Eksportuosime į Kiniją: pasirūpinkime prekių ženklų apsauga

Publikuota: 2018-11-22

Lietuvos ir Kinijos verslo santykiai pastaraisiais metais tampa vis glaudesni, daugėja į šią šalį eksportuojamos lietuviškos produkcijos ir Kinijos rinkoje registruojamų lietuviškų prekių ženklų. Tačiau į šią rinką kelią prasiskynę Lietuvos verslo atstovai perspėja – plėtra į Kiniją stipriai skiriasi nuo  į Vakarų rinkas.

Valstybinio patentų biuro duomenimis, nuo 2011 iki 2016 m. pabaigos Kinijoje Lietuvos verslininkai užregistravo beveik 100 prekių ženklų, o vien 2016 m. šių registracijų buvo 30. VšĮ „Versli Lietuva“ skelbia, kad 2017 m. prekių apyvarta tarp Kinijos ir Lietuvos augo 20,5% ir viršijo 1 mlrd. Eur, o Lietuvos prekių eksporto į Kiniją vertė išaugo iki 180 mln. Eur.

Nors skaičiai rodo sėkmingą Lietuvos eksportą į Kiniją, tačiau verslininkai atskleidžia, kad ne viskas taip paprasta, kaip gali atrodyti. Kinijos rinka – didžiulė ir skiriasi nuo įprastų Lietuvos verslo eksporto krypčių.

Pirma registracija, tada eksportas

UAB „MV GROUP Asset Management“ su Kinija bendradarbiauja 7 m., o penkis eksportuojamos produkcijos prekių ženklus užregistravo dar 2008 m. Bendrovė į Kiniją eksportuoja lietuvišką putojantį vyną, brendį, trauktines.

Į Kinijos rinką 2014 m. įžengusi UAB „Birštono mineraliniai vandenys ir Ko“ šalyje yra užregistravusi du mineralinio vandens prekių ženklus „Akvilė“ ir „Birutė“. Anot Rolando Sturlio, „Birštono mineraliniai vandenys ir Ko“ verslo plėtros direktoriaus, pirmiausia buvo užregistruoti prekių ženklai ir tik tada pradėta realiai eksportuoti produkciją.

„Prekių ženklų registravimas Kinijoje stipriai pakito per pastaruosius 10 m., anuomet intelektinės nuosavybės Kinijoje beveik nebuvo. Dabar šioje šalyje gerokai pažangesnė intelektinės nuosavybės apsauga, tačiau klasifikavimas ir skirstymas skiriasi nuo vakarietiškos sistemos. Kinijoje intelektinę nuosavybę registruoti reikia atskirai. Terminai, kurie reikalingi norint gauti prekinio ženklo apsaugą, taip pat ilgesni, kartais tai gali užtrukti iki metų ir ilgiau“, – pasakoja R. Sturlis.

Kristina Sakavičienė, „MV GROUP“ Korporatyvinių reikalų skyriaus vadovė, paaiškina, kad Kinijoje prekių ženklai registruojami Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijos (PINO) Tarptautiniame biure, kur tam tikro prekių ženklo apsauga įsigalioja kiekvienoje pateiktoje paraiškoje įregistruoti prekių ženklą pasirinktoje valstybėje (Madrido sutarties dėl tarptautinės ženklų registracijos protokolo narėje). Specialistė priduria, jog registracija yra būtina siekiant saugoti savo prekes ir prekių ženklus rinkose, į kurias įmonė plečiasi.

Pažintis su rinka ir partneriais

Prieš žengiant į Kinijos rinką svarbu ne tik užregistruoti prekių ženklus. Pasak K. Sakavičienės, būtina susipažinti ir su vietinio verslo specifika, sprendimų priėmimo procesais organizacijose, įmonių kultūra.

„Esminis pasiruošimo kriterijus – ištyrinėta rinka, – teigia K. Sakavičienė. – Svarbu ne tik tiksliai žinoti, ko norima ir siekiama, bet ir ko galima iš tos rinkos tikėtis. Kinija – geografiškai ir kultūriškai nuo Lietuvos nutolusi šalis, o visi verslo procesai čia vyksta visai kitaip nei Vakarų šalyse. Didelę reikšmę verslo sėkmei Kinijoje turi vietinės kultūros išmanymas ir kalbos mokėjimas. Norint gero rezultato svarbu su partneriais ir perkeltine, ir tiesiogine prasme kalbėtis kinų kalba, parodyti savo žinias ir dėmesį šaliai bei jos žmonėms.“

K. Sakavičienė pabrėžia ir patikimų partnerių svarbą: „Rinka didelė, kompanijų yra daug ir įvairių, tad, natūralu, kad patirčių taip pat gali būti tiek teigiamų, tiek ir neigiamų. Išsami potencialių partnerių analizė leis bent didžiąja dalimi išvengti „bandytojų“ t. y. įmonių, kurios dar pačios nežino, su kokiais produktais nori ir gali dirbti, todėl bando viską iš eilės. Tokiu atveju rezultatai galimi labai įvairūs ir nebūtinai geri.“

Susiradus potencialius partnerius specialistė pataria gerai išanalizuoti organizacinę įmonės struktūrą ir žinoti, kas yra pagrindinis jos kontaktinis asmuo, mat Kinijos organizacijose sprendimus dažniausiai priima vienas konkretus žmogus.

Išmoktos pamokos

„Birštono mineraliniai vandenys ir Ko“, prieš pradėdami eksportą į Kinijos rinką, dalyvavo keliose parodose – „Canton“ Guangdžou mieste bei SIAL parodoje Šanchajuje.

„Vienoje iš parodų radome partnerius, kurie davė startą veiklai šioje rinkoje – pradėjome eksportuoti savo produkciją. Tačiau norint perprasti Kinijos rinką vien tik nuvažiuoti į parodą neužtenka. Tai sudėtinga rinka, joje įsitvirtinti ir augti sunku, ypač maisto sektoriuje, kur konkurencija milžiniška. Vis dar bandome atrasti sėkmės receptą, kuris padėtų kinams pamilti lietuviškus vandenis“, – atskleidžia R. Sturlis.

Kad tas sėkmės receptas būtų atrastas greičiau, K. Sakavičienė rekomenduoja turėti vietinį atstovą, mokantį kalbą ir suprantantį kinų kultūrą, verslo specifiką: „Tokio žmogaus turėjimas labai praverčia, nes ryšiai, asmeninis dėmesys ir kontaktas yra labai svarbus, o kartais net kertinis kalbant apie sprendimų priėmimą, procesų greitį, galutinį rezultatą. Einant mums įprastu, europietišku keliu, nemokant kalbos ir nesuprantant šalies specifikos, visas procesas gali užtrukti neprognozuojamai ilgai. Verslui tai reiškia dideles sąnaudas ir nuostolius.“

Vis dėlto, K. Sakavičienė priduria, kad įžengus į bet kokią naują rinką svarbu suprasti, jog itin greito rezultato nebus, o ypač tokioje didelėje rinkoje kaip Kinija: „Šioje rinkoje reikia nuosekliai dirbti ne vienerius metus, tinkamai pasirinkti ryšius, partnerius. Svarbu nusiteikti ne tik daug investuoti, bet kartais ir daug prarasti. Žinoma, negalima nustoti ieškoti ir mokytis, kol galiausiai nusišypsos sėkmė.“

Mantas Agentas, UAB „Mantinga“ generalinio direktoriaus pavaduotojas pardavimams ir rinkodarai, kalbėdamas apie išmoktas pamokas akcentuoja, kad prekių ženklų registracija yra būtina sąlyga pradedant eksportą į Kiniją.

„Pradėjus eksportą be prekės ženklų registracijos išlieka didelė rizika vėliau susidurti su nesklandumais. Pasitaiko atvejų, kai norint užregistruoti paaiškėja, jog toks prekių ženklas jau yra registre kaip kažkieno nuosavybė, – aiškina M. Agentas. – Pripažinkime, kad dėl skirtingų įstatymų, teisinės sistemos, kalbos šioje šalyje rasti teisybę būtų sudėtinga. Registravimo mokestis yra sąlyginai nedidelis palyginant su problemomis, kurios gali iškilti neregistravus prekių ženklo. Prieš pradėdami veiklą kitoje šalyje mes visuomet atliekame „namų darbus“. Prieš pradėdami eksportą į Kiniją pirmiausia registravome prekių ženklą ir nedideliais žingsneliais pradėjome bendradarbiavimą, kurį sėkmingai tęsiame iki šiol. Prekių ženklo registravimas truko apie mėnesį –labai džiaugiamės operatyvumu. Tikėtina, kad prie šios sėkmės prisidėjo Lietuvos patentų biuro darbuotojų ir mūsų partnerių Kinijoje pagalba, kuri labai svarbi esant kalbos barjerui.“

„Mantinga“ į Kiniją eksportuoja didelę dalį gaminamų produktų asortimento. Šios šalies parduotuvių lentynose galima rasti fasuotų „Mantinga“ prancūziškų duonelių, prancūziškų batonų (baguette) su česnakinio sviesto įdaru ir indeliuose fasuotų populiariųjų varškinių spurgyčių su įdaru. Šių gaminių pakuotės žymimos lietuviško prekės ženklo „Mantinga“ logotipu. Kinijos rinkai gaminami ir nefasuoti gaminiai – sviestiniai kruasanai, saldūs pyragėliai, duona ir pikantiški gaminiai, kuriuos galima rasti Kinijos prekybos tinklų šviežiai kepamų gaminių skyriuje. „Mantinga“ savo produkciją eksportuoja į 35 šalis. 

Straipsnį inicijuoja Valstybinis patentų biuras įgyvendindamas bendradarbiavimo su Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba sutartį.

FOTOGALERIJA : (16 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 3

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
11:11
„Barbora“ plečiasi į Prienus ir Birštoną 1

Didžiausia Baltijos šalyse maisto ir kasdienių prekių elektroninė parduotuvė „Barbora“ toliau plečia veiklą...

Prekyba
10:44
„Aprangos“ grupė turi naują komunikacijos vadovą 2

Tadas Marčiukaitis, buvęs naujienų portalo „Alfa.lt“ vyriausiasis redaktorius, pastaruoju metu dirbęs „MG...

Prekyba
10:23
„Mars“ korporacijos istorija: kodėl keičiasi didieji prekių ženklai Premium 2

„Mars, Incorporated“, labiausiai pasaulyje žinoma kaip populiariausių šokoladinių batonėlių ir gyvūnų maisto...

Rinkodara
05:45
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
JAV suplanuoti tūkstančių parduotuvių uždarymai

JAV prekybininkai šiemet uždarys 5.994 parduotuves, o naujų atidaryti planuojama 2.641, rodo tyrimų bendrovės...

Prekyba
2019.04.16
Baigta tirti prekybos degalais afera: į biudžetą nesumokėta 10,7 mln. Eur mokesčių 1

Per dvejus metus tarptautinė organizuota nusikalstama grupė pasipelnė iš neteisėto degalų pardavimo ir...

Finansai
2019.04.16
Populiariausi socialinės inžinerijos būdai ir kaip nuo jų apsisaugoti? Verslo tribūna 1

Per pastarąjį dešimtmetį kibernetinio saugumo kontekste vis daugiau dėmesio sulaukianti socialinė inžinerija...

Išmani Lietuva
2019.04.16
„Akropolio Group“ įmonė skolinasi 140 mln. Eur 9

UAB „Ozo turtas“, kuriai priklauso Vilniaus prekybos centras (PC) „Akropolis“, iš kelių bankų skolinasi 140...

Statyba ir NT
2019.04.16
„Iki“ savininkės „Rewe“ grupės valdybos narys: asmeniškai kuruoju „Iki“, nes čia kelio pradžia Premium 4

Januszo Kuliko, Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Rewe“, valdančio beveik 94% prekybos tinklo „Iki“...

Prekyba
2019.04.16
„Bitė Lietuva“ pirmoji Lietuvoje bando įregistruoti garsinį ženklą

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“, neseniai pristačiusi atnaujintą savo pagrindinį prekės ženklą ir...

Rinkodara
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 8

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
ES Taryba patvirtino Autorių teisų direktyvą 1

Europos Sąjungos Taryba pirmadienį pritarė Autorių teisių direktyvai internete. Žalia šviesa šiai direktyvai...

Rinkodara
2019.04.15
Iš Kinijos ekonomikos – dar viena gera žinia 4

Kinijos eksportas šiemet kovą, palyginti su pernykščiu, augo 14,2% – daugiausiai per 5 pastaruosius mėnesius...

Rinkos
2019.04.15
Blokų grandinės logistikoje: kelią skinantys milžinai kviečia mažesnius Premium

Blokų grandinių („blokchain“) technologija žada naujas logistikos galimybes: gerąja „Maersk“ ir IBM praktika...

„LinkedIn“ galimybėmis vejasi „Facebook“, patrauklia auditorija – pralenkia Premium 8

Per pastaruosius metus socialinis tinklas „LinkedIn“ skaičiuoja šuolį į viršų, o labiausiai prie to prisidėjo...

Rinkodara
2019.04.15
Vyriausybė: prekybos tinklams nedraudžiama riboti darbą per šventes

Vyriausybė nesutiko su Seime parengtu projektu, numatančiu, kad karteliniais nėra laikomi prekybos tinklų...

Verslo aplinka
2019.04.15
Feisbukas ir pelnas: įsitraukę vartotojai jį kilsteli 1

40% visų pasaulio 18-29 m. amžiaus vartotojų yra aktyvūs socialinėje medijoje. Socialinių tinklų atsiradimas...

Gazelė
2019.04.15
Klaipėdos ir Šiaulių „Akropoliai“ 2018 m. augo po daugiau nei 4%

Klaipėdos ir Šiaulių „Akropoliuose“ pernai nuosekliai augo ir lankytojų srautai, ir nuomininkų apyvartos.

Prekyba
2019.04.15
„Vikonda“ svarsto, ar reaguoti atsiradus dar vienam „Mini Market“ Premium

Vilniuje smulkiam prekybininkui atidarius vieną „Mini Market“ parduotuvę tokiu pačiu pavadinimu kaip jau...

Prekyba
2019.04.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau