto, „Tesla“ akcijos, remiantis „FactSet“ duomenimis, vertinamos maždaug 847 mlrd. USD, o tai daugiau nei bet kurios kitos automobilių bendrovės.
Kartu nors E. Muskas „Teslą“ ir pavertė ją vertingiausia pasaulyje automobilių gamintoja, prieštaringi sprendimai ir politiniai viražai karpo šiuos laurus.
Politinių žaidimų kaina
Pastarosiomis savaitėmis, kai E. Muskas, diriguodamas JAV naujojo Vyriausybės efektyvumo departamento (DOGE) iniciatyvoms, paragino masiškai atleisti federalinius darbuotojus ir parėmė kraštutinių dešiniųjų politinę partiją Vokietijoje, protestuotojai surengė demonstracijas prie „Teslos“ salonų JAV ir Europoje, o kai kurios parduotuvės ir įkrovimo stotelės buvo apgadintos.

Kai kurie JAV savininkai ant savo automobilių rado lapelius, raginančius parduoti savo transporto priemones, kai kurie net sulaukė grasinančių žinučių.
Be kita ko, šaltiniai įmonėje taip pat teigia, kad vadovybė viduje ne kartą svarstė klausimus apie E. Musko konfrontuojantį elgesį ir to poveikį pardavimams, taip pat ir įdarbinimui.
Jaredas Ottmannas, beveik septynerius metus dirbęs „Teslos“ tiekimo grandinės inžinieriumi, sausio mėnesį „LinkedIn“ paskyroje išreiškė susirūpinimą dėl rankos gesto per JAV prezidento inauguraciją ir kitų prieštaringų E. Musko komentarų.
„Šį klausimą viduje kėliau daug kartų, kalbėdamas su vadovais, žmogiškaisiais ištekliais, teisininkais, investuotojais, – rašė J. Ottmannas. – Ir nors didžioji dalis žmonių išreiškė asmeninę paramą, „Tesla“ kaip bendrovė tylėjo. „Teslos“ tyla yra kurtinanti“.
Atsisakius pašalinti įrašą, J. Ottmannas buvo atleistas iš darbo, teigė jo advokatas.
Thomas Temme, „Teslos“ vyresnysis programinės įrangos inžinierius Vokietijoje, sakė, kad E. Muskas „dabar remia politinius veikėjus, kurie ne tik nesirūpina įmonės misija, bet ir aktyviai neigia klimato kaitą bei yra kovoję prieš viską, ką istoriškai palaikė „Tesla“. Skelbiama, kad įmonę paliko ne vienas darbuotojas, pabrėždamas, kad įkūrėjo veiksmai tapo pagrindine priežastimi, kodėl atsisveikinama su įmone.
„Kadaise dievinau šį vyruką“, – teigia Diego Leporini, Pietų Kalifornijos verslininkas, kuris savo pirmąją „Teslą“ įsigijo 2023 m., o dabar siekia atsiriboti nuo E. Musko. Protestuodamas prieš milijardieriaus ryšius su D. Trumpu, jis pardavė savo turėtas 83 „Teslos“ akcijas ir bando nutraukti „Model Y“ lizingo sutartį.
Kritika iš „Apple“ vieno įkūrėjų
Steve‘as Wozniakas, vienas „Apple“ įkūrėjų, su CNBC televizija neseniai pasidalino įžvalgomis apie E. Muską ir jo iniciatyvas. Jis teigė palaikantis efektyvumo paieškas JAV vyriausybėje, tačiau sukritikavo E. Musko DOGE iniciatyvos metodus.
„Tikrai manau, kad turėtume ieškoti neefektyvumo vyriausybėje, tačiau reikia turėti didelį departamentą, kuris analizuotų po gabalėlį. Tiesiog masiniai atleidimai – tai nėra geras būdas valdyti verslą. Užduotis yra išties išsiaiškinti, kas veikia ir kas ne, atlikti pokyčius“, – sakė S. Wozniakas.
Jis pažymėjo, kad procesas turi būti atliekamas „skalpeliu, o ne kūju“.
„E. Muskas, aš nežinau, kas jam įkando, – teigė S. Wozniakas. – Kartais tokiose didelėse bendrovėse tampi toks turtingas, atsiduri viršūnėje – tai susuka galvą, ir manai esantis nuostabiausias žmogus pasaulyje ir protingiausias ir diktuosi, ką kitiems daryti.“
S. Wozniakas taip pat nėra didelis E. Musko „Teslos“ elektromobilių fanas.
„Kaskart, kai jie ką nors keitė automobilyje, jis darėsi vis blogesnis ir blogesnis ir dabar iš vartotojo sąsajos pusės yra apgailėtinas. Man, atėjusiam iš „Apple“, vartotojo sąsaja, tai, kaip vartotojas naudojasi technologijomis, yra pats svarbiausias dalykas pasaulyje. Ir „Tesla“ šiuo požiūriu yra blogiausia pasaulyje“, – sakė vienas „Apple“ įkūrėjų.
Žinios, vertos jūsų laiko
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai